Jósolni mindig kockázatos, főképp manapság, amikor az interneten minden félrecsúszott jövendölés a fejünkre olvasható akár több évvel később is. Ennek tudatában mi mégis arra kértük a Kosárérték szerzőgárdáját, hogy írják meg, mit várnak 2018-tól: mik lesznek azok a trendek, amelyek leginkább meghatározzák majd az előttünk álló évet az e-kereskedelemben.

Gergely Gabriella
„Minden bizonnyal a 2018-as év egyik slágertémája a GDPR lesz az e-kereskedők körében.
Még most is sok a bizonytalanság a május 25-én életbelépő rendelettel kapcsolatban, pedig a felkészülést időben el kell kezdenie annak, aki biztosan el szeretné kerülni az adatvédelmi bírságot, melynek maximális összege is jelentősen növekedik.

Május környékén a legtöbb e-kereskedőnek többletmunkát fog jelenteni az átállás, amit a bizonytalanság még tovább növel, de bízom benne, hogy a szabályozást érintő kérdések nagy részére addig választ kapunk, és az előírásnak való megfelelésre törekvés mellett a legtöbb cégnél jut ebben az időszakban is megfelelő erőforrás a fejlődésre és a marketingtevékenységre.”

Horváth Attila
„2017 egyértelműen a recurring éve volt és ez a trend 2018-ban fog kiteljesedni. Az e-kereskedők, ha most fizetési megoldást akarnak, akkor kezdenek eltávolodni a hagyományos nagy hazai banki szereplők által egy évtized alatt a hazai e-commerce piacba nevelt beidegződésektől. A kérés egyre többször az, hogy valami olyant szeretnénk mint az Uber, természetesen mobil applikációba (is) ágyazva, minél teljesebb ügyfélélményt, kényelmet kínáló és minél kevesebb ügyfél interakciót igénylő módon.

A kereskedők is egyre inkább kezdik felismerni azt, amit már több éve hangoztatunk: a payment a UX, a vásárlási élmény szerves része. Ezért keresik azokat a megoldásokat, amelyek alkalmasak rá, hogy egy UX központú vásárlási és checkout folyamatban képesek legyenek az igényeket kiszolgálni.

Nagyon fontos az egyedi design lehetősége a fizetési felületek esetében, a fizetési felület teljes beágyazhatósága a weboldal vagy a mobil appplikáció designjába, a kártyák tokenizálása és tárolása a fizetési tölcsér markáns rövidítése érdekében.

2018 a PSD2 éve is lesz, a banki rendszerek általános és kötelező megnyitása szabványos API kapcsolatokon keresztül óriási lehetőséget teremt a fintech vállalatok számára, hogy bankokat közműként, alap infrastruktúraként felhasználva jobb, egységesebb ügyfél élményt, egységes információs csatornákat, valódi, megint csak UX és kényelem központú újításokat vezessenek be a pénzügyek területén. Az új rendszer révén az átutalás mint fizetési funkció elektronikus kereskedelmi alkalmazása is új szintre emelkedhet, hiszen akár a tranzakciók indítását, helyes paraméterezését is saját kézbe vehetik a kereskedők, illetve a beérkező összegek nyomon követése, immár nem csak a netbank és a bankkivonatok manuális ellenőrzésével, hanem automatizáltan is megvalósulhat, sokkal gördülékenyebbé téve a legrégebbi és legelterjedtebb elektronikus fizetési mód alkalmazását.

Maga az elektronikus fizetés, mint szolgáltatás is egyre olcsóbbá vált az előző év során, és bár már sokszor gondoltuk, hogy ennek a trendnek lassan elérünk az aljára, a fizetési szolgáltatók közötti fokozott verseny várhatóan még 2018-ban is tovább hajtja előre az árak csökkenését. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy egyre több kereskedő ismeri fel: elektronikus fizetési lehetőség nélkül ma már szinte lehetetlen sikeres online értékesítésben gondolkodni, és ezt lassan pénzügyi szempontból is minden üzleti modellbe be lehet illeszteni.”

