E-ker Hírszemle

Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.

🐈‍⬛ Macska-egér játékot játszanak az e-kereskedők az Amazon algoritmusával

2024.július.22

Egyes Amazon-eladók elvesztették Buy Box státuszukat a Prime Day előtt, miután a vállalat algoritmusai úgy találták, a Target weboldalán olcsóbban kínálták termékeiket a Target Circle Week alatt, mint az Amazon platformján. A Fishman, az Arnold és más eladók gondja abból adódott, hogy a Target megváltoztatta az akciós hétre vonatkozó ajánlatok promóciójának módját. Korábban a normál árból a százalékos kedvezményt mutatta, miközben a feltüntetett árat változatlanul hagyta. Idén azonban az árengedmény után az árucikk tényleges eladási árát jelenítette meg. Így az Amazon algoritmusai le tudták vadászni a cégeket. Az Amazon Buy Box-gyakorlata van az Egyesült Államokban indult versenyhatósági eljárás középpontjában. E szerint az Amazon az piacterek közti árversen elfojtása érdekében az online árakat folyamatosan nyomon algoritmust használ. A Target-botrány után az érintett eladók egyedül úgy tudták visszaszerezni Buy Box-pozíciójukat, hogy csökkentették áraikat az Amazon.com-on. (További részletek: Shopifreaks)

🎄 Karácsonyi forgalmat generált a kánikula

2024.július.19

A ventilátorok, mobil klímák és légkondicionálók értékesítése rekordokat döntött júliusban - közölte a Pepita.hu. A cég raktára és a logisztikai részlege jelenleg a karácsonyi szezon szintjén teljesít. A “hűtés” termékkategóriában például több mint 12x nagyobb az értékesítés az egy évvel ezelőtti. De a 2023. júliusi első két héthez képest nagyot nőtt a medencék, az árnyékolás, az öntözés és a párásítás tárgykörbe tartozó termékek és kiegészítők eladási volumene is. Kiemelkedő a mobil klímák értékesítési aránya, de azért (legalábbis darabszámban) a ventilátor uralta továbbra is a mezőnyt. A vásárlók átlagosan 31.800 forintot költöttek el a hűtés kategóriákban. „A július karácsonyt hozott, olyan szinten gondoskodunk a rendelések teljesítéséről, mint az év végi hajrában" – mondta Haraszti Tamás, a Pepita Group Zrt. raktárvezetője.

😵‍💫 Vigyázó szemüket a németekre vethetik a magyar e-kereskedők

2024.július.19

Két év óta először nőtt a német online kiskereskedelem forgalma. A német bevh kereskedelmi szakmai szövetség adatai szerint az idei második negyedévben éves összehasonlításban 0,2 százalékkal, 19,2 milliárd euróra ment fel az webáruházak és piacterek értékesítésének értéke. Ugyanakkor az első félévben regisztrált a 38,1 milliárd eurós adat 1,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A digitális szolgáltatások – például az utazási foglalások vagy a jegyvásárlás – forgalma a második negyedévben 4,2 százalékkal emelkedett.
Martin Groß-Albenhausen, a bevh igazgatóhelyettese szerint elkezdődött a piac normalizálódása, ám korai lenne a fogyasztási válság végéről beszélni. Vannak még bizonytalansági tényezők, amelyek lassíthatják a kilábalást. A bevh 19 termékkategóriát vizsgált, ebből 12-ben volt növekedés. Folytatódott a divatkereskedelem élénkülése és a napi fogyasztási cikkek értékesítésének bővülése (2,9-2,9 százalékos tempóban). A legerősebb bővülést az élelmiszer-rendelések produkálták 6,2 százalékkal. (További részletek: Trademagazin)

