E-ker Hírszemle

Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.

🍼 Nehéz eldönteni, hogy kémkedett-e az Amazon vagy sem

2024.április.25

A Wall Street Journal hosszú leleplező cikket közölt arról, hogy az Amazon az elmúlt évtizedben milyen titkos, a törvénytelenség határát súroló módon gyűjtött üzleti információkat versenytársairól. Az Amazon tulajdonában lévő Big River nevű vállalat évente mintegy egymillió dollár értékben értékesített termékeket konkurens platformokon keresztül, hogy az Amazon betekintést nyerhessen e piacterek működésébe. Azzal, hogy a Big River a versenytárs piactereken eladóként jelent meg, képes volt védett információkhoz jutni azok árképzéséről, logisztikájáról és fizetési szolgáltatásaikról. Ezeket aztán megosztotta az Amazon vezetőivel, akik figyelembe vették az információkat saját üzleti döntések során. Bár minden vállalat folytat kutatásokat versenytársai háza táján, a szakértők szerint nagyon vékony határ húzódik a nyilvánosan elérhető információk megszerzése és a vállalati kémkedés között. Az Amazon szerint a Big River tevékenységével nem lépték ezt át. Csak sok más kiskereskedőhöz hasonlóan benchmarking- és ügyfélélmény-csapatokkal vizsgálták versenytársaik tevékenységét. (További részletek: WSJ)

🚜 Régiós szinten is nagyot lépne előre a SAMEDAY: felvásárolja a Sprintert

2024.április.24

A régió kézbesítési infrastruktúrájának bővítésére irányuló átfogó stratégiájának részeként a SAMEDAY bejelentette a magyarországi Sprinter futárszolgálat felvásárlásának szándékát. Az ügyletet jelenleg a versenyhatóság vizsgálja. Az akvizíció megvalósulását követően a vevő magyarországi out-of-home (otthonon kívüli átvételi) infrastruktúrája 60 százalékkal gyarapodhat; a több mint 450 átvételi ponttal bővüléssel a SAMEDAY hálózata az év végére Magyarországon mintegy 2200 easybox csomagautomatából és hagyományos átvevőpontból állhat majd. "Egy egységes, határok nélkül működő szállítási területet építünk ki, amely növeli a vásárlói élményt és csökkenti a szállítási költségeket a romániai, magyarországi és bulgáriai online áruházak számára. Ambiciózus tervünk, hogy idén elérjük a 8500 kézbesítési pontot a régióban, és a Sprinter infrastruktúrájának és szolgáltatási kapacitásának megszerzése egy fontos lépés ebbe az irányba" - közölte az akvizíció bejeletésékor Lucian Baltaru, a SAMEDAY Group vezérigazgatója.

🛍️ A Temu saját raktárakkal igyekszik felgyorsítani az amerikai kiszállítást

2024.április.24

Az Egyesült Államokban már saját raktárakat is létesített a Temu, hogy még gyorsabb kiszállítást biztosítson a platformon árusító kereskedők számára.Eddig a termékek közvetlenül Kínából érkeztek, és a légi szállítás ellenére is legalább egy hetet vett igénybe a kézbesítés. Az új, amerikai raktárhálózat beüzemelésével a Temu olyan kereskedőknek kínál vonzó lehetőséget, akik már rendelkeznek amerikai árukészlettel, és így lényegesen gyorsabb szállítási időt tudnak biztosítani.
A lépés hasonlít az Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) és a Walmart WFS (Walmart Fulfillment Services) modelljéhez, ahol a kereskedők egyszerűen átadhatják a raktározás és teljesítés feladatait. A Temu ugyanakkor költséghatékonyabb megoldást választott: az együttműködés a WINIT és az Easy Export logisztikai cégekkel ezt a terhet veszi le a kereskedők válláról. Mindkét partner már meglévő amerikai (és nemzetközi) raktári kapacitásokat biztosít, gyakorlatilag a Temu saját raktár hálózataként működve.  (További információk: Marketplace Pulse)

