Az Ekereskedelmi Akadémia alapítói a hazai online kereskedelem ismert és sikeres szereplői, céljuk pedig, hogy jól képzett munkaerőt biztosítsanak a munkaerőhiánnyal küzdő szektornak. Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke is csatlakozott a kezdeményezéshez, akit a képzés részleteiről kérdeztünk.

Hogyan és mikor merült fel az ötlet, hogy szervezett formában kellene oktatni az e-kereskedelmet?

Az alapötlet egy ötfős, internetes kereskedelemmel foglalkozó cégekben érdekelt baráti körtől jött. Ehhez csatlakoztam beszélgetés szintjén több mint egy éve, hivatalosan pedig tavaly decemberben. Ők már körülbelül másfél éve tervezgették ezt. Az ötletet igazából a kényszer szülte, mivel az alapítói csoportban is mindenki azzal küzd, hogy a munkaerő mennyisége és minősége Magyarországon nem mindig megfelelő. Ez a fajta tudás – ami ugyan nem agysebészet, de azért mégis specifikus terület – sok munkavállalónak nincs meg elégségesen. Azt vettük észre, hogy bizonyos munkaköröket nem tudunk minőségi emberekkel betölteni, vagy annyira hosszú a betanítási folyamat, ami már az üzlet rovására mehet. Magyarországon van több olyan cég, ami a fejlesztő-programozói területen már rájött arra a megoldásra, hogy előképzi az embereket. Ez nem csak a programozók esetében, de az e-kereskedelem minden részterületén is alkalmazható.

Milyen munkakörökre gondol?

A kékgalléros munkaköröktől kezdve, az ügyfélszolgálaton és a középszintű vezetésen keresztül, egészen a cégvezetőkig. Az Akadémia missziója, hogy minden érintett területen használható és naprakész tudást adjon ezeknek a szakembereknek. Ugyanaz a lényeg, mint a programozói iskolák esetében, csak itt nem fejlesztőkről van szó, hanem digitális marketingesekről, ügyfélszolgálatosokról, pénzügyesekről, jogi referensekről, logisztikusokról, operatív szakemberekről – elmehetünk akár a felsővezetőkig.

Mit nyújt pontosan az Akadémia?

Lehetőséget biztosít a cégeknek, hogy olyan csomagot adjanak a munkatársainak, amivel az eddiginél sokkal gyorsabban be tudnak illeszkedni egy adott munkakörbe, illetve fejleszteni tudják a tudásukat. Ez nem olyan tananyag, amit egyszer megkap, és vége: folyamatosan frissített képzésről van szó, ami nagyon szorosan reflektál az aktuális helyzetre. Azok a képzési anyagok, amik eddig elkészültek, aktuális, gyakorlati példákon keresztül mutatják be a hallgatóknak, hogy az adott területen milyen készségeket kell elsajátítani.

Akkor az Ekereskedelmi Akadémia ötlete alapvetően a munkáltatói igények alapján született meg?

A válasz egyértelmű igen. Az internetes kereskedelemben fontos szerepet betöltő kis-, közép- és nagyvállalatok cégvezetői álltak össze, hogy megalapítsák ezt az akadémiát. Mindegyik cég története egy sikersztori a maga nemében, és mindannyiunknak az volt a tapasztalata, hogy nincsen megfelelő számú, jól képzett munkavállaló a piacon. Arra is rájöttünk, hogy a munkavállalók megtartásában jelentős szerepe van a továbbképzésnek. A cégeknél készült, belső felmérésekből pedig az derült ki, hogy a munkavállalók is nagyon örülnének, ha a tudásukat karban tudnák tartani, esetleg új tudásra tudnának szert tenni.

Ezek szerint az egyik elsődleges cél, hogy az alapítók a cégeiktől, illetve más cégektől kiszervezzék az e-kereskedelmi képzést az akadémiára?

