A SEO szövegírás egyik sokat emlegetett kérdése, hogy a fő kulcsszónak hányszor kell szerepelnie egy tartalomban, hogy az jó helyezést érjen el az adott keresésre a találati oldalon; azaz hogy mi az optimális kulcsszósűrűség. Bár erre a kérdésre nincs konkrét, minden esetre érvényes és számszerűsíthető válasz, azért van néhány fogódzónk, amit szem előtt tarthatunk SEO szöveg írásakor a megfelelő kulcsszóarány eltalálásához. Hogyan lehet ezt elérni, és miért fontos ez a SEO-ban? Ebben a cikkben ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg.

Mi a kulcsszósűrűség?

A kulcsszósűrűség azt jelenti, hogy a fő kulcsszavad hányszor szerepel a teljes cikkben, illetve a teljes cikk szószámához viszonyítva. Ezt úgy tudod kiszámolni, hogy a kulcsszavak számát elosztod a teljes szöveg szószámával, és megszorzod százzal, így kapsz egy százalékot. Tehát, ha egy 100 szó hosszúságú szövegben 5-ször található meg a fő kulcsszó, akkor a kulcsszósűrűsége (keyword density) annak a szövegnek 5%. Ez persze csak akkor van így, ha a fő kulcsszó egyetlen szóból áll. Egy több szóból álló kulcskifejezés annyiban bonyolítja meg a dolgokat, hogy a hosszabb kifejezéseket jóval nehezebb sokszor használni egy szövegben, hogy az természetesnek tűnjön, így az optimális arányuk is más lehet, mint egy egyszavas kulcsszóé. Könnyen belátható, hogy például a „melyik a legjobb elektromos fogkefe” vagy a „hogyan válasszak mosógépet” long-tail kifejezések csak bizonyos mondatszerkezetben lesznek természetesek, és 1-2-nél több említés esetleg már erőltetettnek hat egy 100 szavas szövegben, amit jobb elkerülni.

Miért fontos a kulcsszósűrűség a SEO-ban?

Azért érdemes odafigyelnünk a kulcsszó vagy kulcskifejezés megfelelő arányára a tartalmakban, mert ez befolyásolhatja az oldal SERP pozícióját is. Ez nem azt jelenti, hogy a kulcsszósűrűség közvetlen rangsorolási tényező lenne (nem az), de a szövegünk értékéről sokat elmond, hogy milyen arányban található meg benne a fő kulcsszó.

A Google célja, hogy minden lekérdezésre a legrelevánsabb oldalakat listázza ki magas pozíciókban. Ezt a keresőóriás úgy tudja megtenni, hogy (többek között) értelmezi magát a tartalmat. A tartalmad megfelelő értelmezéséhez pedig fontos, hogy azokat a kulcsszavakat használd a szövegben, amelyekre jó pozíciót szeretnél elérni. Ez egyértelműnek tűnhet, ahogy a legtöbb esetben az is.

Ami viszont kevésbé lehet egyértelmű – akár még SEO-sként is – hogy a mérték és a természetesség is fontos tényezők. Ha túl sokszor használod a fő kulcsszavad a tartalmaidban, az rontja az olvashatóságot, az „embertől embernek” szánt tartalom érzetét, és művi, akár géppel generált szöveg benyomását is keltheti. Ez az olvasót elriaszthatja, és hamar visszafordul az oldalról, ami persze nem cél. Másrészt a Google sem díjazza a főleg a keresőnek és pozíciószerzés miatt írt, nem a felhasználó igényeire szabott szövegeket. A „Helpful content: a Google egyre inkább elvárja a hasznos tartalmakat” című cikkünkben erről bővebben is olvashatsz.

A felhasználók visszapattanása az oldalról, illetve a halmozott kulcssszóhasználat a Google-nak is jelzés, hogy nem ez a legjobb tartalom a fő kulcsszó jelölte témában, ami negatívan befolyásolhatja az oldalad rangsorolását.

Mennyi a kulcsszóhasználat optimális aránya egy szövegben?

A legfontosabb először is azt tisztázni, hogy nincs egy pontosan meghatározott arányszám sem a Google, sem a SEO szakemberek részéről, ami bizonyítottan megfelelő, és garantáltan a találati lista elejére repíti az oldalad. De azért nem is kell teljesen a sötétben tapogatóznunk, ha az a kérdés, hogy a kulcsszó hányszor szerepeljen egy tartalomban. Az általános tapasztalatok, illetve a legnépszerűbb SEO toolok és (kulcsszószámláló vagy kulcsszósűrűség-vizsgáló) pluginok javaslata alapján a 0,5% és 3% közötti arány lehet a megfelelő. Az okosabb/fizetős toolok egyes nyelvekben felismerik és találatnak számolják a toldalékolt formában vagy más szósorrendben használt (pl. dekoráció esküvőre vs. dekoráció a tökéletes esküvőre) kulcskifejezéseket is, ezért magasabb, 3,5% körüli kulcsszóarányt is elfogadottnak tekintenek.

