E-kereskedelem: a multichannel korszak küszöbén

E-kereskedelem: a multichannel korszak küszöbén

Nagy érdeklődés övezte a november utolsó hetében megrendezésre került HWSW mobile! konferenciát, melynek Kereskedelem mobilon szekciója a Kosárérték szervezésében zajlott. Íme az összefoglalónk az eseményről.

A HWSW 2013-ben indította el mobil tematikájú rendezvényét, melynek fejlődése jól jelzi az iparág változásait. Az eseményt eleinte még App!Mobile-nak hívták, de 2015 óta már HWSW mobile! néven fut. 2016-ban a mobiltermék-fejlesztés mellett már az IoT, idén pedig a fintech is bekerült a rendezvény alcímébe.

A MOM Kulturális Központban immár hagyományos módon az első napon előadások, a másodikon pedig 8 tematikus workshop várta a látogatókat, összesen 80 előadó részvételével. A nyitónapon a plenáris után 5 tematikus szekcióban zajlottak az programok. Ezek közül egy, a Kosárérték terem kísérleti jelleggel kifejezetten a kereskedelemmel foglalkozott. Ugyanakkor a plenáris előadások között akadt olyan, amely közvetve ugyan, de érdekes és gondolatébresztő lehet e-kereskedők számára is.

Merre tart a a digitális világ?

Aral Balkan, az Ind.ie aktivistája magával ragadó stílusban arra hívta fel a figyelmet, hogy a mainstream technológia üzleti modellje jelenleg az emberek megfigyelésére és befolyásolására épül, márpedig ez hosszú távon ellentétes az emberi jogok és a demokrácia értékeivel. Éppen ezért szerinte mielőbb változtatni kellene ezen a modellen, oly módon, hogy ez embereknek jóval nagyobb rendelkezése legyen a saját adatai fölött. Forradalmi szemléletű javaslatáról a Cyborgrights.eu címen olvashatnak az érdeklődők.

Major Gábor, az IVSZ főtitkára a hazai digitalizáció helyzetét értékelte elmondta: sajnos nálunk még nagyon ritka, hogy egy-egy üzleti folyamat teljes mértékben, az elejétől a végéig automatizálva lenne. Negatív példaként említett olyan weboldalakat, melyeken a szállásfoglaló űrlap kitöltése után 24 órán belül visszajelzést ígérnek, vagy ahol online lehet színházi bérlet rendelni, de végül személyesen kell érte bemenni. Hozzátette, hogy a közadatvagyon terén az államnak is van még tennivalója, ha ugyanis számos, amúgy rendelkezésre álló adat vállalkozások számára digitálisan hozzáférhető és feldolgozható lenne, az nagy fellendülést okozna a digitalizáció terén. Ilyenek például a kasszaadatokból kinyerhető értékesítési statisztikák, az időjárási információk, a turizmussal kapcsolatos adatok stb. Ugyanakkor ezen a téren változás várható, mivel a Digitális Jólét Program kitűzései között szerepel a közadatvagyon hozzáférhetővé tétele.

Az említett félig digitalizált folyamatok ellenpontjaként az eseményen reklámozta teljesen digitális rendszerét a Sportkartya.hu. Az online kiváltható, mobilon tárolt digitális bérlet nem csak arra jó, hogy egyetlen bérlettel számos sportlétesítményt vehetünk vele igénybe, de a rendszer a telefonunk segítségével az azonosításunkat és beléptetésünket is intézi a helyszínen.

Door András, a CodeVision ügyvezetője az ipari folyamatszervezés világába engedett betekintést. Cégének egyik fejlesztése egy nagy területű raktárrendszerben 14 különböző üzleti folyamatot váltott ki vagy egyszerűsített azzal, hogy a termékeket mozgató targoncások olyan mobil applikációt kaptak kézhez, ami valós időben, áttekinthetően látja el őket információkkal a mozgatandó árukról, és az eszközeinek egyúttal az adminisztrációt is intézni tudják.

Vissza a kereskedelemhez

A Kereskedelem mobilon szekció nyitó előadója és moderátora Schmidt Zoltán, a BIG FISH tanácsadója, projektvezetője, a Kosárérték állandó szerzője volt. Előadásában azt a szempontot vetette fel, amelyet korábban már cikkében is kifejtett: a korszerű multichannel modellben önmagában, különálló egységként már nem értelmezhető az m-kereskedelem. Egyszerűen csak kereskedelem van, amelynek központjában a vásárló és az ő élménye áll. Minden csatorna egymással összefonódva, egymást támogatva, adott helyzetben a másikat helyettesítve, funkcióját meghosszabbítva végzi a dolgát az ügyfél figyelmének felkeltése, kiszolgálásra és megtartása érdekében.

Ahhoz, hogy mindez működni tudjon, sok mindenre szükség van: cross platform mérésekre, helymeghatározásra, ezek kombinációjával lebonyolítható reklám kampányokra, applikációkra, AI megoldásokra, chatbotokra, vagy akár AR, VR, IoT megoldásokra. Éppen ezért a szekció előadásai ezeket a témákat járták körül.

Mérés: új kihívások

Geiger Tamás a JabJab képviseletében elmondta: az évek során elmozdultunk az oldalletöltések mérésétől a munkamenetek majd a felhasználók elemzésén keresztül a konverziókig, ma pedig az eszközök, platformok vannak fókuszban. Ugyanakkor még nincs általánosan elfogadott, kész megoldás a cross-platform (illetve inkább cross-eszköz) mérésre. Ennek leginkább az az oka, hogy a böngésző és cookie alapú mérés már nem minden helyzetben alkalmazható, ennél korszerűbb megoldásra van szükség.

