Helpful content: a Google egyre inkább elvárja a hasznos tartalmakat

Helpful content update: a Google egyre inkább elvárja a hasznos tartalmakat

A keresőóriás az eddigi irányvonalat folytatva, az “emberektől, embereknek” szemlélet mentén ismét finomított az algoritmusain. Az organikus találati pozícióink megőrzése vagy javítása nagyban múlhat azon, megfogadjuk-e a javaslataikat.

Augusztus végén jelentette be a Google, hogy élesíti a “helpful content” (hasznos tartalom) frissítést a kereséseknél, amely mostanra az angol nyelvű oldalaknál globálisan végigfutott, és akár jelentős mértékben módosíthatta a találati pozíciókat számos keresőkifejezésre. A SEO szakemberek ilyenkor minden bizonnyal lázasan próbálják kifürkészni a titkokat, de a Google – szokásához híven ugyan kissé ködösen – most is ellát minket néhány jó tanáccsal, amelyek irányt mutathatnak a számukra értékesnek ítélt tartalom kialakításában.

A vezérlő elv, amelyet most sem győznek hangsúlyozni, hogy mindenképp olyan tartalmakat igyekezzünk szerepeltetni az oldalainkon, amelyek a látogatóknak és nem a keresőnek szólnak. Ennek megfelelően a Google a következő kérdések végiggondolását javasolja:

  • Van-e olyan meglévő vagy tervezett közönsége vállalkozásnak vagy weboldalnak, amely hasznosnak találná az oldalt?
  • A tartalom első kézből szerzett információkat és mélyreható tudást mutat-e (például olyan szakértelmet, amely egy termék vagy szolgáltatás tényleges használatából vagy egy hely felkereséséből származik)?
  • Van a weboldalnak elsődleges célja vagy fókusza?
  • A tartalom elolvasása után a látogató úgy érzi majd, hogy eléggé megismerhette a témát?
  • Ha valaki elolvassa az oldalon szereplő szövegeket, akkor az megfelelő élményt fog-e számára jelenteni?
  • Megfelel-e az oldal az alapvető frissítésekre és a termékértékelésekre vonatkozó útmutatóknak?

Ne az algoritmusnak SEO-zzunk!

Amíg korábban kulcsszóhalmozással és mindenféle black hat technikával sokan jó eredményeket tudtak elérni, mára a keresőmotor leginkább hátrasorolással “jutalmazza” ezeket, mivel rengeteg fejlesztési munkaórát fektettek bele és technológiai vívmányt (pl. mesterséges intelligenciát) vetnek be az eredmények felhasználóbarátabbá tételéhez. A blogbejegyzés arra hívja fel a figyelmet, hogy ha igen a válasz a következőkben felsoroltak valamelyikére, érdemes a tartalmainkat újragondolnunk:

  • Arra irányul-e a tartalom, hogy embereket vonzzon a keresőoldalakról, nem pedig emberek számára készült?
  • Az oldalon rengeteg féle tartalom van-e különböző témákban, abban a reményben, hogy ezek egy része jól szerepelhet a keresési eredmények között?
  • Automatizáltan generálódik-e a tartalom az oldalon, sok különböző témában?
  • Az oldal inkább csak összefoglalja mások mondanivalóját anélkül, hogy értéket adna hozzá?
  • Csak azért jelennek meg bizonyos tartalmak, mert felkapottnak tűnnek, és nem azért, mert egyébként is érdekesek az oldal meglévő közönségének?
  • Az oldal meglátogatása után a látogatóknak kell-e új keresést indítani, hogy jobb információkat szerezzenek más forrásokból?
  • Meghatározott szöveghossz elérése-e a cél, hogy a Google által preferált mennyiségű szöveggel kedvezzünk az algoritmusnak? (Állításuk szerint nincs ilyen).
  • Áll-e valódi szakértelem a szövegek mögött, vagy csak a keresési forgalom elérése a cél?
  • Vannak-e olyan állítások a tartalomban, amelyek azt sugallják, hogy választ adnak olyan kérdésre, amelyre valójában nincs válasz (például egy termék, film vagy tévéműsor megjelenési dátuma, amely még nincs megerősítve)?

Ennek ellenére magát a SEO-t továbbra hasznosnak tartják, amennyiben a fenti elvekkel összhangban csináljuk. Ehhez segítségképpen javasolják a Google saját SEO ajánlásait, illetve webshopoknak érdemes szem előtt tartani a kifejezetten e-kereskedelmi oldalak számára javasolt szempontokat.

Jobb a kevesebb, ha hasznos

A bejegyzés kitér a frissítést követő rangsorolási szempontok érvényesítésének módjára is. Eszerint a helpful content algoritmus az eddigiek mellett egy új indikátorral dolgozik majd, amely azt jelzi, hogy az oldalunkon milyen az aránya a haszontalannak illetve hasznosnak ítélt résznek. Amennyiben úgy ítéli meg a kereső, hogy a teljes oldalt nézve túl sok a felhasználók számára nem releváns vagy nem elég eredeti tartalom, akkor hátrébb rangsorolja azokat az aloldalakat is, amelyek egyébként megfelelőek lennének a szempontoknak.

Éppen ezért azt javasolja, hogy inkább töröljük az ilyen jellegű tartalmakat, ezzel elősegítve az egész oldal pozitívabb megítélését. Ha már észleltük azt, hogy valószínűsíthetően a felsorolt okokból visszaestek az oldalaink, a javasolt módosítások után akár több hónap is eltelhet, mire visszanyerhetjük a pozícióinkat.

Természetesen továbbra sem ez lesz az egyetlen szempont a rangsorolásnál, de a tendencia azt mutatja, hogy egyre erősebben érvényesítik ezeket az elveket, ahogy ezt már korábbi core update-ek esetén is olvasni lehetett. Mindenesetre a Google erősen javasolja az új szempontoknak való megfelelést az előzőleg közzétett iránymutatások mellett.

A helpful content frissítés egyelőre csak az angol nyelvű oldalakat érinti, de hónapokon belül egyéb nyelvekre is kiterjesztik majd. Mivel nem valószínű, hogy a magyar az elsők között lesz, minden jel szerint elegendő idő áll rendelkezésre a weboldalaink átnézésére és javítására.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Buzás Attila

Újságíró, e-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!