Az online térben való jelenlét napjainkra kiemelten fontossá vált – itt kommunikálunk, itt szerzünk tudomást a hírekről, online vásárolunk vagy épp keressük a szerelmet. Üzleti szempontból az online tér egy aranybányává vált, ha valaki jól használja. Az elmúlt években a webshopok virágzásnak indultak, aminek a pandémia szabta korlátozások adtak még egy komoly lökést: szinte nincs olyan termék, amit ne tudnánk online beszerezni.

Éppen ezért egyre többen vágnak bele az e-kereskedelembe, amely valóban jó ötlet lehet, ha valós piaci rést találunk, vagy olyan termékről szerzünk tudomást, ami még ritkaságszámba megy hazánkban. Nem elég azonban betárazni ebből, és kipostázni a megrendelőknek. A webshop indítását komoly tervezésnek kell megelőznie, ráadásul bizonyos jogi kritériumoknak is meg kell felelnünk, amelyekkel ebben a cikkben kiemelten foglalkozunk.

Először teremtsd meg az alapokat!

  • Ahhoz, hogy e-kereskedővé válj, a legfontosabb, hogy legyen egy olyan termék, amire van igény a piacon. Lehet ez a saját terméked, de olyan is, amelyben simán csak nagy üzleti lehetőséget látsz.
  • Meg kell határoznod a célközönséget, hogy tudd kinek akarsz eladni! Érdemes körbenézned a piacon, és versenytárselemzést végezned! Hogyan, mivel tudnál jobb, szimpatikusabb lenni náluk?
  • Válassz magadnak egy jól csengő márkanevet, ami kifejezi tevékenységedet! Fontos, hogy ellenőrizd azt is, hogy az ehhez tartozó domain név szabad-e!
  • Tervezd meg a marketinget: szükséged lehet Google vagy Facebook kampányokra, hirdetésekre, hírlevelekre, vagy az organikus forgalmad növeléséhez jól felépített SEO-ra!
  • Kiemelten fontos a webáruház felépítése, dizájnja, releváns szöveges tartalmai, technikai adottságai (gyorsaság, mobilbarát verzió stb.).
  • Ne feledkezz meg a logisztikáról! Lehet saját árukészleted, megbízhatsz fulfilment szolgáltatót és gondolkodhatsz dropshippingben is.
  • Találj ki egy frappáns logót, esetleg mottót, ami megkülönböztet a versenytársaidtól! Célszerű mindehhez olyan jogi szakembert választanod, aki a szellemi alkotások területén is jártas, hiszen így a logód védjegyként történő levédetésében is tud neked segíteni, valamint abban is, hogy az általad nyújtott szolgáltatásokhoz kapcsolódóan milyen áruosztályokban történjen a védjegy levédetése.

És ezzel már át is eveztünk a következő részre.

Ha jogilag nem felelsz meg a kritériumoknak, komoly büntetéseket is kaphatsz

Egy webshop üzemeltetéséhez mindenképpen vállalkozónak kell lenned, amit megtehetsz cég formájában, de akár egyéni vállalkozóként is. A lényeg, hogy számlaképes legyél (az adószámos magánszemély önmagában nem elegendő).

Induláskor célszerű könyvelő és ügyvéd segítségét igénybe venned! A könyvelő kezeli a számláidat, elkészíti adóbevallásodat, és az egyéni vállalkozás elindításában is segítségedre lesz, míg a cégalapításhoz, az esetleges védjegyeztetéshez és a vállalkozásod jogi kereteinek elmagyarázásához ügyvédi közreműködésre is szükséged lesz.

A webshop indításhoz szükséges jogi feltételek

Webáruház-tulajdonosként nincs szükséged speciális iskolai végzettségre, sem működési engedélyre, de pár követelményre azért így is oda kell figyelned!

  • Amilyen tevékenységet végzel, annak a TEÁOR számát fel kell venni céged vagy egyéni vállalkozásod tevékenységei közé.
  • Ha csak webshopot üzemeltetsz, nem kell üzlethelyiséget, vevőszolgálati helyiséget és irodát sem fenntartanod, valamint alkalmazottakat sem kell foglalkoztatnod – feltéve, hogy nincs lehetőség a csomagok személyes átvételére – ekkor eltérőek a szabályok.
  • Szinte bármilyen terméket árulhatsz, a vonatkozó jogszabály (210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet) szűk körben határozza meg a kizárólag üzletben forgalmazható termékeket (pl. pirotechnikai termékek, növényvédő szerek, állatgyógyászati termékek, üzemanyagok, stb.).
  • Vannak termékek, melyek csak szakhatósági engedéllyel forgalmazhatóak, ilyenek például az építőanyagok, járművek, vagy az élelmiszerek, kozmetikai és vegyipari cikkek, mezőgazdasági termékek.
  • Ha te csomagolod a termékeket, azt be kell jelentened az adóhatóságnál, és környezetvédelmi termékdíjat kell fizetned.
  • A tevékenységedet annak megkezdésekor be kell jelentened a székhelyed szerint illetékes jegyzőnél, emellet rendelkezned kell székhellyel.
  • Van két nagyon fontos dolog, amelyeket majd leendő weboldaladon közzé kell tenned: az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) és az Adatvédelmi Tájékoztató. Lehetővé kell tenned, hogy látogatóid .pdf formátumban le tudják tölteni ezeket, valamint mind a két dokumentumot kifejezetten el kell fogadniuk, mielőtt az első rendelésüket leadnák.
  • Valószínűleg te is hallottál már a GDPR rendeletről, melynek lényege, hogy ha európai uniós állampolgárok adatait kezeled, akkor szigorú szabályoknak kell megfelelned.

Bármilyen ellenőrzés során feltárt hiba esetén súlyos büntetésre számíthatsz! A GDPR például európai uniós jogszabály, a büntetéseket pedig egységes európai tarifa alapján határozták meg. Már csak ezért is érdemes jogi szakembert felkérned.

Ha a legapróbb részletekbe menően szeretnéd tudni, mi vonatkozik még a GDPR-ra, az ÁSZF-re, a garanciára, a termék elállás jogára, a szavatosságra vagy a webshop bejelentésére, akkor érdemes elolvasnod a BP Legal weboldalán publikált teljes bejegyzést! Minden titkot elárulunk a webáruház indítás jogi kritériumairól, és további érdekességeket, tanácsokat olvashatsz az e-kereskedelem ide vonatkozó részeiről a teljes cikkben.

Hogyan Indíts Webáruházat?
Vegyél részt a Shoprenter ingyenes, online előadásán, ahol megkaphatod a válaszokat az indulással kapcsolatos további kérdéseidre!