Az elektronikus kereskedelem világát ismerők szerint: mielőtt valaki belevág egy webshop vagy webáruház indításába egy dolgot feltétlenül tisztáznia kell magában. Azt, hogy készen áll-e vállalni ennek minden nehézségét? – – – Új cikksorozatot indítunk a Kosárértéken, melyben tételesen aktualizáljuk, hogy miért és hogyan érdemes az online bolt, webáruház indításának ötletétől a megvalósítás felé elindulni. Ez az első rész.

A magyar, belföldi online kiskereskedelem, 2022-ben 1323 milliárd forintos forgalommal zárt, és bár az éves növekedés akkor még 9,9 százalékot mutatott, a lassulás és visszaesés tavaly már egyértelművé vált, a reálértéken számolt növekedés jelentősen lelassult. Az online boltok és webáruházak forgalma azonban ezzel együtt is nő, mivel egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy az internetes kereskedelem nem csupán jó üzleti lehetőségeket kínál, hanem egyfajta kényszerpályát is jelent.

Azt is érdemes tudni, hogy Magyarországon aktuálisan az egy online vásárlóra jutó éves költés alig 825 eurót tesz ki. Eközben például Romániában 1379 eurót, Csehországban 1879 eurót és Ausztriában pedig 2079 eurót ér el. Az eu-s régióban egyedül Szlovákiával vagyunk egy súlycsoportban (820 euró). Ám mindez azt is jelenti, hogy a magyar ecommerce piacon – a vásárlói költés növekedési lehetőségeit illetően – még sok tartalék van.

Az a vállalat, amely nincs jelen az e-kereskedelemben, a piacai elvesztését kockáztatja – olvasható Shoprenter tanulmányában. Az elektronikus kereskedelmi tanácsadó és szolgáltató cég szerint ez adhat magyarázatot arra is, hogy becslések szerint miért az újonnan alapított webáruházak hozzák az e-kereskedelem növekedésének felét.

A teendő ugyan világosnak látszik – az e-kereskedelmi jelenlét megvalósítása – ám a mikéntek előtt az alapkérdéseket is érdemes tisztázni. Például azt, hogy kinek is érdemes a weben intézményesített formában kereskedésbe fognia. 

Bőgel György, az Ecommerce Hungary Egyesület elnöke:
„Annak érdemes webáruház indításába fognia, aki meggyőződött róla, hogy a termékeinek van piaca. Az, aki egy online bolttal jól elérhető, a vevői számára kényelmes vásárlást és előnyös megoldást tud kínálni. Annak érdemes, aki valamivel -minőséggel, gyorsasággal, árral, innovációval stb. – ki tud tűnni a tömegből, és ezt a előnyét tartani tudja.
Annak, aki készen áll agilis, kísérletező jellegű fejlesztésre, de megbízható szolgáltatást tud nyújtani akár extrém körülmények között is. Annak érdemes, aki a kezdeti nehézségeket bírja tőkével, türelemmel és idegekkel – egy későbbi, nagyobb haszon reményében”

Világméretű bazár óriási kínálattal

Az interneten keresztül ma már gyakorlatilag mindent el lehet adni az elektronikai cikkektől és a könyvektől kezdve az élelmiszereken át a ruházati termékekig. Külföldön elterjedt az online autó-, utazás- és ingatlanértékesítés is; a magyar piac ezek közül, egyelőre, inkább csak az utazásra van felkészülve.

A vevők ma már olyan termékeket is megvásárolnak az interneten, melyeknél korábban szükségét érezték, hogy személyesen megnézhessék vagy kipróbálhassák azokat. Mindezek szaldója, hogy van, amit könnyebb és van, amit nehezebb az interneten keresztül eladni.

A jól eladható termékek jellemzői:

  • Jól bemutatható. Egy virágcsokor esetén ez a követelmény könnyen teljesíthető, mert elég egy fotó róla, míg egy pulóvert sokan fel szeretnének próbálni.
  • Alacsony kockázatú. Az interneten általában a pár tízezer, vagy maximum pár százezer forintos termékek mennek jól. Ritka a sok millió forintos árú termék.
  • Bonyolult az alternatívája. Minél nehezebb beszerezni egy terméket hagyományos boltból, annál jobb az esélye az online értékesítésnek.
  • Olcsó. Bár nem igaz az, hogy az interneten minden olcsóbb lenne, mint a hagyományos boltokban, komoly előnyt jelent az alacsony ár.

Az e-kereskedelem nem amatőrök „játéka”

Az internetes értékesítés legalább olyan összetett tevékenység, mint bármely más vállalkozás, és számos új ismeret elsajátítását igényli.

A Builtwith adatai szerint Magyarországon az elmúlt években mintegy 35 ezer webáruház működött. Ezek 3,5 százalékának, tehát körülbelül ezer cégnek haladja meg a fogalma az évi 100 millió forintot. Ugyanakkor ezek a vállalkozások adták a teljes online kiskereskedelmi forgalom több mint kilenctizedét. A maradék 34 ezer webáruház a lehetséges bevétel tíz százalékán osztozik.

Nagyon fontos kérdés, hogy egy új belépő melyik csoporthoz csatlakozik!

Ez az adat ugyanakkor rámutat az egyik legfontosabb tudnivalóra: az internetes értékesítés nem a könnyű pénzszerzésről szól! Itt is keményen meg kell dolgozni a sikerért.

Előnyt élveznek a „reneszánsz emberek”

A sikeres webshopok vagy -áruházak működtetésének nem feltétele, hogy valaki sok mindenhez értsen, de előnyben vannak a „reneszánsz emberek”. Hasznos, ha valaki egyszerre érti a kereskedelem, a logisztika, a marketing és az informatikai logikáját. 

A jó webkereskedő legfőbb erényei a következők:

  • Piacismeret. Az internetre is igaz a régi szabály: csak a jó termékeket lehet eladni versenyképes áron.
  • Informatikai ismeretek. Az e-kereskedelem központi eleme maga a webáruház. „Ő” az automatizált értékesítőnk. Nem mindegy, mit tud. A lehetőségek szinte végtelenek, nem egyszerű megtalálni az ár/értékben optimális megoldást az egyes webáruházakhoz.
  • Jogi ismeretek. Sok száz ezer forintos bírságot kockáztatnak azok a webáruházak, amelyek elmulasztják bármelyik kötelezettségüket, Ilyenből nem kevés van. Ráadásul ahogy nő a webáruházak fogalma, úgy kerülnek egyre inkább a hatóságok látóterébe.
  • Értékesítési ismeretek. Az, hogy egy webáruház mennyire jó az eladásban, azaz a látogatók vásárlóvá tételében nem a véletlen műve. Azoktól függ, akik betanítják a szoftvert. Egy jó webáruház akár háromszor-négyszer annyi vevőt is képes szerezni ugyanannyi befektetésből, mint egy rossz.
  • Marketingismeretek. Az e-kereskedelmi szakmában van egy mondás, miszerint egy webáruház olyan, mint egy eldugott pincehelyiségben lévő bolt. Magyarán: ha nem hirdetjük, ha nem segítünk az embereknek megtalálni, senki sem fog nálunk vásárolni!

Ha mindez megvan, vagy e tudások egy helyre összehozhatók, és egy irányba állíthatók, a webáruház indítás fizikai, hardver oldali alapkritériumai adottnak tekinthetők. Ez azonban még korántsem jelenti azt, hogy a webáruház indítási projekt máris sínen volna.

Hogyan Indíts Webáruházat?
Vegyél részt a Shoprenter ingyenes, online előadásán, ahol megkaphatod a válaszokat az indulással kapcsolatos további kérdéseidre!