Nem eredményes a SEO? Lehet, hogy a duplikált tartalmak miatt!

Nem eredményes a SEO? Lehet, hogy a duplikált tartalmak miatt!

A duplikált tartalom jelentősen akadályozza a webáruházakat abban, hogy javítsanak organikus keresési eredményeiken. Pedig igencsak érdemes kezelni a többszörözött tartalmak problémáját, mert felszámolásuk sok előnnyel jár. A feladat egyrészt gyorsan végrehajtható és kevés technikai módosítást igényel, másrészt a keresési eredmények gyors, néhány hétben mérhető  javulását eredményezi, harmadrészt a jövőbeni technikai módosításokat és a webshopban megjelenő újdonságokat gyorsabban találja meg majd a kereső, hiszen ténylegesen kevesebb lapot kell majd indexelnie. A duplikált kontent konszolidálása nem arról szól, hogy a Google büntetéseit elkerüljük, hanem hogy a saját linképítésünk ne vesszen kárba. A linkek nagyon értékes dolgok, amelyek alapvetően befolyásolják a SEO-tevékenység sikerességét. Ha viszont a linkek végén duplikált oldalak vannak, semmire sem megy vele a webshop: így csak pocsékba mennek, ahogy a munka is hiábavaló lesz.

A duplikált tartalom felhígítja a linkeket

A keresők a harmadik személytől származó linkek mennyiségét és minőségét is figyelembe veszik, tehát ha egy termékoldalra sok valós link mutat más oldalakról, az jobb helyezést ér majd el a találatok között. Ha ugyanaz a tartalom több URL-en keresztül is elérhető, az az oldal reputációjának felhígulását eredményezi. Ahogy a Google Webmaster Central által készített ábra felső részén látszik, a product.google.com/ termék főoldalának reputációját rontja a két másik ugyanerre a tartalomra mutató cím, a www.google.com/product és a www.google.com/product/, hiszen a rájuk irányuló linkek száma nem adódik össze. Ennek az az oka, hogy az ugyanazt tartalmazó lapok ugyanazokért a kulcsszavakért versenyeznek, de csak legtöbbször csak az egyik jelenik meg a találati listában. A másik kettőre mutató linkek kárba vesznek, mintha nem is lennének.

Geogle SEO riportAz alsó ábrarészen a megoldás látszik: a többszörözött tartalom konszolidásának eredményeként visszanyertük a főoldal számára a rámutató linkeket. A kettőzések megszüntetésének hatására olyan termékoldalak jelenhetnek meg a Google találati listájának első oldalán, amelyek addig a duplázások miatt egyáltalán nem kaptak keresőforgalmat. Ez pedig komoly bevételnövekedéssel járhat, így mindenképpen megéri belefektetni némi időt és energiát.

Azonosítsuk a problémát egyszerűen!

Ahhoz, hogy megtudjuk, mennyi duplikált kontentet tartalmaz a webáruházunk, egyszerűen gépeljük be a Google-ba a site:oldalneve.hu parancsot, majd olvassuk le a találatok mennyiségét. Ha a kapott szám jelentősen magasabb, mint az oldal valós, egyedi tartalmi oldalainak száma, akkor nagy valószínűséggel érint minket a probléma. 

Ha az áruház XML-webhelytérképei elég átfogók, a Google Search Console használatával összehasonlíthatjuk a térképekben indexelt oldalak számát a indexált oldalak teljes számával az Index Statusban.

A duplikált tartalomra egy mindennapos példa, amikor az áruházban ugyanaz a termék több cikkszámon, különböző termékazonosítókkal szerepel. (Vagy ugyanaz a termék különböző kategóriákban külön-külön termékként.) Ennél is rosszabb, ha valamelyik azonosító igazából már nem mutat semmilyen termékre, mert az régi azonosítóján megszűnt, ma pedig már más azonosítón található meg az áruházban. A Google viszont indexálta a régit, így a találati listában megjelenik ugyan, de rákattintva a vásárló nem találja meg a terméket, hanem valamilyen hibaüzenet, klasszikusan 404 – a lap nem létezik fogadja őt. A legtöbb érdeklődő ilyenkor nem kutat tovább a termék után a webshopban, hanem valahol máshol fogja megvásárolni ugyanazt. Ráadásul bizonyos idő elteltével a kereső ki fogja szanálni a listából ezt a termékoldalt, hiszen nem létezik.

Mi a megoldás a duplikált tartalmak problémájára?

A legjobb megoldás az úgynevezett 301-es átirányítás alkalmazása: vagyis a duplikált kontentet tartalmazó oldal látogatóinak továbbítása az eredeti oldalra. Ez nemcsak abban segít, hogy minimalizáljuk a Google-től a duplázásokért kapható büntetéseket, hanem az oldalreputációs problémát is megoldja. Ennél csak egy jobb megoldás létezik, mégpedig az, ha el sem követjük a duplázásokat, például a termékoldalakat nem az oldalhierarchia alacsonyabb szintjein helyezzük el, hanem közvetlenül a főoldal alatti linkkel mutatunk rájuk: www.boltomneve.hu/kategoria1/termek1/ helyett a www.boltomneve.hu/termek1/ URL-t használjuk.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!