Így kerüljük el a SEO katasztrófát egy webshop megújításakor

Így kerüljük el a SEO katasztrófát egy webshop megújításakor

Egy webshop életciklusában a folyamatos fejlesztések ellenére is elérkezhet az a pont, amikor érdemes megfontolni, hogy a teljes rendszert lecseréljük, és egy újabbat indítsunk el helyette.

A vizuális felfrissítésen, a funkciók átgondolásán és újratervezésén, a fejlesztésen, és az adatok migrációján kívül az ilyen projektekben van egy olyan fontos pont, amely felett sokan elsiklanak, annak ellenére, hogy óriási károkat lehet okozni egy átállás során, ha ez a lépés kimarad.

Nem csak adatot migrálunk, forgalmat is

Az, hogy a korábbi rendszerből a termékeket, felhasználókat, rendeléseket, kuponokat, stb. átmigráljuk az új webshopba, természetes lépés, de ugyanezt meg kell tennünk a korábban használt URL struktúra megfelelő átirányításával is. Ha ezt elmulasztjuk, az átállás után a keresők találati listáiban hibás linkek jelennek meg, az onnan érkező látogatók 404-es hibát kapnak, a keresőmotorok pedig emiatt elkezdik törölni az oldalainkat az indexükből. Az oldalunk rangsora könnyen elveszhet, ennek újraépítése pedig hosszadalmas és költséges munka, időközben pedig jelentős organikus forgalmat veszítünk.

Készüljünk fel előre az alábbi lépésekkel

Meta adatok átvétele: ha a korábbi webshopban jó minőségű meta adatokkal láttuk el az oldalakat, gondoskodjunk róla, hogy ezek az információk átkerüljenek az új rendszerbe is, és megfelelően jelenjenek meg, megőrizve az így elért eredményeket.

Átirányítások, URL megfeleltetés: ez a legkritikusabb pont, ha az átállás során az oldal URL struktúrája megváltozik. Tervezzük meg előre minden egyes oldal esetén, hogy a korábbi URL helyett milyen új címen lesz elérhető, és gondoskodjunk a technikailag is megfelelő (ún. 301-es) átirányításukról.

Sokan követik el azt a hibát, hogy csak a kategóriák és a legnépszerűbb termékek URL-jeit képezik le az átirányítási tervben, azonban a keresőrobotok ennél általában jóval több tartalmat indexelnek be, olyanokra is emlékeznek, amelyek nekünk már nincsenek is fókuszban. Ha az ezekre érkező forgalom kezelését nem oldjuk meg, az ugyanúgy problémákhoz vezet. Célszerű a saját listánkat összevetni a Google Analytics riportjaiban látható, elmúlt időszakban látogatott oldalak listájával, és kiegészíteni ahol szükséges.

Korábbi átirányítások: ha egy korábbi átállásból, vagy bármilyen egyéb okból vannak már átirányítási szabályaink, azokat ne fűzzük egymás után. Kerüljük el a többszörös átirányítást, és inkább az eredeti forrást irányítsuk az új platform végleges címére.

Ne próbáljuk azzal megspórolni a munkát, hogy a korábbi átirányítási szabályokat kidobjuk, mert a keresők újra és újra felkereshetik a már megszűnt oldalainkat is. Ha a korábbi szabályaink már nem élnek, ezek az indexelési kísérletek mind 404-es hibára futnak majd, és teleszemetelik a hibariportokat, lehetetlen lesz kiszűrni az aktuális átállás által okozott, és sürgősen javításra váró problémákat.

Képek és videók: az átirányítási táblák sokszor csak oldalak címeit tartalmazzák, azonban a képkeresőkből is jelentős forgalmunk lehet, amelyet elveszthetünk, ha az új rendszerben más címen lesznek elérhetők a képeink, és ezt nem kezeljük le szabályos átirányításokkal.

DNS zónák élettartama: csökkentsük a DNS zónák érvényességi idejét (TTL) a lehető legrövidebbre. Ez meggyorsítja az átállást, illeve ha bármilyen hiba esetén vissza kell állnunk, lehetővé teszi, hogy rövid idő alatt újra életbe léptessük a korábbi beállításokat.

Az átállás után

Sitemap és robots.txt frissítés: ellenőrizzük a sitemap és robots.txt állományokat, hogy az átállás után a megfelelő, új információkat tartalmazzák-e, és ha szükséges, frissítés után küldjük be őket újra a Search Console-ban.

Keressük a hibákat: a Search Console riportjaiban keressünk az új 404-es hibára utaló jelzéseket. Az első néhány napban ezek megjelenése normális lehet, de ha hosszabb idő után sem szűnnek meg, érdemes újra ellenőriznünk az átirányítások működését.

Állítsuk át a paramétereket: az új rendszerben az URL-ekkel együtt vélhetően az oldal különböző funkcióihoz (keresés, lapozás, szűrés, stb.) kapcsolódó GET paraméterek is megváltoznak. Ha ezeket korábban beállítottuk a Search Console-ban vagy a Google Analytics fiókban, ne felejtsük el aktualizálni őket az átálláskor.

Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!