Ha szeretnénk javítani az e-kereskedelmi mutatóinkat, akkor bizony azzal is tisztában kell lennünk, hogy mi az, amivel eltántoríthatjuk a potenciális vevőinket. Az alábbi cikk remekül összefoglalja azt a hét főbűnt, amit e-kereskedőknek nem célszerű elkövetniük. Érdemes ellenőrizni, hány fordul elő ebből a saját gyakorlatunkban!
Matócza Szabina
Az Ecommerce Hungary alelnöke, az Avokado online bevásárlás-szolgáltató ügyvezetője.
Continue readingSikeres program az e-kereskedelem fejlesztéséért
Sikeresen zárult a Mastercard és a BIG FISH 2016-ban indított átfogó programja, amelynek célja az online vásárlási élmény fejlesztése volt. A program szervezői a magyar e-kereskedelmi piac kiemelt szereplőivel együttműködve elemzésekkel, fejlesztési javaslatcsomagok elkészítésével, valamint a fejlesztési programok koordinációjával segítettek abban, hogy a piaci szereplők eredményesebbek, felhasználóik pedig elégedettebbek lehessenek. A projekt során készült esettanulmányok és elemzések mindenki számára elérhetők, így a teljes e-kereskedelmi szektor fejlődését szolgálják.
2016-ban indult útjára az E-kereskedelmi szemle program, amelynek keretében egy év alatt 21 webáruház kapott lehetőséget arra, hogy szakértői segítséggel, jól megtervezett fejlesztések mentén, mérhető módon javítsa weboldalán a felhasználói élményt. A projekt sikerét jelzi, hogy zárásakor a résztvevő szervezetek, akik díjmentesen vehettek részt a programban, kiemelkedően kedvező visszajelzéseket adtak: a kezdeményezés koncepcióját és céljait a válaszadók 92 százaléka maximális pontszámmal értékelte, míg az elemzések és javaslatok hasznosságára a válaszadók fele 7-ből 7 pontot, a fennmaradó 50 százalék pedig 7-ből 6 pontot adott. Arra a kérdésre, hogy mennyire érzik eredményesnek a megvalósított fejlesztések hatását, a többség szintén maximális pontszámmal válaszolt, de a hétfokú értékelési skálán 5 pontnál senki sem adott kevesebbet.
A pozitív visszajelzések is azt mutatják, hogy az E-kereskedelmi szemle programmal egy hiánypótló, hasznos kezdeményezés indult el, de a számszerűsíthető egyéb eredmények is a projekt sikeréről tanúskodnak.
A programban résztvevő Bortársaság esetében például mobilra optimalizált (reszponzív) oldal fejlesztésével a mobil- és táblagépről érkező forgalom konverziós aránya több mint 14 százalékot nőtt, míg a HVG Könyvek honlapján az oldal UX felülvizsgálata és optimalizálása 28% bevétel növekedést, 10% konverziós arány növekedést és 12% kosárérték növekedést eredményezett.
A 21 weboldalt elemző szakértői csapat a következő munkafázisokon haladt végig. A program első lépése a kiválasztott weboldalak technikai ellenőrzése, valamint a szakértői elemzések elkészítése volt. Ezután került sor a javaslatok megfogalmazására, majd ez alapján zajlottak le a fejlesztések, amit az adatgyűjtés és a kiértékelés követett. A stáb nem csak esettanulmányokat és átfogó elemzéseket készített, de egy összegzést is írtak a leggyakrabban előforduló hibákról és kihagyott lehetőségekről, segítve ezzel a webshoptulajdonosok munkáját.
A tapasztalatok szerint a magyar webshopoknál a legnagyobb problémát a mérési és a technikai hiányosságok okozzák, és a vásárlási folyamat részleteinek (szállítási és átvételi lehetőségek, fizetési módok) megjelenítése terén is bőven van még mód a fejlesztésre. A kihagyott lehetőségek között kiemelendő a jól elhelyezett termékajánlók és az elhagyott kosarakra emlékeztető levelek fontossága.
A program megvalósulását a Mastercard támogatta. Eölyüs Endre, a fizetéstechnológiai vállalat Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója a program kapcsán elmondta:
„Figyelemreméltó tanulságokkal zárult az E-kereskedelmi szemle program, amellyel most 21 webshop szolgáltatásainak javításához járultunk hozzá közvetlenül, de az elemzések közzétételével az egész szektor fejlődését szolgáljuk. A vizsgált weboldalak a fejlesztésekkel számottevő konverziós arány és bevétel növekedést is elértek, valamint több visszatérő látogatást, vagyis hűségesebb vásárlókat szereztek.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy azok a webáruházak sem dőlhetnek hátra, akik az elmúlt egy évben fejlesztették a vásárlói élményt, hiszen folyamatosan változik a technológia, újabb és újabb trendek jelennek meg a piacon, amelyek a fogyasztói elvárásokra is hatással vannak. Bízom benne, hogy az E-kereskedelmi szemle elindításával és a jó gyakorlatok megosztásával sok webáruház számára adtuk meg a kezdő lökést ezen az úton, és sokan képesek lesznek arra, hogy nyitott szemmel járva, a piac rezdüléseit lekövetve időről időre újragondolják a felhasználói élmény javításának lehetőségeit.”
További információ a programról: http://ekerszemle.hu
Őri Gergely
A JátékNet.hu webáruház ügyvezetője, a SZEK.org elnökségi tagja, nevéhez fűződik a Tesco online élelmiszer bevásárlási szolgáltatásának elindítása.
