Az online kereskedők az előírásoknak megfelelőlen igyekeznek felhívni a figyelmet az áruvisszavétel lehetőségére. Van, aki túl is teljesíti a törvényi kötelezettségét, és van, aki úgy véli, hogy a 14 napos elállási lehetőség neki is hasznot jelent. Száz online rendelt termékből amúgy is legfeljebb csak egyet-kettőt kell visszavenniük.
Tavaly karácsonykor azt jártuk körül, hogy milyen feltételekkel cserélhet vissza valaki egy olyan ajándékot, ami nem tetszik, vagy amiből már van neki. Az erről szóló 45/2014. sz. Kormányrendelet elég részletesen szabályozza az áruvisszavétel körülményeit, és ennek a tisztességes online kereskedők igyekeznek is eleget tenni, de van, aki többet is vállal, mert rájött, hogy stratégiailag jobban jár.
Abban az országban, ahol megszoktuk, hogy a jogokat gyakran csak izzasztó erőfeszítésekkel, sokszor heves ellenszélben lehet csak érvényesíteni, üdítően hat, hogy számos webes kereskedő kimondottan hangsúlyt helyez arra, hogy a vásárlók megkapják például az áruvisszavétellel járó tájékoztatást.
“Mivel ez a jogszabály elősegíti, növelheti a vevői elégedettséget, ennek betartása, a joggyakorlás zökkenőmentes biztosítása alapvetően kereskedői érdek is” – írta például a Libri. Erre igyekeznek is felhívni a vevők figyelmét. A Media Markt például nem csak az áruházakban több helyen kifüggesztett tájékoztató anyagokkal, de vásárláskor szóban, és más csatornákon, például a közösségi médiában is tájékoztatja ezekről a lehetőségekről a vevőit. Az eDigital ennél is tovább megy: megkérdezett illetékesük szerint a visszaküldött termékek már az értékesítési stratégiájuk fontos részét képezik, “amit jól jelez, hogy a www.edigital.hu nyitólapján kiemelt helyen kínálunk újracsomagolt termékeket”.
A társaság szerint ezek a termékek nem hiba vagy probléma miatt kerültek vissza a raktárakba, hanem az elállási jog miatt. Az így hozzájuk visszakerült termékeket három kategóriában is kínálják: felbontott, de nem értékesített; egyszer már használatba helyezett; illetve újszerű. Mindhez jár garancia, és némelyiket hitelre is meg lehet venni. Azt írták, hogy ezek a termékek népszerűek, az újracsomagolt választék folyamatosan változik.
Az eDigital szerint ők, mint a legnagyobb hazai webáruház, a haszonélvezői is a visszaváltási határidőnek, ami „jelentősen hozzájárult az internetes vásárlás vonzóbbá tételéhez”. Ugyanakkor jelezték azt is, hogy sok vásárló nincs tisztában azzal, hogy a 14 napos vásárlástól való elállási határidő csak az online vásárolt termékekre érvényes, a bolti vásárlásokra nem. A boltban ugyanis kézbe vehető, kipróbálható a megvásárolni kívánt termék. Ennek a logikája, hogy a visszavásárlási kötelezettség révén lehet biztosítani azt, hogy a vevők megismerhessék terméket, amit a megrendelés előtt személyesen nem tudtak megtekinteni, kézbe venni és kipróbálni.
Mint fentebb is szó esett róla, vannak olyan kereskedők, akik a törvényben előírt visszavételi feltételeket túl is teljesítik. Az eDigital akár 40 napos levásárlási garanciát is kínál, a Libri kérésre ajándékkártyára tölti vissza a visszavitt termék árát, amit egy évig lehet levásárolni, de jelezték, hogy a karácsonyi időszakban, és január első hetében még azokat a termékeket is visszaveszik – vásárlást igazoló bizonylat vagy blokk megléte esetén – amiket december elseje után vásároltak náluk, és – noha a törvény erre nem kötelezi őket – nem tesznek különbséget a netes vagy bolti vásárlás között. A MédiaMarkt a nem használt, bontatlanul visszavitt termékek esetében öt évig biztosít lehetőséget az ár levásárlására, amit bármelyik áruházukban megtehet a vevő.
Az online boltosok ugyanakkor nem kockáztatnak sokat azzal, hogy igyekeznek eleget tenni az előírásoknak, és erre felhívják a vevők figyelmét is. Erre a kérdésünkre nem mindenki válaszolt, de aki igen, az 1-2 százalék alatti arányról számolt be, vagyis minden 100 termékből csak 1-2 esetében állnak el a vevők utólag a vásárlástól.
Az már változó, hogy mikor jelentkeznek áruvisszavétellel kapcsolatos igényekkel a vevők. A MediaMarktnál ez egyértelműen a karácsonyi időszakra esik, és a vevők többnyire szubjektív szempontok miatt viszik vissza az árut: nem tetszett nekik a színe vagy több ugyanolyan dolgot kapott. Ezzel szemben az eDigital arról számolt be, hogy az akciós időszakok alatt sem változik a visszavitt vagy visszaküldött termékek aránya. “A legtöbben azt hiszik, hogy a Black Friday időszakában a visszaküldött termékek száma jelentősen emelkedik, ez nem így van” – írták megkeresésünkre.