Az e-kereskedelem elmúlt egy éve minden bizonnyal a Temu és a Shein nagy előretöréseként került be a szakma évkönyveibe, ami gyökeres változást hozott az online kereskedelemhez kapcsolódó exportban is. A csomagok légi szállítása gyakorlatilag új értelmet kapott a kínai óriások globális exportjának és úgy általában: a tevékenységének köszönhetően.
Az elmúlt évben bontakoztak ki a kínai online kereskedelmi óriások új üzleti modelljének részletei. Ezek egyike az, hogy kihasználják a vámmentes import egyesült államokbeli és európai feltételeit. Nevezetesen, hogy bizonyos értékhatár alatti csomagok vámolás nélkül importálhatók. A másik fontos elem, hogy közvetlenül a hazai gyártótól szállítják az árut a vevőknek.
Ez is érdekelhet
A távolság leküzdése azonban időbe telik, amit azzal rövidítettek le, hogy légi szállítást vesznek igénybe. A következmény az lett, hogy soha nem látott mértékben megugrott a kereslet a repülőgépek szállítási kapacitása iránt. A dolgot a hagyományos szállítmányozó cégek sűrű szitkozódással vették tudomásul, ugyanis némileg kiszorultak a gépekről és megnőttek a szállítási díjak.
A légi szállítási tarifák négy egymás követő negyedéven át két számjegyű ütemben nőttek – derült ki a FreightWawes logisztikai szakportál beszámolójából. A helyzetet súlyosbította a vörös-tengeri válság, amely arra kényszeríti a tengeri konténerfuvarozó cégeket, hogy Afrika megkerülésével szállítsák a rájuk bízott árut. Ez növeli a szállítási időket, így sok megrendelő próbálta átterelni szállítmányait a légi útvonalra vagy a Kínát és Európát összekötő vasúti sínekre. A vasúttársaságok kapacitása is véges azonban, így a „légi harc” vált az exportáló vállalatok igazi gondjává. A tajvani Dimerco szállítmányozási vállalat már 2024 második negyedéves piaci jelentésében meglepő helyzetről számolt be.
Nem tartott lépést a kapacitás bővülése az igényekkel
A cég szakértői már áprilisban arról írtak, hogy a Kínából és Hongkongból az Egyesült Államokba, illetve Európába induló teherszállító légi járatok teljes kapacitását lefoglalták a szállíttatók 2024 végéig. A tarifák ennek hatására már az év első negyedében 11 százalékkal ugrottak meg. Az air cargo cégek azzal számoltak, hogy az idei évben több mint hat százalékkal nő gépeik levegőben töltött ideje.
A gondokat növelte a koronavírus-járvány utóhatása. Az ázsiai légi szállító vállalatok még nem építették teljesen újjá repülőgépflottájukat azt követően, hogy a covidra és az USA–Kína viszony romlására válaszul csökkentették a gépek számát. Az amerikai hatóságok lelassították a repülési engedélyek kiadását a kínai cégeknek, mert azok az orosz–ukrán háború nyomán előnybe kerültek.
Nevezetesen bátran használhatják az Oroszország feletti légteret, míg az Egyesült Államok cégeinek kerülőutat kell tenniük. Ennek eredményeként az év elején kiadott engedélyek nyomán a kínai cégek aktivitása harmada maradt a covid előtti nagyságának. Erre a helyzetre „rakódott rá” a kínai e-kereskedelmi óriások extra kereslete.
Hatalmassá vált e-kereskedelmi export súlya
A Dimerco jelentése szerint a Dél-Kínából és Hongkongból kiinduló légi szállításokban a online kereskedők megrendelései immáron lekötik a teljes kapacitás felét. A Sanghajból induló csomagok esetén 30 százalékos arány alakult ki. A cég szakértői szerint a matek szorossá vált: a légi szállítási kapacitás nem nő olyan tempóban, mint a Temu és társainak szállítási kereslete.
Ez hozta össze azt a kellemetlen helyeztet, hogy a hagyományosan a gyors szállításokra épült beszállítói láncok üzemeltetői fasírtba kerültek az online kereskedőkkel a repülőgépek rakodóteréért folyó versenyben. A szállítmányozók között is élesebbé vált a verseny az előre leköthető légi szállítási kapacitásokért az e-kereskedők helyfoglalása miatt – állapította meg a Dimerco.
A cégek két ok miatt is igyekeztek lefoglalni minden helyet. Az egyik sajátos módon az volt, hogy nekik is vannak üzleteik e-kerekedőkkel, akiknek légi úton szállítják az áruikat. A másik, hogy a kiskereskedők a nyár második felében kezdik el felhalmozni a karácsonyi bevásárlási szezonra szánt raktárkészleteiket, ami a szállítmányozók nagy üzlete. Nem akarták ezt elveszteni.
Taktikáznak a csomagok szállításával megbízott cégek
A feszesebb piac ellenére a szállítmányozó cégek és megrendelőik nem szívesen kötnek hosszú távú szállítási szerződéseket a fuvarozókkal. Nem tudni ugyanis, hogy mikor érhet véget a Vörös-tengeren a blokád, ami akadályozza a hajóforgalmat. Amint ez megtörténik érdemes lesz újra a tengeri szállítást igénybe venni.
A légi szállítók mindenesetre optimisták. Michael Steen, az Atlas Air vezérigazgatója 3,5-4,5 százalékos forgalombővülést vár a fuvarozásnak ebben az ágában 2024-re 2023-hoz képest. Ez a cég egyébként Boeing 777-es széles törzsű szállító repülőgépeket állított forgalomba, amelyek kapacitását semmi perc alatt csont nélkül lekötötte.
Miközben a világgazdaság növekedését előre jelző becslések vegyes képet mutattak az év során, az air cargóra vonatkozó indexek egyértelmű hegymenetet jeleztek előre. Érdekesség, hogy a globális szállításokban a termékek közül az okostelefonok hasították ki a legnagyobb szeletet. Az egy évvel korábbi adatokkal összehasonlítva 7-8 százalékos növekedést produkáltak.