A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégezi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével. A 2021-es kutatásban 707 webáruház tulajdonos vett részt.

A koronavírus hatását valószínűleg minden e-kereskedő megtapasztalta, de vannak olyan területek, amelyek jelentősebb változást érzékeltek. A Top 3 tevékenységi terület, amelyre pozitívan hatott a koronavírussal járó veszélyhelyzet:

  1. Élelmiszer
  2. Ital
  3. Sport és szabadidő

A Top 3 tevékenységi terület, amelyekre viszont negatívan hatott:

  1. OTC gyógyszerek (Webpatika)
  2. Webpláza
  3. Mobiltelefon és tartozékai

Megszülettek a 2021-es Nagy Webáruház Felmérés eredményei

Szállítási módok

Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti. A webáruházak 83%-a biztosítja ezt a szállítási módot felmérésünk szerint.

Emellett a csomagpontok és automaták is nagyon népszerűek, amelyek közül a Top 3 legnépszerűbb a GLS csomagpont, MPL PostaPont és Foxpost csomagautomata.

A saját üzletben történő személyes átvételi lehetőség aránya 2020-hoz képest 25%-kal csökkent, de még így is a második leggyakoribb szállítási mód. Ez vélhetően annak tudható be, hogy a COVID miatt sok offline üzlet bezárni kényszerült.

Megszülettek a 2021-es Nagy Webáruház Felmérés eredményei

Marketing

A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketingeszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek 89%-a használja ezt a marketing csatornát, azon belül is elsősorban a Facebookot, az Instagramot és a YouTube-ot.

Az előző évekhez hasonlóan a Top 3 marketing eszközök között most is a Facebook hirdetések (72%) és a keresőoptimalizálás (66%) kaptak helyet.

A Google Ads (54%) és a piacterek (21%) marketingszerepe erős növekedést mutat az előző évhez képest. Mindez jól alátámasztja azt, hogy akkor lehet igazán sikeres egy webáruház, ha minél több marketingcsatornán jelenik meg.

A különféle értékesítési csatornák mellett, a webáruházon belül alkalmazott marketingeszközök listáját a kuponok vezetik.

A Top 5 webáruházon belüli marketingeszköz:

  1. Kupon (46%)
  2. Elhagyott kosár értesítő (39%)
  3. Intelligens termékajánló (36%)
  4. Csomagajánlatok (35%)
  5. Közösségi megosztás lehetősége (32%)

A felmérés szerint egy webáruház éves marketing költsége átlagosan közel 5.400.000 Ft.

Offline értékesítés

A webáruházaknak csupán 43%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is. Ez az arány tavalyi évhez képest 12%-kal kevesebb, amelynek okai lehetnek a koronavírus következtében bezárni kényszerülő üzletek vagy az új munkalehetőség iránt érkelődő vállalkozók, akik most indították el webáruházukat. A felmérést kitöltő webáruházak közel fele 2020-ban, vagy az után indult el.

A tény, hogy a webáruházak 57%-a nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy már hagyományos üzlet hiányában is képes helyt állni.

Külföldi értékesítés

Az utóbbi időkben egyre egyszerűbbé vált a külföldi terjeszkedés a webshopok számára, ám mégis az tapasztalható, hogy a hazai webáruházak többsége (89%) még nem nyit a nemzetközi piac felé, és csak Magyarországon értékesít. Viszont a maradék 11%-nak nagy része már több mint 5 országban is elérhető.

A csak Magyarországon értékesítő webshopok magas aránya alátámasztja részben azt is, hogy a hazai e-kereskedelem is olyan dinamikusan fejlődik, hogy stabil alapot nyújt a vállalkozások számára.

Megszülettek a 2021-es Nagy Webáruház Felmérés eredményei

A kutatás eredményei teljes terjedelmükben a közelmúltban indult ekerstat.hu oldalról tölthetők le.