Változtak az organikus találati pozícióid? Nem véletlenül!

Változtak az organikus találati pozícióid? Nem véletlenül!

A Google kereső májusi core update-je a szakértők és a kommentszekció szerint is nagyobb változásokat hozott, és számos oldal releváns kulcsszavainak találati pozícióit érintette.

  • A frissítést május 25-én élesítették, és a hatása a cég szerint nagyjából 15 nappal később lett teljes.
  • Ehhez képest már az első nap komolyabb változásokról számoltak be többen.
  • A pozíciók visszaszerzéséhez a Google ad némi támpontot, amelyeket nem árt figyelembe venni, de a változtatásoknak csak a következő nagyobb update-et követően lesz hatása.

Megszokhattuk, hogy a világ legnépszerűbb keresője, amely már évtizedek óta meghatározó a piacon, és a legtöbb online üzlet számára is alapvető fontossággal bír, gyakran naponta többször is változtat az algoritmusán. Időről időre azonban nagyobb horderejű frissítéseket, ún. core update-eket jelentenek be, amelyek alaposan felforgatják a találati sorrendet egy-egy kifejezésre, ezzel borzolva a SEO szakértők és a weben üzleti tevékenységet folytatók idegszálait.

Legutóbb 2022 május 25-én jelentett be a Google hasonlót, amely egyszerre minden nyelvi környezetben – így a magyar nyelvű kereséseknél is – érvényesül. A rangsorolási változások természetesen nem azonnal jelentkeznek ilyenkor, mivel az algoritmusnak időre van szüksége ahhoz, hogy az új szempontoknak megfelelően átrendezze a találati sorrendeket.

Miért történik ez?

Az ilyen frissítések oka a cég közleménye szerint abban keresendő, hogy relevánsabb találatokat tudjanak megjeleníteni a kereséseknél, alkalmazkodva az internet folyamatos változásaihoz. Az új rangsorolási szempontokról – mint általában – a Google most is szemérmesen hallgat, így ebben a SEO szakemberek elemzéseire és a felhasználók tapasztalataira tudunk támaszkodni.

Többek szerint a mostani frissítés nagyobb horderejű volt, mint a legutóbbi hasonló, amelyet 2021 novemberében jelentettek be, vagyis szélesebb körű változásokat hozott a találatokban. Barry Schwartz, a Search Engine Land szerkesztője és a Search Engine Roundtable SEO fórum alapítója szerint a hatás szupergyorsan, már 24 órával az élesítés után érezhető volt, amit a Semrush SEO elemző napi volatilitást vizsgáló grafikonja is jól mutat:

Google core update semrush
Forrás: Semrush

Egyesek a Webmaster World fórumon is komoly visszaesésről számoltak be az organikus forgalomban. Egy május 26-i bejegyzés a következőkről számolt be: “Hatalmas csökkenést tapasztalok ma az USA-ból érkező forgalomban, hasonlóan a múlt heti egynapos zuhanáshoz. Az USA forgalma 56%-kal, a keresés 30%-kal esett vissza délelőtt 11:30-kor. A legfontosabb céloldalaim forgalma ismét 70%-kal csökken. Mindig ugyanazok a céloldalaim kapnak találatot. Mostanság hetente legalább egyszer látom ezt, és általában a nap végén vagy másnap visszatér a normális forgalom.”

Másoknál viszont növekedés és egyéb hatások jelentkeznek, ahogy ez a bejegyzés is mutatja: “Jelenleg jelentős növekedést tapasztalunk a múlt hét csütörtökhöz képest (+15%), de ez nem tűnik teljesen jónak: a visszafordulási arány enyhén nő, míg a munkamenetenkénti oldalak száma kissé csökkent (ez együtt érthető), és az átlagos munkamenet időtartama lényegesen alacsonyabb.”

Mit tehetünk a pozícióink megőrzéséért/visszaszerzéséért?

Ezt a kérdést szinte lehetetlen megválaszolni. A Google az említett blogbejegyzésben azt írja, hogy még ha az update negatívan is befolyásolja a pozíciónkat, az még nem feltétlenül jelenti, hogy tényleg gond is van vele, szóval ne aggódjunk. A nem éppen megnyugtató magyarázaton kívül azért egy korábbi bejegyzésükben írnak arról, hogy milyen szempontokat érdemes felülvizsgálni ilyen esetben. Ebben a tartalomra való erős fókuszt és az E-A-T (szakértelem-hitelesség-megbízhatóság) “szentháromsága” mint rangsorolási alapelv fontosságát hangsúlyozzák.

A méltán gyakori kérdésre, amely arra vonatkozik, hogy a fenti szempontoknak megfelelő változtatások elvégzését követően mikor mászhat vissza az oldalunk a keresési ranglétrán, nagyjából az a válasz, hogy erre csak a néhány havonta elvégzett, hasonló horderejű változtatás után számíthatunk. Addig sem árt azonban folyamatosan tesztelni a tartalmakat, és a megfelelő fórumokon figyelemmel kísérni mások tapasztalatait ezen a téren.

Mindent megtudhatsz a SEO-ról a keresőoptimalizálás tapasztalt szakértőitől a
Keresőoptimalizálás, SEO kollekciónkban
összegyűjtött cikkekből.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Buzás Attila

Újságíró, e-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!