Tizenhárom év az internet világban nagy idő. A SzEK.org, teljes nevén Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület 2005-ben alakult, márpedig azóta számos fontos változás történt az online szolgáltatások, így természetesen az e-kereskedelem területén is. Az egy ideje már Ecommerce Hungary néven működő szövetség néhány alapítóját arról kérdeztük, milyennek látták akkor a jövőt, és ehhez képest hogyan alakult időközben az elektronikus kereskedelem.

Barcsay Eriknek az e-kereskedelem már 2000 óta nagy szerelme, a BIG FISH ugyanis ebben az évben fejlesztette ki első e-kereskedelmi rendszerét a G’Robynak. Azt mondja, annak idején nem azért kezdett ezzel a területtel foglalkozni, mert azt gondolta, hogy ebben van a pénz, hanem szakmai és érzelmi motivációi voltak, továbbá ő maga is online intézett már akkor is mindent, amit csak tudott.

A BIG FISH számára a SzEK.org létrehozásánál az volt a legfontosabb motiváció, hogy szerettek volna aktív részesei lenni az e-ker piac fejlődésének, fejlesztésének, a szabályok alakításának. Abban az időben nem volt semmilyen szervezet, amely összefogta volna e piac szereplőit, egyedül egy évente megrendezésre kerülő konferenciára lehetett támaszkodni. Ennek a rendezvénynek a szervezői és a piac fontosabb résztvevői álltak össze és alapították meg a SzEK.org-ot.

Ami az elképzelt növekedést illeti, Barcsay Erik 2005-ben nem fogalmazott meg konkrétan elvárt mutatókat, de nagyjából arra számított, ami be is következett: hogy évről évre bővülni fog az e-kereskedelmi piac. Úgy érzi, talán egy-egy terület lassabban fejlődött, mint az várható volt: ilyen például az online fizetés.

Az viszont nem változott, hogy továbbra is a szállítói oldalon dolgozik: komplex e-kereskedelmi rendszereket terveznek, fejlesztenek és üzemeltetnek. Szerencsésnek érzi, hogy partnereik többsége innovatív, nyitott az újdonságokra, így minden projektben az ügynökség is tud tanulni, valamilyen új megoldást kipróbálni. Az évek során több olyan kolléga is csatlakozott a BIG FISH csapatához, akik korábban kereskedői oldalon dolgoztak, így már nem csak szállítói szemmel tudnak tekinteni a partnereink problémáira, hanem az ő fejükkel is tudunk gondolkodni, miáltal jobb megoldások születhetnek.

Dr. Bőgel György nem kereskedőként, hanem egyetemi oktatóként és kutatóként vett részt az egyesület megalapításában. Úgy érzi, ez a pozíció előnyös volt a kezdet kezdetén, mivel elég világosan utalt arra, hogy a szövetségben nem az anyagi érdekeit képviseli, nem tartozik valamilyen érdekcsoporthoz a szektoron belül. Úgy gondolja, egy innováció és vállalkozás iránt érdeklődő kutatónak a szövetség valóságos eldorádó. A segítségével rengeteget tanult és tanul ma is, sok érdekes példát talált, továbbá témákat cikkekhez, könyvekhez. Ilyenkor sajnálja, hogy egy nap csak 24 órából áll.

Úgy gondolja, hogy annak idején a szervezetnek két fő célja volt: a tanulás és az érdekvédelem. Az alapítók többsége gyakorlati szakember volt, akik tudták és érezték, hogy szükség van rendszeres tapasztalatcserére és együttműködésre. Az e-kereskedelmi piac a század elején még a pionírok korszakában járt, nem voltak kiforrott modellek, mindenki tanult. Ami pedig az érdekvédelmet illeti: meg kellett győzni a világot, és így a szabályozókat is, hogy az elektronikus kereskedelem, ha szakszerűen csinálják, hasznos és biztonságos.

Ő maga biztos volt benne, hogy ez a piac gyorsan fog növekedni, de meglepte, hogy ez a bővülés ilyen sok éven át szinte töretlen maradt. Annak idején arra számított, hogy nagyobb ingadozások lesznek, gyors és lassú periódusok követik majd egymást. Ugyanakkor némi csalódást okozott neki, hogy a nemzetközi piacokra történő kilépés lassabban következett be, mint gondolta.

Hernádi Gábor elmondása szerint a SzEK.org megalapítása előtt már létezett egy nem hivatalos szerveződés, az eQ, az IVSZ (Szekfű Balázs) és az OFE (Fischer Gábor) szervezésében. Úgy emlékszik, a teljes évi e-kereskedelmi forgalom akkortájt mintegy 10 milliárd forintot tett ki, ugyanakkor már látszott, hogy a piac robbanás előtt áll. Ezért a szakemberek nagyon fontosnak tartották a tudásmegosztást és véleménycserét, melynek legfőbb eszköze egy színvonalas szakmai konferencia lehet – így elsősorban ezek kerültek az új szövetség fő fókuszába.