🥯 Kifli mellé Pilulkát kínál a vevőknek a cseh mágnás

2024.július.18

Nagy reményekkel indult a Pilulka, amelyet a cseh Kasa testvérek, Martin és Petr alapítottak 2013-ban. Felépítették a cseh és szlovák piac legnagyobb csomagküldő gyógyszertárát és gyógyszertárhálózatát, majd elindultak Romániában, Ausztriában és Magyarországon is. Nálunk a hazai szabályoknak megfelelően nem online patikaként, hanem szimpla drogériaként – írta a magyar Forbes annak apropóján, hogy a cég bajba került. A CzechCrunch szerint júniusban közleményben jelezték a befektetőknek, hogy adósságaik miatt új potenciális befektetőkkel tárgyalnak. Az egyik ezek közül a Rohlik-csoport – a Kifli.hu online szupermarket cseh anyacégének – alapítója, Tomáš Čupr. Az egyik leggazdagabb cseh üzletember befektető cégén, a TCF Capitalon keresztül dobott mentőövet Kasáéknak. A részletekről annyit tudni, hogy Čupr alapja 80 millió korona forgótőke-hitelt nyújtott a Pilulkának, amiből a bajba jutott webshop beszállítói adósságait törlesztheti. Emellett Čupr opciót szerzett a többségi tulajdonrész megszerzésére. Utóbbit még a Kasa testvérek gyakorolják. (További részletek: Forbes)

🧲 A Prime Day továbbra vásárlóerő mágnes

2024.július.17

Az Amazon idén július 16-án és 17-én tartotta a Prime Dayt. A minden évben megrendezett, kétnapos promóciós eseményt kilenc éve indították el annak érdekében, hogy az akciós ajánlatokkal értéket teremtsenek a Prime-tagsággal rendelkező fogyasztóknak. „A Prime Day esetében még mindig az Amazon határozza meg a napirendet és az eladások többségét” – mondta Sky Canaves, az eMarketer elemzője. „Várakozásaink szerint az amerikai fogyasztók közel 14 milliárd dollárt költenek majd a platformon a két nap alatt." Tavaly a Prime Day 13 milliárd dollár forgalmat hozott, amelynek 60 százalékát az Amazon, a többit piacterének eladói érték el. A Prime-tagok tavaly több mint 375 millió terméket vásároltak az esemény során.  Az idei Prime Day várhatóan felülmúlja ezt a rekordot, bár a bevétel növekedési üteme lelassult. A Skai marketingplatform által végzett kutatás szerint az online vásárlók közel 80 százaléka várja az év legjobb ajánlatait ezen az eseményen. (További részletek: Yahoo)

🥑 Új funkcióval segít fényezni az e-kereskedők teljesítményét az EBay

2024.július.17

Az EBay új kísérleti funkciót indított az Egyesült Királyságban, amely automatikusan pozitív visszajelzést küld az online kereskedőnek, ha a vevő a kézbesítéstől számított hét napon belül nem hagyott visszajelzést, ugyanakkor nem jelentett gondot a tranzakcióval kapcsolatban. Az EBay vitafórumán egy eladó megjegyezte, hogy két szokatlan visszajelzést talált, amelyek szerint „Ez az eladó sikeresen teljesített egy megrendelést”. A megjegyzés mellett egy felirat volt olvasható, melyen ez állt: „EBay automatizált visszajelzés”. A piactér kommentje szerint az EBay automatizált visszajelzései láthatóak maradnak, kivéve, ha vannak olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy a vevő tapasztalata nem volt teljesen pozitív. A vevők továbbra is hagyhatnak reakciót a tapasztalataikról, amely helyettesíti a tranzakcióval kapcsolatban készült automatizált visszajelzéseket. Ez a módszer hasznos lehet annak tükrében, hogy az elégedett vevők sokkal ritkábban hagynak pozitív visszajelzéseket, mint az elégedetlenek, akik mérgükben jól odaszólnak az e-kereskedőknek. (További részletek: Ecommerce Bites)

