A raktározás kérdése minden webáruház tulajdonosban felmerül. Milyen raktározási módszert érdemes használni: kiszervezni vagy saját berkeken belül megoldani?  Tapasztalatom szerint mindkét megoldás egyaránt lehet jó és hatékony. Mind a fulfillment, mind a saját  raktározás üdvözítő megoldás, azonban van néhány apróság, amit érdemes figyelembe venni, mielőtt döntést hozol.

Fulfillment

A fulfillment kifejezés gyakorlatilag bérraktározást, bércsomagolást és szállítást jelent. Egy fulfillment szolgáltató tehát bevételezi és tárolja a webáruház termékeit, rendelés esetén pedig összegyűjti, csomagolja, majd a partner futárszolgálattal kiszállíttatja a megrendelő címére.

A fulfillment szolgáltató tehát átveszi a webáruház néhány alapvető és időigényes feladatát díjazás ellenében. Ezzel időt takaríthat meg a webshop tulajdonos számára, hogy más, fontos feladataira koncentrálhasson. Ha minden jól megy.

Vizsgáljuk meg részletesen, hogy milyen előnyökkel jár a fulfillment szolgáltatás:

  • munkabér helyett költségként jelenik meg a szolgáltatás díja, így elszámolhatóvá válik
  • ezzel párhuzamosan nem kell foglalkozni a munkaerővel (HR, pénzügyi, munkaszervezési és egyéb teendők)
  • skálázható, sem a raktárad mérete, sem a munkaerő hiánya nem szab gátat a fejlődésnek, emellett az esetleges rendelésekben megjelenő visszaesés is ugyanígy egyszerűen kezelhető 
  • ha tökéletes a fulfillment rendszer működése akkor azonnali és pontos képet kapsz a pillanatnyi állapotokról (raktáron lévő termékek, kiszállítandó csomagok állapota, helyzete)
  • nem kell egy költséges raktárt fenntartani
  • nem kell bosszantó apróságokkal foglalkozni (pl. rágcsálóirtás)
  • kár esetén a szolgáltató áll helyt

Természetesen nem csak előnyei vannak a szolgáltatásnak, hanem kockázati tényezőket is rejteget, melyek az alábbiak lehetnek:

  • kiszolgáltatottá válsz a szolgáltatónak, ha bármilyen okból kifolyólag elúsznak nem tudsz hatással lenni a folyamatokra
  • a webáruházban elérhető magas cikkszám és raktározás szintjén jelentkező magas tételszám kihívást jelenthet a szolgáltató számára (illetve számodra a díjazás miatt)
  • azonosítóval nem rendelkező termékekkel nem, vagy csak jelentős felár mellett foglalkoznak, illetve azonosítás terén is problémát okozhatnak az ilyen termékek (illetve ez egyéb kockázati tényezőket is rejthet, de erről később részletesen írok)
  • több olyan díjtétel is van, amit sokan nem vesznek figyelembe az induláskor (át nem vett termékekkel és nem jól sikerült pl. év elejei készletbővítéssel jócskán megemelkedik a raktáron lévő termékek mennyisége)

Saját raktár

Az előző fejezetben már érintőlegesen említettem a saját raktározás előnyeit és hátrányait, a fulfillmentes jellemzők mintegy riverzeként, de vizsgáljuk meg tételesen.

A saját raktározás előnyei az alábbiak lehetnek:

  • teljes kontroll, beláthatóság és bejárhatóság (bármikor bemehetsz a saját raktáradba és ellenőrizheted, áttekintheted a folyamatokat. Bármikor dönthetsz úgy, hogy bizonyos csomagok előnyt élveznek, a becsomagolás vagy szállítás sorrendjét szabadon tudod változtatni)
  • termékajánlás esetén a kolléga meg tud győződni a termék tulajdonságairól (ha egy helyen található a raktár és az ügyfélszolgálat) és képet is készíthet
  • a raktári folyamatok (termék érkezése, csomagolás, stb.) felhasználhatóak a közösségi kommunikációban, mint érdekes események
  • magas fokú termék-, és helyismeret alakul ki a kollégák körében, mely óriási előny lehet az azonosítóval nem rendelkező termékek azonosítása esetén, illetve gyorsabb, ezáltal hatékonyabb munkavégzést eredményez
  • óriási termékmennyiség és hatékony munkavégzés esetén árban is versenyezhet a fulfillmenttel (Nálunk 95 ezer feletti cikkszám található meg a webáruházban, emellett közel 46.000 termék raktáron)
  • amennyiben saját csarnokot vásárolsz vagy építesz, ugyan költségként jelentkezik első körben, de az ingatlan befektetésnek is remek, és ha nem romlik az állaga, úgy az értéke folyamatosan növekszik

