A webáruház építése szakmai felkészültséget, a dizájn iránti érzéket, a bevált és az egyedi ötvözésének képességét igényli. Szerencsére bőven támaszkodni lehet mások tapasztalataira és tanácsadók segítségére. Erről szól a webshopindítás sorozatunk második része. 

Mielőtt belevágnánk egy webáruház építésébe, tisztáznunk kell egy alapkérdést. Az e-kereskedelem nem feltétlenül alkalmas bármilyen termékkör értékesítésére. Általában azok a termékek árusíthatóak hatékonyan online, amelyek vagy viszonylag kis értékűek (így alacsony az értékesítésükkel járó kockázat), vagy kevés információ átadását igénylik (azaz egy lépésben, az interneten át is átadható minden fontosabb tudnivaló róluk).

Érdemes átgondolni, hogy a termékeket, amiket a webáruházban értékesíteni akarunk, meg szoktuk-e vásárolni hagyományos formában, eladói segítség nélkül. Ha igen, akkor biztosan jó lehetőséget ígér az online értékesítés – derült ki Diószegi Nóra, e-kereskedelmi szakértő blogposzjából. A Shoprenter elektronikus kereskedelmi tanácsadó és szolgáltató cég munkatársának írása a webshopépítés lépéseinek részleteit foglalta össze.

Idekívánkozik egy megjegyzés. Amennyiben B2B (vagyis: business-to-business) webáruházat indítunk, akkor a vevőink jellemzően azok az üzleti partnerek lesznek, akik már vásároltak nálunk, így ismerik a termékeinket. Így a B2B webáruház gyakorlatilag bármilyen termékkörre ráépíthető.

Deák Csaba, PiszkeShop CEO:

„A mi tapasztalatunk az, hogy webáruházat nyitni csak akkor érdemes, ha tudunk a fogyasztónak valami szokatlant, újat, eredetit mutatni. Lehet ez egy teljesen hétköznapi termék is, ha azt másként, vagy egy bizonyos réteg számára specializáljuk. Akik viszont átlagos, középszerű termékkel, átlagosan, középszerű módon és technikákkal próbálkoznának – és ezt sajnos rengetegen meg is teszik – azoknak nehéz és küzdelmes lehet a sikerek közelébe jutni.
Ha megvan az a termékkör és az a módszer, mellyel egy réspiacot elérhetünk, akkor viszont az online bolt nyitás már igazán nem is lehet kérdéses. A magyarországi lakosság mintegy 70 százaléka már vásárolt az online térben, és ez az arány tovább növekszik.”

Az első lépés: a webáruház típusának megválasztása

Aki webáruház építésére adja a fejét, annak mindenekelőtt el kell döntenie, milyen fajta rendszert akar. Választhat:

  • saját építésű, egyedi fejlesztésű, vagy
  • bérelhető rendszert, vagy
  • fizetős webáruház motort, vagy
  • értékesíthet online piactereken.

A legköltségesebb az egyedi fejlesztésű webáruház építése, mert ez esetben a fejlesztő cég a megrendelő igénye alapján majdnem nulláról építi fel a rendszert. Több ezer munkaórával és legalább öt-tíz, de akár 30-50 millió forintos fejlesztési költséggel is számolhat az, aki ilyen webáruházat akar.

Ennek megfelelően ez a megoldás elsősorban a multiknak vagy legfeljebb a kis- és középvállalkozások felső harmadához tartozó vállalatoknak éri meg.

A legnépszerűbb és leggyorsabb lehetőséget a bérelhető webáruházak jelentik. Ez esetben a megrendelő kész webáruházrendszert bérel havi- vagy éves díjért. Ennek egyik előnye a viszonylagos olcsósága; a másik pedig, hogy ez esetben a bérbeadó gondoskodik a szoftver informatikai támogatásáról. Hátrányt jelenthet azonban, hogy a bérelhető webáruházak testre szabhatóságának vannak korlátai, így azokat érdemes már előre megismerni, a várható végeredménybe bekalkulálni. 

