Az elmúlt években egyre több külföldi vállalat kezdett el exportálni Magyarország felé is, és kapcsolódott be ezzel a belföldi kereskedelmi, piaci versenybe. A hatásuk az online kereskedelemben, az országba érkező külföldi csomagok számában is egyértelműen látható, ezáltal az új szereplők konkurenciát jelentenek a magyar webshopok számára.

A jelenlegi gazdasági és technológiai keretek között a magyar kereskedők számára ugyanúgy adott a lehetőség, hogy termékeikkel és szolgáltatásaikkal ne csak Magyarországon, hanem külföldön is piacra lépjenek, ezzel bővítsék vevőkörüket, és szálljanak harcba az egyes országok piacain a vásárlókért.

A webshopon keresztüli értékesítés összességében általában egyszerűbb, mint egy adott országban helyi képviseletet nyitni és üzemeltetni, azonban ennek is megvannak a maga buktatói, amelyekre érdemes előzetesen felkészülni. Új webáruház elindítása előtt, és meglévő egynyelvű webáruház kibővítése előtt is ellenőrizni kell, hogy a kiszemelt technológiai megoldás megfelel-e azoknak a követelményeknek, amelyekkel egy többnyelvű webshop rendszer sikeresen üzemeltethető.

Domain regisztráció helyi sajátosságai

Vannak országok, ahol korlátozás nélkül regisztrálhatjuk a területnek megfelelő domain nevet, de van ahol szigorúbb a szabályozás. Egyes esetekben követelmény, hogy legyen az adott országban bejegyzett telephelyünk, vagy helyi lakcímmel rendelkező kapcsolattartónk, aki a domainnel kapcsolatos adminisztratív ügyekben eljár. Ha ezt nem tudjuk teljesíteni, érdemes a domain regisztrátoroknál érdeklődni, mert némelyik biztosít ilyen esetekre közvetítői szolgáltatást.

Termékkör testreszabása

Kereskedelmi szerződések, vagy egyéb feltételek miatt előfordulhat, hogy eltérő termékkínálatot szeretnénk az egyes országokban megjeleníteni (pl. ha egy márkának csak a magyarországi forgalmazására van jogosultságunk, vagy pl. egy magyar nyelvű társasjátékot nem igazán érdemes német piacon árulni). Ilyen esetekben szükségünk van arra, hogy a webshopban szabályozni tudjuk, hogy adott termékek mely országokban jelenhetnek meg, és melyekben nem.

Árlisták kezelése

A termékek árazása többféleképpen történhet, ennek a módját célszerű előre végiggondolni.

Ha minden egyes termékünk árát minden országra egyesével szeretnénk meghatározni, az a termékkör méretétől függően jelentős manuális munkát igényelhet, azonban pontos kontrollt ad az egyes piacok árversenyében.

Ha az árfolyamok mozgásából adódó árváltozásokat automatikusan szeretnénk kezelni, megoldható, hogy a webáruház a napi árfolyamnak megfelelően korrigálja a termékek árait (majd azokat valamilyen kerekítési szabály alapján pontosítsa). Az árfolyamok kezelése történhet úgy, hogy az átváltási arányt manuálisan állítjuk be, amikor szükségesnek látjuk, de technikailag megoldható az is, hogy a rendszer automatikusan frissítse az árfolyamot a számlavezető bankunk vagy az MNB adatforrásaiból és használja fel az árképzés során.

Amennyiben az automatikus árgenerálást használjuk, érdemes mindenképpen egy olyan opciót is kialakítani a webshopban, hogy az aktuális árat adott termékre, megadott ideig rögzítjük (azaz az automatikus árkorrekcióból kizárjuk). Így lehetőségünk lesz arra, hogy a terméket az árával együtt feltüntessük promóciós felületeken, és biztosak lehetünk abban, hogy az akció ideje alatt a rendszer nem fogja megváltoztatni a meghirdetett árat.