Az egyik ilyen lehetőség, hogy a Google számára megadhatunk vásárlói azonosítót (ID-t), ami megteremti a kapcsolatot a különféle platformok között. Sőt, várhatóan 2018 első negyedévében indul a Google Attribution elnevezésű szolgáltatás, amelyben maga a Google fog egy ilyen azonosítót létrehozni. Addig is Geiger Tamás ajánlott néhány olyan eszközt, amellyel többé-kevésbé megvalósítható a cross-platform mérés: ilyenek a Firebase, Piwik és a Count.ly. Hozzátette: míg jelenleg nekünk kell megoldanunk ezt a problémát, de hamarosan maguk az analitikai szolgáltatók kezelik majd a helyzetet.

Jó időben, jó helyen

Filó Angéla Katalin, a Diego marketing igazgatója egy nagy sikerű, helymeghatározáshoz kötött akcióról számolt be. Cége egy kreatív ötlettel az autóvezetést támogató Waze app révén a Glamour kupon napok miatt dugóban ragadt, elsősorban hölgy autósokat célozta meg – kiemelkedő hatékonysággal. A térkép alapú alkalmazásban a reklámok csak a kocsi álló helyzetében jelentek meg – például piros lámpánál. A tudatosan felépített kampányban más kreatívot alkalmaztak a kupon napok előtt, alatt és után. Az eredmény minden várakozást felülmúlt: az üzletek egy aranyvasárnappal összemérhető forgalmat realizáltak. Mivel a kampány összes többi, hagyományos eleme megegyezett az egy évvel korábbival, csak a Waze jelentette az eltérést, ezért új eszköz hatása egyértelmű volt.

Személyre szabott ajánlatok a boltban

Fulajtár József a Cisco Connected Mobile Experience (CMX) termékének gyakorlati alkalmazásait szemléltette. Míg a GPS elsősorban kültéri helymeghatározásra hasznos, egy épületen belül a wifi és bluetooth alapú technológiák sokkal hatékonyabbak. Nemrég még 20-30 cm-es pontossággal működtek, de ma már a centiméteres skálázás sem lehetetlen. Korábban csak annyit lehetett megállapítani a segítségével, hogy egy vevő a húspult előtt áll, később már ezt szűkíthettük a sonkákra, sőt, akár konkrétan a pármai sonkára is.

Több konkrét, megvalósult alkalmazási területet is említett: ilyen volt például a Benetton megoldása, akik a vásárlóknak a kedvenc színű termékeikre adtak instant kedvezményt a boltokban. Egy vidámparkban a megoldás által szolgáltatott adatok alapján a leglátogatottabb szórakoztató egység mellé tudták áthelyezni a büfét, ami így jelentősen növelte forgalmát. Egy kórház gyermek részlegében a kezelésre váró kicsik rajzfilmet nézhettek a mobil eszközeiken, a várakozás és a feszültség enyhítésére. Egy reptéren pedig az elveszett utasok a környezetük lefotózása révén kaptak tájékoztatást arról, merre kell menniük – kiegészítve azzal, hogy útközben milyen boltokat és általuk kínált akciókat fognak érinteni.

A Facebook bolt is akar lenni

Lévai Richárd, az RG Stúdió képviseletében arról beszélt, hogy a Facebookon szinte már minden olyan eszköz elérhető, amivel teljes értékű webshopot rakhatunk össze magunknak, mégpedig ingyen. Gyakorlatilag csak egy olyan modul hiányzik, amellyel akár több ezer terméket is be tudunk vinni a rendszerbe.

Ha Magyarországon még nem is, külföldön már bárki használhatja ezeket a megoldásokat, és nyilván csak idő kérdése, hogy a közösségi hálózat összes e-kereskedelmi szolgáltatása mikor lesz hozzáférhető nálunk is.

Vagyis ezúttal az e-kereskedők is szembe találkoznak azzal a dilemmával, amivel korábban a média.  Miközben a Facebook elérés, stabilitás, továbbá az azonnal és ingyen használható, gyors és letisztult designú keretrendszere miatt kihagyhatatlan lehetőségnek tűnik, ha csak rá építünk, az káros mértékben függővé tehet minket Mark Zuckerberg világától.

A chatbottól az appokon át a fizetési megoldásig

Nagy Nikolett, a Talk-A-Bot kommunikációs és projektmenedszere a chatbotokkal kapcsolatos tapasztalatokról beszélt. Luminita Fediuc az eMAG bukaresti központjából érkezett és azt vizsgálta, mikor érdemes mobil alkalmazást fejlesztenie egy kereskedőnek. Szórád Gábor, a Netpincér ügyvezetője a hamarosan éles, új mobil alkalmazásuk teljes tervezési folyamatát mutatta be, dr Horváth Attila, a BIG FISH elektronikus fizetések üzletágának vezetője pedig a fizetési megoldások fontosságáról tartott előadást.

Bízunk benne, hogy a Kosárérték terem látogatói hasznos információkkal gazdagodtak a rendezvényen – mi a jövő évi konferencián is, és addig itt a weben is igyekszünk minél több aktuális és praktikus tudnivalóval szolgálni.

mm
Juhász György

A Growww Digital tartalommarketing menedzsere. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként, majd a Tartalomgyár alapító-társtulajdonosa volt.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!