E-ker Hírszemle
Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.
🧳 A túlélés kulcsa az e-fizetések kihasználása volt a Samsonite-nál
Az olyan ikonikus márka, mint a Samsonite irányításához hozzátartozik, hogy a vezetőknek fel kell ismerniük: mikor fordul meg a széljárás a vállalat üzleti környezetében. Aki elvéti ezt, az viharba kerülhet; aki kihasználja, jó széllel haladhat tovább. Bár a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások leállították az idegenforgalmat, ami súlyos veszélybe sodorta a poggyászgyártó céget, a Samsonite nem rendült meg, hanem az előnyére fordította, hogy az otthonukba zárt emberek elkezdtek vásárolni az interneten.
A világjárvány alatt a Samsonite e-kereskedelmi jelenléte drámai mértékben megnőtt annak köszönhetően, hogy diverzifikálták a vásárlói fizetési módokat, amivel elérték a 2000-es évek elején született Z-generáció tagjait. A Samsonite régóta kínál PayPal fizetési lehetőséget. Nemrégiben elérhetővé tették a PayPal Pay in 4 és Pay Monthly megoldásokat is, amivel széles Z-generációs ügyfélkört vonzanak. (További részletek: PayPal)
⭐ Erős márka nélkül az e-kereskedelemben sincs esély a tartós sikerre
A jól ismert márkák, mint a Google, az Apple, vagy az Amazon nem véletlenül jutottak a csúcsra: olyan stratégiákat és megközelítéseket követtek, amelyeket sok feltörekvő e-kereskedelmi márka a gyors növekedés hajszolása közben próbál megkerülni. A rendkívüli márkák türelmesek voltak, és szem előtt tartottak néhány fontos szabályt - írja a Forbes. Például azt, hogy körültekintő marketinggel támogassák kínálatukat. A marketingesek egy része hajlamos gúnyolódni a márkamarketingen. A feltörekvő márkák számára azonban ez a szemlélet végzetesnek bizonyulhat. Az e-kereskedelemben nincs esély a tartós sikerre erős márka nélkül.
A nagy csinnadrattával kísért bevezetések és az előrendelési modellek jók lehetnek a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló termékek vagy szériák esetén, a zökkenőmentes értékesítés kulcsa azonban az újdonságok bevezetése között időszak jó menedzselése. A stop-start marketing, amelyben a márka masszív csúcsokat és hullámvölgyeket jár be, ritkán tartható. (További részletek: Forbes)
🍔 Új ügyvezetője van a Wolt Magyarországnak
Bár augusztus elejétől Hatványi Orsi vette át a Wolt ügyvezető igazgatói posztját, a vezetőváltást a cég csak most jelentette be hivatalosan. Az új CEO közgazdász, aki az Egyesült Királyságban, a a turizmus és vendéglátásban eltöltött hét éve után előbb a budai Jamie Oliver étterem megnyitásán dolgozott üzemeltetési igazgatóként, majd az üzletfejlesztést is átvéve, a Zsidai Csoport nemzetközi terjeszkedésért (Bécs, Marbella) és a budapesti éttermek operációjáért felelt. Két éve csatlakozott a Wolt Magyarországhoz; az éttermi értékesítési és fejlesztési vezető posztot idén februártól a retail üzletág vezetésével is kiegészítette. „Szakértelmének, az erős partneri kapcsolatok kialakításának és az innovatív gondolkodásmódjának köszönhetően 2023. augusztusában a Wolt Magyarország ügyvezetőjévé lépett elő” - áll a cég közleményében. A Wolt már több mint 50 városban, havonta összesen egymillió rendelést teljesít. Szolgáltatásuk túlmutat az ételkiszállításon, hiszen élelmiszerek, elektronikai és szépségápolási cikkek, játékok és számos egyéb termék kiszállítását is vállalják. (Forrás: Wolt)
📲 Végleg otthon maradhatnak a pénztárcák
A korábbinál is veszedelmesebben könnyebbé vált a pénzköltés az Apple megújult fizetési rendszerével. Az amerikai csúcsvállalat szeptember 18-án mutatta be új operációs rendszerét, az iOS 17-et, ami azt az érzetet kelti az iPhone-tulajdonosokban, hogy akár végleg otthon hagyhatják pénztárcájukat. Az iOS új verziója bővíti az Apple Wallettel elérhető lehetőségeket: a felhasználó többféle módon fizethet az interneten és átfogóbban használhatja okos telefonják arra, hogy felmutassa hatósági igazolványait. Eközben az Apple újabb lépéseket tesz afelé, hogy bizonyos értelemben bankká váljon. Például elérhetővé vált az Apple Card, egy jó kamatozású megtakarítási számla, és az Apple Pay Later segítségével kamatmentes Buy now, pay later (BNPL) típusú hiteleket, lehet felvenni.