🫨 A Vinted lesokkolta a Foxpost rendszerét

2024.április.23

"Az elmúlt napokban szokatlanul magas, szökőárszerű terhelés érte a FoxPost rendszerét, ami egy független e-kereskedelmi piactér által meghirdetett, rövid időtartamú ingyenes csomagküldési akció következménye" - írta a csomagautomatás cég a Telex kérdésére, ahová az utóbbi napokban több olvasói levél is érkezett ezügyben, hogy a Vinted ötnapos, ingyenes szállítási akciója miatt használhatatlan vált a FoxPost szolgáltatása. A logisztikai cég türelmet kér és azt közölte, hogy erőltetett iramban dolgoznak a terhelés csökkentésén. (További információk: Telex)

⏪ A németek több mint tizede visszaküldi online rendeléseit

2024.április.23

A német digitális szövetség (Bitkom) friss felmérése szerint a német online vásárlók 11 százaléka visszaküldi az online vásárolt termékeket. A fiatalabb generációk gyakrabban élnek ezzel a lehetőséggel, mint az idősebbek. A leggyakoribb okok: a termék nem megfelelő mérete vagy a termék sérülése. Az EHI Kiskereskedelmi Intézet korábbi kutatása szerint a visszaküldések megelőzése kiemelt prioritást élvez a német, osztrák és svájci online kereskedők körében, mivel egy-egy visszaküldés átlagosan 5-10 euró veszteséget jelent számukra. A vásárlók mindössze 24 százaléka nyilatkozott most úgy, egyáltalán nem küldi vissza az online rendelését - akkor sem ha elégedetlen a vásárlással.
"Minden alkalommal, amikor az árukat oda-vissza szállítják, erőforrásokat használnak fel. A fenntarthatóság érdekében a visszaküldések számának minimálisra csökkentése a cél, ami a kiskereskedők érdeke is, akik így költségeket és logisztikai erőfeszítéseket takarítanak meg. Ez végső soron a fogyasztóknak is kedvez, mivel összességében alacsonyabb árakkal találkozhatnak." – mondta Dr. Bernhard Rohleder, a Bitkom vezérigazgatója. (További infók: Ecommerce News)

✈️Szombati után aznapi kiszállítást is vállal az eMAG

2024.április.22

Aznapi csomagautomatás kiszállítási szolgáltatást vezet be az eMAG a webáruházában megjelölt több mint 30.000 termékre. A bejelentés érdekessége, hogy e csomagokat a tavaly átadott, 117 ezer négyzetméteres dunaharaszti logisztikai komplexumból szállítja ki a társaság. A közlemény szerint e termékekre azt is valószínűsíti a cég, hogy a hétköznap délig leadott megrendeléseket az ügyfelek várhatóan ugyanazon a napon átvehetik - több mint 300 budapesti, illet pest megyei easybox csomagautomatából. Március eleje óta az országszerte működő, több mint 700 easyboxba az eMAG szombaton is továbbítja (a pénteken 21 óráig leadott, saját forgalmazású) a dunaharaszti raktárban elérhető termékekre vonatkozó rendeléseket.

📰 Újítások segítik a YouTube-on is megjelenő online kereskedőket

2024.április.22

A YouTube számos új vásárlási funkciót vezetett be a platformján videókat készítő kereskedők és partnerek kiszolgálására. Az első újdonság a vásárlási gyűjtemények készítése. Ez lehetővé teszi az alkotóknak, hogy saját üzletükből és/vagy más márkákból származó termékeket kurátorként kezeljenek. Az alkotók összeállíthatnak egy termékválogatást, amelyet kollekcióvá alakíthatnak. Ez megjelenik a terméklistában, a Store fülön és a videó leírásában. Az induláskor az alkotók csak okostelefonon, a Studio alkalmazáson keresztül készíthetnek kollekciókat, de a funkció hamarosan megjelenik az asztali gépeken is.
A második újdonság az Affiliate Hub a YouTube-alkalmazásba beépítve. Ennek segítségével az alkotók vásárlási partnereket találhatnak, akikkel termékpromóciókat futtathatnak. Egyelőre feltétel, hogy az alkotók az Egyesült Államokban legyenek és több mint 15 ezer feliratkozóval rendelkezzenek. A harmadik új lehetőség a termékek címkézése több videón keresztül. Végül a Fourthwall shop a YouTube integrált platformjainak listájára került. (További részletek: Youtube News)