ÁFA kulcsok menedzselése

Attól függően, hogy milyen célországba értékesítünk (és milyen éves volumenben), előfordulhat, hogy egyes tranzakciók esetén a magyar ÁFA kulcsot, míg más vásárlások esetén a célország ÁFA kulcsát kell alkalmaznunk, de EU-n belüli céges vásárló esetén ÁFA mentes számlázásra is szükség lehet. A webshopot fel kell készíteni arra, hogy a rendelési folyamatban kiválasztott számlázási cím alapján képes legyen a megfelelő ÁFA kulcsok kommunikációjára és használatára.

Szállítási módok megjelenítése

Amennyiben több országba is párhuzamosan szállítunk, nagy valószínűséggel eltérnek a szállítási költségeink, a szállítási idő, de az is lehet, hogy más-más logisztikai szolgáltatóval dolgozunk és az egy csomagban feladható termékek méretére, súlyára vonatkozó korlátozások is mások. A kosár összeállításánál a webshopnak ezeket a feltételeket figyelembe kell vennie, a szállítási címnek megfelelő időt, költséget és egyéb feltételeket kell kommunikálnia, majd ezeket kell az elkészített számlán is feltüntetni.

Fizetési módok kezelése

A célpiacok felmérésénél mindenképpen érdemes figyelmet fordítani arra, hogy a kiszemelt piacon mik az elterjedt fizetési módok, melyek a népszerű online fizetési szolgáltatók, ebben ugyanis nagyon jelentős eltérések vannak akár csak az EU-n belül is. Romániában például túlnyomórészt a készpénzes utánvétet választják a vásárlók, míg Nyugat-Európában a készpénzhasználat nem divatos, az online fizetés az elterjedtebb. Egyes országokban a klasszikus bankkártyás fizetés mellett lokális szolgáltatók is jelen vannak: a német piacon pl. nehéz a SOFORT, a holland piacon az iDeal fizetési szolgáltató nélkül érvényesülni. A webáruháznak ezeket a szempontokat szintén kezelnie kell, a célországnak megfelelően kell a fizetési opciók listáját megjeleníteni, majd a fizetési tranzakciót lebonyolítani. Mivel az esetek többségében a teljes piacot nem lehet egyetlen pénzügyi szolgáltatóval lefedni, a többszörös integrációs munka elkerülése érdekében érdemes valamilyen Payment Gateway szolgáltatást igénybe venni.

Lokalizáció

Azon kívül, hogy a termékekről szóló információkat lefordítjuk, magát a webshopot, a vásárlóval kommunikáló felületeket is elő kell készítenünk az adott nyelven. Fontos, hogy ne csak a szövegekben gondolkozzunk: a pénznem megjelenítése, a dátum- és időformátumok megfelelő kiírása szintén hozzájárul ahhoz, hogy a vevők „otthonosan” érezzék magukat az áruházunkban. Ha nem a megszokott módon látják ezeket az információkat, akkor bár valószínűleg megértik őket, mégis kényelmetlen lesz számukra a rendszer használata.

A megjelenítésen kívül a bevitelkor is figyelnünk kell az adatokra. Ha nem az adott országnak megfelelő formátumban várjuk az irányítószámokat vagy a telefonszámokat, akkor megnehezítjük, vagy akár lehetetlenné is tesszük az adatbevitelt, ezzel pedig már egyértelműen vásárlókat veszíthetünk.

2016-ban a Google Magyarország és partnerei, a Budapest Bank, a Magyar Posta, a BIG FISH és az espell létrehozták „A Világ a Piacom” kezdeményezést, amely webes tartalmakkal és élő képzésekkel igyekszik a magyar vállalkozások külpiaci versenyképességét javítani.

A program soron következő eseményei, illetve a korábbi események anyagai
elérhetőek A Világ a Piacom weboldalon.

A világ a Piacom
A világ a Piacom