Felkészültél a Google mobile-first indexére?

Felkészültél a Google mobile-first indexére?

A Google algoritmusa folyamatosan változik, hol kisebb, hol nagyobb mértékben. Vannak módosítások, amelyeket előre bejelentenek, és fel tudunk rájuk készülni, de van amikor csak utólag, a forgalmunkban látható változások hatására vesszük észre őket.

Az elmúlt időszakban például a képek optimalizálásának elbírálása, illetve az oldalak biztonságának ellenőrzése voltak aktuális témák, most viszont újra a mobileszközök kezelése lesz terítéken: 2018-ban érkezik a mobile-first index.

Mivel a keresések nagy része már mobil eszközökön történik, a jövő évtől a Google a desktop és a mobil oldalaink értékét is a mobil eszközökön mérhető eredmények alapján fogja rangsorolni. Ha a mobil megjelenésünk minősége még nem éri el a desktop változatét, érdemes a fejlesztését magas prioritásként kezelni, hogy a hatása még az új algoritmus bevezetése előtt érezhető legyen. Az ígéret szerint az élesítést intenzív kommunikáció és támogatás előzi majd meg, például olyan tanácsok jelennek meg a hivatalos Webmaster Central blogon, hogy miként érdemes az m. kezdetű oldalakról reszponzív oldalra áttérni. A bevezetés várhatóan fokozatosan történik majd, így hosszabb időbe – akár évekbe – is beletelhet, mire a kereső csak a mobile-first index alapján értékeli majd az oldalakat.

Mi az a mobile-first index?

Kezdetben a Google és a többi kereső a weboldalak desktop böngészőben tapasztalható böngészési élménye és tartalma alapján végezte el a rangsorolást. Mivel azonban a felhasználók szokásai folyamatosan változnak, és a mobil eszközök használata kerül előtérbe, így a rangsorolási algoritmusok is ezt követve módosulnak.

Erre utaló jeleket már korábban is tapasztalhattunk, például amikor a Google 2015 tavaszán felvette a mobilbarát weboldal minősítést az értékelési szempontjai közé – igaz akkor még kisebb hangsúllyal.

A háttérben egy ideje már készül, és tesztelés alatt áll az új indexelés, amelynek a bevezetését eredetileg 2017 év végére tervezték, most viszont 2018 látszik reálisnak.
Azok az e-kereskedők, akik nem szentelnek elég figyelmet erre a változásra, az organikus forgalom, és ezáltal a bevétel visszaesését tapasztalhatják majd.

Ha a webshop reszponzív, a desktop és mobil böngészőkben azonos tartalom jelenik meg, azonos URL-en, a megfelelő eszközre optimalizált elrendezéssel, és a mobilbarát teszten megfelelő minősítést kap, vélhetően nem lesznek majd kellemetlen meglepetések. Az oldal desktop és mobil nézetben is azonos minőséget, tartalmat, sebességet mutat a feltérképezés során, így azonos értékelést is fog kapni, a mobile-first index nem jelent majd visszaesést.

Ha a webshop nem reszponzív, a helyzet megoldása összetettebb.

Amennyiben a mobil oldal ugyanazt a tartalmat jeleníti meg, megfelelően gyors és megfelel a Google mobil site-okra vonatkozó előírásainak, az ígéretek szerint nem lesz probléma.

Abban az esetben viszont, ha a mobil változat egy csökkentett tartalmi struktúrával, eltérő navigációval, esetleg gyengébb teljesítménymutatókkal jelenik meg, jelentős a visszaesés kockázata.

Ez az elbírálás abból a szempontból érdekes helyzetet teremthet, hogy előfordulhat, hogy egy olyan cég, akinek egyáltalán nincs mobil oldala, jobb értékelést kap, mint egy olyan, akinek van ugyan mobil weboldala, de azon csökkentett tartalommal jelenik meg.

Ha valakinek egyáltalán nincs mobil oldala és mobilra optimalizált felülete, az továbbra is ugyanazzal az eredménnyel fog szerepelni, mint ahogy most a mobil találati listákon szerepel. Az új index ugyanis mobile-first, nem pedig mobile-only: ahol van mobilra optimalizált megjelenés, ott az lesz a kiértékelés alapja.

Mi a teendő most?

A változás publikálásának pontos céldátuma még nem ismert, csak annyit tudunk, hogy 2018-ra várható, legrosszabb esetben tehát kb. 3 hónapunk, jó esetben kb. egy évünk van felkészülni rá.

Gondoljuk végig, mennyi előkészítést tervezést, fejlesztést, tesztelést vett igénybe a weboldalunk, webshopunk legutóbbi redesign projekje, vizuális ráncfelvarrása, vagy akár komolyabb átalakítása? Biztos vagyok benne, hogy sokunknál több volt a teljes átfutási ideje, mint 3 hónap.

Ha tehát a jelenlegi megoldás nem optimális a várható új indexelési szempontrendszer szerint, érdemes mielőbb beütemezni a fejlesztést. Ha akkor kezdünk neki, amikor a Google bejelenti az élesítés dátumát, talán már nem marad elég időnk rá.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője.