A Helpful Content Update vagy Hasznos Tartalom algoritmus érkezéséről augusztus közepén hallhattunk először a Google bejelentése után. A nagy jelentőségűnek beharangozott frissítés augusztus 25. és szeptember 9. között futott le, a várt „nagy bumm” a találati listán azonban elmaradt. Mivel magyarázza ezt a Google, és mennyire volt reális elvárás tömeges átrendeződést várni a rangsorolásban? Milyen változások látszanak eddig, ha csekély mértékűek is? Mire lehet számítani a továbbiakban? Ezekre a kérdésekre foglaljuk össze a választ.

Az első szakmai visszhangok és a Google reakciói

Az augusztus 18-i bejelentést nagy érdeklődés kísérte a SEO szakmában, hiszen a Google szokatlanul korai és részletes tájékoztatást adott ki a közelgő algoritmusfrissítéstől. A 25-i bevezetés után sokan kíváncsiak várták, mikor kezd el látványosan megmutatkozni a HCU hatása a találati listán. Bár a Google eleve nagyjából 2 hetes lefutási időt jósolt az új algoritmusnak, az első visszajelzések a szakmától már szeptember első napjaiban megjelentek. A legtöbb észrevétel arról szólt, hogy a várakozásokkal ellentétben egyelőre nincsenek komoly változások a rangsorolásban.

Danny Sullivan, a Google szóvivője a Twitteren reagált az észrevételekre, többek között hangsúlyozva azt is, hogy a HCU lefutása még nem fejeződött be, illetve hogy időről időre kisebb módosításokon eshet át, ami természetes része a munkafolyamatnak. Tehát, ha egyes AI-generált oldalak vagy egyéb gyenge tartalmat publikáló weboldalak még nem tapasztalták a HCU negatív hatásait pozíciócsökkenésben és forgalomvisszaesésben, az nem jelenti azt, hogy az algoritmus nem fogja őket később sem kiszűrni – emlékeztetett mindenkit Sullivan. A Google szóvivője hozzátette, hogy ha nagyobb változtatásra kerülne sor a HCU-t illetően, arról a Google biztosan tájékoztat, de addig sem érdemes ölbe tett kézzel ülni egy újabb bejelentésre várakozva, az algoritmus folyamatosan teszi a dolgát.

A szakember később tovább érvelt Twitteren amellett, hogy a Hasznos Tartalom algoritmus „csendességében” nincs semmi rendkívüli és csalódástkeltő. Előrevetítette például, hogy a további algoritmusfrissítések befolyásolhatják és erősíthetik a HCU hatását. Továbbá kiemelte, hogy egy észrevehető változás nem jelenti, hogy azt mindenki érzékelni fogja. Miért is lenne így: a legtöbb weboldal olyan értéktelen tartalmat publikál, ami indokolná a tömeges átrendeződést a találati listán? – teszi fel a kérdést. Valóban, minden weboldalt értintő átrendeződést talán kevesen vártak, de a gyenge minőségű, többek között a mesterséges intelligencia által generált oldalak elszaporodása és magas pozíciókba kerülése ellen a legtöbben azért nagyobb fellépésre számítottak. Persze lehetséges, hogy koránt sincs vége a történetnek, és hogy az eddig csekélynek tekinthető HCU-hatás idővel jobban megmutatkozik.

Milyen weboldalakat érintett hátrányosan eddig a Helpful Content Update?

A Google célja a HCU bevezetésével az volt, hogy a keresőknek írt, nem felhasználóbarát kontentet alacsonyabb pozíciókban jelenítse meg, és ne kaphassanak helyet a találati lista élén, ha nem rendelkeznek hozzáadott értékkel a felhasználók számára. A HCU-nak ezzel összhangban csak kevés weboldaltípusnál mutatkozott meg a hatása. A SEO szakemberek szerint elsősorban csengőhang- és dalszöveggyűjtő, illetve kódolással foglalkozó weboldalak rangsorolásán látni eddig rendszerszintű változásokat. Bár a kevés adat miatt nem nagyon lehet még mintákról beszélni, az eddigi tapasztalatok alapján az automatikusan generált, az aggregált (és egyedi tartalommal nem rendelkező), a duplikált és a kulcsszóhalmozás jeleit mutató weboldaltípusok lehetnek a leginkább kitéve a továbbiakban is a HCU negatív hatásának.

