Tábor István már huszonévesen eldöntötte, hogy a vállalkozói életforma lesz az ő útja. Először webdesign cége lett, majd a média világába kóstolt bele – és aztán persze a borokba is, amelyek kijelölték számára az irányt. Winelovers márka alatt a cége mára nagyon szerteágazó tevékenységet végez: a rendezvényszervezés, az online és nyomtatott kiadványok és az oktatás mellett saját webshopjuk is jól teljesít a cégcsoportban. A szakembert többek közt az ágazat kihívásairól, az export lehetőségeiről és a jövő irányairól kérdeztük.

– A Winelovers alapvetően szolgáltatásokat kínáló brand. Miért döntöttetek úgy, hogy az e-kereskedelembe is belekezdtek?

– A rendezvények, a kiadványok és az oktatás miatt elkezdett kialakulni egy közösség a márkánk körül. Már a Borászportál blogunkat is, amelyet a 2010-es évek elején indítottunk, nagyon sokan olvasták. Jellemzően nem a borászok, hanem a fogyasztók. Így egyre inkább abba az irányba mentünk el, hogy őket célozzuk meg a tevékenységeinkkel, aminek egyik eleme a 2017-ben indított webshop. 

Viszonylag későn léptünk be erre a piacra, amikorra már több nagy szereplő is jelen volt az online térben, így valójában most is még inkább követő pozícióban vagyunk. Viszont az utóbbi években szép növekedést produkált ez a divízió, amiben persze a koronavírus-járvány és az infláció is benne van. Tavaly nagyjából 20 százalékkal sikerült bővülnünk.

– A kisker láncok “koccintós” boraitól az exkluzív, limitált kiadású palackokig terjedő skálán pontosan hová pozícionáljátok magatokat?

 – A webshop széles kínálattal operál, ez igaz. Ellentétben a többi területtel, ahol kizárólag a prémium kategóriát lőttük be. Egy, régebb óta a piacon lévő partnerünk, a borbolt.hu készletét áruljuk, dropshipping modellben. Ebbe a szortimentbe az olcsóbb, ezerforintos, de már minőségi borok is beletartoznak, próbálunk mindenkit megfogni, és ha lehet, visszatérő vásárlóvá tenni. 

Saját márkanév alatt is adtunk ki bort – ebből egyelőre egy van, de hamarosan kijövünk a fehér mellett egy vörösborral, nyáron pedig egy roséval is. Elsősorban a Winelovers márka építése miatt fontos ez, de az a szándék is benne van, hogy a Winelovers borokkal szeretnénk bejutni budapesti HORECA helyekre is. Mivel a brand ezeknél a szereplőknél már ismert a rendezvényeink miatt, úgy számolunk, hogy nyitottabbak lesznek irányunkba, mint azokra a kereskedőkre, akik naponta, ismeretlenül ostromolják őket. Az a cél, hogy sok olyan budapesti étterembe bekerüljünk saját borokkal, amelyek még a fine dining alatti, de már a kockás terítős feletti kategóriába sorolhatók.

A bor egy komplex termék, vagyis akár ugyanattól a termelőtől, azonos évjáraton belül is lehet más és más. Emiatt a webshopban inkább az ismert márkákat könnyebb értékesíteni, mert azokat már többen kóstolták a vásárlók, és nagyobb bizalommal vannak irántuk. Ezt mi a közönség edukálásával igyekszünk fejleszteni: az iskola mellett most indul a Winelovers Club elnevezésű kóstoló sorozat, ahol inkább szórakozva tanítjuk az érdeklődőket, és olyan borokat ismertetünk meg velük, amik a webshopban kaphatók. Ha itt valaki megkóstol mondjuk egy provence-i rosét, egy bordeaux-i vörösbort, vagy akár egy prémium kategóriás hazai tételt, akkor utána bátrabban mer nyúlni a “magasabb polcokra”.

– Ez már a marketing vonal. Milyen onlinemarketing-csatornákat használtok leginkább?

– Az események és az iskola promóciójához a közösségi oldalak – Facebook, Instagram – organikus lehetőségeit használjuk. A konkrét termékhirdetéseket a Google-ben és a fizetett social csatornákon futtatjuk. Bár a verseny nem ezen a téren van,, de ettől még fontos, hogy a PPC hirdetéseket illetően a legtöbbet költő hazai boros szereplők közé tartozunk. 

Fent vagyunk az eMAG-on is, de azt el kell fogadni – legalábbis pillanatnyi helyzetként – hogy mivel a bor alapvetően egy konzervatív és bizalmi termék, itt kevésbé az eladási számoknak van jelentőségük. Inkább fontos a marketingérték: ezen a csatornán az ismertségünket tudjuk a leginkább növelni. 

