Első látásra különösnek tűnhet, ám számos előnnyel bír ez a megoldás, többek között azért, mert gyorsabb, mint a házhoz szállítás.

Amikor tíz évvel ezelőtt az online vásárlás terjedni kezdett, a házhozszállítás mellett megjelentek olyan új átvételi módok, mint az áruházi vagy az utcai átvétel. Ma már ezek egyáltalán nem számítanak újdonságnak, sokkal inkább alapszolgáltatásként tekintenek a megoldásokra a vásárlók.

Ezek közül a Magyarországon leginkább utcai átvételként emlegetett (de eredetileg helyszíni átvételt jelentő) curbside pickup alkalmazása lendült fel az utóbbi években, főleg a koronavírus-járványnak köszönhetően.

Az utcai átvétel

A módszer lényege egyszerű: a vásárló a webshopban válogatja össze a termékeket, az esetek többségében online történik a fizetés is, majd az áruház parkolójában – vagy raktárában, vagy egy erre kijelölt átvételi ponton – kapja meg az eladóktól az összekészített csomagot, egy előre megadott időpontban. Vagyis, mint azt a Shopify erről szóló cikke megjegyzi, ki sem kell szállni az autóból.

A megoldás nem csak egyszerű, hanem kifejezetten Covid-biztos. De nemcsak ezért érdemes utcai átvételt kínálni az ügyfeleknek. Ugyan elsőre egyfajta öszvérmegoldásnak tűnhet a curbside pickup, valójában azonban számos előnnyel rendelkezik.

Miért előnyös az utcai átvétel?

Az utcai átvétel lényegesen gyorsabb, mint a kiszállítás, amire akár napokat kell várni. Olcsóbb, hiszen a vevő zsebében marad a kiszállítási díj, és rengeteg időt és felesleges stresszt is megspórolhatnak azok, akiknek minden percük ki van számítva. Biztosan nem fog elkeveredni a csomag sehol, hiszen a vásárló személyesen megy el érte az értékesítőhöz. A Shopify cikke arról számol be, hogy az Amerikai Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) adatai szerint a fogyasztók csaknem fele kipróbálta már az utcai átvételt, 81%-uk pedig szeretné majd kipróbálni.

Nem mellesleg növeli az ügyfél-elégedettséget is ez az átvételi mód: a vevő nem kap sérült terméket, hiszen helyben ellenőrzi a csomagot. Ez már csak azért is fontos, mert gyakran hiába a posta vagy a futár hibájából érkezik sérült áru a vásárlóhoz, egy felmérés szerint az emberek 79 százaléka soha többé nem vásárol olyan helyen, ahonnan egyszer már hibás terméket kapott.

Van még egy ok, ami miatt célszerű a koronavírus-járvány enyhülése után is megtartani az utcai átvételt: a fogyasztók 85 százaléka tervezi hosszabb távon is fenntartani a pandémia kitörésekor kialakult vásárlási szokásait. Vagyis a retail szektor szereplőinek érdemes a módszerrel számolni a jövőben is.

Az Amerikai Kiskereskedelmi Szövetség pedig arra is kínál ötleteket, hogyan lehet az alapszolgáltatást tovább fejleszteni.

Utcai visszaváltás

Miért ne lehetne az átvétel mellett ugyanilyen módon visszaváltani a termékeket? A Target amerikai szupermarket-hálózat mellett többek között a Nordstrom luxus áruházlánc is lehetővé tette már a vásárlóknak az ingyenes utcai visszaváltást.

Exkluzív ajánlatok

Néhány piaci szereplő különleges kedvezményekkel és promóciókkal ösztönzi vásárlóit az utcai átvételre. A Petco például 10 százalékos kedvezményt biztosít minden olyan online vásárlónak, aki legalább 50 dollárt költ a webshopban, és az áruház parkolójában veszi át a csomagot.

GPS

Kezdetben a vásárlóknak a parkolóba érkezés után telefonon kellett értesíteni a kereskedőt, hogy megjöttek a rendelésért. Ma már azonban akadnak olyan üzletek, ahol GPS segítségével teszik kényelmesebbé a szolgáltatást. A Panera Bread pékség- és kávézóláncnál az applikáción belüli vásárlásnál meg kell adni az autó típusát és színét, amivel a csomagért megyünk, majd érkezéskor csak rá kell nyomni az alkalmazáson belül az „Itt vagyok!” gombra. Az eladó rövid idő múlva már érkezik is az előre összekészített termékekkel.

Extra költségek megszüntetése

Mivel gyors, kényelmes megoldásról van szó, a kiskereskedelemi vállalkozásoknak is érdekük, hogy minél többen és egyre több üzletben vegyék igénybe a szolgáltatást. A Giant Food szupermarketlánc éppen ezért a közelmúltban bejelentette, hogy az utcai átvételre a jövőben már semmilyen minimális rendelési korlát sem vonatkozik, ráadásul eltörölték az átvételi díjakat is.

Hosszabb nyitvatartás

Egyes vállalkozások meghosszabbított nyitvatartással kísérleteznek az utcai átvételt előnyben részesítők számára. Ilyen például a Best Buy elektronikai hálózat, mely a hivatalos nyitás előtti egy órában néhány üzletében csak a curbside pickuppal élő vásárlókat szolgálja ki.