Mintegy 46 ezer darabos raktárkészlet – Forrás: Sneci.hu

A saját berkeken belüli raktározás hátrányai:

  • relatíve magas költséggel jár (rezsi díjak, adott esetben felújítás, szervizelés, bérlemény esetén bérleti díj)
  • saját csapat szükséges hozzá (bérköltség, emberi erőforrások menedzselése, kitettség a szezonalitásnak: van amikor kevésnek tűnik a munkaerő, van amikor soknak, a betegség miatt kieső munkaerő hiánya negatívan hat a munkafolyamatokra)
  • nagyobb raktár esetén szoftver szükséges a profi működéshez
  • a raktározással, csomagolással és csomagküldéssel kapcsolatos folyamatokat csúcsra kell járatni a hatékony és profitábilis munkavégzés érdekében
  • munka-, és tűzvédelmi szabályoknak meg kell felelni
  • biztosítani kell a munkaeszközöket (polc, PDA, kosarak, kocsik, stb.)

Dropshipping 

Van egy harmadik formája is a webáruház működtetésének. Ez nem más, mint a dropshipping. Ilyenkor a gyártó vagy nagyker biztosítja az árukészletét és egy termékfeedet bocsát a rendelkezésedre. A termékeket belistázod a webshopodba és máris értékesítheted. Nagyszerűen hangzik. Sajnos a tapasztalat már kevésbé szép és jó. Véleményem szerint sokkal több hátránya van ennek a módszernek, mint előnye. 

De legyünk objektívek és nézzük mik az előnyei:

  • Nem igényel csak minimális befektetést (marketing, weboldal)
  • Tapasztalatot szerezhetsz az e-commerce működéséről
  • Ha jó árrésű terméket találsz anyagilag is megérheti

És íme a hátrányok:

  • Amikor más is egyszerű, gyors pénzkereseti lehetőséget lát a dropshippingben, akkor nem csak te, hanem a versenytársaid is ugyanazt a terméket értékesíthetik. Ez növeli a versenyt, nőnek a kattintási árak, emelkedik a marketing költséged.
  • Általában kicsi az árrés. 10-15-20 százalékból kell kitermelned a marketing és egyéb járulékos költségeket, valamint a profitodat
  • Nem a legjobb termékeket biztosítják a gyártók/nagykerek. 47-es cipő, S-es férfi póló és sorolhatnám. A jól fogyó termékeket értékesíti a nagyker a hagyományos csatornákon, a maradék megy dropshippingbe.
  • Ki vagy szolgáltatva a nagykernek. Ha nem jók a termékadatok és nincs a termékből, magyarázkodhatsz.
  • Kevert kosár. Mi történik, ha több beszállítótól  rendel a vásárló egy rendelés keretében? Ki fizeti a két vagy több szállítást? Te vagy vagy a vevő? Valaki tuti rosszul jár. 
  • Visszaküldés, elállás. Mi történik, ha eláll a vásárlástól a megrendelő. Sok esetben a nagyker nem veszi vissza a terméket. Irány a Marketplace vagy a Jófogás? További gondot jelenthet a visszáru tárolása is. 

A saját történetünk 

A cikk megírását azért mertem elvállalni, mert saját tapasztalatunk is van. Tanulságos.

A Sneci.hu  2017-es indulását követően egy kis vidéki üzletet nyitottunk, mely raktárként is szolgált. Fejlődésünk során, részben a koronavírus járványnak köszönhetően kinőttük a helyet. Egy nagyobb, de két szintes relatíve nagy, korábban üzletként szolgáló helyre költöztünk.  A fejlődés folyamatos volt, 2019-re elértük, hogy a szezonban 3-400 csomagot küldtünk ki. Ez természetesen kihívást jelentett és problémákat szült. Igyekeztünk fejleszteni a rendszereinken, folyamatainkon. Ez a törekvésünk több-kevesebb sikerrel járt, de az épület sajátosságai megnehezítették a dolgunkat. Ekkor merült fel annak a lehetősége, hogy kiszervezzük a raktárunkat egy fulfillment szolgáltatóhoz.