🍔 Elmeszelheti az EU a Metát felhasználói profilozása miatt

2024.július.16

Az uniós szabályozó hatóságok előzetesen megállapították, hogy a Meta megsérti a digitális piacokról szóló EU-s jogszabályt, mivel kötelezi a Facebook és az Instagram felhasználóit, hogy vagy fogadják el a személyre szabott reklámokat, vagy fizessenek az ilyen reklámoktól mentes szolgáltatásért. Ha az EU úgy találja, hogy a Meta nem felel meg a szabálynak, a globális bevételének maximum tíz százalékát elérő bírságot szabhatnak ki rá. Az EU azt kifogásolja, hogy csak a fizetéssel lehet elérni, hogy a Meta ne kövesse nyomon felhasználóit a világhálón, ne hozzon létre böngészési előzményei és a platformján való részvétele alapján személyiséget, amely alapján személyre szabott hirdetéseket küldhet. A digitális piacokról szóló törvény szerint minden felhasználónak lehetőséget kell teremteni arra, hogy elkerülhesse az ilyen típusú nyomon követést, akár ingyenes, akár fizetős csomagot használ. A bizottság szerint a Meta modellje „nem teszi lehetővé a felhasználóknak, hogy gyakorolják a személyes adataik összekapcsolásához való szabad hozzájárulásuk jogát”. (További részletek: Shopifreaks)

🌷Hollandia e-kereskedelemben már világbajnok

2024.július.15

Az Egyesült Nemzetek Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) új jelentése szerint a világon egyetlen országban sem vásárol annyi internetező, mint Hollandiában. A holland e-kereskedelmi penetráció 84 százalékos. A mögötte toporgó Egyesült Királyság, Svédország és Dánia nincs nagyon lemaradva: öt internetfelhasználóból legalább négy már ezekben az országokban is vásárol online. Az első ötbe még Kína fért be.
A holland e-kereskedelmi piac tavaly mintegy 35 milliárd eurót ért, a szektor meglehetősen kiforrott, amit az online vásárlók nagy aránya és a nagy sebességű internet-hozzáféréssel rendelkező polgárok jelentős száma is bizonyít. Egy helyi szereplő, a 25 éve nyitott Bol a piacvezető; az üzletnek 13 millió aktív vásárlója van Hollandiában és Belgiumban, akik aktuálisan 38 milliós termékpalettából válogathatnak. (További részletek: Ecommerce News)

🔑 Gyorsan becsukhatják az uniós importon tátongó kiskaput

2024.július.12

Már júliusban élesedhet az az európai uniós vámszabály, amely a filléres kütyüket vagy ruhákat áruló kínai e-kereskedőket fogja elsősorban érinteni. Eltörölnék a 150 eurós értékhatárt, amely lehetővé tette, hogy ezek a kereskedők elárasszák a piacot kereskedőik termékeivel. A nem Európai Unióból érkező 150 eurónál alacsonyabb értékű csomagokra jelenleg nem kell vámot fizetni. Az adatok szerint azonban 2023-ban kétmilliárd darab 150 eurónál kisebb értékű csomag érkezett az unió területére, aminek nagy részét ezek a platformok menedzselték. Az Európai Bizottság szerint ez a mennyiség önmagában is próbára teszi a vámhivatalok működését. Az Európai Bizottság már júliusban a hónapban javasolni fogja a jelenlegi 150 eurós küszöbérték eltörlését. Az EU a bizottság által javasolt 2023. májusi vámreform-tervezet részeként már tárgyalt a határérték eltörléséről, de most megpróbálhatja felgyorsítani annak elfogadását, hogy ellensúlyozza az olcsó importhullámot. (További részletek: Digital Hungary)

💥 Szőnyegbombázással támadják a vásárlókat a nagy piacterek

2024.július.11

Az Amazon 10. éves Prime Day eladási eseménye 2024. július 16–17. között lesz. A Prime-tagok idén is meghívást kérhetnek gyorsan fogyó termékek esetén exkluzív ajánlatokra. A többi nagy e-kereskedő szemben az elmúlt évekkel nem hagyja, hogy az Amazon elvigye a nyári eladási show-t. A TikTok Deals For You Days akciója július 9-én kezdődik. Az eseményhez kapcsolódóan a márkák és a kereskedők rövid videókkal és élő show-kkal színesítik a vásárlást, amelyeken valós időben léphetnek kapcsolatba követőikkel és kínálhatnak kedvezményeket. A Walmart július 8-án indítja a Walmart Deals eseményt. A Walmart+ tagok július 8-án 12 órától, azaz öt órával azelőtt, hogy az esemény a nagyközönség számára megnyílik, hozzáférést kapnak az ajánlatokhoz. A Best Buy július 15. és 17. között tartja Black Friday in July elnevezésű eseményét, amelynek keretében hűségprogramjának tagjai exkluzív ajánlatokat kapnak. A Target július 7. és július 13. között tartja Circle Week elnevezésű akcióját, amelyen több ezer termék árából esetenként 50 százalékos engedményt kínál. (További részletek: Shopifreaks)