A 452 Research technológiai kutatóintézet adatai szerint az Apple Pay a második legtöbbet használt digitális pénztárca a PayPal után. Ugyanakkor amilyen örömteli az elektronikus fizetési módok terjedése, éppen olyan veszélyes is lehet: megkönnyíti a felhasználóknak, hogy számolatlanul szórják a pénzt. (További részletek: Vox)
🛒 Az Amazonon vásárlók mintegy fele azt sem tudja, kitől vásárol
Nem lehetőség, hanem elkerülhetetlen szükségszerűség az Amazon piacterének igénybevétele – fogalmazta meg sok kis cég tapasztalatait Sara Mader, a Paluose Brand alapító-igazgatója. A Washington államban működő családi farm hüvelyes és magvas mezőgazdasági terményeket árusít a B2B óriás közvetítésével. A cég a koronavírus-járvány idején nem tudott lépést tartani a megugrott online kereslettel, ezért le kellett zárnia néhány értékesítési csatornáját. Így a korábbinál is nagyobb jelentőségre tett szert az Amazonon elérhető vevőkör. Mader elmondása szerint a Prime badge lehetőség nélkül, amely garantálja, hogy a vevő egy-két napon belül megkapja a megrendelt árut, sehol sem lennének.
Jó hír a Palouséhez hasonló kisvállalkozásoknak, hogy egy friss felmérés szerint az Amazonon vásárlók 46 százaléka nem is tudja, hogy az Amazon vagy a piacterén árusító más kereskedő termékét vette-e meg. (További részletek: Digital Commerce)
💂 Egy nyelvet beszélnek, mégis másként vásárolnak
Nem könnyű terep az amerikai piac a briteknek sem. Az elmúlt évben számos brit online kiskereskedő startup debütált a tengerentúlon: az Antler poggyászgyártó és a Vivobarefoot cipőmárka, illetve a fehérje- és étrend-kiegészítőket kínáló Form Nutrition startup és a fenntartható pelenkákat árusító Pura mind-mind online boltot nyitott az Egyesült Államokban. J'nae Phillips, a londoni székhelyű Canvas8 piackutató cég szakértője szerint a brit DTC (direct to consumer) márkáknak rendkívül vonzó terület az USA, ám a közös nyelv és számos kulturális hasonlóság ellenére azt be kellene kalkulálni az üzleti tervbe, hogy az amerikai és a brit fogyasztók vásárlási szokásai nagyon eltérőek.
Az amerikaiak nagy tételben vásárolnak és hűségesek a nagy márkákhoz, míg a britek éppen ellentétei ennek. Phillips szerint a közösségi média nagyszerű eszköz annak megállapítására, hogy egy brit márka vonzó lehet-e az amerikai fogyasztóknak. Ahhoz, hogy a transzatlanti nyitás sikertörténet legyen, érdemes először kideríteni, mekkora az érdeklődés a brit cégek kínálata iránt. (További részletek: Modern Retail )
Elege lett a hamis véleményekből a Zalandonak, ezért a cég úgy döntött, hogy beszünteti ennek lehetőségét online piacterén. Noha az ilyen információk jellemzően az európai e-kereskedelem fontos részét képezik (egy kutatás tavaly azt találta, hogy a németek legalább 55 százaléka ezekre az értékelésekre, visszajelzésekre, szubjektív tapasztalatokra alapozza az online vásárlási döntéseit), a Zalando kitiltja ezt a megoldást az oldaláról. A Zalando ügyfelek eztán egy kérdőívre válaszolhatnak az oldalon szereplő termékekről, és ez lesz a feedback, amit feldolgozva adatokat szolgáltatnak majd az érdeklődők számára az adott termékkel kapcsolatban. Nem tűnik életképes és hatékony magoldásnak... (További részletek: Ecommerce News)
AdPack néven vezetett be új szolgáltatást a Webshippy: termékmintákat, promóciós anyagokat lehet jól célozható és pontosan mérhető módon eljuttatni a potenciális ügyfelek számára. A kiszervezett logisztikai szolgáltató cég Magyarországon 1200 webshopnak nyújt fulfillment szolgáltatást, havi 180-300 ezer csomagot vesz át és juttat célba. Az új szolgáltatással - állítja a Webshippy - a hirdetők akár havi 80-100 ezer csomagba is elhelyezhetnek különböző reklámanyagokat (kuponkatalógust, kedvezménykártyát, termékmintát stb.), amit kipróbálva a vásárló megismerkedik a termékkel, szolgáltatással.