🥌 Vasutasnak és hajóskapitánynak áll az Amazon Európában

2024.április.19

Az amerikai központú e-kereskedelmi óriás megállapodást kötött az olasz állami vasúttársasággal, hogy közös vasúti szolgáltatást indítanak az áruk olaszországi és németországi elosztóközpontok közötti szállítására. Mégpedig: vonattal – így csökkentve jelentősen az online piactér karbon lábnyomát. Az Amazon tavaly év végén ismertetett tervei szerint egyre inkább a vasúti és tengeri szállítást veszi majd igénybe Európában; a cég több mint száz vasúti és több mint 300 tengeri útvonalon szeretné ezt bevezetni.
A friss bejelentés két útvonalra szól Olaszország és Németország között; az egyik Duisburgból Pomeziába, a másik Hernéből Veronába vezet. Mindkét vonalon heti kilenc vonattal számolnak, az olasz állami vasúttársaság szerint ez az átrendeződés a közúti szállításhoz képest évi 9000 tonnával is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást. (További információk: Ecommerce News)

💄 Gyorsan feledésbe merülnek a Black Friday-kor letöltött vásárlási appok

2024.április.18

A Black Friday (BF) az app-telepítések legnépszerűbb időszaka: a november 19. és 25. közötti héten a vásárlók 40 százalékkal több alkalmazást töltöttek le az októberi heti átlaghoz képest. Ám, ahogyan az egy friss tanulmányból kiderült: négy héttel az alkalmazás első megnyitása után a potenciális vásárlók mindössze 19 százaléka nyitotta meg az alkalmazást legalább egyszer egy héten. Ebből az következik, hogy a csúcsidőszakban letöltők nagyobb valószínűséggel csak a különleges akciókat keresik, és gyors vásárlásra törekednek. Meg az is, hogy a kereskedőknek viszont a jobb konverziós mutatók teljesítése érdekében másképp kell kezelniük e felhasználói csoportokat. (További információk: DigitalCommerce360)

🤦 Új szövetség alakult az Amazonnal szemben

2024.április.18

A technológiai tanácsadással foglalkozó Cognizant, az e-kereskedelmi rendszereket fejlesztő Shopify és a Google összefogott annak érdekében, hogy segítse az online kiskereskedőket üzleteik fejlesztésében. A cél az, hogy a kis cégek lépést tartsanak a trendekkel a személyre szabott vásárlás, a mesterséges intelligencia használata és a csalás elleni védelem terén. Az e-kereskedők igyekeznek felvenni a versenyt az Amazonnal, ami óriási kihívás. A PYMNTS Intelligence piackutató cége egyik tanulmánya például megállapította, hogy a fogyasztók 53 százaléka szerint az online piacterek jobbak, mint a többi e-kereskedelmi csatorna az általuk preferált fizetési mód elérhetőségét illetően. A felmérésben megkérdezetteknek csak 25 százaléka mondta ugyanezt a kiskereskedők webhelyeiről és alkalmazásairól és 22 százalékuk a márkák webhelyeiről és alkalmazásairól. A fogyasztók az olyan áruk esetében, mint az elektronika, a lakberendezés és háztartási gépek, valamint a ruházat és kiegészítők az online piactereket választják. Egyedül az élelmiszerboltok esetén nyertek a kiskereskedők oldalai. (További részletek: Pymnts)

🪰 Lépcsőzetessé válhat a légi áruszállítás az e-kereskedők kedvéért

2024.április.18

A regionális utasszállító repülőgépeket gyártó brazil Embraer arra számít, hogy az e-kereskedelem folyamatos bővülése piacot nyit E-Jet utasszállító gépei teherszállító változatai előtt – mondta Marcelo Tocci a repülőgépek átalakításáért felelős vezető. Szerinte a 66-124 utas szállítására képes, két hajtóműves E-Jet teherszállító változatai „tökéletesen illeszkednek” az e-kereskedelemhez, különösen a kisebb közösségek kiszolgálásához. Az e-kereskedelmi vállalatok remélhetően felismerik, hogy országaikban és régiójukban sok olyan kisebb város van, amelyet nem szolgálnak ki a nagyobb cargo repülőgépek, mert ezekbe nem éri meg járatokat indítaniuk. Ebbe a piaci résbe nyomulna be az Embraer. Az első átalakított repülőgép, amelyet E190F-re kereszteltek április elején végezte első próbarepülését. A teherszállító programnak egyelőre egyetlen ázsiai megrendelője van, mégpedig a kínai Lanzhou Aviation Industry Development Group. Ez a vállalat a 2023-as párizsi légi szalonon 20 darab E-Jet teherszállító repülőgép vásárlásra írt alá szerződést. (További részletek: Flight Global)