🪬 A Wolt Market egyik legfontosabb piaca Magyarország

2024.július.10

Hat budapesti és három vidéki helyszín után győri egységgel bővül a Wolt Market. A Wolt online szupermarketje 21 országban van jelen, közülük csak Finnországban és Izraelben rendelkezik több üzlettel, mint Magyarországon. A Wolt Market egy vásárlók nélküli bolt, amely a bevásárlás sajátos formáját biztosítja: a Wolt felhasználói az applikáción keresztül rendelhetnek a piac kínálatából, majd a megrendelt termékeket legjobb esetben 30 percen belül házhoz szállítja a Wolt futár partnere. A Wolt Marketből vásárlás több előnnyel is jár, amelyeket jól ismerünk az e-kereskedelemből. Egyszerű, elkerülhető vele az autózás, a tömegközlekedés, a sorban állás és ahogy az a házhoz szállításnál megszokott, cipekedni sem kell. A győri Wolt Market 700 négyzetméteren és összesen három emeleten található. Az árukínálat induláskor több mint négyezer féle termékből állt, köztük számtalan friss áru (zöldség, gyümölcs, friss pékáru), állateledel, háztartási termék vagy papír-írószer is megtalálható. (További részletek: Digital Hungary)

💱 Visa kártyaelfogadó helyen kriptoban fizetni? Igen, ez is lehetséges!

2024.július.9

Új fizetési kártyát bocsát ki a Visa, amivel a vevő - egyelőre Európában - a kriptoegyenlege terhére vásárolhat bármely Visa elfogadóhelyen. A svájci Tangem AG-vel közös projektben egy biztonságos és kényelmes kripto alapú fizetési eszköz kerül az európai felhasználók kezébe. A két cég együttműködése azt jelenti, hogy a Tangem felhasználói saját tárcáikon tárolt kriptovaluta vagy stablecoin egyenlegük terhére fizetnek a Visa elfogadóhelyeken. Gyakorlatilag minden olyan kereskedőnél vásárolhatnak például bitcoinnal, ahol egyébként Visa kártyát is elfogadnak. A Tangem tárcát 2021-ben dobták piacra, már több mint 1 millió van belőle forgalomban. E hardveres kriptotárca amelyből még egyet sem törtek fel, 6000-nél is több kriptovaluta és digitális eszköz vásárlására, tárolására, átutalására és cseréjére képes.  (További részletek: FinTech)

⚖️ Precedens értékű ítéletben minősíthetik bűnszervezetnek a Temut

2024.július.9

Tim Griffin, Arkansas állam főügyésze bejelentette, hogy pert indított a Temu ellen, mert az szerinte megsértette az állam megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényét, valamint a személyes adatok védelméről szóló törvényt. A kereset hivatkozik azokra a jelentésekre, amelyek szerint a Temu engedélyt kér a felhasználóktól személyes adataik megszerzésére, majd eladja ezeket az információkat. Griffin szerint ez a gyakorlat azt jelenti, hogy „egy adatlopással foglalkozó vállalkozásról van szó, amely az online árukat ennek eszközeként értékesíti”. Ennek alapján a Temu nem olyan online piactér, mint az Amazon vagy a Walmart, hanem egy adatlopási vállalkozás. Ezért indította el az első állami pert a Temu anyavállalatai, a PDD Holdings Inc. és a WhaleCo Inc. Bár a Temu e-kereskedelmi platformként ismert, funkcionálisan egy kémprogram. Célzottan arra tervezték, hogy korlátlan hozzáférést szerezzen a felhasználók telefonjának operációs rendszeréhez. Képes felülírni a készülékek adatvédelmi beállításait, és az így szerzett adatokat pénzzé teszi – állítja Arkansas állam főügyésze. (További részletek: Scripps News)

