3 tipp a tiszta Analytics adatokért

3 tipp a tiszta Analytics adatokért

Az Analytics használatának csak akkor van értelme, ha az abban szereplő forgalom valós, így az eszköz által kinyert adatok tiszták. A saját alkalmazottjaink, üzleti szolgáltatóink és a különböző automatizált hivatkozórobotok által generált forgalom mérésének nincs haszna. Sőt, kifejezetten káros lehet, hiszen a statisztikába bekerülve ezek hamis adatokat szolgáltatnak a döntéseink előkészítéséhez.

De mi eredményezhet hamis adatokat?

Hivatkozás önmagunkra

Előfordul, hogy webhelyünk saját magára való hivatkozásokat is tartalmaz. Ez történhet például úgy, hogy az Analytics különböző verziói futnak különböző oldalainkon, esetleg valamelyik oldalunkon nincsen beágyazva a program megfelelő mérőkódja. Hogy ezeket elkerüljük, ellenőrizzük, hogy minden oldalunkon és aloldalunkon pontosan ugyanaz a kód szerepeljen. Ha több domainnel vagy aloldallal dolgozunk, szintén győződjük meg róla, hogy a kódok megfelelően vannak-e beállítva.

Fizetési folyamat kezelése

Szintén érdemes odafigyelni, mert sokszor előfordul az is, hogy a webáruházban az online fizetési folyamat végén, a fizetőoldalról történő visszairányítás is önmagunkra hivatkozást eredményez. Mindenképpen állítsuk be ne csak a saját oldalunkat, hanem a fizetőoldalakról történő visszahivatkozást is a kivételek közé [Tulajdon > Követési adatok > Hivatkozókizárási lista]! Nem szükséges aloldalakat megadni, az elsődleges domaint (pl. paypal.com) kivételként hozzáadva egy lépésben megoldhatjuk ezt a problémát.

Önmagunkra hivatkozó oldalak kiszűrése
Az Analytics lehetőséget ad rá, hogy könnyen kiszűrhetjük az önhivatkozásokat, ehhez kérjünk le egy forgalmi jelentést [Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Forrás/médium], amely meghatározza ezeket az oldalakat. Ezután állítsuk be második dimenziónak a Teljes hivatkozó megjelenítését. A kijelzett oldalak hiányzó vagy hibás Google Analytics taget jelezhetnek, ellenőrizzük őket. Ugyanezt érdemes megcsinálni Landing Page-eink esetében is (itt a második dimenzió értelemszerűen a Landing Page).

Referral vagy referer spam

Ezt a típusú spamet olyan weboldalak okozzák, amelyek időnként lehívják weboldalunk főoldalát vagy aloldalait, de az így létrejövő forgalom nem élő emberektől, pláne nem potenciális ügyfeleinktől származik. Robotok és más rosszindulatú szoftverek eredményezhetnek referer spam aktivitást. Ennek a forgalomnak tipikusan 100 százalék körüli visszafordulási aránya van, egy látogatás egy oldalletöltést és nagyon rövid tartózkodási időt eredményez.

A referral spam kiszűréséhez válasszuk a [Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Hivatkozások] pontot, majd ott állítsunk be egy szűrőt, amely a 90%-nál nagyobb visszafordulási arányra szűr. A találati listánk olyan oldalakat tartalmaz majd, amik gyaníthatóan spammelők. Ellenőrizzük ezeket, majd a rosszindulatúnak tűnőket nyugodtan zárjuk ki a statisztikából.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Zentai András

Kommunikációs szakember, marketing-tanácsadó, social media manager, a Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.