Minél jobb egy weboldal felépítése, annál nagyobb az esélye, hogy jobb pozícióban rangsorol a Google találatok között. Minden weboldalnak van egy megadott struktúrája, lehet az akár egy tudatosan kialakított vagy ad hoc, rendezetlen oldal. Fontos észben tartani, hogy ha hosszú távú eredményeket akarunk elérni, akkor mindenképp érdemes mélyremenően foglalkozni ezzel a témakörrel.

Ebben a cikkben megosztunk néhány hasznos tanácsot, amelyek segítségül szolgálnak a keresőoptimalizálási szempontból megfelelő weboldal struktúra kialakításában. Emellett, külön kitérünk a webshopok számára is alkalmazható stratégiákra.

Miért számít az oldalstruktúra?

A megfelelő oldalstruktúra a weboldal SEO teljesítményének egyik legfontosabb eleme. A jó felépítés egyrészt könnyebb és gyorsabb belátást enged a keresőrobotok (pl: Google) számára, melynek következtében az oldalon lévő tartalmak hamarabb kerülnek indexálásra. A jó felépítésnek köszönhetően a robotok egyszerűbben tudják értelmezni, mely oldalak fontosak és kevésbé fontosakat számunkra (a felhasználók számára).

A megfelelő felépítés hozzájárul továbbá a felhasználói élmény növeléséhez. Köztudott, hogy ami vonzó a weboldal látogatói számára, az vonzó a keresőmotoroknak is. A Google algoritmusa a keresőkből származó információkat használja egy weboldal rangsorolására. Amennyiben egy weboldal esetében például alacsony az átkattintási arány, akkor valószínűsíthetően a találati listában sem fog jól teljesíteni. Ezzel szemben, amikor a felhasználó megtalálja a számára értékes aloldalt / URL-t, akkor hosszabb ideig marad az oldalon és csökken a visszafordulási arány, ami pedig pozitív hatással van a helyezésekre.

4 tipp az oldalstruktúra kialakításához

Rangsorold oldalaidat és kategória oldalaidat

A rangsorolás az információk átadásának egyszerű és logikus módja. Érdemes ezzel kezdeni, hiszen egy jól felépített hierarchia segítségedre lesz a navigáció és az URL struktúra kialakításában is. A legfontosabb szempont, hogy minden egyes fő kategória legyen egyedi és különálló, az alkategóriák pedig valamiképp kapcsolódjanak a fő kategóriához, amelyen belül elhelyezkednek. Érdemes minél kevesebb fő kategóriát meghatározni. Természetesen előfordulhat, hogy a webshopon rengeteg egymástól eltérő terméket / termékkategóriát kívánsz feltüntetni, így ez a lépés nehezebben kivitelezhető, azonban törekedj a minél kevesebb kategóriára. A főkategóriákon belül próbálj meg hasonló mennyiségű alkategóriákat létrehozni, hiszen furán fest, ha az egyiken belül 15, a másikban pedig csak 2 alkategória található.

Végezz kulcsszókutatást

Ha egy meglévő oldalról van szó, akkor azt gondolnád, hogy fölösleges utólag részletes kulcsszókutatást végezned. Pont az ellenkezője igaz, éppen erre van szükséged, hogy megfelelően optimalizálhasd aloldalaidat, elnevezd kategóriaoldalaidat vagy újabb tartalmi ötleteket generálj. Első lépésben gyűjtsd össze, hogy az oldalad jelenleg hogyan épül fel, miként elégíti ki a fogyasztói igényeket és melyek a kiemelt termékek.

A kulcsszókutatás eredményeit többféleképpen fel tudod használni a gyakorlatban, amelyek már rövid távon is jelentős eredményeket hozhatnak. Képzeld el, hogy egy online könyváruház esetében a kategóriaoldalak elnevezései számokkal lettek jelölve (pl: www.konyvwebshop.hu/123). A kulcsszókutatást követően többek között fény derül arra, hogy a “fantasy könyvek” kifejezésre havonta átlagosan több ezren keresnek. Egyrészt a keresési volumen miatt, másrészt a beszédes URL létrehozása érdekében érdemes átnevezni a meglévő URL-t a következőképpen: www.konyvwebshop.hu/fantasy-konyvek.

Amennyiben nulláról építed fel az oldaladat, akkor elengedhetetlen a jól kivitelezett kulcsszókutatás, majd az eredményül kapott kifejezések csoportosítása és priorizálása. Ahhoz, hogy időt spóroljunk és inspirálódjunk érdemes lehet először megnézni néhány versenytárs oldalának felépítését.

Versenytárs elemzés

Vess egy pillantást a versenytársak oldalaira. Meg fogsz lepődni, milyen sok hasznos információt tudsz kinyerni rövid idő alatt. Vizsgáld meg, hogyan építették fel weboldalukat, hogyan osztották szét az információkat, hány menüpontot használnak és hogyan kapcsolódnak egymáshoz az egyes aloldalak. Azt is ellenőrizd, hogy a versenytársak mely oldalai rangsorolnak legjobban a találati listán. Ebben a lépésben érdemes továbbá megnézned, hogy milyen kulcsszavak kerültek felhasználásra és mennyi hivatkozás mutat ezekre az oldalakra, építettek-e linkeket kategóriaoldalakra. Gyűjtsd össze a számodra releváns kifejezéseket és használd fel a későbbi kulcsszókutatásodnál.

Hierarchia és URL struktúra szimbiózis

A jól felépített oldalstruktúra másik elengedhetetlen eleme az URL-struktúra. Amennyiben logikusan átgondolásra került az oldalak rangsorolása, a hierarchia kialakítása, ez a lépés nem lesz nehéz, hiszen egyik a másikat követi. A könyváruház példájánál maradva, ha a fő kategória a www.konyvwebshop.hu/fantasy-konyvek, akkor értelemszerűen egy konkrét kötet ezen a kategórián belül fog elhelyezkedni, melyről az URL is egyértelműen árulkodik: www.konyvwebshop.hu/fantasy-konyvek/gyuruk-ura

Plusz egy tipp webshop tulajdonosoknak

Sokszor előfordul egy webshop esetében, hogy elfogy egy termék a készletről. A webszerkesztők ilyenkor hajlamosak elrejteni ezeket a termékoldalakat a látogatók és a keresőrobotok elől, rosszabb esetben törlik a raktáron nem lévő termékek oldalait. A robotok ennek következtében nem tudják feltérképezni az oldalt és nem fogják azt megjeleníteni a találatok között.

Ez nagy hiba, hiszen a megfelelő technikai megoldásokkal az organikus találatok közötti pozíciónkat megőrizhetjük akkor is, ha az adott termék nincs készleten. Ha a termékből várhatóan érkezik utánpótlás, akkor érdemes az eredeti URL-t meghagyni, a kategóriaoldalon belül pedig a raktáron lévő termékek után listázni, addig is helyettesítő terméket ajánlani a termékoldalon. Ha kifutó termékről van szó, akkor javasolt az URL-t átirányítani egy helyettesítő termék URL-jére vagy a megfelelő kategória oldalra.

A SEO optimalizált oldalstruktúrával meglévő oldalakra tudunk organikus forgalmat irányítani a keresési kifejezéseket követő kategóriaátnevezésekkel, összevonásokkal vagy épp kategóriatörléssel. Bár érdemes egy webáruház felépítését a kezdetektől SEO alapokra helyezni, viszont a könnyű átszervezhetőség és a 301-es átirányítások korában egy nagy múltú webshop optimalizálásában is bőven vannak lehetőségek.

A fenti technikák alkalmazásával ért el a BP Digital SEO ügynökség tanácsai mentén 216.000+ organikus látogatót a biciklikk.hu webáruház.

A témában olvasd még el a BP Digital vonatkozó webshop SEO esettanulmányát.
Ha a fenti javaslatok mellett kérdésed lenne keresőoptimalizálással kapcsolatban, akkor keresd bizalommal a BP Digital csapatát!

A cikket a BP Digital SEO ügynökség szakértői írták – külön köszönjük Sebestyén Péter és Szesztay Péter közreműködését.

(Támogatott tartalom)

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.