Az analitika használatát bármilyen online termék és szolgáltatás esetén egyértelműnek tekintjük, legyen szó akár céges weboldalról, magazinról, vagy webáruházról. A mért adatok nélkül jórészt vakrepülésben üzemelünk, csak az ösztöneinkre hagyatkozhatunk, pedig az alapvető látogatottsági adatok egészen könnyen elérhetőek, a rendszeres áttekintésük része kell hogy legyen az online felületeink üzemeltetési rutinjának.

A fentiek ellenére időnként meglepődve tapasztaljuk, hogy látszólag rutinos, több éve sikeresen működő webáruházak tulajdonosai, üzemeltetői nem használják ki az ebben rejlő lehetőségeket, nincsenek tisztában a saját shopjuk látogatottsági adataival, vagy akár az e-kereskedelmi konverzió fogalmával.

Kezdő e-kereskedőnként, vagy az online területtel épp ismerkedő pályakezdő szakemberként a Google Analytics használata elsőre triviálisnak tűnhet, majd a lehetőségeit kicsit jobban megismerve hirtelen egy átláthatatlan, komplex feladattá változhat. Ahhoz, hogy igazán jól ki tudjuk használni a benne rejlő lehetőségeket, meg kell szereznünk az ehhez szükséges kompetenciát, azonban szerencsére a Google ehhez bőségesen ad ingyenesen elérhető segítséget.

Analytics Academy kurzusok

A kezdőknek a négy fázisból álló online kurzussal érdemes kezdeni, az alapokat már ismerő, de fejlődni kívánók pedig a megfelelő pontokon szintén bekapcsolódhatnak a sorozatba.

Az Analytics Academy Courses lépésről lépésre építi fel az e-kereskedelmi gyakorlatban használható tudást. Az egyes kurzusok 3-4 fejezetet, fejezetenként 3-6 videót tartalmaznak, amelyek feldolgozása kurzusonként 4-6 óra ráfordítást igényel. 

  1. Google Analytics for Beginners: megismertet az analitika alapjaival, a mérőkódok implementálásával, az alapvető riportokkal, célok beállításával, kampánykövetéssel.
  2. Advanced Google Analytics: az alapokra építve bemutatja az Analytics haladó lehetőségeit, adatgyűjtési megoldásait és komplex riportjait.
  3. Ecommerce Analytics: From Data to Decisions: az Enhanced Ecommerce kiegészítő bemutatásával kifejezetten az e-kereskedelmi riportok és az adatvezérelt döntéshozatalhoz szükséges ismeretek sajátíthatók el.
  4. Google Tag Manager Fundamentals: a Google Tag Manager már haladók számára kínál kifinomult beállítási lehetőségeket, ezeket tartalmazza a kurzus záró fejezete.

Analytics Demo fiók

Mint minden más területen, itt is igaz az, hogy az elméletben megszerzett tudást a gyakorlatban lehet igazán jól megszilárdítani. Ahhoz, hogy az Analytics összes lehetőségét kipróbáljuk, megfelelő szolgáltatás és látogatószám is szükséges, hogy az adatok előálljanak, ami egy kezdő webáruházban sokszor még nem áll rendelkezésre.

A Google az ilyen esetekre nyitotta meg a Google Merchandise Store nevű saját webshopjának analitikai adatait a közönség számára. A fiókban megjelenő adatok jól jellemzik az átlagos e-kereskedelmi webhelyeket, így jó lehetőséget biztosít arra, hogy az egyes funkciókat, riportokat valós adatok használatával próbáljuk ki.

A fiók többek között az alábbiakat tartalmazza:

Forgalmi forrásokkal kapcsolatos adatok: információ arra vonatkozóan, hogy honnan érkeztek a webhely látogatói. Ide tartoznak egyebek mellett az organikus forgalomra, a fizetett keresési forgalomra és a megjelenítési forgalomra vonatkozó adatok.

Tartalommal kapcsolatos adatok: a felhasználók által a webhelyen tanúsított viselkedésre vonatkozó információk. Ide tartoznak többek között a felhasználók által meglátogatott oldalak URL-címei és a tartalommal végzett műveletekre vonatkozó adatok.

Tranzakciós adatok: a Google Merchandise Store webhelyén végrehajtott tranzakciókra vonatkozó információk.

A Demo fiók bárki számára elérhető „olvasási és elemzési” jogosultsági szinttel, a használatához részletes leírás található a Google Analytics Súgóban.

Egyéb online kurzusok

Az online kurzusokat kínáló portálokon a különböző üzleti témák mellett jellemzően megtalálhatóak a Google Analytics témáival foglalkozó tanfolyamok is. Ezek között van, ami az alapvető ismeretekkel foglalkozik, de vannak specializált, illetve kifejezetten a minősítésre felkészítő változatok is.

Google Analytics for Beginners: a Udemy Google Analytics for Beginners kurzusa kb. másfél órányi videó anyaggal mutatja be, hogy kell az alapvető beállításokat megcsinálni, és hogyan lehet elkezdeni a kampányok mérését, kiértékelését. Ahogy a címe is sugallja, főleg kezdőknek ajánlott.

Google Analytics Certification: a Udemy Google Analytics Certification – Get Certified in 2 Days! című kurzusa átfogóbb ismereteket ad, de szintén ajánlható akár a kezdő szintről indulóknak is. Az alapismereteken felül a mélyebb, gyakorlati tudnivalókat is végigveszi, valamint 2 teszt feladatsort is tartalmaz, amelyek segítenek a hivatalos Google Analytics Individual Qualification (IQ) vizsgára való felkészülésben. A Kosárérték szakértői által kipróbált és ajánlott kurzus!

Egyéb információforrások

Az irányított kurzuson kívül a Google Analytics YouTube csatornáját, valamint a Google Analytics Súgó oldalát is érdemes felkeresni, ha egy konkrét problémára keresünk megoldást.

Ha az alapokkal már tisztában vagy, olvasd el többi cikkünket is a témában, amik segítenek az elemzési rutin kialakításában és hatékonyabbá tételében:

Analytics: mi az Irányítópult és mire használható?
Analytics egyéni jelentések: kulcsfontosságú riportok egyszerűen
3 tipp a tiszta Analytics adatokért

Kövesd figyelemmel az analitikai eszközökkel kapcsolatos sorozatunkat, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Hirdetés
icon icon