Intenzíven terjeszkednének külföldön a cseh e-kereskedők

Intenzíven terjeszkednének külföldön a cseh e-kereskedők

A Cseh Köztársaságban annyira jól működik az online kereskedelem, hogy a piaci szereplők egyre gyakrabban néznek külföldi bővítési lehetőségek után.

A cseheknél a teljes kereskedelmi forgalomnak már 10%-át az e-kereskedelem teszi ki, míg Magyarországon ez az arány 5% körül mozog. A cseh webáruházak a bevétel növelése érdekében egyre gyakrabban tekingetnek külföldre is, leginkább a volt Jugoszláv tagállamokba és Magyarországra. Továbbá természetesen Szlovákia is potenciális célpont, de a közös történelem, a nyelvi és kulturális hasonlóságok miatt a helyi kereskedők a két szomszédos országot gyakorlatilag egy piacnak tekintik.

A témáról a Közép-Kelet Európa fókuszú 150sec írt érdekes cikket: a szerző szerint Csehország kezd túl kicsi lenni a több mint 40 ezer online shop számára. Nem csoda, mert ez a szám azt jelenti, hogy Európában náluk a legmagasabb az egy főre jutó webshopok száma.

Az e-kereskedelmi tanácsadással foglalkozó Acomware felmérése szerint a csehországi online boltok 16 százaléka szeretné az idén külföldre is kiterjeszteni a tevékenységét, 18% pedig befektetési lehetőséget lát ugyanebben.

Jan Vohryzek, a Google helyi vállalkozásfejlesztési vezetője úgy látja, minőségét tekintve a cseh e-kereskedelem a világ élvonalába tartozik, és ez az óriási konkurenciaharcnak köszönhető. Ebből adódóan az iparág potenciálja óriási.

Ráadásul a sikeres terjeszkedésre már konkrét példák is vannak az Alza és a Zoot esetében. Az 1994-ben alapított Alza.cz az első számú cseh webáruház, melynek legnagyobb külföldi piaca Magyarország, ezért hazánk idén is az Alza fő pioritásai közé fog tartozni. Ugyanakkor a cég Németországi terjeszkedésen gondolkodik, és már Ausztria is felkeltette az érdeklődésüket.

A 150sec előrejelzése szerint sok cseh kereskedő fogja követni az Alza és a Zoot példáját. A szerző úgy véli: mivel a zsúfolt cseh piac miatt a szereplők kénytelenek egyre innovatívabb megoldásokkal keresni a vásárlók kegyeit, ezért külföldre lépéskor a helyi kereskedőknek erős konkurenciát fognak jelenteni, vagyis mindenképpen oda kell majd rájuk figyelni.

mm
Juhász György

A Kosárérték főszerkesztője, a Tartalomgyár egyik alapítója. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!