🫣 Kezdetben óvatosak a magyarok, de amikor vásárolni kell, nem ijedősek

2024.július.8

A Glami.hu divatkereső platform nemzetközi e-kereskedelmi felmérése szerint a magyar fogyasztók körülbelül fele gyűjt információkat vásárlás előtt azokról a webáruházakról, ahonnan korábban még sosem rendelt. Elsősorban az utánvétes fizetés rendelkezésre állását, a szállítási díjakat, a visszaküldési információkat, valamint a vevőszolgálat elérhetőségeit ellenőrzik. Magyarországon az online vásárlók több mint fele rendelt terméket ultragyors divatmárkáktól. A többség szerint ez nem jelent az általánosnál nagyobb kockázatot. A felmérés szerint a Shein és a Temu több mint 80 százalékos ismertséggel rendelkezik Magyarországon: az online vásárlók 64 százaléka rendelt már termékeket ezekről az oldalakról. A válaszadók további 16 százaléka még nem vásárolt ezekből a webáruházakból, de tervezi ezt. Akik eddig még nem vásároltak ezeken az oldalakon, azoknak fenntartásaik vannak a minőséggel, személyes adataik biztonságával, a munkaerő etikus alkalmazásával vagy a termékek fenntartható előállításával kapcsolatban.(További részletek: Digital Hungary)

🏅 Jött, látott és győz a TikTok influencerekhez kötött értékesítési módszere

2024.július.8

A Dash Hudson közösségimédia-platform és a NielsenIQ piackutató cég jelentése szerint a TikTok Shop jelenleg már a kilencedik legnagyobb online szépség- és wellness-kiskereskedő az Egyesült Államokban és a második legnagyobb az Egyesült Királyságban. A TikTok Shop kevesebb mint egy évvel ezelőtti indulása óta mindkét országban gyorsan megelőzte legtöbb versenytársát, köztük a nagy áruházakat, a kisebb szépségipari szaküzleteket és számos D2C márkát. A szépségápolási termékekkel kapcsolatos tartalmak a legnépszerűbb videótípusok közé tartoznak a TikTokon. Vannak olyan alkotói a platformnak, akik abból élnek, hogy tippeket osztanak nézőikkel a termékekről vagy árukat tesztelnek közönségük előtt. A közösségi platform a TikTok Shopra irányítja a forgalmat ezektől a videóktól, miközben az alkotóknak jutalékot kínál az eladások után. Ezzel a vásárlásokból származó bevételből is ki tudják venni a részüket. Ez a stratégia láthatóan jól működik, piaca meglepően gyors tempóban bővül. (További részletek: Shopifreaks)

😘 Bedurvul az AI-jal az About You

2024.július.5

Tarek Müller a német divatplatform vezérigazgatója bejelentette, hogy cége hamarosan megkezdi a termékei közvetlenül a gyárból történő szállítását a fogyasztókhoz. "Az About You-nak Európában és Törökországban vannak gyártói, akik gyorsan szállíthatnak termékeket Európába" - mondta, hozzátéve, hogy bár a Shein és a Temu is dropshipping szállítja termékeit, ezek kínai gyárakból származnak, így az About You végeredményben gyorsabb szállítást és jobb árakat tud kínálni, mint ázsiai versenytársai. A cég mostantól a mesterséges intelligencia segítségével a korábbiaknál gyorsabban szeretné az új trendeket azonosítani, ami a kisebb gyártható mennyiség és közvetlen gyártótól szállítás miatt csökkenteni fogja a költségeket. (További részletek: Ecommerce News)

