A logisztika rendszerint a háttérben marad az elektronikus kereskedelemben, miközben a bosszankodásmentes vásárlás elengedhetetlen feltétele. Külön szerepe van ebben a szállítás úgynevezett utolsó kilométerének.

Az magától értetődik, hogy az online áruházak üzemeltetőinek jó kereskedőnek, jó marketingesnek kell lenniük, kevesebb figyelmet kap a logisztika, pedig ahhoz is érteniük kell. Legalábbis a piaci versenyben előnnyel indul, akinek van lövése ehhez a szakterülethez is – derül ki a Readwrite cikkéből.

Ennek szellemében érdemes megismerkedni a kereskedelem logisztikai hátterének néhány alapvető folyamatával.

A beszerzés és forrásfelkutatás az első lépés. Hosszas folyamat előzi meg azt a vevő és az eladó nézőpontjából is boldog pillanatot, amikor a fogyasztó megnyomja az Enter billentyűt, és feladja a megrendelését. Az e-kereskedő dönt a kínálatáról, felkutatja az ebbe illeszkedő termékeket és meggyőződik azok minőségéről és elérhetőségéről. Ez a feltétele, hogy a vásárló azután azt kapja, amit szeretne.

Már-már varázsszó a logisztika számára

A készletmenedzsment, a második lépés. Ez már-már varázsszó. Az e-kereskedőnek gondoskodnia kell arról, hogy a megrendelt áruk éppen rendelkezésre álljanak anélkül, hogy feleslegesen állna a pénze a túl nagy raktárkészletben. Hasonló ez ahhoz, ahogy a jó szakács előkészíti az étel nyersanyagait. Mindenből annyinak és olyannak kell rendelkezésre állnia, amire a vásárlók biztosan lecsapnak.

A Readwrite korábbi cikke idézi a Gartner informatikai tanácsadó cég statisztikáját, miszerint 2025-re a világon 50 ezer teljesen automatizált raktár lesz. Ezekben négymillió robot fog „dolgozni”. Ezek persze a standard igényeket fogják kiszolgálni. A kisebb logisztikai cégekre marad az egyedi, egyszeri elvárások teljesítése.

A szállítási módszerek kiválasztása a logisztika harmadik eleme. Ezek felelnek azért, hogyan jut el a termék a raktárból a fogyasztóhoz. A leggyorsabb módszer ma már a kisáruszállítótól a kerékpáron át az önvezető járműig terjedhet. A módszer kritikus jelentőségű, mert a gyors szállítás az udvarias viselkedéssel párosulva fontos összetevője annak, hogy a vevő elégedett legyen a webáruházzal, ahonnan rendelt, és máskor is visszatérjen oda.

A készletirányítás a szállítás része. Az értékesítés utolsó kilométere valójában sokkal hosszabb lehet, ha nem tervezik meg jól a szállítást. El kell kerülni a közlekedési dugókat és minden mást, ami késéseket okozhat. Az áru valós idejű nyomon követésének lehetősége ma már része a logisztika szolgáltatási csomagjának. A vásárlók elvárják, hogy nem több órás, egy- vagy félnapos határidők között érkezzen az áru, hanem akkor, amikor az átvétel nekik a legkényelmesebb.

Az e-kereskedőnek képesnek kell lennie ezt is teljesíteni, ha mosolyt akar csalni vásárlója arcára. Ahogy korábban szó volt róla, ez teszi kritikus fontosságúvá a vásárlás utolsó kilométerének jó szervezését.

A sci-fi megvalósult az utolsó kilométeren

Az e-kerekeskedelem szélsebes fejlődéséből a kiszállítás sem marad ki. Ma már nem tartozik a sci-fi kategóriájába, hogy drónok, önvezető autók vagy más automatizált teherszállító járművek vigyék az árut a raktárból a vásárlóhoz, bár ez Magyarországon még a jövő zenéje.

Nem megoldhatatlan azonban az úgynevezett Collaborative Delivery, a házhoz szállítás egyfajta kalákája. A szomszédok elhozhatják egymás áruját, olyan szívességet kínálva egymásnak, mintha kölcsönkértek volna egy edényt a főzéshez. Nem lehet eléggé hangsúlyozni ennek a módszernek a környezetbarát voltát.

Az utolsó kilométerrel kapcsolatos újítás a mikroraktárak megjelenése. Ezek lényege, hogy a logisztikai szolgáltató kis méretű lerakatokat hoz létre a városok belső részén, így a segítségükkel  lerövidítheti a házhoz szállítás útvonalát. Ehhez persze jó tudni, hogy milyen árukat érdemes a fogyasztók közelében tárolni, amihez viszont adatelemzésre és a várható vásárlások modellezésére van szükség. (Érdemes visszaidézi azonban, hogy a mikroraktár már a 2022-es e-ker trendek toplistájára is felkerült, de az elterjedése sokkal lassabb, mint azt korábban gondolták.)

A kereskedőnek már akkor tudnia kell, mit fog venni a vevő, amikor annak még eszébe sem jut a vásárlás. Ez a „gondolatolvasás” persze nem varázslaton alapul, hanem inkább tapasztalatok szisztematikus feldolgozásán.

Külön kihívást jelent a lopások megelőzése, amit megint csak a modern technológia segíthet. Az okos zármegoldások a csomagtárolóknál, a termékek csomagolásába rejtett nyomkövetők jelentősen csökkentik az áru meglovasításának kockázatát. Végső soron a gyors kiszállítás titka a logisztikai támogatás minden elemének jó megoldása. Borítékolható, hogy ezen a téren az e-kereskedelem fejlődésével párhuzamosak lesznek a változások.