A jó SERP pozícióhoz ma már nem elég a keresőmotorra szabni a weboldalad tartalmát. Legalább ilyen fontos, hogy az emberek hasznosnak találják a nálad olvasottakat/látottakat. A kontentoptimalizálás célja ma már a látogatói élmény előnyben részesítése, megfelelő SEO alapokkal kombinálva. Hogyan találd meg ezt a kényes egyensúlyt? Hogyan optimalizáld a tartalmaid a userekre és a keresőmotorra egyaránt? Ehhez adunk cikksorozatunk első részében 6 gyakorlatias tippet.

A Google Helpful Content Update algoritmusa – bár egyelőre nem látszik akkorának a hatása, mint vártuk tőle – egyre többeket indított el afelé, hogy új szemmel nézzék, átvizsgálják és javítsák a tartalmaikat. A Google nem titkolt célja, hogy előnyben részesítse az emberek által és embereknek írt tartalmat a keresőre szabott, félig vagy teljesen automatizált szövegekkel szemben. Bár a magyar nyelvű kontentgyártók kevés megfelelően fejlett AI-eszközt tudnak igénybe venni SEO szövegíráshoz, a látogatók igényeire szabott, értékes információk így is segíthetnek pozíciót és forgalmat növelni.

Az alábbiakban ahhoz adunk tippeket, hogy hogyan írj a felhasználók és a Google számára egyaránt könnyen és gyorsan értelmezhető tartalmat. A következő részben pedig arra térünk ki, hogy miről írj, hogy a tartalmad a keresőmotor és a userek szerint is értékes legyen. Ezek együttesével, a tartalmaid folyamatos optimalizálásával jobb keresési eredményeket és elégedettebb célközönséget érhetsz el.

1.) Figyelj a gördülékeny olvashatóságra

Ez az egyik legbiztosabb tanács, amivel sikeresen javíthatsz a tartalmaid minőségén. De mivel online máshogy fogyasztunk tartalmat, és máshogy olvasunk, mint papíron, nem feltétlenül egyértelmű elsőre, mit jelent az olvashatóság a weboldalad kontextusában.

Az egyik nagy különbség, hogy online kisebb százalékát olvassuk el a szövegnek. Leginkább szkenneljük a tartalmakat, és csak 18-20%-ot olvasunk el ténylegesen. Az is jellemző, hogy nem az elejétől kezdjük az olvasást, és haladunk a szöveg vége felé, hanem konkrét információk után kutatva több helyen beleolvasunk egyes részekbe. Érdekesség még, hogy a hosszabb szavak után következő rövideket gyakran kihagyjuk, ami természetesen pontatlanabb szövegértelmezéshez vezet.

A tartalomfogyasztási szokásokon kívül a szövegértési készségek is befolyásolják, hogy milyen a könnyen befogadható kontent. Amerikai kutatások szerint a látogatók átlagosan egy 12-14 éves szövegértési szintjén képesek értelmezni a tartalmat. Ezt referenciaként is használják a betegtájékoztatók, egészségügyi információk előállításánál. Az angolok szerint egy 9 évesnek is értelmezhető tartalom a megfelelő kiindulópont – ennek fő oka, hogy a gyerekek a gyorsabb haladás kedvéért nem betűről betűre olvasnak, hanem a szó alakját ismerik fel. A nemzetközi felmérésekből azt is tudjuk, hogy a magyar felnőttek szövegértési képessége valamivel a nemzetközi átlag alatt van – különösen 55 éves kor felett távolodunk az átlagtól, de az iskolázottság is befolyásolja a képet.

Ezek tudatában hogyan segítheted a gyors olvasást és információszerzést a látogatóknak?

  • Vedd tömörebbre a mondanivalód: töröld azokat a szavakat, amik nélkül a mondat ugyanazt jelenti. De legalább azokat a mondatokat, amik nem adnak hozzá lényegesen a bekezdés értelméhez és a szöveg céljához.
  • Adj logikus, könnyen követhető felépítést a tartalomnak. Tagold a szöveget kisebb részekre, és lásd el ezeket informatív, összefoglaló erejű alcímekkel (és releváns kulcsszóval).
  • Írj rövidebb mondatokat, átlagosan 20 szó alatt. (Így ellenőrizheted: a szavak számát oszd el a mondatvégi írásjelek számával. Utóbbit úgy kapod meg, ha rákeresel, hányszor fordul elő a szövegben a pont, a kérdőjel és a felkiáltójel összesen. Ha ezeket más célra is használod (pl. tizedespontot használsz angol szövegben), akkor nem lesz pontos a végeredmény, de sokszor működik.)
  • Szerkessz egyszerűbb mondatokat, 1-2-re minimalizálva az alárendelések, és 2-3-ra a tagmondatok számát.
  • Használj rövidebb szavakat a gyorsabb olvashatóságért. Kerüld a szakzsargont, az idegen szavakat, vagy magyarázd el röviden a jelentésüket.
  • Emeld ki a kulcsszavakat és a fontos információkat a szkennelők (és az eredményesebb SEO) kedvéért.
  • Vedd figyelembe a célközönséged olvasási szokásait és keresési szándékait. Kor, keresési szándék, iskolázottság és még számos egyéb tényező szerint is eltérhet, hogy milyen tartalom a megfelelő.