„Az AdPack ötvözi a DM, a promóciós és a PPC kampányok összes előnyét. Tökéletes eszköz, hogy a potenciális vásárlónkat pozitív élmény közben érjük el. A termékmintát célzottan, releváns célcsoportnak juttatjuk el, nagyon magas az elérés konverziója” – mondta Simon Zsolt, a vállalat COO-ja. (További részletek: MMonline)
Egyszerre vizsgálja a legfontosabb ágazatok vállalkozói és fogyasztói hangulatának alakulását az EU. A felmérések öt kulcsfontosságú területre terjednek ki:a feldolgozóiparra, az építőiparra, a fogyasztókra, a kiskereskedelemre és a szolgáltatásokra. A tagállamok és a tagjelölt országok havonta végzik ezeket a vizsgálatokat szabványosított kérdőívek kitöltésével. A friss mérési eredmények szerint 2023 júliusában némileg javult a uniós kiskereskedelmi vállalatok üzleti hangulata - az előző hónapokhoz képest. A hangulatindex január és április között -1 és -2 között ingadozott, júniusra -5-re esett vissza. Ehhez képest jelent némi gyógyírt, hogy az aktuális index -4-re korrigált.
Az Eurostat adatai szerint 2023 júniusában az EU-ban a kiskereskedelmi forgalom szezonálisan kiigazított mennyisége 0,2 százalékkal csökkent 2023 májusához képest. (További információk Practrical Ecommerce)
Sukumar Rathnam nem az a tipikus, rivaldafényt kereső figura, most mégis borítékolható, hogy botrány lesz abból, hogy szabadságra ment. Az Uber korábbi műszaki igazgatóját, aki több részletben, de összesen 18 éve az Amazont szolgálta, valószínűleg azonnali távozásra szólították föl az e-ker óriásnál. Erre utal, hogy a napokban „azonnali hatályú” szabadságot vett ki, amit azonban nem ő, hanem az egyik alelnök, Dave Treadwell közölt a sajtóval.
Nem világos, hogy mi történt, de az biztos, hogy az eddig e-kereskedelmi szolgáltatásokért felelős alelnökként dolgozó Rathnam (aki az Amazon ezirányú háttér technológiáját is felügyelte) csak tovább gyarapítja azon felsővezetők számát, akik Jeff Brezos 2021-es lemondása óta távoztak a „régi csapatból”. Rathnam nem válaszolt az újságírói megkeresésekre. (További részletek: Business Insider)
"Teljes értékű gyógyszertári szolgáltató" akar lenni a holland tulajdonú, online szupermarket lánc Németországban. A Picnic gyógyszertári termékekkel bővíti a termékpalettáját, és gyakorlatilag komplett e-drogériává is válni akar. Ehhez Németországban az Edeka német szupermarketlánc lesz a segítségére. A terv olyannyira nem elméleti szakaszban jár, hogy a Picnic számításai szerint már idén, az év végére el is indul a forgalmazás. A hollandok már 2023-ban 400 millió eurós forgalmat kívánnak elérni a német piacon. Ehhez a meglévő, mintegy 1400 szállítójárművük mellé további 1300-at adnak a flottához. (További részletek: Ecommerce News)
Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.