Mindent a bérelhető webáruház-rendszerekről

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

Webáruházat indítani ma már szinte gyerekjáték. Természetesen rengeteg mindenre kell odafigyelni egy ilyen folyamat során, viszont lényegesen könnyebbé vált mindez a bérelhető webáruházaknak köszönhetően. Hogyan működnek a bérelt webáruházak, és mit érdemes tudni róluk? Ezekről lesz most szó ebben a cikkben.

Webáruház indítási lehetőségek

Ahhoz, hogy megértsük, miért olyan népszerűek manapság a bérelhető webáruházak, tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen más opciók vannak webáruház-indításra. Nézzük hát, hogy mit kell tudni ezekről, milyen előnyökkel és hátrányokkal rendelkeznek, illetve miben térnek el a bérelt webshopmotorok a többi alternatívától.

Saját fejlesztésű webáruház

Pár évvel ezelőtt ha valaki egy webshopot szeretett volna elindítani, akkor nem sok opció közül tudott válogatni. Egy saját fejlesztésű webáruház elkészítése bizony nagyon macerás folyamat volt. Hacsak nem voltál profi fejlesztő, akkor kemény pénzeket kellett kifizetni azért, hogy egy webáruház-készítéssel foglalkozó cég egyedi igényeidnek megfelelően lefejlessze számodra az oldalt. Ez időben is hosszadalmas volt. A folyamatos karbantartás és a piaci változások által igényelt új funkciók beépítése is extra kiadást jelentett időről-időre.

A saját készítésű webshopok előnye, hogy nagymértékben személyre szabhatóak, így akár olyan egyedi funkciók is beépíthetők, amelyek a többi alternatíva által nem biztosítottak. Viszont a magas költségek miatt (több milliós kiadások), csak az igazán nagy vállalatok engedhetik ezt meg maguknak.

Erre a problémára nyújtanak megoldást a különféle webshopmotorok, amelyek az utóbbi években hatalmas fejlődésen mentek keresztül, és előtérbe kerültek a KKV-k körében.

Hagyományos webshopmotorok

A hagyományos webshopmotorok alatt az úgy nevezett open-source (nyílt-forráskódú) platformokat értjük. Érdemes tudni, hogy az “ingyenes webáruházmotor”-ként emlegetett rendszerek sem teljesen ingyenesek. Bár ezeknél kezdeti licenszköltség nincs, viszont minden extra bővítményért és funkcióért fizetni kell (és általában ezek olyan funkciók, amelyeket egy webáruház igénybe fog venni).

Ezekkel a rendszerekkel szinte majdnem annyira testreszabható egy webáruház, mintha saját készítésű lenne, viszont sokkal pénztárcabarátabb megoldást kínálnak.

Viszont mivel ilyen sok mindent tudnak, így általában szakértői segítségre van szükség ahhoz, hogy egy ilyen hagyományos webáruházmotorral hozzunk létre egy webshopot. A jól optimalizált rendszer itt kifejezetten hangsúlyos, hiszen néhány helytelen beállítás következtében nagyon könnyen belassulhat az oldalunk, amivel potenciális vásárlókat veszíthetünk el.

Érdemes azt is észben tartani, hogy mivel ezek open-source rendszerek, így dedikált szakmai támogatást nem nyújtanak, illetve a biztonság sem garantált. Mindig győződjünk meg róla, hogy a használni kívánt pluginok megbízható forrásból származnak-e.

Legnépszerűbb hagyományos webáruházmotorok:

  • WooCommerce
  • Magento
  • OpenCart
  • PrestaShop

Bérelhető webáruházrendszerek

A bérelhető webáruházaknak köszönhetően már nem kell saját magunknak fejleszteni a rendszert. Egy ezzel foglalkozó cég fogja lefejleszteni, karbantartani és frissíteni a rendszert, amit egy bizonyos bérleti díjért cserébe több ezer felhasználó használhat.

Az adott havidíjért cserébe kézhez kapjuk a hosztingot, a fejlesztést és mindazokat a funkciókat, amelyeket általánosságban egy webáruház megkövetel.