Érdekes anekdotaként említi, hogy annak idején olvasott egy könyvet, melynek jóslata szerint el fogunk oda jutni, hogy sétálunk egy bevásárlóutcában, és kapunk egy sms-t a telefonunkra, hogy abban a parfümériában, amelynek a kirakata előtt állunk, akciós az anyósunk kedvenc parfümje, akinek jövőhéten lesz a születésnapja. Hernádi Gábor úgy érzi, hamarosan tényleg eljutunk ide.

Ő maga a hőskorban a hazai ecommerce forgalom 10%-át adó webáruház értékesítési managereként dolgozott, illetve eQ majd Szek.org alapító és elnökségi tagja volt. Jelenleg egy ecommercre specializálódott performance és digitális ügynökségnek, a HD marketingnek az ügyvezetője, illetve igyekszik az Ecommerce Hungary-ben hasznos tevékenységet folytatni a legfontosabb eseményüket adó nyári konferencia egyik fő szerevezőjeként.

Kis Ervin Egon is azt említi, hogy 2005-ben még kicsi volt a piac: bár webshopból akár néhány száz is működött, de a szövetség alapításában résztvevő mintegy 10 cég generálta a forgalom jelentős részét. Szerinte leginkább önszabályozásra, az átlátható és biztonságos működés kereteinek megteremtésére volt igény: már léteztek jogszabályok például az elállási jogról, ezek betartása azonban hagyott még kívánnivalókat maga után. Azt mondja, mindig is éppen azért szeretett ezen a területen dolgozni, mert fiatal, innovatív, nyitott emberekkel működhetett együtt egy új, modern kereskedelmi piac felépítésén.

Annak idején nem volt túl összetett képe az e-kereskedelem jövőjéről, de abban biztos volt, hogy meg fog nőni és átalakítja majd a piacot. Sosem gondolta úgy, hogy a webáruházak legyőzik majd a hagyományos kereskedelmet, inkább konvergenciára számított. Szerinte nem kellett jósnak lenni ahhoz, hogy valaki megmondja, milyen folyamatok fognak végbe menni ezen a területen. Amit viszont nem lehetett előre látni, az az okostelefonok forradalma volt.

Akkortájt éppen az volt a divatos elképzelés, hogy a PC-k kevés erőforrással rendelkező, úgynevezett vékony kliensekké válnak majd, és nagy központi szerverek erőforrásait fogják használni. Végül is valami hasonló valósult meg a mobilokkal, amelyek nagyon intenzíven támaszkodnak a felhőre – csakhogy az adattárolás, és nem a számítási kapacitás terén. A processzoraik nem lettek gyengébbek: sőt, többet tudnak, mint annak idején egy-egy teljes webáruházat kiszolgáló szerver.

Kis Ervin Egon szerint a következő forradalom, ami átalakíthatja az e-kereskedelmet, az az IoT, vagyis a dolgok internete lehet: a sok különálló, de kommunikációra és együttműködésre képes, okos eszköz.

Ő maga a szövetség létrehozásakor az ország akkor egyetlen DVD-forgalmazó webáruháza, az általa 1999-ben alapított Netpiac vezetőjeként tevékenykedett. Miután 2007-ben az RTL megvásárolta tőle a Netpiacot, a SzEK.org második elnökének választották, amit azért érzett ideális helyzetnek, mert így saját e-kereskedelmi érdekeltség nélkül tudta a teljes iparág érdekeit képviselni. Jelenleg e-kereskedelmi stratégiai tanácsadással, üzleti tervezéssel és üzletfejlesztéssel foglalkozik, a SmartCommerce Consulting vezető tanácsadója.

Kis Gergely a SZEK.org alapításakor is kutatóként dolgozott, mint most, csak éppen időközben megnőtt az általa is vezetett eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. Elmondása szerint figyelnek, mérnek, elemeznek, tanácsot adnak – igyekeznek Magyarország makrogazdasági érdekeinek szem előtt tartásával segíteni az internetes kereskedelem fejlődését.

Ő úgy emlékszik vissza, hogy 2005-ben néhány lelkes, internetes kereskedelemmel valamilyen formában foglalkozó személy (mögöttük mikro és kisvállalkozásokkal) úgy gondolta, hogy tudásmegosztás, szakmai-baráti találkozók céljából jó lenne szervezett keretek között, rendszeresen összejönni. Annyira új volt a terület, és olyan robbanásszerűen fejlődött, hogy mindenki szívesen osztotta meg a tapasztalatait, tudását. Idővel természetesen sokat változott a működés, de a személyes találkozás szerencsére megmaradt.