🎱 Valós adatokat tükrözhetnek a „sötét trükkök” a Temunál

2024.április.15

A Temu nem fogadja el a német fogyasztóvédelmi szervezetek kritikáját. A Verbraucherzentrale Bundesverbandtól (vzbv), a német fogyasztóvédelmi szervezetek ernyőszervezete több jogsértéssel vádolta a kínai e-kereskedőt. Ezek szerint például nem teszi eléggé világossá fogyasztóinak, hogy mire alapozza a magas árengedményeket és úgynevezett „sötét trükkökkel” manipulálják vevőiket. Ez olyan magatartásra ösztönzik a fogyasztókat, amely nem az érdekükben áll. A Temu azt állítja ezzel szemben, hogy betartja a németországi kiskereskedelem szabályait, és nem használnak sötét trükköket, amelyeket az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvény tilt. Az olyan üzenetek, mint például hogy „már csak 13 tétel van hátra”, vagy „29 embernek van most ez a termék a kosarában” a platform szerint a valóságon alapulnak. „Céljuk, hogy segítsék a fogyasztókat a tájékozott döntéshozatalban, nem manipulatívak vagy kényszerítőek.” Azt is állítja a Temu, hogy soha nem távolítja el vagy nyomja el a negatív értékeléseket a termékek mellől. (További részletek: Ecommerce News)

👎 A saját szabályaikat sem tartják be a techóriások, ha az MI-ről van szó

2024.április.12

A New York Times egyik tényfeltáró riportjában azt állítja, hogy az OpenAI és a Meta kétes módon járhatott el az MI-modellek felkészítése során. A jelentés szerint az OpenAI és a Google beszédfelismerő eszközöket használt a YouTube-videók hanganyagának leírására, amivel új társalgási szöveget generáltak a mesterséges intelligencia képzéséhez. E videók készítőnek nem fizettek jogdíjat. A Meta ellen az a vád, hogy fontolóra vette ugyan a tárgyalásokat kiadóvállalatokkal szerzői jogvédelem alatt álló termékeik felhasználásáról, ám végül úgy döntött, egyszerűbb lenyúlni ezeket és utólag pereskedni a kártérítésekről. (További részletek: NYTimes)

🐗 Vadászik a Temu tulajdonosa a cégtől kilépett volt alkalmazottaira

2024.április.12

Miközben az Egyesült Államok versenyhivatala (FTC) versenykorlátozónak tartja az olyan munkaszerződéseket, amelyek túlságosan korlátozzák a kilépő dolgozók elhelyezkedését, Kínában éppen most jönnek ezek divatba. A technológiai vállalatok alacsonyabb vagy középszintű vezetőik új munkavállalását is erősen korlátozzák annak ellenére, hogy a kínai munkaszerződésekről szóló törvény szerint a versenytilalmi korlátozásoknak csak a felső vezetőkre és más, titoktartási kötelezettséggel rendelkező személyekre vonatkozhatnak. A Temu egyik alkalmazottja elmondta, hogy az e-kereskedelmi portál tulajdonosa, a PDD Holdings humánerőforrás-szakértőt bíz meg a vállalatot elhagyó középszintű vezetők karrierjének nyomon követésével. Több volt alkalmazott beszámolója szerint a PDD valós idejű tartózkodási helyeikre és társadalombiztosítási fizetési nyilvántartásaikra hivatkozott annak bizonyítékaként, hogy a versenytársaknál vállaltak munkát. Az alkalmazottak azt is elárulták, hogy a PDD dolgozóit lebeszélik arról, hogy megkérdezzék egymás valódi nevét. Gyakran álnéven hivatkoznak egymásra. (További részletek: Livemint)

