Mikor érdemes egy webshopot lecserélni?

Egy webshopra sosem mondhatjuk, hogy készen van. A piac és a technológia változásai miatt folyamatosan alakítjuk, hogy naprakészek maradjunk és kövessük a trendeket, azonban a fejlesztések ellenére is elérkezhet az a pont, amikor érdemes megfontolni, hogy a teljes rendszert lecseréljük, és egy újabbat indítsunk el helyette.

A leállások, hibajavítások, használhatósági vagy üzleti szempontú fejlesztések mind ismerős feladatok a webáruházat üzemeltető kereskedők számára. Ahogy egy fizikai üzlet karbantartása napi feladat, ugyanúgy az online üzlettel is állandóan foglalkozni kell. De mikor érdemes az apróbb javítások helyett egy új kialakításába belefogni?

A fél világ mobilt használ

A fenti mondat nem csak szólásként, hanem manapság szó szerint is értelmezhető. A látogatók és online vásárlók jelentős részének napi rutin a mobil eszközök használata, így egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni ezt a szempontot, ha a weboldalunkat vizsgáljuk. A reszponzív megjelenítés ma már nem opcionális egy cég online megjelenése esetén, ha ezt a követelményt nem tudja teljesíteni, azzal a célközönség felét azonnal el is veszítette. A koppintással is könnyen kezelhető felületek, kis képernyőn is jól használható navigációs megoldások meghatározó elemei a felhasználói élménynek. Az utóbbi években a keresők is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek ezeknek a szempontoknak a rangsorolására, az oldal mobilos használhatósága és betöltődési ideje fontos eleme a Google algoritmusának, valamint az AMP szabvány is a mobilok további terjedésére készíti fel a piacot.

A használt megoldástól függően lehet, hogy az alap motor megtartásával, a téma vagy sablon cseréjével modernizálható az oldal, de egyes régebbi rendszerek esetén ez nem kivitelezhető gazdaságosan. Ilyen esetben csak a webshop komplett cseréjével lehetséges a reszponzív megjelenítés megvalósítása.

Az élmény meghatározó, az elvárás gyorsan változik

Próbáljuk ki egyszer, hogy végignézünk egy felhasználót, ahogy az aktuális kampányunk hatására az oldalra megérkezve megpróbál végigmenni a vásárlási folyamaton – mindezt akár több eszközön is egymás után. A felületek elemzése és tesztelése, a felhasználói élmény tervezése önálló iparággá nőtte ki magát az elmúlt években, és ez nem véletlen.

A vásárlók szokásai, a használati mintázatok rendkívül gyorsan változnak. A piacvezető e-kereskedők folyamatosan kísérleteznek újabb és újabb megoldásokkal, felhasználói tesztekkel, A/B tesztekkel validálják az ötleteiket, mielőtt a teljes közönségüknek elérhetővé tennék őket, ez már a mindennapos gyakorlatuk elengedhetetlen eleme.

A tesztek eredménye sokszor olyan változtatásokat indukál, amelyek a meglévő rendszer módosításával, kisebb-nagyobb fejlesztésével megvalósíthatók. Időnként azonban a felhasználói viselkedésminták és az elvárások olyan mértékű változásával kell szembesülnünk, amely a teljes webáruház újragondolására kényszerít minket – ha szeretnénk naprakészek maradni és a trendeket követni.

A dobogós helyezést megtartani nem könnyű

A keresőmotorok aktuális irányelveivel lépést tartani nem egyszerű feladat. A Google könnyen oszt ki büntetőpontokat, ha az oldalunk lassabban töltődik be az elvártnál, nem biztonságos, a robotok számára nehezen feltérképezhető, vagy nem úgy jelenítjük meg az információkat, képeket, ahogy az aktuális ajánlások előírják. Az online felületeinket rendszeresen felül kell vizsgálnunk, mert egy-egy változás hatása akár egy néhány hónapos fejlesztésünk eredményét is leronthatja.

Hasonló jelenséggel találkozhattak azok, akik 2016 év vége felé optimalizálták a weboldalukat a Google Page Speed elemzése alapján, majd idén tavasszal azt tapasztalták, hogy hirtelen visszaesett a teljesítményindexük. Az év eleji frissítés során ugyanis a kiértékelő algoritmus megváltozott, és a képek tömörítésével kapcsolatban már sokkal szigorúbb elvárásokat fogalmaz meg, amelyekhez újra alkalmazkodnunk kell.

A tartalom továbbra is fontos, szükség van a megfelelő funkciókra és megjelenítésre: részletes termék információk, blog, vásárlást segítő cikkek, videók. Ha mindezek nem állnak rendelkezésre, érdemes megfontolni a váltást. A közösségi média csatornák népszerűek, de önmagukban nem elégségesek. A megfelelő forgalom eléréséhez a keresőmotorok számára is láthatónak és értékesnek kell lennünk, naprakészen követnünk kell az elvárások változásait.

Kényelmetlen függőségek

Azok a megoldások, amelyek egy induló vállalkozás számára teljesen megfelelőek voltak, idővel szűk keresztmetszetet jelentenek. Az üzlet növekedésével megváltoznak az igények, de az is előfordulhat, hogy az eredeti fejlesztő, vagy ügynökség már nem elérhető, lassan reagál, esetleg az igényeink meghaladják a rendelkezésre álló kompetenciákat.

Heteket-hónapokat kell várnunk egy-egy fejlesztés megvalósítására, rendszeresen az a válasz, hogy egy kérés az adott rendszerben nem megvalósítható, technológiailag elavult az alap, amire építkezni szeretnénk. A toldozás-foldozás hatására a rendszerünk lassan egy düledező toronyra emlékeztet leginkább, melyhez félünk hozzányúlni, nehogy összedőljön. A fejlesztési céljaink már az alapfolyamatokat és architektúrát is érintenék (például ha külföldi nyitást tervezünk), de itt folyamatosan falakba ütközünk, ez megkeseríti a mindennapokat, és egyre jobban akadályozza az üzlet növekedését.

Hogyan tovább?

Ha úgy érezzük, hogy a jelenlegi rendszerünk a szűk keresztmetszet, és az előttünk álló célokat nem tudjuk megvalósítani, akkor érdemes komolyan elgondolkozni a váltáson. Első lépésként persze megnézhetjük, hogy mit használnak mások, azonban ne felejtsük el, hogy minden üzlet más, és nincs univerzális megoldás. Elemezzük a valós igényeket és követelményeket, az elérhető opciókat, és az alapján válasszuk ki azt a megoldást, amely a következő időszakban (minimum 3-5 évben) stabil alapja lehet az üzletmenetünknek.

Mikor jó megoldás a bérelt webáruház?
Mikor ideális egy ún. „dobozos” webshop szoftver?
Mikor indokolt egy teljesen egyedi rendszer megtervezése és kialakítása?

Hamarosan ezekre is választ adunk!
Kövesd figyelemmel a sorozatot, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője.