A világ legértékesebb piacainak rangsora azok nettó nominális értéke szerint alakul. Az, hogy melyik országban éri meg jobban terjeszkedni, természetesen sok mindentől függ, így az adott földrajzi terület digitális és fizikai infrastruktúrájától, a törvényi szabályozástól, az ott élők szokásaitól és vásárlóerejüktől is. Mindenesetre a piacok forgalma jó kiindulópont ahhoz, hogy meghatározzuk, hol kezdjük a vizsgálódást, ha új piacok felé nyitnánk. Ezzel a 10 országgal mindenesetre biztosan megéri foglalkozni.

1. Kína

Ami most Délkelet-Ázsiában, ezen belül főként Kínában zajlik az e-kereskedelemben, azt leginkább az ősrobbanáshoz lehet hasonlítani. A kínai piac teljesítménye 2017-ben meghaladta a 672 milliárd dollárt, az online értékesítés pedig a teljes kereskedelmi forgalom csaknem 16 százalékát tette ki. A piacot természetesen az Alibaba csoport leányvállalatai (Taobao, Tmall, Aliexpress, Fliggy, 11 Main) uralják.

2. USA

Az Egyesült Államok nemrég még vezette volna ezt a listát, mára csak az ezüstöt képes elhozni a képzeletbeli világbajnokságon. Nem kis lemaradással: az amerikai e-kereskedelmi piac a 2017-es adatok alapján csak fele annyit ér, mint a kínai, az Amazon és az eBay hazájában az összes eladás 340 milliárd dollárt tesz ki, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 7,5 százaléka.

3. Egyesült Királyság

Az első két helyezettnél sokkal kisebb országról van szó, mégis felfért a dobogóra, ami azt is jelenti, hogy az angolok, skótok, írek és walesiek imádnak az interneten vásárolni. A piacvezető az Amazon, a második az Argos, a harmadik pedig a Rakuten-leány Play.com. A piac értéke majdnem 100 milliárd dollár, az összes kiskereskedelmi forgalomnak 14,5 százaléka az e-commerce. Ezt a piacot tényleg érdemes komolyan venni.

4. Japán

A japánok imádják a mobiltelefonjukat, vásárlásra is főként azt használják, nem véletlen a szigetország a legnagyobb m-commerce piac a világon. A piacvezető Japánban a francia Rakuten, az éves forgalom pedig majdnem 80 milliárd dollár, ami a teljes kiskereskedelem 5,4 százaléka.

5. Németország

Európában a második, világszinten az ötödik legnagyobb e-kereskedelmi piac a német. Nem véletlenül döntött úgy az Amazon, hogy itt is regionális weboldalt hoz létre. Jelentős forgalmat bonyolít az Otto és az eBay is. A piac körülbelül 74 milliárd dolláros forgalomra volt képes 2017-ben, az e-kereskedelem 8,4 százalékos részesedésre tett szert az összes kiskereskedelemből.

6. Franciaország

Franciaország Európa harmadik, a világ hatodik legnagyobb e-kereskedelmi piaca. Habár sokkal kevesebbet költenek az interneten, mint a németek, a vásárlók elkötelezettek az e-commerce irányába. A franciák szeretnek komoly belföldi szereplőktől rendelni, mint az eDreams és a CDiscount, nem véletlen, hogy ezek közvetlen és erős konkurenciát jelentenek az Amazon helyi regionális oldalának. Az összes kiskereskedelemnek 5,1 százaléka bonyolódik online, ezzel a piac értéke 43 milliárd dollár.

7. Dél-Korea

A harmadik ázsiai ország, és az egyetlen kistigris, amely fölfért erre a listára. Nem véletlen, hiszen Dél-Korea büszkélkedhet a világon leggyorsabb vezeték nélküli internetkapcsolatával. A helyiek főleg mobiltelefonjukat használják vásárlásra, és az olyan nagyobb hazai szereplőket részesítik előnyben, mint a GMarket és a Coupang. A kereskedelem csaknem 10 százalékát teszi ki az online, a piac éves forgalma 2017-ben 37 milliárd dollár volt.

8. Kanada

Az USA északi szomszédja hatalmas földrajzi területet fed le és az utóbbi évtizedben népessége nagy mértékben nőtt, így jelentős piacnak számít. A piacvezető itt is az Amazon, de rajta kívül szinte csak helyi szereplők vannak, a konkurenciaharc még nem túlzottan véres, de a helyzet hamarosan kiéleződhet, hiszen egyre több szereplő jelenik meg a kanadai online piacon. Az össze kiskereskedelmi eladásoknak csak 5,7 százaléka online, de ez is több mint 30 milliárd dollárnyi forgalmat jelent.

9. Oroszország

A világ legnagyobb területű országáról beszélünk, ahol a társadalmi és infrastrukturális különbségek a régiók között rendkívül nagyok, a középosztály pedig viszonylag szűk. Oroszország európai részén az internetes penetráció magas, az ázsiai rurális vidékeken viszont szinte nulla. Csak a kereskedelem 2 százaléka online, ami a tavalyi adatok szerint 20 milliárd dollárt tesz ki. A három piacvezető az Ulmart, a Citilink és az Ozon. Kihívásokkal teli piac.

10. Brazília

A nemzetközi e-kereskedők számára ez az ország nagy lehetőségekkel kecsegtet, nem véletlenül próbálják bevenni az Észak-Amerikában bejegyzett nagyvállalatok. A brazil szereplők közül a MercadoLibre és a B2W a legjelentősebbek. A 2017-es évben 19 milliárd dollár volt az online bonyolított forgalom értéke.