🫰 Árnyékra vetődhet egy luxuscikkportál felvásárlója

2024.április.11

Piaci információk szerint a német Mytheresa online luxus-divatkiskereskedő érdeklődik a Yoox Net-a-Porter (YNAP) felvásárlása iránt. További vevőjelölt lehet a BestSecret, egy másik online divatplatform. A felek nem kommentálják a lehetséges felvásárlásról szóló pletykákat. A YNAP jelenleg a Richemont luxuscikk-forgalmazó cég tulajdonában van, amely nagy összegeket fektetett be a platformba. A webáruház ennek ellenére egy ideje veszteséget termel. A folyó pénzügyi év első felében a YNAP 128 millió eurós (50 milliárd forint) vesztesége mutatott ki könyvelésében. A vállalatra 2023 elején 5,25 millió euró (kétmilliárd forint) bírságot szabott ki az olasz trösztellenes hivatal a megtévesztő árképzés és jogsértő visszavételi politikája miatt. A Farfetch luxuscikkportál 2022 ben 47,5 százalékos részesedést akart vásárolni az YNAP-ban Richemonttól a YNAP-ban. Egy évre rá azonban a Farfetchnél is pénzügyi gondok jelentkeztek. Így lekerült a napirendről az üzlet. A Richemont azóta próbál másik vevőt találni a divatplatformra. (További részletek: Ecommerce News)

🆕 Új e-kereskedelmi platformmal kísérletezik a TikTok tulajdonosa

2024.április.10

A Douyin - a TikTok kínai változata, amely ugyanannak az anyavállalatnak, a ByteDance-nek a tulajdona - önálló alkalmazással egészítette ki e-kereskedelmi üzletágát. A Douyin Mall névre keresztelt újdonság március végén el is indult már: egyelőre a szárazföldi Kínában élő Android-felhasználók tölthetik le, és nincs belőle iOS-es verzió. A Douyin Mall szlogenje: Válasszon nagyszerű alkukat kis erőfeszítéssel.
Az alkalmazásról készült képernyőképek azt mutatják, hogy egy újabb ultraalacsony árú termékeket kínáló online boltról beszélhetünk. A felhasználókat hagyományos vásárlási felület fogadja, amely keresősávot, kategóriákat, valamint alacsony árú villámértékesítéseket, élőben közvetített választékot és ár/érték arányos vásárlásokat kínál. A Mall alkalmazáson belül elérhetők a portál rövid videó tartalmai, mint a fő alkalmazásban, de a videokészítési és -szerkesztési funkciók hiányoznak. Az online vásárlás a Douyinon 2019-ben indult click-and-buy funkcióként. A ByteDance úgy döntött, hogy önálló alkalmazást is készít, amely videókba integrált értékesítéssel foglalkozik. (További részletek: Scmp)

📧 A jól kitalált e-mail-kommunikáció sokat hozhat a konyhára

2024.április.10

Egy erős e-mail-lista lehet egy e-kereskedelmi vállalkozás legjobb befektetése. De hogy mégis mennyire, az attól függ milyen felmérést nézünk. A legoptimistább becslés szerint 2024-ben az e-mail-marketingbe befektetett minden egy dollár akár 40 dollár bevételt is hozhatott az e-kereskedőknek. A kihívást a feliratkozók megszerzése és megtartása jelenti. Akinek nem sikerült elérnie ezt az eredményt, az szerencsére egyszerű szemléletváltással javíthat a számain. A fő hiba ugyanis az, hogy miközben sok kereskedő a feliratkozás ösztönzésére kedvezményt – jellemzően 10-15 százalékot – kínál, ami jó kezdet, ám ezután kizárólag további ajánlatokkal próbálja megtartani a feliratkozókat. Ezzel arra neveli előfizetőit, hogy csak akkor vásároljanak, amikor a termékek akciósak. E helyett célszerű úgy közelíteni az e-mail-marketinghez, mint a közösségi médiához. Informatív hírlevelet kell szerkeszteni, és ennek hírei mellett érdemes szerepeltetni a vevő figyelmébe ajánlott termékeket. (További részletek: Practical Ecommerce)

