Bár tudjuk, hogy a SEO nem sprint – sokkal inkább egy maraton, már ami a befektetett munka megtérülését illeti -, ettől még nem kell lemondanunk az optimalizálás kapcsán a rövidtávú eredményekről sem. Az alábbiakban három olyan, azonnal a gyakorlatba átültethető tippet mutatunk, amelyek a szokásosnál gyorsabban is sikert eredményeznek.

Az nem kérdés, hogy a SEO hosszútávú folyamatainak összefogása természetesen stratégiát igényel. Ennek a hogyanjáról minden év végén/elején tucatnyi cikkből lehet tájékozódni. De mi most nem is erre fókuszálunk! Sokkal inkább azokra az „easywin” technikákra, gyakorlati SEO fogásokra, amelyekkel kis erőfeszítéssel és rövid távon is növekvő forgalmat realizálhatunk. Igen, akár az év első csendesebb hónapjaiban is. Nézzük ezeket!

(Előtte azért kell egy kis emlékeztető! A sikeres SEO kialakításával kapcsolatosan korábban írtunk jól használható példákat a Google Trends alkalmazásához, bemutattunk ingyenes SEO eszközöket és  a tartalmi SEO-trendhez is adtunk érdemi kapaszkodót.)

1. tipp: Optimalizálás 5-15. közötti pozícióban álló tartalmakra

A SERP pozíciók, mint tudjuk, kulcsszerepet játszanak az organikus forgalom generálásában. A legtöbb tartalom minimális láthatóságra és olvasottságra tarthat számot, amennyiben nem kerül a Google legelső találatai közé. A legtöbb CTR-t vizsgáló tanulmány megerősíti, hogy a kattintások 80 százalékát a top5 találat viszi el a Google találati oldalán. Az organikus látogatószám növeléséhez tehát az 1-5. pozíciók megszerzése a cél. 

A közhiedelemmel ellentétben, az új tartalmak e tekintetben nem sokat tudnak segíteni. Azért nem, mert hetekbe-hónapokba kerülhet, mire egy friss, nem indexelt tartalom bekerül az elitbe. Ehelyett azokra az oldalakra érdemes fókuszálni, amelyek helyzeti előnyből indulnak, vagyis az 5. és 15. hely között rangsorolódnak a targetált kulcsszavakra. Ezek kulcsszavak és oldalak már jelentős hitelességet, autoritást építettek a témában, így könnyebben és gyorsabban juttathatjuk őket top pozíciókba.

Az optimalizálás során az adott oldalakon  elsősorban azokra a kulcsszavakra érdemes fókuszálni, amelyeken alacsony vagy közepes a verseny, mivel ezek rangsorolásán könnyebb javítani, mint ahol magas a konkurencia. Ezt a legtöbb kulcsszókezelő eszköz a keyword difficulty (kulcsszónehézség) paraméterrel adja meg, és egy 0 és 100 közötti értékkel jelöli. Ha azt látjuk, hogy a kulcsszavaink többségére magas a verseny, érdemes kibővíteni a kulcsszókutatást és új kifejezéseket is beépíteni a tartalomba, amelyek esetleg kisebb keresettségűek, de versenyképesebbek. 

2. tipp: Kulcsszó-kannibalizmus kiszűrése, megszüntetése

Amennyiben a kulcsszavaid előkelő pozícióban szerepelnek, az mindig jó hír.  Az viszont már kevésbé, amikor egy témára és adott kulcsszavakra készítesz egy tartalmat, de másokra rangsorolódsz. Ilyen esetekben olyan oldalaid kerülnek pozícióba egy kulcsszóra, amelyeknek nem kéne. Ezt hívjuk kulcsszó-kannibalizmusnak, amikor a weboldaladon belül több oldal is verseng ugyanarra a kulcsszóra. Illetve:  olyan oldal ér el magasabb pozíciót, amelyiknek nem ez a feladata. 

Példa: 

Forrás: Search Engine Land

A fenti példából látszik, hogy a zölddel keretezett kulcsszó (“pet insurance for cats”, azaz „kisállat biztosítás macskáknak”) olyan oldalra renkel, amely – az URL-ből ítélve – a legrelevánsabb a témában a weboldalon. 