Juhász György
„Számos izgalmas megoldás látható szerte a világban, amelyek a nemzetközi piacon jó eséllyel meghatározók lesznek, vagy legalábbis bekerülnek a mainstreambe 2018-ban. Ilyen például a vásárlói döntést segítő kevert valóság, amellyel virtuális ruhákat próbálhatunk magunkra, vagy bútorokat a szoba sarkába. A hangalapú rendelés, a kiszállítás drónnal, vagy a lakásunkba digitális zárral beengedett futár. Ami összeköti őket, az nem más, mint a minél kényelmesebb, tesreszabottabb, sőt adott esetben szórakoztató vásárlói élmény.

Ugyanakkor Magyarországra mindezek szokás szerint némi fáziskéséssel érkeznek majd meg. 2018-ban itthon leginkább a fizetési szokások változására számítok. Még a legutóbb Black Friday tapasztaltai is azt mutatják, hogy a magyar vásárlók még mindig szeretnek utánvéttel fizetni és személyesen átvenni a megrendelt termékeket. Márpedig először ennek kellene megváltoznia, ha el akarunk jutni a 21. századi vásárlói élményig.

2018-tól meglesz a törvényi háttér a fintech cégek számára, hogy a bankok pénzügyi infrastruktúrjára épített saját megoldásaikkal átrendezzék a fizetési piacot. Láthatóan a bankok érzik, hogy konkurenciát kapnak, mert látványosan fejlesztik saját mobil applikációikat. Sőt, az OTP mobilos Simple alkalmazását már online fizetésre is lehet használni a SimplePay fizetési megoldást használó webshopokban. Ha sikeres lesz 2018-ban a fizetési forradalom, az számos újabb változást hozhat magával.”

Keresztúri Gergely
„A dropshipping egy az Aliexpress-szel együtt berobbant fogalom, s tekintve, hogy az Aliexpress jelentős támogatást ad a ‘kereskedőinek’, a hazai piacon is robbanást sejtek jövőre. Jó lenne valahogy ezt a szektort külön mérni, hiszen könnyen eljöhet az a világ, hogy a long tail, azaz a mikrovállalkozók által működtetett e-kereskedelem összességében igen jelentős forgalmat generál, és az Aliexpress direkt megrendelés is ugrásszerűen növekszik, növekedni fog.

Sajnos jellemző, hogy a karácsonyi szezonban mindig komolyabb fennakadások vannak a logisztikában, és ez nem csak nálunk történik így. (Például Törökországban az Alibaba csoport az Aras Cargoval szerződött, amely a deal lezárása után elég hamar összeomlott).

A hazai piacon már elindult egyfajta átrendeződés, elég, ha csak arra gondolunk, hányan kerestek új logisztikai partnert a szezon kezdete előtt. Jövőre a szektor jelentős növekedése miatt hasonló helyzetekre érdemes számítani. Remélem, hogy a piac szereplői ezt összefogással, megállapodásokkal, egyeztetéssel és felkészüléssel megpróbálják megelőzni.

Technológiai fronton áttörés nem lesz, inkább a hazai piacra szivárognak be, terjednek el eszközök, például a fizetési megoldásoknál.

A Facebook egy ideje alvó üzemmódban van az e-commerce megoldások tekintetében, de ne gondoljuk, hogy egy ekkora piaci szeletet véletlenül kihagynak, jövőre komolyabb bejelentésekre számítok ezen a területen, akár felvásárlással, akár fejlesztéssel, konkrét piacra vihető B2B termékkel.”

Kuti István
„Azt várom a jövő évtől, hogy folytatódjon a vásárlókat személyekként kezelő attitűd a kereskedők részéről, és remélem, hogy egyre többet fektetnek a felhasználói élmény tervezésébe és kutatásába. A jövőben a márkák perszonalizációval és emberarcúsággal tudják leginkább megkülönböztetni magukat, ezért a marketingeseknek és kereskedőknek kiemelten fontos lesz a vevőik fejével gondolkodni.

A hangalapú keresés, a párbeszédes felületek, a chatbotok és a jó ajánlórendszerek lesznek húzó dolgok a webshopokban. Ezekre technológiailag nagyon fel kell készülni, de a helyes implementáció mellett ugyanolyan kulcsfontosságú ezek megfelelő megtervezése, design-ja.