🧨 Kiverte a biztosítékot a lengyel hatóságoknál az Amazon zavaros kommunikációja

2024.április.8

Azzal vádolják a lengyel hatóságok az Amazont, hogy megtévesztette a felhasználókat azzal a tájékoztatással, miszerint a megrendelés leadása vagy a megrendelés visszaigazolásának kézhez vétele egyenlő egy adásvételi szerződéssel. Valójában ez csupán egy ajánlat a termék megvásárlására, és az Amazon jogosult a megrendelést törölni, ha akarja. A szerződés csak akkor lép hatályba, amikor az Amazon kiadja a szállítási értesítést. Az sem tetszik a hatóságnak, hogy az Amazon visszaszámláló időzítőket jelenített meg a felhasználóknak, amelyek azt sugallták, hogy egy bizonyos időpontban megkapják a megrendelést, ha azt egy bizonyos időn belül feladják. Ezzel nyomást gyakorolt a fogyasztókra, hogy minél hamarabb vásároljanak.
Eközben gyakran nem tartotta be ezeket a szállítási határidőket. Az Amazon nem magyarázta el világosan a felhasználóknak a „garantált szállítási dátum” fogalmát. Ezért a vásárlók gyakran nem voltak tisztában a jogaikkal. Az Amazon lengyelországi sajtóirodájának közleménye szerint együttműködnek a hatóságokkal a kifogások orvoslásában. (További részletek: Shopifreaks)

🪄 Bizonyította az ártesztelő platform: működik még a régi árazási trükk

2024.április.6

Az Intelligems egy ártesztelő platform, ami lehetőségek kínál az e-kerekedőknek árazási kísérleteik lefuttatására. Eddig több mint háromszáz vállalkozás élt a lehetőséggel, összesen ezer tesztet végezve, melyek alapján levonható néhány fontos tanulság. Például az, hogy a legtöbb e-kereskedő ad hoc módon határozza meg és frissíti az árait. Először egy bruttó árrést határoz meg, ezután némi összehasonlítást végez a versenytársakkal, majd néhány végső kiigazítás, például kerekítés után írja ki az oldalára az árakat. Ha az árképzést nem optimalizálják, az árak gyakran túl magasak és ez konverzióvesztéssel jár.
Az Intelligemsen végzet egyik tesztben azt tapasztalták, hogy amikor az árak 15 százalékkal alacsonyabbak voltak, a konverziós arány 40 százalékkal nőtt. Végül kiderült az is, hogy működik a régi trükk az árak feltüntetésénél. Teszteltek egy terméket úgy, hogy az árát 149,95 dollárral és 150,00 dollárral is feltüntették. A konverziós ráta több mint 10 százalékkal csökkent, amikor az utóbbit látta a vevő. (További részletek: Shopifreaks)

👠 Magasabb szintre emeli a személyre szabott kiszolgálást a Google

2024.április.4

A Google megkönnyíti a felhasználóknak a személyre szabott vásárlást – írta a Tech Crunh hírportál. Az új funkció, ami az Amazon és a Walmart hasonló szolgáltatásával versenyez, lehetővé teszi, hogy a felhasználók értékeljék a termékeket. A vevők ennek segítségével stílusajánlásokat kapnak a ruházati cikkek, a cipők és a kiegészítők vásárlásakor. Az újdonság egyelőre az amerikai vásárlóknak lesz elérhető. Amikor a Google-on például a „férfi pólóingek” kifejezésre keresnek, akkor láthatnak egy új, „stílusajánlások” feliratú részt. Ezen felfelé vagy lefelé mutató hüvelykujjal értékelhetik a lehetőségeket. A kiválasztott termékek értékelése után a Google megjeleníti az eredményeket. A kereső emlékezni fog a vásárlók preferenciáira, így ha valaha is újra férfi pólóingre keresnek rá, akkor a korábbi értékelések alapján stílusajánlásokat fog feldobni. Az új funkciót a mobilböngészőket és a Google-alkalmazásait használó amerikai vásárlóknak tették elérhetővé. A keresőcég nem közölte, hogy tervezi-e a funkció kiterjesztését több országra, és ha igen, mikor. (További részletek: Techcrunch)

...
E-ker Hírszemle az email fiókodban

Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.

Artboard 1