Két cél van: első körben a kis- és középvállalatok nagyobb térnyerése a fontos. Olyan képzéseket indítunk az alapítók és a velük együttműködő szakemberek segítségével, amelyeken keresztül a Magyarországon működő vállalatok nagyobb teret, nagyobb tudást és újabb lehetőségeket tudnak kapni. Olyan területekről van szó, mint az import- és exporttevékenység, az adózási és pénzügyi háttér, az operatív működés, a raktárműködés vagy a kifizetődő marketing – kimondottan ilyen jellegű tudásanyagok kerülnek be az első moduljainkba. Ennek érdekében az alapítók is munkába álltak, és készítik a saját anyagaikat, illetve a piac legnagyobb szakembereit kértük fel az együttműködésre, és már több mint húsz különböző szakember fogadta el a felkérésünket. Őket az e-kereskedelem minden területéről válogattuk össze: a jogtól kezdve a HR-en és pénzügyön keresztül a digitális marketingig. Olyan ismereteket tudnak átadni, amelyeket mind az új, mind a régi munkavállalók hasznosítani tudnak a mindennapokban. Ez az első modul, amiből már február folyamán is kikerülnek anyagok.

Mikor várható a folytatás?

A második modul az év közepétől érkezik. Egyik fő motivációm, hogy visszaadjuk a megszerzett tudást ennek a szakmának. A lényeg, hogy valaki egyénileg vagy egy cég által delegálva is tud jelentkezni hozzánk, ha profi ügyfélszolgálatos, marketinges vagy éppen logisztikus akar lenni. Elvégezhet egy képzési csomagot, ami felkészíti őt az új munkakörre, magasabb szintű tudást ad neki az eddigi munkájában, illetve átképezheti magát egy másik területre. A választott témakörben megkap minden olyan területspecifikus ismeretet, amit aztán nemcsak egy adott cégen belül tud hasznosítani, mindezt az internetes kereskedelem felől megközelítve.

Összesen hány képzési modul van tervben? Mik ezeknek a fő témái?

A Ekereskedelmi Akadémia tananyagát egyelőre három csoportra osztottuk: az első a kis- és középvállalatok felsővezetőinek a képzése – ezzel kapcsolatban sok anyagunk fog hamarosan kijönni –, a második az integrált munkaerőképzés – én ebben vagyok elsősorban érdekelt –, a harmadik modul pedig ennek a cégspecifikussá tétele. Az utóbbiban, főként nagyobb cégek megbízásából az alapvetően nem specifikus e-kereskedelmi képzést az adott cég igényeinek megfelelően egyedivé szabjuk. Gyakorlatilag átvesszük a cégen belüli képzési kezdeményezéseket, és az ő anyagaikat a mi szakértelmünkkel és képzési tudásunkkal ötvözzük. Tehát például egy kis, nemrég indult cégnél, ahol ez a tapasztalat nincs meg, az akadémia segítségével a munkavállalók meg tudják szerezni a szükséges tudást.

A tananyagban milyen módon érvényesül az e-kereskedelem nézőpontja?

Minden területen az alapoktól építjük fel a tudásanyagot, de az e-kereskedelem aspektusai érvényesülnek mindenhol. Olyan témák vannak például, mint “Hatékonyságnövelés az e-kereskedelemben – tippek, trükkök, tapasztalatok”, “Affiliate Marketing – az online marketing csodafegyverei”, “Influenszermarketing a gyakorlatban – hogyan érj el milliárdos forgalmat influenszermarketinggel?”, “Bővítsd a piacot: terjeszkedj külföldre!”, “Kezdő vagy már működő e-kereskedelmi cégek finanszírozása” – csak, hogy kiemeljek egy párat. Tehát pénzügyi, jogi, logisztikai vagy ügyfélszolgálatos témában az e-kereskedelemre specifikus tudást fogunk adni, mert ez egy iparág a maga szabályaival, amit meg kell tanulni. Így az általunk már megszerzett tapasztalatok segítségével a hallgatók számára lerövidítjük a tanulás idejét.