Viszont az egyedi igények megvalósítása már korlátozottabb; egy egységes, kevésbé testreszabható szolgáltatást biztosítanak.

Ezekből fakadnak  a bérelhető webáruházak előnyei és hátrányai, de foglaljuk össze ezeket pontról-pontra.

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

Előnyök

  • Nincs kezdeti licencszköltség. Nincs “belépési díj”. A meghatározott csomagok közül választhatunk, és előfizetésünket az előre meghatározott időintervallumban kell csak megújítani (általában havi, vagy éves csomagok vannak).
  • Alacsony hosszú távú karbantartási költség. Csupán az előre meghatározott havi/éves bérlési díjat kell kifizetni. Az új funkciókért, karbantartásért és hibajavításért nem kell külön fizetni, ezeket mind fedezi az előre megszabott csomagdíj.
  • Átlátható, kiszámítható havi díjak. Az előző két pontból következik, hogy nagy átláhatóságot biztosít a havi költségek terén egy bérelhető webáruház. Az általunk választott csomag díját meghatározott időközönként kell csak fizetni, és nem keletkeznek előre nem látott extra költségek. Egy bérelhető webáruházrendszerhez már havi pár ezer forintért (2 500 és 25 000 Ft között) is hozzájuthatunk.
  • Nincs szükség fejlesztőre. A rendszer karbantartásáért és az új funkciók fejlesztéséért nem kell külön fejlesztenünk/fejlesztőt fizetnünk. A webáruház beüzemelése sem igényel technikai tudást. Ezek a rendszerek olyan egyszerű platformot nyújtanak, amelyet kezdő felhasználók is könnyedén használhatnak.
  • Egyszerűen testreszabható. Bár a testreszabhatóság bizonyos szinten korlátozott, mégis számos lehetőség van arra, hogy saját márkánkra formáljuk webáruházunkat. Különféle design témák közül válogathatunk, melyeknél az elrendezés és a színvilág módosítható. De akár egy egyedi designnal is elindulhatunk, ha az egyedi igények megvalósításának több teret enged az adott rendszer. A webáruház funkciói közül is széles körben lehet válogatni (például akciók, szállítási módok, stb).
  • A támogatás biztosított. A szolgáltató saját support csapata felelős a problémák elhárításáért. A saját fejlesztésű és a hagyományos webshopmotorokkal szemben egy bérelt webáruháznál ha probléma merül fel, akkor egy szakértőkből álló csapatra támaszkodhatunk, akiktől segítséget kaphatunk extra kiadások nélkül.
  • Automatikusan frissülnek. Egy-egy új funkció és rendszerfrissítés automatikusan megy végbe, így felhasználóként neked nem kell azzal foglalkoznod, hogy manuálisan hajtsd ezeket végre.
  • Beépített integrációk. Ezek a rendszerek már magukba foglalnak több alkalmazást és integrációt is. Így különféle szoftverekkel és szolgáltatásokkal köthetjük össze pár kattintással a webáruházunkat (pl. logisztika, fulfillment, számlázó, ERP, stb). Ezáltal nem kell bajlódni az egyébként macerás integrálási folyamatokkal.
  • Garancia. A szolgáltató felelősséget vállal az esetlegesen létrejött rendszerhibákért. Ezek javítása nem jelent a felhasználók számára extra költséget. Mivel a hagyományos webshopmotorok nyílt forráskódúak, így egy esetleges hibáért nem vállal felelősséget az adott fejlesztő.