A második kulcsszónál a .com-ból látszik, hogy márka kulcsszó. A  forrásban írtak alapján pedig a főoldallal rangsorolódik, ami rendben is van. Az viszont már nem előnyös, hogy olyan kulcsszavakra is a főoldalt mutatja a Google a felhasználóknak, amelyhez feltehetően van relevánsabb aloldal is a weboldalon. Ilyen a “dog pet insurance”, azaz „kutya kisállat-biztosítás”, amely témában feltehetően a „/dog-health-insurance” végződésű URL a relevánsabb. Ilyenkor beszélünk kulcsszó kannibalizmusról. Ráadásul ez ritkán fordul elő kivételes esetként, valószínűbb, hogy több oldalnál is hasonló problémák fordulnak elő. 

A SEO szakértők ajánlása, hogy ilyen esetekben a következőket tehetjük a kannibalizált oldallal: 

  • optimalizáljuk (újra) a főoldali tartalmat a fő kulcsszóra és márka kulcsszavakra
  • optimalizáljuk (újra) a landing oldalakat az összegyűjtött kulcsszavakra (pl. úgy, hogy ha növeljük például a kulcsszósűrűséget a kannibalizált oldalakon)
  • canonical/kanonikus URL-lel határozzuk meg a Google felé, melyik oldalt tekintse elsődlegesnek két hasonló vagy ugyanolyan tartalom közül  
  • erősítsd a belső linkstruktúrát, azaz linkelj át egyéb aloldalakról egyértelmű, releváns horgonyszöveggel (amely alá a hivatkozást beágyazod) a kannibalizált oldalra
  • erősítsd a landing oldal linkprofilját releváns és minőségi backlinkekkel is

3. tipp: Optimalizálás korábban jól szereplő oldalakra

Jól tudjuk, hogy a találati oldalakon elért pozíciók a rendszeres Google algoritmusfrissítéseknek köszönhetően csak pillanatnyi értékűek, nem örök életre szólnak. Akár egyik napról a másikra is komoly változásokat tapasztalhatunk, ahogyan a közelmúltbeli helpful content update vagy a core update is okozott némi meglepetést és jelentős visszaeséseket. Az Google felőli elvárások, a konkurencia, az egy témában elérhető információk relatíve gyorsan változnak. Ezért ha az egyik évben jó pozíciókba sikerült juttatni az oldalaid a SERP-en, az egyáltalán nem jelenti, hogy a következőben is biztosítva van a helyük. Természetes, hogy olyan oldalakra fókuszálunk többet, amelyekkel nyilvánvalóan még sok a SEO munka, és könnyen figyelmen kívül hagyjuk azokat, amelyek korábban már jól teljesítettek. De hogyan kerüld el az utóbbiak pozícióvesztését? 

A SEO szoftver vagy akár a Google Search Console historikus adataira lesz szükségünk. Hasonlítsd össze az aktuális pozíciókat egy korábbi periódussal! (A szezonális kulcsszavak esetén például az egy évvel ezelőttivel, nem szezonálisaknál például az utolsó lezárt hónapot az eggyel megelőzővel.) Ha ez megvan, akkor szűrj le azokra, amelyeknél a legnagyobb romlás tapasztalható. A jó hír, hogy ezekre a kulcsszavakra korábban már sikerült jól szerepelni, így jóval könnyebb lesz némi módosítás, kibővített kulcsszókutatás, tartalomfrissítés, linkprofil-ellenőrzés és egyéb technikai check-up után újra elöl rangsorolódni velük. 

Mire fókuszálj év végén és év elején SEO szempontból?

A friss tartalmak is szuperek, de ha ezek létrehozása sok fejtörést és erőforrást igényelne az év végi hajrában, nem érdemes velük bajlódni. A fenti három módszerrel könnyen megtalálhatjuk az optimalizálás azon lehetőségeit, amelyek kevesebb munkát igényelnek és gyorsabb megtérülést hozhatnak rövid távon, a következő 3-6 hónapban, mint bármilyen más tartalmi SEO feladat. Így az év végi csúcsszezon után a jövő év elején is értékes forgalomnövekedésre számíthatunk (a szezonális átlaghoz képest) minimális erőfeszítéssel. A következő évi stratégiaalkotást és elemzéseket természetesen nem spórolhatjuk meg, hogy világos célokkal vágjunk neki az új évnek, emellett viszont az alapokhoz való visszatérés és ezek tökéletesítése is biztos eredményre vezet. 

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.