Együtt bővül az elektronikus kereskedelem és a kiszolgálásával foglalkozó logisztikai piac (e-logistics), a növekedés részben a B2B és B2C ügyletek felpörgéséből, részben a szállítás egyre gyorsabb tempójából fakad.

Az elektronikus kereskedelemhez kapcsolódó logisztikai szolgáltatások, azaz az e-logisztika piacának értéke a világon 2021-ben 286,45 milliárd dollár volt. (Ez Magyarország egyéves GDP-jének közel másfélszerese.) Várakozások szerint 2030-ra a piac nagysága 1264 milliárd dollárra hízik, azaz több mint négyszeresére nő. A bővülés éves tempója megközelíti a 15 százalékot 2022 és 2030 között – derült ki az amerikai Market Research Future piackutató intézet jelentéséből.

Az e-kereskedelem elfogadottságának egyre egyértelműbbé válása és a szállítási technológiák átalakulása, ezen belül például az utolsó kilométer megtételének felpörgése hajtja a növekedést. A fogyasztók egyre inkább elvárják, hogy a termék, amit megvásárolnak eljusson a lakásuk ajtajáig, mégpedig akkor, amikor az nekik a legkedvezőbb.

Ez rászorította a kereskedőket és a logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalatokat, hogy újraszervezzék értékláncaikat. A képet valamelyest tovább bonyolítja a határokon átnyúló elektronikus kereskedelem, ami hozzájárul a világ országainak export-import teljesítményéhez.

A logisztikában valójában évtizedek óta bővülnek az eladók és a vevők közti elektronikus kapcsolatok, a különbség az, hogy korábban a B2B üzletekben volt ez jellemző, míg az utóbbi években a B2C is hódít – állapította meg a piackutató Logistic Market jelentése. Az áruk szállítási költségei helyenként magasak, ám az e-kereskedelmi vállalatok így is növelni tudták profitjukat.

Még az óriásoknak is a hazai piac az első

Az elektronikus kereskedelem logisztikai piacának legegyszerűbb felosztása a hazai és a nemzetközi üzleti környezet megkülönböztetése. A hazai piac jelentősége nagyobb, miután magában foglalja a napi fogyasztási cikkek, köztük az élelmiszerek szegmensét is. Még a nagy nemzetközi vállalatok forgalma is nagyobb az országhatárukon belül, mint kívül.

Ez igaz az Amazonra, a FedExre, az Alibabára vagy a Flipkartra. Eközben a határokon átnyúló szállítások is bővülnek, ami feltételezi az ehhez szükséges logisztikai háttér fejlődését a világ minden országában. Az előbbi jelentésben szereplő két év, 2021 és 2030 adatainak összehasonlítása azt mutatja, hogy a nemzetközi e-kereskedelmi logisztika piaca valamivel gyorsabban nőhet, mint a hazai piac, ám a nagy induló különbség az összehasonlításban fennmarad.

Érdekes mellékszála a történetnek, hogy az elektronikus kereskedelem még az olyan tradicionális termékek B2B logisztikájában is teret nyer, mint a búza, a kukorica vagy más árupiaci termékek. Az üzletkötések, a szállítás, a raktározás elektronikus lebonyolítása napról napra egyre nagyobb teret nyer – derült ki a piackutatók Freight and Logistics Market Report tanulmányából.

Ázsia: felzárkózóban Európához, Amerikához

A szakmai vizsgálatokban jellemzően négy régióra osztják az e-kereskedelem és az e-logisztika világpiacát. Észak-Amerikára, Európára, az ázsiai és csendes-óceáni térségre és a világ többi részére. Ezek közül az ázsiai és csendes-óceáni régió e-kereskedelmi logisztikai szektora bővül a leggyorsabb tempóban. Ez főként a Kínában, Indiában, Japánban és Dél-Koreában folyó befektetéseknek köszönhető.

A fejlett országok a világ minden táján folyamatosan növelik export és import kapacitásaikat. Ez párosul a technológiai fejlődésével, ami az e-logisztikai rendszerek gyors bővülésével is jár.

A vizsgált időszak kezdő évét, 2021-et és végét, 2030-at összehasonlítva azt láthatjuk, hogy Észak-Amerika, Európa és az ázsiai és csendes-óceáni térség hasonló arányban bővítheti e-logisztikai háttérágazatát. Az utóbbi térség e-logisztikája nem sokkal nő gyorsabban. A világ többi részén viszont alig fog bővülni ez a gazdasági ág. A bővülés szerinti sorrendben a második helyen 2021-ben Észak-Amerika állt, főként annak köszönhetően, hogy sok jelentős szereplő tevékenykedik az e-kereskedelem logisztikai hátterében.

Európában az EU-n belüli két legnagyobb ország, Franciaország és Németország is határozott fejlődésen ment keresztül. Ez főként a technológiai fejlődésből fakadt. A szállítás viszonylagos olcsósága a belátható távolságoknak köszönhetően, szintén segíti a növekedést. Korábban az Egyesült Királyság e-logisztikai ágazata növekedett a leggyorsabban Európán belül, ám a koronavírus-járvány megtörte a befektetések lendületét.