Hátrányok

  • Korlátozott egyedi funkciók. Bizonyos funkciókat és beállításokat nem lehet teljes mértékben egyéni igények szerint alakítani. Bár ezek a rendszerek úgy vannak kialakítva, hogy általában véve kielégítsék a webáruház-tulajdonosok igényeit, mégse lehet számunkra jó megoldás, ha a piactól eltérő, nagyon egyedi igényeink vannak.
  • Korlátozott design lehetőségek. Ma már csupán tévhit, hogy a bérelt webáruházak mind sablonos kinézetűek, és több ezer majdnem ugyanúgy kinéző webáruház létezik általuk. Ezek a rendszerek rengeteget fejlődtek az utóbbi években, felfedezték az egyedi design iránti igényt, így egyénileg testreszabható témákat biztosítanak. Ennek köszönhetően igencsak különböző kinézetű webáruhakkal találkozhatunk bérelt rendszerek esetén is. Persze ennek azért vannak korlátai – szemben egy saját fejlesztésű webáruházzal, ahol csupán a vállalkozó képzelete és pénztárcája szab határt.

A legjobb bérelhető webáruházak

Nemzetközi viszonylatban a Shopify a legnépszerűbb bérelhető webáruházrendszer. Az itthoni piac számára viszont zsebbe nyúlós megoldás lehet egy nagyobb forgalmú webáruháznál, hiszen a Shopify a havidíj mellett a tranzakciók után is von le jutalékot, amelynek mértéke 2-3% körül mozog.

Magyarországon két szolgáltató van jelen az élvonalban a bérelhető webáruházak piacán:

Hogy melyik a jobb, annak eldöntését az olvasóra bízzuk, de mindkét szolgáltató biztosít ingyenes próbaidőszakot, így kötöttségek és kockázat nélkül lehet tesztelni a funkciókat és a nyújtott szolgáltatást. Az értékeléshez a következő szempontrendszert ajánljuk.

Bérelhető webáruházak értékelése

Többféle tényezőt is figyelembe kell venni, hogy az optimális megoldást tudjuk kiválasztani.

Design

A bérelhető webáruházak általában többféle előre elkészített témát biztosítanak. Ezek közül csupán ki kell választanunk a számunkra legmegfelelőbbet, amelyet jó, ha utólagosan személyre is tudunk szabni, hogy valóban a márkánkhoz leginkább passzoló felület várja vásárlóinkat.

Fontos, hogy ezek a témák (sablonok) modernek legyenek, és folyamatosan kövessék a trendeket, hiszen így fog webáruházunk is az élvonalban maradni.

Kezelhetőség

Ahogy korábban is említettük, a bérelt rendszerek sokkal könnyebben használhatóak, mint a hagyományos webshopmotorok. Éppen ezért választják a kezdő vállalkozók örömmel ezeket, hiszen az átlátható, letisztult kezelőfelületnek köszönhetően informatikai tudás nélkül is elindíthatják webshopjukat.

Az egyszerű kezelhetőség mellett is szükség lehet bizonyos okatatóanyagokra, hiszen egy teljesen kezdő vállalkozó még nem biztos, hogy tisztában van minden lépéssel, amely egy sikeres webáruház felépítéséhez szükséges. Ezért célszerű megnézni, hogy az adott szolgáltató milyen tudásanyagokat biztosít.

SEO

Fontos, hogy keresőoptimalizálási szempontból is hatékony legyen az általunk bérelt webáruház rendszer, hiszen vevőink egy része a SEO-nak (Search Engine Optimalization) köszönhetőn fog ránk találni.

Vizsgáljuk meg, hogy az adott rendszer milyen SEO beállítási lehetőségeket kínál, és ezek mennyire egyszerűen és egyértelműen kezelhetők.

Tévhit, hogy a bérelt webáruházakat nem lehet jól optimalizálni. Erre tökéletes példa a következő táblázat, amelyben a hazai webshopok organikus forgalmát láthatjuk:

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről
Forrás: tutorial.hu

Marketingfunkciók
Ha már van webáruházunk, akkor mindenképp foglalkozunk kell ennek marketingjével is. A legtöbb bérelhető webshoprendszer szerencsére már különféle funkciókat biztosít erre:

  • Hírlevélküldés
  • Popup
  • Mérések és követőkódok (pl. Google Analytics, Facebook Pixel)
  • Integrációk és alkalmazások (pl. affiliate programok, hírlevélküldők, stb)
  • Árösszehasonlító oldalak

Ár

Pár ezer forintos havidíjért cserébe már egy alapfunkciókkal rendelkező webáruházunk lehet bérelhető rendszerek segítségével. Ha már biztosak vagyunk abban, hogy az általunk kiválasztott szolgáltatás megfelelő, akkor célszerű éves csomagra váltani, hiszen így kedvezőbb áron juthatunk hozzá a rendszerhez.Éves csomagok esetén általában 1-2 hónapnyi csomagdíjat elengednek a szolgáltatók, szemben a havi fizetéssel.