A Search Engine Land SEO szakértője szerint az sincs kizárva, hogy egy jól megkomponált PR kampány részeként indult útjára a HCU. A keresőmotor a Google egyik legértékesebb terméke, nem kizárt tehát, hogy a HCU körüli felhajtásnak a „Google-kereső innentől még inkább hasznos tartalmakat mutat” üzenetet is célja volt terjeszteni. De ha (érthető módon) nem akarunk túl hamar összeesküvés-szagú következtetésekbe bocsátkozni, akkor is érdemes objektíven sorra venni, mi minden történt a HCU indulása kapcsán a Google háza táján.

1. A PR vonatkozást erősítheti, hogy a Hasznos Tartalom algoritmus neve, néhány korábbi algoritmushoz hasonlóan (Oldalélmény algoritmus, Mobilbarát algoritmus) és másoktól eltérően (Pingvin, Panda és a többiek) egyértelmű és beszédes, azaz jól leírja a frissítés lényegét és célját. Ez PR szempontból természetesen előnyösebb, mint egy fantázianév, és az esetleges üzenetet (hogy a Google kereső még hasznosabb lesz) képes önmagában is közvetíteni.

2. A Google – szokatlan módon – a frissítést már a bevezetése előtt 1 héttel részletesen kommunikálta a blogján. A legtöbb algoritmus kapcsán nem, vagy csak lefutás közben vagy után jelenik meg egy rövidebb tájékoztatás arról, hogy miről szól az aktuális frissítés. Egy átgondolt PR kampányt természetesen fel kell építeni, így az előzetes kommunikáció elengedhetetlen a sikerességhez.

3. Nemcsak a Google saját csatornáján indult meg korán a kommunikáció. Népszerű SEO-sokat, a szakmában fontos, nagy olvasóközönséggel rendelkező médiatermékeket, illetve SEO-gurukat (ha úgy tetszik, SEO-s „influencereket”) exkluzívan előre informáltak, még a hivatalos bejelentés előtt. A célcsoportnál befolyásos médiumok és influenszerek bevonása az üzenet terjesztésébe szintén egy jól bevált PR eszköz.

Előre eltervezetten vagy sem, tény, hogy a Helpful Content Update jelentős publicitást kapott a bejelentéstől eltelt 2-3 hétben a SEO szakmában, több platformon is (Twitter, online szakmai magazinok, szakértői blogok), és bár más okokból, de azóta sem ültek el az ezzel kapcsolatos hírek és találgatások.

A “helpful content update” körüli érdeklődés világviszonylatban augusztustól novemberig, 90 nap alatt (forrás: Google Trends)

A szakmai média bepörgött: 1 hónap alatt, szeptember közepéig 180 ezernél is több tartalom jelent meg a frissítésről, aminek kb. 10%-a (18 900 cikk) a Google News hírfolyamába is bekerült. Ez a szám november közepéig 260 ezerre nőt, és nem valószínű, hogy egyhamar elavult topiknak fog számítani SEO-s körökben az érintett angol nyelvterületeken.

A HCU-ról keletkezett tartalmak száma augusztustól november elejéig

Mire számíthatunk még a Hasznos Tartalom algoritmustól?

Egy biztos: a HCU eddig látott hatása jócskán elmarad attól, mint amire a beharangozott jelentősége alapján számítani lehetett. Egyes tesztek alátámasztják azt a Google által is belebegtetett lehetőséget, hogy a további algoritmusfrissítések támogathatják a HCU hatását – Neil Patel például azt találta, hogy az október 19-i Spam Update és a HCU hasonlóan (negatívan) hatott egyes AI-generált oldalak rangsorolására –, mások nem igazán látják az eddigi változások mögött sem az összefüggéseket. Azzal mindenesetre előrébb vagyunk, ha nem próbálunk meg a homályos összképből messzemenő következtetéseket levonni, de nem is ülünk karba tett kézzel, hanem továbbra is dolgozunk értékes, egyedi, szakértői igényű tartalom publikálásán az angol (és magyar) nyelvű oldalainkon.