Kis Gergely szerint a kutatócégek egyik feladata, hogy a jövőt előre jelezzék, de 3-5 éves távlatnál tovább képtelenség volt akkor is és most is jó előrejelzést készíteni – főképp egy ilyen gyorsan változó területen. Úgy véli, 5 évnél hosszabb időtartamhoz már látnoki képességek és üveggömb kell, ami egy másik szakma, mint amihez ő ért. Ennek megfelelően annak idején a kollégáival nem bocsátkoztak jóslásba, hanem nézték, vizsgálták, hogy néhány éves távlatban milyen változások valószínűsíthetők. Úgy véli, ami történik, akkor sem és azóta sem meglepő, csak izgalmas. Viszont kutatóként akkor is és most is még mindig az érdekli a leginkább, hogy mikor fog megtorpanni a növekedés. Állítja: biztosak lehetünk benne, hogy a teljes hagyományos bolti értékesítés szerepét az online nem tudja átvenni, és a két lehetőség egymás mellett fog működni. Az arány viszont nagyon nem mindegy, és egyelőre nem látszódik olyan ország, amelyik mintaként szolgálhatna a csökkenő mértékű növekedés kapcsán az online értékesítésre vonatkozó elemzésekhez.

Nagy Sándor a G’Roby Netshop Kft. ügyvezetője a szervezet megalakulásakor elnökségi tagja, majd három évig alelnöke volt a szövetségnek, 2017 végén pedig az egyesület elnökévé választották. Elmondása szerint a SzEK.org megalakulása előtti 1-2 évben már volt egy-egy éves esemény, ahol az e-kereskedelemről zajlott a beszélgetés. Ezeken a rendezvényeken egy szűk szakmai csapat gyűlt össze, hiszen akkoriban ez a tevékenység nagyon kis kört érintett. Gyakorlatilag mindenki ismert mindenkit, és közös érdekük volt, hogy együtt építsék a szakmát, együtt fejlődjenek, még az azonos területen tevékenykedők sem érezték igazi konkurenciának a másikat. Ez érthető is volt, hiszen mindenki látta, hogy ez az új üzletág igen nagy fejlődés, sőt robbanás előtt áll, érdemes vele foglalkozni. Emlékei szerint végül a szövetség egy kis kávézóban alakult meg a Déli Pályaudvar közelében, ahol a résztvevők egyhangúlag szavazták meg első elnöküknek dr. Bőgel Györgyöt.

Nagy Sándor annak idején nem szövögetett terveket 10 évre előre. A technológiai fejlesztésekkel folyamatosan igyekeztek utolérni a vásárlói igényeket, és maximum egy évre előre terveztek. A G’Robyval elég sokáig szinte légüres térben mozogtak, mert amíg más területeken hamar nőttek fel konkurens áruházak, az online élelmiszer értékesítésbe senki nem mert belevágni. Az első igazi, nagy versenytársra 2014-ig kellett várni, a Tesco személyében.

A cégvezető a mobil eszközök elterjedéséhez, a mobil platformokon történő vásárláshoz is sokkal nagyobb reményeket fűzött. A G’Roby éppen ezért kezdettől fogva a piacon megszokottnál sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett erre a területre, azonban igazi nagy áttörés 2016 végéig váratott magára.

Amivel viszont elmondása szerint nem terveztek, az a külföldi nagy nevek viszonylag gyors térhódítása volt, ami ugyan a G’Roby termékkörének csak kis részét érinti, de maga az a folyamat, ahogy a magyar vásárlók külföldről történő rendelési kedve megnőtt, nagyon hamar lezajlott.

Nagy Sándort az első hároméves ciklus végén a tagság beválasztotta a szövetség elnökségbe, Kis Ervin Egon elnök mellé alelnöki pozícióba. 2011-ben kis időre visszavonult, egyrészt sokasodó céges teendői, másrészt családalapítás miatt, azonban két éve ismét visszakerült a vérkeringésbe, 2017 végén pedig Ormós Zoltán után a szövetség negyedik elnökévé választották. Úgy látja, mostanra teljesen más lett a szakma, az elvárások, a piac és más lett az egyesület is. Azt gondolja, visszatérése éppen jó ütemben történt, és munkájával, tudásával tudja segíteni az Ecommerce Hungary-t abban, hogy új szemléletmóddal egy új korszakba lépjen.