Felhasználhatósági területek

A bérelhető webáruház bármelyik e-kereskedő számára optimális megoldás, ha nem igényel túl sok és nagyon egyedi funkciót.

A kezdő vállalkozások számára is tökéletes választás egy bérelt webshop, hiszen alacsony költség mellett egy egyszerűen használható rendszer biztosítja számukra az online értékesítést.

De nem csak kezdő vállalkozások számára lehet jó egy bérelhető webáruház. Bőven akadnak olyan nagy cégek is, akik sikeresen használnak ilyen rendszereket az e-kereskedelemben. Nézzünk meg néhány példát!

  • Cafe Frei: a kávéházi franchise-hálózat, amely mára az ország legnagyobb kávéházláncává nőtte ki magát. Termékeik már online is elérhetők webshopjukból.

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

  • Xiaomi: az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Xiaomi telefonok és kiegészítők online is megvásárolhatók.

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

  • BioTechUSA: Európa egyik legnagyobb, és legdinamikusabban növekvő étrend-kiegészítő gyártója is bérelhető webáruházrendszerrel üzemelteti webshopját.

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

  • Lumenet: A prémium világítástechnikával foglalkozó Lumenet is úgy döntött, hogy bérelhető webáruházmotorral üzemeltetik webshopjukat.

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

  • Curver: A praktikus és esztétikus Curver termékek online értékesítését is egy bérelhető webáruházrendszeren keresztül valósították meg.

Mindent a bérelhető webáruházrendszerekről

A bérelhető webáruházrendszerek nagyon széles körben tudnak megoldást nyújtani. Csak hogy pár olyan területet emeljünk ki, ahol rendkívül hatékony lehet egy ilyen webáruház:

  • Ajándék
  • Autó és motor
  • Baba-mama
  • Barkács
  • Egyéb
  • Elektronika
  • Élelmiszer és étrendkiegészítő
  • Erotika
  • Irodatechnika
  • Ital és dohányáru
  • Játék
  • Kertészet
  • Könyv
  • Lakberendezés
  • Óra és ékszer
  • Ruházat és kiegészítők
  • Sport és szabadidő
  • Számítástechnika
  • Szépségápolás
  • Virág

Összegzés

Ha nem szeretnél a folyamatos karbantartással foglalkozni, akkor a legjobb döntés, ha egy bérelhető webáruház mellett teszed le a voksodat, hiszen ott egy hozzáértő csapat foglalkozik mindennap azzal, hogy a webáruházmotor a legkorszerűbb legyen.

Egy kész és jól működő rendszert fogsz a kezedbe kapni, amelyet akár kezdő vállalkozóként is könnyedén használhatsz, de nagyobb forgalmú webáruházként is remekül működhet.

Persze nem mindenkinek lehet tökéletes választás egy bérelt webáruházzal sikerre vinni online vállalkozását, de azt szoktam mondani, hogy az esetek 99%-ban minden igényt le tudnak fedni.

A cikk elolvasása után remélem, hogy sikerült átfogóbb képet kapni a bérelhető webáruházrendszerekről, és körvonalazódott az, hogy melyik esetben melyik megoldás lesz a legjobb választás számodra.

mm
Kulcsár István Róbert

Kulcsár István Róbert a Shoprenter.hu egyik alapító-tulajdonosa. A cégnél, illetve elődjénél (WebShop-Experts) 14 év alatt több ezer webáruház megszületésében segédkezett vezető tanácsadóként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!