Az európai uniós hulladékgazdálkodási irányelvekkel és célokkal összhangban, 2023. július 1-től életbe lépett a kiterjesztett gyártói felelősség. EPR – Extended Producer Responsibility. A díjfizetési és adminisztrációs kötelezettség a legtöbb e-kereskedőt is érinti.

A már bevezetett, de még mindig sok kérdőjeles EPR-ben  a termékek gyártói viselik a pénzügyi felelősséget a hulladékkezelésért a termék hulladékká válása után. Mindemellett pedig jelentős adminisztrációs kötelezettségük is keletkezik. Az új szabályozás a körforgásos termékeket, így a csomagolásokat, valamint az egyszer használatos és egyéb műanyagtermékeket kiemelten érinti. A kiterjesztett gyártói felelősség díjfizetési kötelezettsége a körforgásos termék gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik.

A legjelentősebb kötelezetti változás a csomagolószer és a csomagolás anyagáramokhoz kapcsolódik.

A leggyakrabban érintett EPR kötelezettek:

  • külföldről bármilyen terméket becsomagolva Magyarországra behozó gazdálkodó, a csomagolás miatt,
  • a körforgásos termékek gyártói, importőrei, akik belföldön hozzák forgalomba a terméket, vagy saját céljukra használják fel,
  • a csomagolószert beszerző gazdálkodó, aki becsomagolja a termékét és azt saját célra használja (akár a raktározás során), vagy a becsomagolt termékét belföldön forgalomba hozza.

Az EPR bevezetésével előállt helyzetre a kereskedők szempontjából jó megoldást jelenthet a csomagolásmentes kiszállítás. E területen máris megjelent az első szolgáltatói megoldás: a Trans-Sped környezetbarát, ZERO kiszállítási szolgáltatása. Ennek lényege, hogy a kiszállítás során a megrendelt termékeket az eredeti csomagolásukban zárható, mosható, plombálható, többször használatos műanyag ládákba helyezik el. Így a kiszállításhoz használt kartondoboz, és az egyéb hely- és térkitöltő anyagok hulladékától is mentes a rendszer. Az online rendelési és kiszállítási folyamat eleve nem is generál kezelendő csomagolási hulladékot, így a végfelhasználó is mentesül a hulladékkezelési terhétől.

A vásárlók a megrendelt termékeket, tételesen vehetik át a futártól, ami további előnyöket nyújt, majd a láda visszakerül a rendszer körforgásába.

Csomagolásmentes csomag

A műanyag ládás, csomagolásmentes kiszállítás kifejezetten előnyös lehet a több tételből álló, törékeny vagy magas értékű árufélék esetén. A ládák ráadásul plombálhatók, így a benne szállított árura teljes biztonság is garantálható. A Trans-Sped ZERO csomagolástól mentes kiszállítási mód, amely a környezetvédelmi szempontok mellett jelentős költségcsökkentést is biztosít a webáruházaknak – olvasható a cég közleményében. Rendszeres szállítási volumen esetén  – állítja a Trans-Sped – a szolgáltatás felveszi a versenyt az átlagos csomagszállító cégek áraival, a csomagolás-mentesség pedig további költségcsökkentést jelent.

Havi szinten, átlagos csomagmérettel és 4000 csomaggal kalkulálva akár 2 millió forint is megtakarítható a csomagolásmentes kiszállítással” – mondta Bereczki Balázs, a Trans-Sped Kft. logisztikai folyamatfejlesztője. Hozzátette, hogy a pénzügyi megtakarítás mellett a csomagolási folyamatra szánt idő- és munkaerőigény is lényegesen lecsökkenthető.

A szolgáltatásra a következő kalkulációt adta meg a Trans-Sped:

A ZERO-val a táblázatban szereplő segédanyagok mindegyikétől mentesül a teljes szállítási folyamat. Ez azt jelenti, hogy azok költsége mind-mind megspórolható. Ez éves szinten, 48 ezer csomagra számoltan több mint 23,5 millió Forint megtakarítást jelenthet. Havi négyezer feladott csomagra számolva ez azt jelenti, hogy a webshopok csomagonként mintegy 500 forintot spórolhatnak meg a költségeik között.

A Trans-Sped közlése szerint a táblázatban feltüntetett költségeket az általuk elérhető beszállítói árak alapján kalkulálták. Kisebb forgalmú webshopok esetén azonban e költségek magasabbak is lehetnek, így az EPR bevezetése után e hiánypótló szolgáltatás akár még jelentősebb megtakarítás lehetőségét is jelentheti.

Van, aki máris több, mint egy órát nyert vele

A szolgáltatással kapcsolatban a Kosárérték megkérdezte Fülöp Szabolcs ügyvezetőt is.

– Mit vár a TransSped az új szolgáltatástól?

– A Trans-Sped nagy hangsúlyt fektet a zöld megoldások népszerűsítésére és a minél hatékonyabb logisztikai folyamatok kiépítésére. A Trans-Sped ZERO már önmagában is egy misszió, amivel népszerűsítjük a piacon azt, amiben hiszünk. Jelenleg egyfajta úttörő szerepünk van az országosan elérhető klasszikus futárszolgálatokhoz képest a csomagolásmentes megoldással.

A piac eddigi tapasztalataink alapján a várakozásoknak megfelelően és pozitívan reagál a szolgáltatásra, így a júniusi országossá bővülés óta sok-sok új partnerséget sikerült megkötnünk. A megbízók között egyaránt szerepelnek induló, felfutóban lévő webshopok és egészen nagy piaci szereplők is.

Kinek ajánlják, kire fejlesztettékezt a szolgáltatást?

– Mindenkinek érdemes tisztában lennie az EPR pénzügyi hatásaival, a csomagolóanyagra költött összeggel, a csomagolási folyamat erőforrás igényeivel. Van olyan ügyfelünk, aki az átlagos csomagolási idejét 1:19:70-ről bizonyítottan 00:17:53 másodpercre csökkentette velünk.

Megfontolandónak tartom azok számára, akik nagy mennyiségű térkitöltő anyagot használnak fel a mindennapokban, fontosak számukra a zöld megoldások, szeretnének egy olyan futárszolgálatot, ahol a futár valóban felveszi a kapcsolatot szállítás előtt, odafigyeléssel fordul a vevőhöz.

Honnan vették az ötletet és a honosítás során mire kellett külön is figyelniük?

– Az ötlet házon belülről ered: az operatív ügyvezető-helyettesünk állt elő vele, aki látva egy korábbi fulfillment partnerünk piaci kihívásait és a csomagolóanyagok árának drasztikus emelkedését. Találkoztunk már hasonló megoldásokkal, de ezeket jellemzően egy konkrét vállalat saját igényeire szabva, és annak exkluzív felhasználására, magas költségen hozták létre. Mi szerettük volna ezt országossá és szinte minden e-commerce szereplő részére elérhetővé tenni a magyar piacon.

GLS XXL - Ez mind belefér
GLS XXL - Ez mind belefér