💀 Fojtogatják a kínai e-kereskedő óriások magyarországi versenytársaikat

2024.július.4

A hazai internetes kereskedelem iránti érdeklődés megtorpanását az ázsiai webshopok, ezen belül a Temu előretörése magyarázza – mondta Gergely Péter a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője a Digital Hungarynak. A külföldi internetes vásárlások száma közel háromszor gyorsabban bővült az év elején éves összevetésben, mint a hazai online kereskedők forgalma. Az idei első három hónapban több mint 36,3 millió külföldre irányuló internetes vásárlást regisztrált a Magyar Nemzeti Bank. A nemzetközi online piactereken elköltött 556 milliárd forint 27,7 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi adatot. A hazai webáruházak térnyerésének elakadását jól mutatja, hogy míg egy évvel ezelőtt az internetes kereskedelemben lezajló bankkártyás fizetések 61 százaléka hazai kereskedőknél történt, ez az arány idén március végéig 58 százalékra csökkent. Ugyanakkor a hagyományos boltokban lebonyolított vásárlásoknál a bankkártyás fizetés átlagos összege 9130 forint volt, miközben a webshopokban ennek közel kétszeresét, több mint 17 450 forintot költöttek el a vásárlók. (További részletek: Digital Hungary)

🎁 Nyereményjátékkal indul az idei Nagy Webáruház Felmérés

2024.július.3

Elindult a 17. Nagy Webáruház Felmérés, mely kérdőíves módszerrel kíván valós és átfogó képet nyújtani a hazai e-kereskedelem helyzetéről. A Shoprenter és a Visa támogatásával készülő kutatás anonim felmérésen alapul, és többek között e kérdésekre keresi a választ:

  • Hogyan változott a webáruházak forgalma az elmúlt évben?
  • Milyen preferenciáik vannak a webáruház tulajdonosoknak a szállítási és fizetési módokat illetően?
  • Milyen marketing tevékenységek jellemzőek a webáruházak esetében?
  • Milyen kihívásokkal kell megküzdenie a webáruházaknak? És hogyan próbálnak ezekkel megküzdeni?

Az adatgyűjtés 2024. július 17-ig tart, a kérdőívek feldolgozását követően pedig az eredményeket várhatóan nyár végén publikálják majd. Az itt elérhető kérdőívet kitöltők nyereményjátékban vehetnek részt. (További részeltek: Shoprenter)

🌽 Három e-kereskedő külföldi terjeszkedését segítette a DKSZ mentorprogramja

2024.július.3

Befejeződött a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) szakmai programja, amellyel magyar e-kereskedők nemzetközi terjeszkedését igyekezett elősegíteni – írta az Mmonline.hu. A mentorprogram célja az volt, hogy a Furbify, a Lumenet és a Vágyaim.hu vezetőségét támogassa a nemzetközi piacokon történő eredményes megjelenésben. A három vállalat vezetőit az e-kereskedelem területén elismert szakértők látták el tanácsokkal annak érdekében, hogy felkészülten léphessenek ki a nemzetközi piacokra, és képesek legyenek megbirkózni az új kihívásokkal. A Vágyaim.hu tulajdonosa, Pörzse Norbert a külföldi expanzió kapcsán elmondta: „Bátornak kell lenni és merni kell kilépni a komfortzónából. Az első külföldi piac megnyitását követően érezhetően egyre könnyebbé válik a terjeszkedés és a skálázás.” Zabari István, a Lumenet alapító-tulajdonosa szerint „a hosszú távú fejlődéshez és költséghatékony működéshez elengedhetetlen a külföldi piacra lépés.” (További részletek: MMOnline)

⛟ Újabb felvásárlás a csomaglogisztikában: elkelt az iLogistic is

2024.július.2

A GLS Csoport bejelentette, hogy felvásárolja az e-kereskedelemre szakosodott magyar fulfilment céget, az iLogistic-et. A lépés lehetővé teszi az Európában és Észak-Amerikában vezető csomaglogisztikai szolgáltató számára, hogy fulfilment szolgáltatást kínáljon ügyfeleinek Magyarországon belül és azon kívül is. Az akvizíció a GLS Csoport stratégiai lépése, melynek célja a szolgáltató portfoliójának bővítése és színesítése. Az iLogistic, amely kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújt online üzletek számára – például csomagolást, árukészlet kezelést és visszárukezelést – már a felvásárlás előtt is biztos partnere volt a GLS-nek, hiszen ez a cég biztosította a csomagok célba juttatását.

...
E-ker Hírszemle az email fiókodban

Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.

Artboard 1