Álomszerűen hangzott, hogy nem kell foglalkozni a napi kihívásokkal, csomagolóanyag beszerzéssel, a kollégák mindennapi kéréseivel, stb. Úgy hangzott, hogy egy csomó nyűgtől megszabadulhatunk.

Tárgyalni kezdtünk az egyik legnagyobb hazai fulfillment szolgáltatóval. Többször voltak nálunk, illetve mi is meglátogattuk az általuk működtetett raktárat. Folyamatosan egyeztettünk, hogy miként lehet megvalósítani az együttműködést. Úgy éreztük, hogy mindent alaposan körbejártunk. 2021. februárjában reményekkel telve átköltöztünk a fulfillment raktárba. És hamarosan jelentkeztek az első problémák. Nem olyan tempóban mentek ki a csomagok, ahogy nálunk. Több hiba is megmutatkozott a folyamat során, aminek hatására a webshop értékesítését kénytelenek voltunk ideiglenesen leállítani 10 napra. Mindezt a szezon közepén. Eközben folyamatosan érkeztek a telefonhívások a felháborodott vásárlóktól, hogy hol vannak a megrendelt termékeik.

Napi 8 órában 4 kollégánk csak a telefonokat vette fel és próbálták kezelni a helyzetet. A helyzet súlyosságát jól jellemezte az a hívás ami a rendőrségtől érkezett. Egy felháborodott vevő már a rendőrséget is megkereste, azt feltételezve, hogy csalók vagyunk. Krízishelyzetben voltunk. A kollégáink mindegyike jelezte, hogy fel fognak mondani, ha ez a helyzet nem változik meg. Lépnünk kellett. Kerestünk egy új raktárat és visszaköltöztünk. Azóta kijelenthető, hogy a saját raktározást és csomagolást zökkenőmentesen meg tudjuk oldani. Talán ezt bizonyítja az azóta elnyert néhány díj, amit a webáruház kapott. 

Sneci.hu elismerések – Forrás: Sneci.hu

De a történet lényege nem ez. Hanem az, hogy miért alakult ki ez a helyzet és mi hol követtünk el hibákat.

Ami egy fulfillment kiszervezés esetén kockázat, kihívás lehet:

  • óriási mennyiségű cikkszámmal dolgozik a webshop (nekünk 50.000 felett volt anno, most jóval több)
  • sok termék van raktáron (Anno 20.000 körüli darabszám, most 45.000 körül mozog)
  • nincs vonalkód vagy egyedi azonosító a terméken (ez borzasztó fontos, de még mindig vannak olyan gyártók aki nem látják el ilyen azonosítóval a termékeiket – ez pedig megnehezíti (bizonyos szolgáltatók esetében lehetetlenné teszi) a raktár működését.
  • nagyon sok kísértetiesen hasonló termék van és maximum a gyűjtőn van azonosító – pl. horog, úszó (nehéz az azonosítás, könnyen kallódik)
  • a fentiek függvényében – elsősorban az EAN kód hiányában – termékismeret szükséges a hatékony munkavégzéshez
  • kezeld egészséges szkepszissel, ha minden túl szépen hangzik egy ajánlatban…

Összefoglalás

A tapasztalatom szerint a raktározás mind a fulfillment szolgáltatóval való együttműködés, mind a saját raktár fenntartása formájában lehet jó megoldás. Ez a részleteken múlik. Ahhoz, hogy jó döntést tudj hozni a lehető legtöbb információra van szükséged. Gyűjtsd be ezeket és számolj! Vedd figyelembe az általam leírt kockázati tényezőket, és menj végig a saját vállalkozásod specifikus kockázati tényezőin is.

Jusson eszedbe az is, hogy bárhogy döntesz az nem végleges! Mindig van lehetőség a változtatásra.

A dropshippinget pedig enged el!