A cikksorozat előző részében ahhoz adtunk tanácsot, hogyan írj kereső- és felhasználóbarát weboldalszöveget, különös tekintettel az olvashatóságra és a formai tényezőkre. Az alábbiakban a tartalmi oldalra fókuszálunk, és áttekintjük, milyen eszközökkel optimalizálhatod a kontent mondanivalóját úgy, hogy azt a keresőmotor és a látogatók is értékesnek találják.

1.) Elemezd a tartalmak teljesítményét

A tartalmi optimalizálás az adatgyűjtéssel és azok analizálásával kezdődik. A weboldalmutatók mind informálnak arról, hogy mi az, ami működik a keresőben, és arról is, hogyan értékelik a felhasználók a tartalmakat. Készíts egy listát az átlag alatt teljesítő oldalakról és kulcsszavakról, priorizáld őket az aktuális üzleti céljaid szerint, és kezdődhet is a velük való munka. A javítások után az említett mutatók figyelésével tudod ellenőrizni, hogy sikerült-e megfelelő irányba fejleszteni a tartalmakat.

Hogy mikor lehetsz elégedett bizonyos mutatókkal, azt sok tényező befolyásolja (iparág, eszköz, lokáció, szezon stb.), amelyekre itt most nem térünk ki. Kérd szakember segítségét, vagy tájékozódj a legfontosabb tartalmi SEO metrikákról és benchmarkokról (átlag értékekről) összefoglalókból vagy empirikus kutatásokból.

2.) Azonosítsd a célcsoport számára releváns témákat és kifejezéseket

A jó tartalom mindig előzetes kutatáson alapul. Tartalomkészítőként néha azt hisszük, tudjuk, mi érdekli a célközönséget, ám ezeket a feltételezéseket adatokkal is alá kell tudni támasztani. A trendek ráadásul időről időre változnak, nem elég egyszer feltérképezni, hogy mi érdekli a felhasználókat, hanem folyamatosan képben kell lennünk a célcsoport igényeivel, aktuális keresési szokásaival és szándékaival. Azonosítsd kulcsszókutatással a jelenleg népszerű témákat és kifejezéseket, így relevánsabb és hasznosabb tartalommal szolgálhatsz a célcsoportodnak. Ez erősíti a felhasználói élményt, ami az oldalad keresőoldali pozícióját és az átkattintási arányt is növeli, a visszafordulási arányt pedig csökkenti.

3.) A téma ne legyen se túl szűk, se túl tág

Állapítsd meg előre, hol kezdődjön és hol végződjön a tartalom gondolatmenete. Ha túl szűk témát választasz, nem biztos, hogy kellően hosszú és tartalmas kontent fog születni belőle. A rövid terjedelem a keresőnek nem lesz szimpatikus, a túl kevés információ pedig a felhasználóknak. Egy extrém hosszú cikk viszont nehezen emészthető, így a nagyobb témákat érdemes részletekben publikálni és belső linkekkel összefűzni őket. Az egy témára fókuszáló oldalak jobban is teljesítenek a keresőben, pontosabban értelmezi őket az algoritmus, és a látogatóknak is könnyebben befogadható.

4.) Találj egy új szemszöget, szempontot

Növelheted a tartalmad értékét, ha a saját nézőpontodat, gondolataidat is közvetíted egy témával kapcsolatban. Ha az adott topikról több helyen is írtak már, nem igazán érdemes ezeket szimplán összefoglalni. A felhasználók is a megkülönböztethetőt keresik a növekvő információs zajban, illetve a Google is egyre inkább előnyben részesíti az egyediséget, különösen a 2022 augusztusi Helpful Content Update algoritmusfrissítés óta.

5.) Hozz példákat

Remek módszer a tartalmad egyedivé tételére, ha példákkal erősíted a gondolatmeneted érthetőségét. A példák hitelesebbé, érdekesebbé és könnyebben fogyaszthatóvá teszik kontentet, ami növeli a felhasználói élményt, a pozitív látogatói visszajelzések pedig az oldalad pozícióját a keresőben.

6.) Hivatkozz adatokra

Gondold végig, milyen adatokkal, statisztikákkal egészíthetnéd ki az adott tartalmat. A tényszerű információk megbízhatóságot közvetítenek, a forrásokra hivatkozás pedig külső linkek elhelyezésére is jó alkalom, amik a szakértői státuszt is erősítik. Ha saját felmérés adatait publikálod, arra is jó esély van, hogy mások hivatkoznak majd a tartalmadra, a minőségi backlinkek pedig javíthatják a tartalmad értékét és pozícióját a keresőben.

