Bevezetés a fulfillmentbe: a kiszervezett logisztika

Bevezetés a fulfillmentbe: a kiszervezett logisztika

Aki még nem tudja, mi az a fulfillment, illetve milyen lehetőségek rejlenek ebben a szolgáltatásban, az most eléggé meg fog lepődni. Ez a megoldás ugyanis lehetővé teszi, hogy az e-kereskedőnek a termékeit se raktározni, se csomagolni, se szállítani ne kelljen. Elég, ha a vétellel és az eladással foglalkozik, a többit pedig kiszervezi.

A fulfillment

Ha nagyon egyszerűen akarjuk megfogalmazni, a fulfillment egy olyan szolgáltatás, ami a webáruház gyakorlatilag minden logisztikai gondjának súlyát leveszi a kereskedő válláról, mert a rendelések teljesítésével kapcsolatos összes feladatot más végzi el helyette. A fulfillment megoldások egyre szélesebb körű elterjedésével így gyakorlatilag bárkinek lehet majd webáruháza, aki kereskedni szeretne, nincs szükség jelentős beruházásokra.

Egy webshop létrehozásához szükséges technológia ma már bárki számára elérhető. Akár  bérelhető szolgáltatásokat igénybe véve, akár ingyenesen letölthető kész szoftvert testre szabva, a beüzemelésre fordított idő után már meg is kezdődhet a termékek feltöltése.  Ami sokkal bonyolultabb, az a logisztika jelentette kihívás: az árut valahol el kell raktározni, a készletet folyamatosan nyilvántartani, a rendelés beérkezésekor a terméket a raktárból kihozni, becsomagolni és intézni a kiszállítást. A fulfillment szolgáltatások minderre megoldást jelentenek. De hogyan működnek?

A fulfillment legfőbb eleme a logisztikai központ. Egy (vagy több) nagy raktárépület, ahol a szolgáltatást igénybe vevő (akár több száz) webáruház árukészletét tárolják, és ahonnan a webshopokba beérkező rendeléseket teljesítik. A vásárló a szokott módon kiválaszt valamilyen terméket a webáruházban, megjelöli a neki kényelmes fizetési lehetőséget, ez általában kártyás fizetés vagy utánvét, majd leadja a rendelést. Ekkor a webáruház jelzést küld a logisztikai központnak a vásárlásról, ahol saját tárolt árukészletéből előveszik, becsomagolják, majd a kereskedő nevében kézbesítik a kért terméket a vevőnek. A fulfillment központ folyamatosan nyilvántartja a készletet, a kereskedővel általában heti rendszerességgel, csomagonkénti díjban számol el, a vásárló a kereskedőnek fizet és vásárlásáról tőle kap számlát is. A költségek így átláthatók és skálázhatók, fix raktározási díj nincs, a kereskedőnél csak akkor keletkezik kiadás, amikor bevétel is van.

A dropshipping

A fulfillmenthez hasonló, de attól lényegi elemében eltérő szolgáltatás a dropshipping. Az ezt használó e-kereskedő egyáltalán nem tart fenn árukészletet, hanem a vásárlói rendelés beérkezésekor rendeli meg az adott terméket a dropshippertől, aki egy nagykereskedő vagy maga a termék előállítója. Az a vevő részére kézbesíti az adott árut, tehát a kereskedő itt sem kerül fizikailag kapcsolatba a termékkel. A dropshipping legfontosabb előnye, hogy sem árukészletet, sem raktárat nem kell fenntartani, komoly hátránya viszont, hogy általában sokkal lassabb a fulfillmentnél: a vevőnek akár több hetet is várnia kell, mire részére a terméket kézbesítik.

Ha egy komplex fulfillment szolgáltatást veszünk igénybe, akkor webáruházunk üzemeltetése egyszerűbbé válik, a termékeinkkel pedig fizikailag sosem kell kapcsolatba kerülnünk. Nincs szükség sem alkalmazottakra, sem raktárra, sem logisztikai szakértelemre, és a tőkeigény is alacsonyabb: csak a beszerzett árucikkeket kell finanszírozni, a logisztikai folyamatok kialakítását nem. A logisztikai központok a csomagdíj fejében sokszor még a számlázás, az arculat szerinti termékcsomagolás, sőt a garanciális ügyintézés tekintetében is minden nyűgöt átvállalnak tőlünk.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!