Amit a 14 napos elállási jogról tudni érdemes

2014 óta a fogyasztó és vállalkozó közötti szerződések részletes szabályairól szóló Kormányrendelet alapján, összefüggésben az Európai Unió vonatkozó irányelvével úgynevezett elállási jog illet meg minden internetes vásárlót, akik e jogot néhány kivételtől eltekintve minden esetben gyakorolhatják.

Az elállási jog

Ez azt jelenti, hogy ha a vevőnk vásárlása után két héten belül meggondolja magát, vagyis úgy dönt, hogy a termékre nincs szüksége, az nem tetszik neki, jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphet a szerződéstől. Ekkor indoklás nélkül visszaküldheti a terméket a webáruháznak, ez pedig az e-kereskedőt arra kötelezi, hogy 14 napon belül térítse vissza a vételárat és (ha van) a szállítási költséget. A termék visszaküldésének költségei mindazonáltal a vevőt terhelik.

Az elállási jog logikája az, hogy az interneten történő vásárlás esetén a vevőnek nincs lehetősége a terméket kipróbálni, kézbe venni, személyesen megvizsgálni, így ezt a jogalkotó a termék visszaküldésének jogával kompenzálja. Az e-kereskedőnek nincs lehetősége arra, hogy mérlegeljen, kötelező visszafizetnie a vevő által kifizetett összeget.
Fontos tudni, hogy a jog az Európai Unió minden tagállamára egyformán vonatkozik, a határokon átnyúló vásárlások esetében is.

Az elállási jog határideje minden esetben 14 nap, amely a termék átvételétől vagy a szolgáltatás esetében a szerződéskötéstől számít. Ennél a kereskedő csak a vásárlók szempontjából kedvezőbb feltételeket szabhat, például magára vállalhatja a termék visszaszállítását vagy megszabhat hosszabb elállási határidőt.

A e-kereskedő szempontjából lényeges kérdés, hogy a vásárló az elállási jogot jóhiszeműen és tisztességesen gyakorolja-e. Amennyiben ez nem így történik, például a vevő a megrendelt termék visszaküldéséről nem haladéktalanul dönt, megkezdi annak használatát, az általa esetlegesen okozott értékcsökkenést meg kell fizetnie. A vevőnek azonban joga van a terméket kibontani és kipróbálni. Mindezen jogairól és kötelezettségeiről a kereskedőnek tájékoztatnia kell a vevőt.

A vevő elállási szándékát bejelentheti telefonon, hagyományos postai vagy elektronikus levélben, illetve amennyiben a webáruház fizikai üzlethelyiséggel rendelkezik, személyesen is. A vevőt semmilyen más költség nem terhelheti, mint a termék visszaküldésének díja, és ezt is csak abban az esetben lehet rajta érvényesíteni, amennyiben erről a vásárlás előtt tájékoztatást kapott.

Az e-kereskedő a vételárral kapcsolatosan visszatartási joggal rendelkezik, azaz csak akkor kell a vételárat visszatérítenie a vásárló részére, amennyiben a termék visszaérkezett, illetve annak visszaküldése hitelt érdemlően bizonyítást nyert, például a postai feladóvevény másolatának elektronikuslevél-mellékletként való elküldésével. A vételárat pontosan abban a formában kell megtéríteni, amilyen módon a fizetés megtörtént, kivéve, ha a vásárló a más módon történő visszafizetésbe kifejezetten beleegyezik.

Kivételek

Bizonyos kivételes esetekben a vásárlót nem illeti meg az elállás joga, ezeket a vonatkozó kormányrendelet teljes körűen felsorolja. Tipikusan ilyenek a koncertjegy, repülőjegy vásárlása, illetve a szállásfoglalás, ételrendelés, illetve a gyorsan romló csomagok, például virágküldemény. A higiéniai vagy egészségvédelmi termékekkel kapcsolatban csak akkor van a vásárlónak elállási joga, amennyiben ezeket eredeti sértetlen csomagolásukban szolgáltatja vissza. Nem élhet az elállási joggal a vevő az egyedileg, kifejezetten az ő kérésére előállított termékek esetében, így például a saját fényképével ellátott bögre vagy póló árát sem kell visszatéríteni.

Kereskedőként fontos tudnunk azt is, hogy amennyiben a vevő a terméket áruhitellel vásárolta meg, az elállási jog gyakorlásával a hitelszerződés is megszűnik, és ezzel kapcsolatosan a vásárló semmilyen anyagi felelősséggel nem tartozik. Ha tehát a kereskedőnek a hitelszerződés megszüntetésével kapcsolatosan költsége keletkezik, annak megtérítését nem követelheti a vásárlótól.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Zentai András

Kommunikációs szakember, marketing-tanácsadó, social media manager, a Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.