Ha ezeket alkalmazod és egyszerűsítesz a fogalmazásmódon (úgy, hogy a mondandód se lássa kárát), nemcsak a látogatóknak kedvezel. A Google is biztosabban megérti a szöveged mondanivalóját, a fő témát, így relevánsabb usereket terelhet az oldaladra. Ha a látogatók jól is reagálnak a tartalmadra, és hasznosnak ítélik, az a SERP pozíciódra is jó hatással lesz. Tehát a saját üzleti céljaid elérését is segíted, ha az online tartalomfogyasztási szokásokat is szem előtt tartod kontentírásnál.

2.) Használj szinonimákat és közeli variánsokat, hogy elkerüld a kulcsszóhalmozást

A kulcsszóhalmozás egyik típusa, amikor az ideálisnál többször szerepel egy vagy több kulcsszó a szövegben, vagyis túl magas a kulcsszósűrűség. A kulcsszóhalmozás a Google-nak is egy “red flag”: úgy értelmezi, hogy elsősorban a keresőmotornak írod a szöveget a felhasználók helyett, és a látogatók is erőltetettnek, akár gépiesnek érezhetik, hamarabb elnavigálhatnak az oldalról, amit nyilván nem szeretnénk.

A megoldás? Cseréld le a túlhasznált kulcsszavakat szinonimákra vagy egyéb releváns, hasonló értelmű kifejezésre. Ezek izgalmasabbá, könnyebben olvashatóvá teszik a szöveget, és nem számítanak találatnak a kiváltani kívánt kulcsszóra. A szinonimák a Google-nak is segítenek értelmezni a mondanivalód, ráadásul ezekre a kifejezésekre is rangsorolódsz a tartalmaddal, így újabb releváns látogatókat érhetsz el.

3.) Tagold a szöveget, és használj egyértelmű alcímeket

A logikus, könnyen érthető felépítés nemcsak az olvasó dolgát könnyíti meg, de a Google is pontosabban értelmezi a leírtakat, ha világos a szöveg gondolatmenete. Írj vázlatot tartalomírás előtt, legyen világos a szöveged célja és szerkezete, mielőtt elkezded a munkát. Győződj meg róla, hogy tudod, honnan hová akarod elvezeti az olvasót, és akkor már nagy baj nem lehet.

Arra is ügyelj, hogy megfelelően átlátható legyen a végeredmény, ne folyjon egybe a tartalom, mert az nehezítheti a szkennelő olvasást. Tagold a szöveget kisebb részekre, és adj ezeknek informatív, összefoglaló erejű (és releváns kulcsszóval ellátott) alcímeket. Ez egyébként fontosabb, mint gondolnád. Az egyértelmű, leíró alcímek segítik a gyors navigálást, és elvezetik az olvasó figyelmét a számukra legrelevánsabb részekhez. Emellett a Google számára is értékes információkat hordoznak.

A nem könnyen értelmezhető alcímek viszont ronthatják a tartalmad elérhetőségét, akár késleltethetik az indexelést. Ez a twitteres mini esettanulmány jól példázza, hogy az egyszerűbben értelmezhető cím és alcím milyen fontos eleme a tartalom sikerességének:

4.) Formázd megfelelően a tartalmad

A kontent megfelelő formázása ideális esetben segíti a jelentés átadását. Bizonyos információk átadására például nem a folyószöveg a legjobb formátum. Ha egy felhasználót a budapesti időjárás érdekel, a diagramok és grafikonok sokkal eredményesebben közvetítik számára az időjárás alakulását, mintha szöveggel próbálnánk meg ugyanezt leírni. Ugyanígy a számozott lista egy rangsort, esetleg egy lépésről lépésre vezetett folyamat leírását vetíti előre, egy bullet pointos lista egymással egyenértékű infók felsorolására alkalmas, a bold (félkövér) és dőlt kiemelés pedig nagyobb hangsúlyt és láthatóságot biztosít a fontos szavaknak. A formázás ezen eszközeit és a jelentésüket, funkciójukat a Google is ismeri, segítségükkel pontosabban azonosítja a mondanivalót. Ezen kívül a felhasználóknak is egyszerűbb a megfelelően formázott információt gyorsan értelmezni.

5.) Használj linkesített tartalomjegyzéket

Különösen a hosszabb tartalmaknál hasznos optimalizációs eszköz, ha linkesített tartalomjegyzékkel segítjük az oldalon a navigálást. A látogató könnyebben mozoghat, ugrálhat a szövegben a linkek segítségével, és gyorsabban megtalálhatja a számára releváns infókat. Ez javítja a felhasználói élményt és a tartalom gyors befogadhatóságát.

6.) Priorizáld a tartalom hasznosságát a hossza helyett

Meglepő vagy sem, a közhiedelemmel ellentétben nincs egy ideális szószám, amit a Google előnyben részesítene a tartalmak rangsorolásánál. A fölösleges szószaporítás a felhasználók és a Google szemében is csökkenti a megbízhatóságodat, ami végső soron pozícióromlást eredményezhet.

Összefoglalásul: talán még sosem volt ilyen fontos a megfelelő egyensúlyt megtalálni az algoritmusok és a felhasználók igényei között a tartalmak optimalizálásakor. Ahogyan említettük, a helyes irány a látogatói élmény előnyben részesítése megfelelő SEO alapokkal kombinálva. Egyik tényezőt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hiszen a keresőmotorok létfontosságú forgalmat terelnek az oldaladra, a látogatók elégedettségét, konvertálását, visszatérését viszont csak az értékes tartalom tudja garantálni. Tartsd mindkettőt szem előtt optimalizáláskor, és a SEO mutatók javulása nem maradhat el.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.