Analytics egyéni jelentések: kulcsfontosságú riportok egyszerűen

Analytics egyéni jelentések: kulcsfontosságú riportok egyszerűen

Ha számokra van szükségünk, általában először az Analytics fiókhoz fordulunk, hiszen ott rengeteg adat van. Néha talán még túl sok is. Valószínűleg mindannyian éreztük már úgy, hogy riportok, szűrők és beállítások során kell átverekednünk magunkat ahhoz, hogy akár csak egyetlen számot megkapjunk, amire épp kíváncsiak vagyunk.

Azon felül, hogy egyéni irányítópultokkal könnyebben átláthatóvá tehetünk bizonyos területeket, arra is van lehetőség, hogy saját riportokat állítsunk össze. Ha egyszer megtervezzük és végiggondoljuk, milyen adatokra és milyen struktúrára van szükség, meggyorsítjuk a napi, heti, havi elemzések elkészítését.

Dimenziók és mutatók

Az egyéni jelentések tervezésekor két fogalommal kell megismerkednünk:

Dimenziók: valamilyen tulajdonság, ami alapján az adatokat elemezzük
Mutatók: mérhető, számokkal kifejezhető értékek

Például dimenzió:

  • az ország, ahonnan a látogató érkezik
  • a termék amelyet megvásárol
  • a forgalmi forrás, amely az oldalunkra terelte
  • a mobil eszköz típusa, amelyet böngészésre használ
  • stb.

Mutató pedig:

  • a lapletöltések száma
  • az átlagos kosárérték
  • az oldalon eltöltött idő
  • az e-kereskedelmi konverziós arány
  • stb.

Gyakorlati példán, egyszerűen szemléltetve: a dimenziók az egyes riportok sorai, a mutatók pedig az oszlopai.

Analytics dminezió és mutatók

Egyéni jelentés összeállítása

A jelentés összeállítását a Testreszabás / Egyéni jelentések pont alatt kezdhetjük el, ahol 3 féle riport megjelenítés közül választhatunk:

  1. az „intéző” (explorer) nézet, amely egy vonalgrafikonból és egy táblázatból áll, ez a megszokott sablon
  2. a „sima táblázat” (flat table), amely egy egyszerű, rendezhető, adatokat tartalmazó táblázat
  3. a „térképnézet” (map overlay), amely térképen ábrázolja a kiválasztott adatokat

A típus kiválasztása után megadható, hogy milyen mutatókat szeretnénk látni, milyen dimenziók szerinti bontásban. Alkalmazhatunk szűrési feltételeket, valamint beállíthatjuk hogy a kész riportot az Analytics fiókunk mely nézeteihez kívánjuk elérhetővé tenni.

A fenti minta táblázat előállítására használt egyéni jelentés
A fenti minta táblázat előállítására használt egyéni jelentés

Az elmentett jelentés az Egyéni jelentések pont alatt innentől bármikor előhívható, és csak a dátum intervallumot kell beállítani ahhoz, hogy az adott időszakra érvényes adatokat mutassa. Ezzel a megoldással például a hét eleji gyors státusz riport mindössze néhány kattintással elérhető, ahelyett hogy minden alkalommal újra és újra össze kellene válogatni az adatokat.

Hasznos minták

A saját magunknak megtervezett jelentések mellett természetesen itt is rengeteg kész mintából válogathatunk, a mások által készített sablonok ugyanúgy importálhatóak, mint ahogy arról korábban az irányítópultok kapcsán írtunk.

Néhány ajánlott kiindulási pont, amely e-kereskedők számára hasznos lehet:

Daily Ecommerce Report
Egyetlen gyors összefoglaló, amelynek segítségével naponta ellenőrizhetjük a webáruház főbb teljesítménymutatóit.

Paid vs. Organic Search Performance
Alapvető áttekintő azok számára, akik fizetett hirdetéseket is használnak látogatószerzésre. Az adatokból megismerhető, hogy mennyiben viselkednek másképp az oldalunkra organikus forrásból, vagy hirdetésből érkező látogatók, így az egyes szegmensekre célzottan tudunk a fejlesztéseinkkel fókuszálni.

Site Speed Metrics by Browser & Browser Version
Az oldalak betöltési sebessége egyre kritikusabb mérőszám a keresők és a látogatók szemében is. A betöltési idők jelentősen eltérhetnek az egyes böngészők és böngészőverziók függvényében, ezzel a riporttal ezeket az egyediségeket lehet könnyen azonosítani, és szükség esetén a problémás pontokat feltárni.

Az alapot felhasználva a riport könnyedén módosítható, hogy pl. egyes mobil eszközök alapján készítsen hasonló elemzést.

Ecommerce Metrics by Browser, Browser Version & OS
Az oldal betöltési sebességén kívül más hibák is elképzelhetőek, amelyek csak bizonyos körülmények esetén jelentkeznek. Ha az e-kereskedelmi mutatószámainkat ellenőrizzük ilyen dimenziók alapján, akkor könnyen észlelhetők azok a böngészőspecifikus funkcionális problémák, amelyek akadályozzák az értékesítést.

További inpirációért érdemes a Google Analytics Solution Gallery gyűjteményében böngészni.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Zentai András

Kommunikációs szakember, marketing-tanácsadó, social media manager, a Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.