A legegyszerűbb módszer talán az, ha a szöveg tervezett hossza alapján kiszámolod, hogy az 1-3% hány kulcsszóemlítést jelent, és ezt tartod szem előtt a szövegírásnál. Emlékeztetőül: amíg az egyszavas kifejezéseket könnyebb többször használni erőltetés nélkül, és a skála felsőbb pontját is ki lehet tűzni célul, addig a hosszabb kifejezéseknél a skála közepe vagy alsó pontja lehet a mérvadó. Persze a számokat nem kell szentírásnak tekinteni, és nem is ajánlott egy adott szöveghosszra szigorúan megtervezni és mindenáron ragaszkodni egy kulcsszószámhoz. A jó olvashatóság, a fordulatos szóhasználat, az informativitás és a felhasználók igényeinek kiszolgálása legalább olyan fontos kell, hogy legyen a szövegírásnál, mint a kulcsszavak számolgatása, hiszen a Google ezeket is figyelembe veszi egy tartalom értékelésekor és rangsorolásakor.

Ha a fenti százalékokat kulcsszódarabra vetítjük, akkor azt kapjuk, hogy egy átlagos kategórialeírásban (50 szó, kb. 350-400 karakter) 1-2-3 kulcsszóemlítés lehet az optimális. Egy rövidebb blogposztban (400 szó, 3000 karakter) 4-6, egy hosszabb cikkben vagy landing oldalon (1000 szó, kb. 7-8000 karakter) pedig akár 10 fölötti kulcsszóemlítés is helyénvaló lehet anélkül, hogy erőltetettnek hatna.

Hogyan javíts a tartalmaid kulcsszósűrűségén?

Ha a számok vagy a kulcsszószámláló tool értékelése alapján túl kevésszer jelenik meg a fő kulcsszó a szövegben, az azt is jelentheti, hogy eltértél a fő kulcsszó által kijelölt tárgytól, és nem világos a szöveg témája, gondolatmenete. Ez esetben gondold át újra, miről akarsz írni, és tudatosan ügyelj a fő kulcsszó megfelelő számú használatára. Ez a szövegírást is mederbe tereli és a témára fókuszálja, illetve a Google és a felhasználó számára is egyértelműsíti, hogy mi a fő téma.

Az is segítheti a fő témánál maradást, ha megvizsgálod a kulcsszavak eloszlását a szövegben. Emeld ki a szövegszerkesztő felületen a kulcsszavakat, és láthatod, hogy a tartalom elején, közepén vagy végén ritkul a használatuk, így azt is megkapod, hogy a szöveged melyik része szorul igazán javításra.

Amennyiben az ellenkezője a gond, és túl sokszor szerepel a szövegben a fő kulcsszó vagy kifejezés, akkor „spammelősnek” hathat a végeredmény. Ezt úgy is el lehet kerülni, hogy a fő kulcsszó helyett többször használod annak szinonimáit, illetve a hozzá kapcsolódó releváns kifejezéseket. Ellenőrizd a kulcsszóeloszlást az előbb említett módon, és láthatod, hogy hol kell ritkítani a kulcsszóhasználatod. A szinonimák és a fő kulcsszóhoz szemantikailag kapcsolódó egyéb kifejezések nem számítanak találatnak a fő kulcsszóra, így a kulcsszósűrűséget sem növelik, mégis lehetőséget adnak, hogy a fő témáról vagy valamilyen fontos aspektusáról beszélj a szövegben. Így nem törik meg a szöveg természetességét, ráadásul a Google-nek is segítséget jelentenek a szövegértelmezésben. Arról nem is beszélve, hogy szinonimák és a fő kulcsszó fogalmi körébe tartozó kifejezések használatával ezekre is rangsorolódni fogsz a tartalmaddal, nemcsak a fő kulcsszóra, ezáltal további releváns látogatókat érhetsz el.

Még néhány tipp, amikkel orvosolhatod, ha túl alacsony vagy túl magas a kulcsszósűrűség a szövegedben:

  • figyelj rá, hogy egy mondatban használd a kulcskifejezés összes tagját, különben nem fog találatnak számítani,
  • ellenőrizd a helyesírást: az elírt és más írásmóddal használt kifejezéseket automatikusan nem számolja egy SEO program (pl. a kulcsszósűrűség fő kulcsszóra sem a kulcszsósűrűség (betűcsere), kulcsszosuruseg (más ékezet), kulcsszó sűrűség (különírt alak, ami bár helytelen forma, de valószínűleg használatos) nem számít találatnak),
  • kulcsszóhalmozás esetén – ahogy említettük – használj több szinonimát a fő kulcsszóra,
  • ellenőrizd a főcímet és az alcímeket is, szerepel-e bennük a fő kulcsszó (a címben mindenképp érdemes használnod a téma kijelölésére, és néhány alcímben is ajánlott), és ez hogyan változtatja meg a kulcsszósűrűséget.

Összefoglalva: jó kiindulási alap lehet 1-3%-os kulcsszósűrűségre törekedni a webes tartalmakban, de ha ettől eltérő arány adja ki a gördülékeny, informatív és a felhasználóknak hasznos szöveget, akkor nem érdemes görcsösen ragaszkodni a számokhoz.