A bérelhető webáruház legfontosabb jellemzője a kereskedő számára, hogy a bérlő (megrendelő) így az értékesítésre koncentrálhat. A magyarországi piacon évek óta a Shoprenter a legnagyobb szereplő, de ennél az érdeklődők számára fontosabb, hogy a bérelhető webáruházrendszerek közül az övék a leginkább testreszabható.

A licencdíjas webáruházrendszerek szintén kész alapra épülnek, ám hozzáigazíthatók adott termékkörökhöz és célpiacokhoz. Ez azonban természetesen pénzbe kerül. 

Az online piacterek vásárlói egyszerre több eladó termékeiből válogathatnak. Így vonzzák a vevőket, ugyanakkor a webáruházak kínálata közvetlenül versenyzik egymással.

A marketing első lépése: a domainnév megválasztása

A jó domain névválasztás komoly szerepet játszhat a későbbi sikerben. A fő kérdés általában az, hogy a cég neve vagy a hozzá kapcsolódó márka neve szerepeljen-e a domainnévben (például: www.pauza.hu), vagy inkább a termékkörre, a webáruház pozicionálására utaljon az elnevezés (például: www.szigeteloszalag.hu).

A kezdő vállalkozásoknak, amelyeknek viszonylag gyenge a márkaneve, érdemes olyan domaint választania, amely tükrözi az általuk kínált termékkört – tanácsolja a Shoprenter szakértője, aki úgy látja, hogy ez komoly segítséget nyújthat az induláskor, mert megkönnyíti például a webáruház reklámozását.

Az önmagában is segíthet, hogy a domainnévben szereplő kifejezésnek köszönhetően a keresőkben is sokkal jobb helyen fog szerepelni a webshop!

Ha egy vállalkozás márkája és cégneve jól ismert azon a piacon, amit megcéloz, akkor bátran választható márkaorientált domainnév is.

A siker első lépése a részletek jó kidolgozása

Amikor a webáruház megrendelője-fejlesztője túljut e két kérdés megválaszolásán, akkor jöhetnek a részletek! Az, hogy a webáruházat fel kell tölteni tartalommal, hogy ki kell találni a logisztikai és fizetési hátterét, és hogy gondoskodni kell arról, hogy a vállalkozás teljesítse a tevékenységre vonatkozó jogi elvárásokat.

A tartalomépítésben fontos tudnivaló, hogy a jó kategorizálás fél siker! Ezen múlik, hogy a vásárlók könnyen megtalálják a keresett termékeket. A termék adatbázis felépítése annál nagyobb feladat, minél több a termék. Érdemes minden termékhez legalább egy jó minőségű képet csatolni a pontos szöveges ismertetőn túl.

Gondoskodni kell a jogilag is kötelező tájékoztatók (például vásárlási feltételek, adatvédelmi nyilatkozat, cégadatok stb.) feltüntetéséről. A Shoprenter szakértője ehhez a Virtualjog segítségének igénybevételét  javasolja. Emellett hasznos a GYIK összeállítása, különösen a forgalmazandó termékek szavatossági feltételeiről szóló tájékoztatás.

A jó webáruházrendszer automatizáltan kommunikál a vásárlókkal. Üzenetet küld az ügyfélnek a vásárlás minden lépéséről – a regisztrációtól kezdve a termék postára adásáig. 

A webáruház logisztikai hátterének megteremtése a raktározástól kezdve a szállításon át a fizetési módok megadásáig komoly szakfeladat, amihez azonban – az eddigiekhez hasonlóan! – nagy szükség lehet szakértők segítségének igénybevételére.

Hogyan Indíts Webáruházat?
Vegyél részt a Shoprenter ingyenes, online előadásán, ahol megkaphatod a válaszokat az indulással kapcsolatos további kérdéseidre!