404-es oldalak, néhol elérhetőnek tűnő, másutt egyáltalán nem, vagy a keresett méretben nem rendelhető termékek? Emiatt a vevőid nagyon csalódottak lesznek, így ezeket mindenképp érdemes elkerülni!

Egy-egy kifogyott termék nem csupán egy vásárlás meghiúsulását, de a webshop elhagyását is okozhatja, és bizalomvesztést is eredményezhet a kereskedő felé. A RetailDive 2019-es kutatása azt mutatta ki, hogy a vásárlók számára az egyik legnagyobb frusztrációt pont a kifogyott termékek okozzák: a megkérdezettek 39%-a nyilatkozott úgy, hogy elhagyja a webshopot, és nem keres más terméket, ha az általa választott áru nem elérhető.

Sajnos ez egy olyan probléma, amit még a legjobb készletmenedzsment mellett sem lehet időnként elkerülni, és mindenképp negatív hatással van az üzletre. Azonban nagyon nem mindegy, hogyan kommunikálod le a dolgot: rossz stratégia esetén további felesleges bosszúságot okozol a vevőinknek, de jó taktikával jelentősen enyhíteni tudod a problémát.

Lássunk néhány hasznos tippet és jó példát, amelyek segítségével megőrizheted vásárlóid bizalmát!

Ne lődd le a termékoldalt!

Ezt a hibát sajnos sokan elkövetik, pedig a legfontosabb, hogy ilyenkor ne próbáld meg eltüntetni a terméket! Ha van olyasmi, ami még egy kifogyott árunál is zavaróbb, az biztosan egy 404-es hibaüzenet, és mivel sok esetben a vásárlók egy keresőtalálat vagy termékhirdetés alapján jönnek a webshopodba, hiába teszed elérhetetlenné a saját keresődből a terméket, kívülről akkor is meg fogják találni.

A másik ok, amiért ezt nem szabad meglépni, hogy ha a kereső crawler robotja (amely az weboldalak folyamatos feltérképezését végzi) nem találja az inaktívvá tett termékoldalt, ki fogja azt venni az indexált oldalak közül, így elveszíted a drágán megszerzett organikus keresési pozíciód, és ha később újra elérhető lesz a termék, azt nem fogják a vevőid megtalálni.

Helyezd a kifogyott termékeket a keresési eredmények aljára!

Ez egy nagyon hatásos technika arra, hogy minél kevesebben találkozzanak az épp nem megvásárolható áruiddal, de azok mégis az oldalon maradjanak. Mivel a saját keresőd találati sorrendjét te határozod meg, egyszerűen állítsd be úgy, hogy a kifogyott árukat sorolja be a találatok végére, ahova már úgyis csak a vásárlóid töredéke jut el. Sok webáruház alkalmazza ezt, így a vevők nagyrészt meg is szokták, hogy itt az átmenetileg vagy véglegesen nem forgalmazott termékek szerepelnek, így ez nem fogja őket annyira zavarni. Az eMAG-nál például így szerepelnek a kifogyott termékek a keresési oldalak végén:

Így őrizd meg vásárlóid, ha kifogysz egy termékből

Írd le, hogy miért nem elérhető!

Egyes áruk – szezonalitásukból adódóan – természetes módon nem érhetőek el egész évben, és például az egyedi, exkluzív termékeknél is normális lehet az átmeneti készlethiány. De ha egyéb oka van, azt is közölheted – a lényeg, hogy adj világos indokot arra, miért nem kapható éppen a termék, például:

  • Ez a termék csak márciustól szeptemberig kapható.
  • Szállítási nehézségek léptek fel, ezért átmenetileg nem elérhető.
  • Az igények váratlan megnövekedése miatt sajnos kifogytunk a készletből.

Lényeges, hogy ne csak a termékoldalaknál tüntesd fel a készlethiányt, hanem a találati eredményeknél illetve a termék egyéb megjelenéseinél is, így a vevők számára egyértelműen jelzed, hogy az jelenleg nem elérhető.

Közöld, hogy várhatóan mikor lesz újra kapható!

Ha előre látod, mikor tudod feltölteni a kifogyott készletet, ne feledd tudatni ezt a vásárlóiddal! Ha ez néhány napon belül rendeződik, biztosan többen vissza fognak térni hozzád. Az Alza például nem csak azt közli, hogy mikor várható újra a készlet felöltése, hanem azt is, mennyi érkezik belőle:

Így őrizd meg vásárlóid, ha kifogysz egy termékből

Ha egy terméket a kínálatodban akarsz tartani, de nem tudod előre, hogy mikorra tudod azt szállítani, biztosíts lehetőséget az előrendelésre! Ezzel kedvezni tudsz a leghűségesebb vásárlóidnak – főleg, ha mellé egy kis kedvezményt is kínálsz nekik.

Ajánlj fel helyettesítő termékeket!

Ahelyett, hogy a vevőket további alternatívák nélkül hagynád, sokkal hasznosabb, ha olyan termékeket kínálsz nekik, amelyek paraméterekben közel állnak az általuk keresetthez, lehetőséget adva ezzel, hogy az oldalon maradjanak. Ezt akár egy üzenet formájában is megteheted. A fenti példánál maradva:

Sajnáljuk, de a keresett “Vango Trek Jam Standard 5” jelenleg nem kapható, viszont a hasonló “Ferrino Superlite 700” remek választás lehet!

Értesítsd a vásárlókat, ha újra elérhető lesz, amit kerestek!

Ne szalaszd el az alkalmat, hogy lehetőséget adj vevőidnek: ha továbbra is kitartanak a keresett termék mellett, értesítsd őket, amikor az újra megvásárolható lesz! Ehhez elegendő egy olyan form, amelyen megadják az értesítési e-mailcímüket, mint például az aboutyou.hu-nál:

Így őrizd meg vásárlóid, ha kifogysz egy termékből

Többféle méretben/színben kapható termékeknél jelezd, melyek nincsenek készleten!

Ruházati vagy más olyan termékeknél, amelyek különböző méret- és színválasztékban kaphatók, nagyon gyakori, hogy nem minden variációban állnak mindig rendelkezésre. Ilyenkor nyilván nem kell az egész termékpalettát kivenni a kínálatból, viszont fontos, hogy a megfelelő színű/méretű/anyagú stb. áruknál minél egyértelműbben jelezd a készlethiányt, ahogy többek között a Decathlon is teszi:

Így őrizd meg vásárlóid, ha kifogysz egy termékből

A mai automatizált készletnyilvántartási rendszerek mellett ezeket a praktikákat már igazán könnyen meg lehet valósítani, így egy kis odafigyeléssel minimalizálhatod a vevőid bizalmában keletkezett károkat.