– A bérelhető webáruház számotokra elejétől fogva egyértelmű döntés volt? Vagy ez tűnt jobb megoldásnak? Mik ezzel a tapasztalataitok?

– Abszolút egyértelmű volt, mert máshogy nem tudtunk volna piacra lépni. Mivel késői belépők vagyunk, mindenképp gyors és költséghatékony megoldásra volt szükség. A kérdés inkább az volt, hogy kit válasszunk. A piacvezetőt választottuk, a Shoprenter kézenfekvő megoldásnak tűnt, így a döntés az lett, hogy velük dolgozzunk.

Alapvetően elégedettek vagyunk a szolgáltatással, amit nyújtanak. Minthogy azonban maximalista vagyok, azt is elárulom, hogy a piac több szereplőjének háttérbe szorulása számunkra olyan szempontból kedvezőtlen következménnyel járt, hogy a fejlesztések kissé lelassultak. Most lettünk készen az új arculat grafikai anyagaival, amihez át kell programozni az oldalt. Az ajánlat hamar meg lett, az ár is korrektnek mondható, de a megvalósításra viszonylag hosszú ideig kénytelenek vagyunk várni. 

Az alapvető igényeinket ki tudják szolgálni, és sok jó integrációval rendelkeznek, viszont sok minden nem része az alaprendszernek, hanem upsell módon igyekeznek azokat értékesíteni. Mindent egybevetve elmondható, hogy a világpiacon vannak ennél jobb termékek. Itthon viszont szerintem nincsenek.

– A bor egy érzékeny, sérülékeny termék, a megrendelések kiszállítása az online borkereskedések Achilles-sarka. Nektek nehéz volt-e ehhez itthon megfelelő partnert találni?

– Amikor elindultunk, akadtak problémák. Az első futárszolgálat, amelyikkel leszerződtünk, sok kellemetlenséget okozott – így utólag látjuk, hogy alapvetően az volt a gond, hogy a termék kezeléséhez szükséges plusz tudás nem volt feltétlenül a kollégák birtokában.  A pandémia idején azonban sokat javult a helyzet. Mostanra nem jelent gondot az sem, hogy egy általános, nem törékeny termékekre szakosodott cég is épségben kézbesítse a csomagjainkat, felvigye azt akár a nyolcadik emeletre. 

A dropshipping partnerünkön keresztül kapcsolatban vagyunk egy budapesti kiszállító céggel, akik kifejezetten borászokkal dolgoznak. A fővárosi utánvétes rendeléseket ők teljesítik, és mivel egy boros szemléletű csapatról beszélünk, sokkal jobban érzik ennek a “lelki” oldalát, amit az igényesebb vásárlók nagyra értékelnek. 

– Mik ma a legfőbb kihívások? 

– A legnagyobb kihívás a környezet, amiben dolgozunk. Nem is annyira a boros közeg, sokkal inkább az egész gazdasági helyzet. Budapesten a magyar átlaghoz képest elég magas lett az életszínvonal, amit ha költségoldalról nézünk, a munkaerő szintjén komoly plusz kiadásokkal jár. Ezt próbáljuk a cégcsoporton belül “szétteríteni”, de a növekedésnek komoly gátat tud szabni.

A másik nehézség, hogy itthon nem számolhatunk túlságosan nagy piacmérettel. Mi elsősorban a polgári középosztályra célzunk, ami viszont sajnos egyre szűkül, illetve a vásárlóerejük is csökken. Ez erősen behatárolja a növekedési lehetőségeket. 

– Az általános ecommerce megközelítésben ezen a ponton jön az a felvetés, hogy nem volna-e célszerűbb exportra is dolgozni?

– Értékesítünk külföldre is, jelenleg a bevételek mintegy ötöde származik a Magyarországon kívüli piacokról. A webshopunk angol nyelven is elérhető, és a UPS-en keresztül ki tudjuk szolgálni a külhoni vásárlókat is. De nem tervezzük lokalizált webshopok nyitását a környező országokban, mivel a tokaji boron kívül a magyar borvidékek és bortermelők nem rendelkeznek ehhez megfelelő ismertséggel például a cseh vagy a román piacon. Ez nem magyar sajátosság: a közép-európai országok nem isszák egymás borát.

– Ha nem kecsegtető a külföldi expanzió, akkor milyen irányba látod számotokra a fejlődési irányt? 

– A hazai online borpiacon még van számunkra növekedési lehetőség, és ez igaz a B2C és a B2B vonalon is. Nagyot ugorhatnánk előre, ha például egy újabb, hasonló piaci szereplővel tudnánk fúzióra lépni, mint a korábban említett borbolt.hu. Ezzel már a nagy piaci szereplőkkel kerülhetnénk egy ligába, ami más lehetőségeket is megnyitna előttünk. Próbálkozunk ezzel, de a lehetőség még nem a biztos siker.