Új szintre lépett az utóbbi években a házhozszállítás; az evolúciós fejlődés a technológiai innovációnak és a jelentős piaci változásokra keresett válaszoknak egyaránt betudható. Az okoslogisztika kifejezéssel is ideje megbarátkozni!

A mesterséges intelligencia és az adatalapú megoldások logisztikai alkalmazása akkor indult látványos terjedésnek, amikor az e-kereskedelmet befolyásoló piaci körülmények is rendkívüli mértékben átalakultak. Ez utóbbi kihívást a koronavírus-járvány, majd a háborús helyzet jelentette a leginkább, de ezzel egyidőben más is történt. A klímaváltozás, illetve a klímavédelem kihívásaira reagálva a csomagkézbesítésben például igénnyé vált a környezeti hatások minimalizálása.  Ez gyors és hatékony megoldást követel meg a logiszitkai ágazattól.

Az utolsó kilométeres futárszolgáltatásokra, gyors csomagküldésre  specializálódott Dodo szakértői szerint az okoslogisztika megjelenése és térnyerése új fejezetet nyitott a házhoz szállítások történetében.

Kritikus pont a kiszállítás

Az e-kereskedelem és a házhoz szállítás területe az elmúlt három évben alapjaiban újult meg. Erre mind az erőteljesen megnőtt vásárlói igények, mind pedig az innovatív logisztikai megoldások megjelenése és gyors fejlődése hatással volt. A házhoz szállítási szolgáltatások minősége kiemelt fontosságú tényezővé vált a vásárlás döntését illetően.

Olyannyira így van ez, hogy az online megrendelések mintegy fele azért hiúsul meg, mert a vásárlók nem találják elég kielégítőnek a felkínált kézbesítési lehetőségeket!

Erre a vállalkozások mesterséges intelligencia- és adatalapú megközelítéssel reagáltak. A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására 2020-ban az online értékesítés ugrásszerűen megnőtt. Majd 2021-ben, a pandémia harmadik hullámával párhuzamosan még látványosabb növekedés kezdődött. Az ok egyértelmű: egyre több online kereskedő ismerte fel, hogy az általa kínált kézbesítés gyorsasága és rugalmassága nagyban befolyásolhatja az üzleti sikereit.

A megugró kereslet és a megváltozott vásárlói elvárások kiszolgálására a Dodo innovatív, technológiaalapú logisztikai megoldások alkalmazásával gyorsan tudott reagálni. Ennek, de az igények változásának megfelelve is, elkezdett rövidülni a házhoz szállítási idő. A melegétel-kiszállítások szegmensében ez „magától értetődő”, de ez lett a helyzet  a tartós fogyasztási cikkek esetében is. Ez pedig azzal is járt, hogy az ilyen rendelések egyre népszerűbbé és rendszeresebbé váltak. Sőt 2020 és 2022 között mintegy ötödével nőtt azok aránya, akik három hónapon belül többször is vásároltak online áruházból.

Nem elég „elég gyorsnak” lenni

Az online kereskedelemben kialakult a kézbesítési szolgáltatások versenye, ami a vevők változó igényei alapján szintén megváltozott. A házhoz szállítás gyorsasága, kiszámíthatósága és minősége  egyaránt meghatározóvá váltak – erre kellett jól reagálniuk a cégeknek.

A Behavio Labs friss (2023. március 24. és április 11-e között 1200 fős reprezentatív mintán végzett) kutatása azt mutatta, hogy a megrendelések mintegy 40 százaléka azért hiúsul meg, mert a megrendelő nem találja elég gyorsnak a kiszállítási időt! Ráadásul: a megrendelők mintegy harmada már a megrendelés napján szeretné kézhez kapni az online vásárolt terméket. A felmérésből az is kiderült, hogy a kézbesítés árképzése sem elhanyagolható. A felmérés szerint a vevők 90 százaléka a szállítás árát tartja a legfontosabb tényezőnek.

Az aznapi kiszállítás és a minél kisebb időablakok iránt igény, a megnövekedett kereslet és az e-kereskedők költségeinek kezelésében kulcsfontosságúvá váltak az olyan okosmegoldások, mint a mesterséges intelligencialapú, valós idejű forgalomelemzés és a feladatok adatközpontú koordinálása. Ezek segítenek racionalizálni a költségeket, optimalizálni a folyamatokat és az erőforrásokat, lerövidíteni a szállítási útvonalakat, valamint gyorsan elhárítani a kézbesítés során felmerülő akadályokat.

Az utolsó kilométeres házhoz szállítás úttörője, a Dodo saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú logisztikai platformját, a GAIA-t használja a kézbesítési folyamat valamennyi elemének megtervezésére. Ennek köszönhetően pedig hatékony szállítási módot és különösen gyors, akár fél órás kézbesítési időt tud kínálni ügyfeleinek.

Drónos kiszállítást is!

A házhoz szállítási lehetőségek megválasztásánál azonban a környezettudatosság is kiemelt vásárlói tényezőként szerepelnek. A logisztikai vállalatok környezetre gyakorolt hatásának csökkentése (rövidebb, gyorsabb szállítási útvonalak, zöldebb szállító eszközök biztosítása stb.) létfontosságúvá válik: felértékelődött a mesterséges intelligencia- és adatalapú logisztikai rendszerek használata.

Már tesztelik azt a rendelés-előrejelző algoritmust, amely két héttel előre képes megjósolni a rendelések számát és a megrendelt termékek mennyiségét. Ennek sikere a futárok és járművek számának, a kézbesítési útvonalak még hatékonyabb tervezhetőségét ígéri. Az alternatív szállítási módok, a kényelmesebb és környezetbarátabb logisztikai megoldások tesztelése is zajlik. A Dodo két éve már vízi kézbesítési teszteket is végzett, amikor a Balatonon vitorlázóknak szállította ki a melegétel-rendeléseket –zéró emissziós elektrojettel, tavaly pedig a drónos kiszállítás pilot projektjét is elindították.

Az intenzíven változó házhoz szállítási trendekhez minden olyan e-kereskedőnek igazodnia kell, aki versenyben akar maradni. Azt kell eldöntenie, hogy ezt megvalósíthatja-e a cégen belüli fejlesztésekkel, avagy mindezt egy külső okoslogisztikai vállalat partnerségével teljesíti.