7.) Kérdezd a téma szakértőit

Ha az új nézőpont megtalálása és/vagy az adatokra hivatkozás fejtörést okoz, szakértők megszólaltatásával is egyedivé teheted a tartalmadat. Egy neves specialista idézése jelzés a Google-nek, hogy az E-A-T irányelvekkel összhangban törekszel szakértői szemszögből is bemutatni a témát, a felhasználók pedig profitálnak az értékes és egyedi információkból. További pozitív hozadék, hogy mások is hivatkozhatnak később a szakértő szavaira az oldaladon keresztül, illetve ha a megszólaltatott iparági képviselők is megosztják a tartalmad, az értékes plusz elérést, forgalmat generál a weboldaladnak.

8.) Alkalmazz külső és belső linkeket, de frissítsd őket rendszeresen

Optimalizálásnál térképezd fel, milyen belső oldalakra tudsz linkelni, illetve melyekről tudsz visszalinkelni a javítandó tartalomra. Így a látogatók is többet megtudhatnak egy számukra érdekes témáról, valamint a keresőnek is segítség az összekapcsolódó topikok feltérképezéséhez. A Google szakértője, John Mueller szerint a belső linképítés az egyik leghatásosabb eszköz, hogy megmutasd a felhasználóknak és a Google-nak egyaránt, mit tartasz fontosnak a weboldaladon.

A külső linkek is gazdagítják és értékesebbé teszik a kontentet. A látogatók szemében növelik a megbízhatóságot, ha minőségi forrásokkal, külső linkekkel támasztod alá egy-egy állítás, idézet, adat valódiságát, továbbá segíted is a felhasználókat a további információszerzésben. A keresőmotorok pedig a szakértői tudás egyik jelének tekintik a kimenő hivatkozásokat. Persze, az optimalizálás részeként időnként ellenőrizni is kell őket, hiszen a tört linkek negatívan befolyásolják a felhasználó élményt, így az oldalunk Google szerinti megítélését is.

9.) Használj több képet, videót, illusztrációt

A legtöbb ember vizuálisan könnyebben tanul, így minőségi illusztrációkkal segítheted az infóátadást a látogatóknak. Adatok szemléltetésére a legjobbak a grafikonok és diagramok, de egy hosszabb szövegrész monotonitását is érdemes megtörni képekkel. Kutatási eredmények, iparági beszámolók prezentálását infografikák használatával teheted még érdekesebbé.

Egy téma, termék, szolgáltatás érdekes bemutatására a videó alkalmasabb lehet, mint az írott kontent, különösen, ha a célcsoportod preferálja a vizualitást a szöveggel szemben. A videófogyasztási trendek folyamatosan emelkednek, így érdemes saját videós kontent fejlesztését is átgondolni, de ha az erőforrások nem engedik, más tartalomgyártók videóinak beágyazása is előnyökkel járhat az oldalunk számára.

A keresési eredményeidre is pozitív hatása lehet, ha több informatív, vizuális anyagot használsz a tartalmakban. Növelhetik a felhasználói élményt, amitől javulhat a keresőben az oldal pozíciója és az átkattintási arány is. A tartalmad bekerül a Google Képek, illetve a videós találatok közé, ahonnan új releváns látogatókat hozhat, de még a találati oldalon is kitűnhetsz a tömegből egy jól megválasztott képpel.

10.) Tartsd naprakészen a legfontosabb tartalmaid

A tartalomoptimalizálás egy never-ending story, a weboldaladon található információkat, blogbejegyzéseket, egyéb kontentet időről időre frissíteni kell. A tartalmak rendszeres javításával elkerülheted, hogy a látogatók irreleváns vagy elavult információhoz jussanak általad. Ezen kívül a keresőmotorok is sokszor rangsorolási tényezőként figyelik a tartalmak frissességét, több típusú lekérdezésnél előbbre sorolják a folyamatosan naprakészen tartott kontentet. A régebbi írások extra törődést igényelhetnek, hogy újra megfeleljenek az aktuális sztenderdnek, de megéri a ráfordított idő, hiszen egyre részletesebb és hozzáértőbb tartalmak versenyeznek az előkelő SERP pozíciókért, illetve a Google is egyre hasznosabb tartalmak készítésére ösztönöz az algoritmusfrissítésekkel. Szánj időt a tartalmak aktualizálására legalább évente 1-2 alkalommal, így fenntarthatod a felhasználók és a keresőmotorok érdeklődését is az oldalad iránt.

Összefoglalásul: a Google szerinti megítélés és felhasználói élmény együttes javítása nemcsak elégedett látogatókat, de számos SEO mutató javulását is eredményezi, ezért üzletileg is megéri némi plusz kapacitást fordítani a tartalmak optimalizálására. Ráadásul minél több a releváns és érdekes információ aránya a weboldalon, annál hamarabb kerülhetsz szakértői státuszba a keresőmotorok és a látogatók szemében is, ami a kulcs az organikus látogatószerzés hosszú távú sikeres fenntartásához.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.