Continue readingTovább bővülhet az online szupermarketek piaca
Az online FMCG piac már a negyedik legnagyobb szegmens az e-kereskedelmi piacon a játék, kultúra, műszaki cikkek, és számítástechnika mögött – derül ki a GKI Digital Kutató és tanácsadó Kft. online FMCG piacra vonatkozó kutatásából.
Azok számára, akik a bevásárlást is online szeretnék elintézni, már most is több webáruház elérhető. A Pénzcentrum összehasonlító tesztjén jelenleg a Príma végzett az első helyen, tőle csak egy hajszállal maradt le a G’Roby, őket pedig holtversenyben az ABC Online és a Tesco követi. Az elérhető termékskála, a csomagolási megoldások, a szállítási költségek és a nem elérhető árucikkek helyett felajánlott csere termékek kezelése kapcsán is akadtak jelentős eltérések a próbavásárlások során.
Az online szupermarketek piaca a közeljövőben további szereplőkkel egészülhet ki. A Spar webshopja már az előkészítés fázisában van, a Penny pedig Németországban megnyitotta első webáruházát, így nem kizárt, hogy hamarosan a magyar piacon is megjelennek majd. Az olcsó termékeiről híres élelmiszerlánc kezdetben non-food kategóriában, illetve alkoholos italok kategóriában kínál termékeket online felületen. A hírek szerint a REWE Group tulajdonában álló üzletlánc az év végéig kiterjeszti az online vásárolható áruk körét a “kőboltokban” elérhető teljes kínálatra. Az online felület lehetőséget biztosít regisztráció nélküli vásárlásra is, és nincs korlátozás a megrendelhető áruk darabszáma, vagy értéke szerint. Az árak ugyanazok mint a hagyományos üzletekben, a kiszállítás pedig egységesen 4.95 euróba kerül, amelyet a DHL-lel együttműködve bonyolítanak.
A szereplők számával együtt a vásárlói bázis is folyamatosan bővül, egyre többen térhetnek át a kényelmes online rendelésekre. Az egyes szereplők sikere azon múlhat, hogyan tudják magukat megkülönböztetni a versenytársaktól, vagy hogyan tudják szélesíteni a termékpalettát, és kihasználni a fizikai üzletekben korlátokat jelentő polchelyek virtuális megfelelőjét.
Nagy Sándor, a G’Roby Online Szupermarket ügyvezetőjeként úttörő volt ezen a területen: 2000-ben, a trendeket jócskán megelőzve nyitotta meg az első élelmiszer webshopot, amelyet a BIG FISH csapatával közösen azóta is folyamatosan fejleszt.
Az online élelmiszerpiac változásait ma így látja:
“Míg a teljes kiskereskedelmi értékesítés 5%-át már az online adja, az FMCG ágazatban ez az arány alig 1-2%. Azok a nagy nevű szereplők, akik a bizalomépítésben nagy szerepet játszhatnának, vagy nagyon későn érkeztek meg, vagy egyáltalán nincsenek is jelen. Piackutatási adatok szerint a szuper- és hipermarketek számára még mindig a szórólap / akciós újság a leghatékonyabb hirdetési forma, láthatóan nagyon nehéz a élelmiszer beszerzés területén az embereket az online felé terelni.
Mi azt látjuk, hogy aki egyszer kipróbálja, azok többségénél szokássá tud válni ez a fajta kényelmesebb módja a nagybevásárlásnak. Viszont az elvárások is egyre magasabbak: az emberek egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben tolerálják azt ha késve érkezik a megrendelt étel-ital, vagy nem kapnak meg mindent amit kértek. Ez utóbbi kifogástalan színvonalat pedig még a nagy szereplők közül sem mindenki tudja biztosítani, ami tovább lassítja a fogyasztói átállást.
Pont ez előbbiek okán a G’Roby-nál mindig is fontosnak tartottuk az ügyfélkiszolgálás minőségét, a személyes ügyfélszolgálat működtetését. Ez, és megszokottnál szélesebb termékválasztékunk az a versenyelőny, amellyel a nálunk erősebb piaci szereplők mellett is folyamatos növekedést tudunk produkálni.”
Így teljesítenek a hazai webáruházak
A Webshop Experts 2008 óta minden évben elkészít egy tanulmányt Nagy Webáruház Felmérés címmel. A kutatásból kiderül, hogy a webáruházak háromnegyede könyvelhetett el forgalomnövekedést a tavalyi évben.
Continue readingÚjabb kötelező biztonsági elem a webáruházaknak?
Egy webáruház létrehozása és üzemeltetése során a vásárlók kényelme mellett a biztonságérzetükre is kiemelt figyelmet kell fordítanunk, a Google pedig igyekszik ezt a törekvést az elmúlt időszakban több oldalról is megerősíteni.
Continue readingMit használjunk Google Site Search helyett?
Idén április óta nem fogad új regisztrációkat a Google Site Search, a szolgáltatás hamarosan meg is szűnik. De mi lesz utána? Milyen lehetőségeink vannak?
Continue readingKína kemény válasza az Amazonra és az eBayre
Az Amazon, az eBay, az Alibaba, az Aliexpress a világ legnagyobb internetes kereskedelemmel foglalkozó cégei. Mik ezek a szolgáltatók? Mekkorák? Mire jók nekünk? Tegyünk tisztába néhány dolgot, és ismerkedjünk meg velük, hátha menet közben a sikerük kulcsát is meg tudjuk lelni!
Continue readingNemsokára mindenkihez megérkezik az AdWords új promóciós bővítménye
Az AdWords legújabb hirdetési bővítménye bétaverzióban már fut, hamarosan minden felhasználói fiókban megjelennek az új funkciók.
Continue reading