Várkonyi Balázs: Visszaadjuk a megszerzett tudást az iparágnak
Az alapítók (balról): Tátrai Norbert, Schmidt Richárd, Borovic József, Csereklei Zoltán, Zabari István, Várkonyi Balázs

Nagyon sok cégnél – jól működő multiknál is – az elsajátítandó módszerek és munkafolyamatok nagyjából szájhagyomány útján terjednek, és nincs megbízható tudásbázis.

Ez az, amit mi is észleltünk, amikor leültünk megbeszélni a tapasztalatainkat a találkozók során: egyszerűen nincs ilyen, nem tudunk kihez fordulni. Egy-egy specifikus képzést nyújtó cég van, de olyan, aki egy átfogó képzést ad bizonyos munkakörökre, nem található a piacon. Házon belül szokták kinevelni a munkavállalókat, de annak nagy az erőforrás- és időigénye. Ha valakit emiatt kivesznek a munkából, és csak a képzéssel kezd el foglalkozni, akkor egy idő után elavul a tudása. Nálunk viszont olyan emberek tartják a képzéseket, akik továbbra aktívak a saját cégükben, ezért a tudásuk folyamatosan frissül, a tananyag ennek megfelelően fejlődik, és naprakész marad.

Ezek szerint kilátásban van nagy cégekkel való együttműködés is?

Lehet, hogy nem idén fog megvalósulni, de mindenképp tervben van, hogy nagyobb cégeknek, saját működésükre specializált képzést nyújtsunk. HR-esekkel, cégvezetőkkel beszélgetve merült fel az igény erre. Az eMAG-nál például nagy mennyiségű helyi tudás van – ezt átadnánk az Ekereskedelmi Akadémiának, amiből a cégre specifikus tananyagot lehetne készíteni, és ezt minden más nagyobb vállalat esetében is meg tudnánk csinálni.
Ez egyébként jó a munkavállalóknak is, mert annak ellenére, hogy már nincsenek OKJ képzések, az Ekereskedelmi Akadémia tanúsítvánnyal ellátott felnőttképzést tud nyújtani, amit aztán a munkavállaló tovább tud vinni magával a karrierje során. Nálunk az eMAG-ban egy felmérés során az jött ki, hogy a munkavállalók kifejezetten szeretnének ilyen képzésben részt venni, fejlődni, tehát egy ilyen modul akár motivációs eszközként is használható.

Hogyan tudná összefoglalni az akadémia céljait néhány mondatban?

Az elsődleges cél, hogy megfelelő munkavállalói erőforrást teremtsünk az egész iparágnak. Nagyon motiváltak az alapítók ebben, mert látszik, hogy nagy az igény egy ilyen szolgáltatásra. Amikor engem megkerestek azzal a kérdéssel, hogy az eMAG megvenne-e egy ilyen csomagot, akkor azt mondtam, hogy “naná, hogy megvenne, hát ezt keresem, és nem találom”. Emellett engem személy szerint az is érdekel, hogy visszaadhassam azt a tapasztalatot, amit eddig megszereztem. Remélem, hogy az akadémiában ezt is megtalálom, nem a haszonszerzés az elsődleges motivációm.

Árulja el, mi motiválja még?!

Az is fontos szempont, hogy a magyar e-kereskedelmi szektor egészében tovább tudjon erősödni, mert nagyon ráfér, hogy a régióban jobb pozícióba kerüljünk. Én azt látom, hogy Magyarországon az e-kereskedelmi cégek a közép-kelet-európai vállalkozásokhoz, a lengyelekhez, a csehekhez vagy a románokhoz képest is le vannak maradva. Mivel ez egy országhatárokon átívelő biznisz, félő, hogy az egyre jobban terjeszkedő régiós cégek veszélyeztetni kezdik a piacainkat. Ezt el kell kerülni, ezért mindenkinek közös érdeke, hogy erősek legyenek a magyar cégek. Én ezért próbálom az Akadémián keresztül személyesen is megosztani a tudásomat, hogy itt közösen, országos szinten is fejlődjünk.