A fentieket gépi tanulásos algoritmusok tehetik elérhetővé, és pörgethetik csúcsra, viszont specialistákkal érdemes együtt dolgozni, fontos az alapos felmérés és megtérülésszámítás.
Elhangzott már párszor, hogy 201x a mobil éve lesz, de 2018-ban ha valakinek nincs mobilra stratégiája, az ássa el magát. ;)”

Magyar Bálint
„Az egész elektronikus vásárlási folyamat évről évre kényelmesebb lesz, az ember és a gép kapcsolata pedig nemcsak, hogy egyre inkább közelít egy bolti élményhez, de bizonyos esetekben felül is múlhatja azt. Az Augmented Reality például megmutatja nekünk, hogyan mutatna rajtunk egy ruhadarab, a mesterséges intelligencia szól, hogy a vasárnapi ebédhez nehogy elfelejtsünk valamit, az automatizációs megoldások segítségével pár kattintással intézhetjük a heti bevásárlást, a hang alapú UI pedig természetesebbé teszi az interakciót az eszközeink és köztünk. Ez a trend véleményem szerint nem csak folytatódni, de erősödni fog 2018-ban.

Ezzel párhuzamosan egyre nagyobb esély nyílik majd, hogy terméktől és szolgáltatástól függő, egyedi élményt tudjunk tervezni a vásárlóknak az igény megszületésétől egészen a termék felhasználásáig. A szöveges, a képes és különösen a videós tartalmak kifinomult megtervezése is egyre fontosabb tényező lehet az eladások növelése és a márkaépítés céljából.

A mobilon történő látogatások arányának további növekedése mellett arra számítok, hogy a tényleges vásárlások is egyre többször történnek majd okostelefonról. Emiatt a webáruházak reszponzivitása még inkább elengedhetetlen lesz jövőre.”

Schmidt Zoltán
„Szerintem a Google mobile-first indexének bevezetése a mobil több éve tartó folyamatos térnyerése ellenére is lesz, akit felkészületlenül fog érni. Ők vélhetően hirtelen fognak organikus forgalmat veszíteni, ami miatt több SOS reszponzív átalakítás projekt fog elindulni kármentésként.

A magyar piacon a webshop technológiák piaci aránya kapcsán várok változást. Egyre nagyobb az érdeklődés az utóbbi időben itthon is a Shopify iránt, többen ebbe az irányba indultak új, vagy megújítás előtt álló áruházukkal. Ahogy a Shopifyhoz is egyre több olyan megoldás lesz elérhető, amely a magyar piac sajátosságait képes kiszolgálni, egyre jelentősebb konkurenciát fog jelenteni a magyar bérelhető webáruház rendszereknek.”

Zentai András
„A magyar e-kereskedelmi piac tetejének jelentős átrendeződésére számítok 2018-ban. Az Alza.hu megerősítése alaposan feladta a leckét a TOP5 kereskedőnek, és igen érdekes lesz megfigyelni, milyen lépésekre szánja el magát mondjuk a legfőbb rivális Extreme Digital. Kérdés, mások is jelentkeznek-e majd olyan formabontó megoldásokkal, mint az online rendelhető Tesla elektromos autók vagy az egyelőre csak az Alza.hu által is csak elméletben nyújtott aznapi rendelésátvétel.

Nem kérdés viszont, hogy a magyar e-kereskedelmi piac egészében tovább bővül, ebben pedig a legnagyobb kihívás a futárcégekre hárul majd, akik nagyforgalmú időszakokban idén is kapacitásproblémákkal küzdöttek. Technológiailag a chatbotok további elterjedését várom, ami megkönnyíti a webáruházak ügyfélszolgálat jellegű feladatainak ellátását.

Világszinten az Augmented Reality (AR) további térnyerésére számítok, biztos, hogy az IKEA után más óriásvállalatok is jobban ki fogják aknázni az ebben rejlő lehetőségeket. Bizonyos, hogy a hangvezérléses technológiák is egyre elterjedtebbek lesznek, a verseny ebben élesedik, kérdéses viszont, hogy hazánkban jövőre megkérdezhetjük-e már Alexát, hogyan készül a krumplifőzelék.”