2022 novemberének végén látott napvilágot, de idén fogja igazán kiforrni magát az EU által támasztott követelményrendszer, amelynek lényege az eldobható csomagolás visszaszorítása és az újrafelhasználható megoldások alkalmazásának ösztönzése.

Időszerű a szigorú fellépés, mert ha ez így menne tovább, 2030-ra a csomagolási hulladék további 19%-kal nőne az EU-ban, felesleges műanyagokból pedig akár 46%-kal több keletkezne. Az online értékesítés térnyerése az utóbbi két évben erre csak rátett egy lapáttal, mivel a webshopok sokszor még a “levegőt is becsomagolják” termékeik mellé.

Az új környezetvédelmi irányelvek betartása nem csak azért lesz fontos az e-kereskedelmi cégeknek, mert törvény írja elő, hanem mert közönségük is egyre inkább ezt várja tőlük: egyes felmérések szerint minden második online vásárló számára vonzóbb az a webáruház, amely egyértelműen jelzi, hogy környezettudatosan szállít, vagy fenntartható csomagolást használ.

Pozitív példák

A kisebb forgalmú, életútjuk elején álló webshopoknak sokszor kreatív, költséghatékony ötleteik vannak arra, hogyan tehetnék a szállítást és a csomagolást fenntarthatóbbá. Tóth Péter, egy általunk megkérdezett fiatal webshop, a somliget.hu tulajdonosa elmondta, hogy ő gyűjti a kiszállításra alkalmas dobozokat és töltőanyagokat, és csak akkor vásárol újat, ha muszáj. Az üvegeket viszont, melyekben a termékeit értékesíti, egyelőre nem hasznosítja újra, mert ennek költségei és logisztikája jelenleg még meghaladja lehetőségeit. Ez lesz az egyik olyan sarokpont, amelyet alaposan ki kell dolgozni, mert a higiéniai követelmények betartása és összeegyeztetése a financiális lehetőségekkel komoly fejtörést okoz az iparági szereplőknek.

A Falussy Zöldségtermelő szombathelyi családi gazdaság számára is fontos a fenntarthatóság. A vásárlók faládákban kapják meg a zöldséget és gyümölcsöt, a darabos áruhoz pedig növényi keményítőből készült, úgynevezett PLA papírtasakot használnak, ami 100%-ban komposztálható és biológiailag lebomló. A nem darabos és levet eresztő gyümölcsök szállításához azonban még műanyag dobozokat használnak – erre eddig nem találtak jobb megoldást, bár folyamatosan keresik a környezetbarát lehetőségeket. A ládák rotációját eleinte cseredarabbal oldották meg, de később áttértek a zéró csomagolásra, ami azt jelenti, hogy a vevők a rendelés kézhezvételekor átpakolják a termékeket saját tárolóikba, a ládák pedig visszakerülnek a rendszerbe. Ügyfeleik 15%-a a még használható zacskókat is visszaküldi.

“Ez persze kevésbé fontos százalékos arányban, mint mondjuk egy hasonló profilú, de budapesti törzsközönséggel dolgozó szolgáltató esetében.”

– mondja a családi gazdaság vezetője, Falussy Péter. Az irány azonban mindenképp jó, mert megszűnik a felgyülemlő szemét a felhasználó otthonában, és nem mellékesen a webáruházak költségei is csökkenek, ha nem kell felesleges csomagolóanyagot rendelniük.

Csomagolási trendek: mit vár az EU, hogyan csinálják a webshopok?

Hasonló elven működik a Trans-Sped és a Lifestyleshop Próbafutár szolgáltatása, amellyel a termék visszaküldésének problémáját oldják meg környezetbarát, költséghatékony és csomagolásmentes módon. A működés egyszerű: a futár megvárja, amíg a vevő felpróbálja a megrendelt ruhaneműt vagy cipőt, és ha nem felel meg az elvárásoknak, rögtön vissza is szállítja azt.

De nézzünk egy nagyobb forgalmú, a napi fogyasztási cikkek piacán tevékenykedő szereplőt is! A hazai online paletta nemrég debütált, és rövid idő alatt jelentős fejlődést elért bevásárlóplatformja, az Avokado is szívügyének tekinti a környezettudatos működést. Csomagoláshoz nátronpapírból készült, környezetbarát papírzacskókat használnak, melyek élettartama hosszabb, mint hagyományos társaiké, ezért a vásárlók akár többször is fel tudják használni őket. A rendelések összekészítésénél figyelnek arra, hogy csak annyi csomagolóanyagot használjanak, amennyi feltétlenül szükséges: a nagyobb, fóliázott termékeket például nem csomagolják be külön, és a már említett, erősebb kivitelű zacskóknak köszönhetően a nehezebb darabokat sem kell duplán csomagolniuk.

Csomagolási trendek: mit vár az EU, hogyan csinálják a webshopok?

Partnerei kiválasztásában is előnyben részesíti azokat a kereskedőket, akik szintén törekednek a fenntarthatóbb működésre, így a vásárlókhoz is kevesebb csomagolásban, fenntartható körülmények között termesztett és gyártott termékek kerülhetnek. Belső folyamataik kialakításában is céljuk, hogy minél több szempontból fenntarthatóak legyenek, akár a kiszállítási útvonalaik optimalizálásával (minél kevesebb üzemanyagot fogyasztva ezzel), akár a munkafolyamataikat tekintve.

Vásárlóközönségük véleményét folyamatosan kikérik és nyomon követik a különféle platformokon, sőt, idén tavasszal, a Föld Napja alkalmából egy szélesebb körű kampányt és felmérést is terveznek, amelynek eredménye fontos forrása lesz további fejlődésüknek, többek között a fenntarthatóság terén is.

“A fenntarthatóságot mi arra is vonatkoztatjuk, hogy mennyire előnyös és kifizetődő hosszú távon az a mentális stratégia és gondolkodás, amiben hiszünk, és ami alapján dolgozunk.”

– mondta el Simon Zsuzsanna, az Avokado marketingvezetője.

Technológiai megoldások

A csomagolóanyagok használatát viszont nem tudjuk teljesen elkerülni, de ha már szükség van rájuk, kereshetünk alternatívákat. Van miből választani: a tavalyi év során is több hasznos kutatás indult új anyagok fejlesztésére. Az amszterdami Innovation Horizon konferencián az ukrán Releaf Paper bemutatta, hogy a lehullott levelekből származó cellulózszálak hogyan alakíthatók csomagolótermékekké. A startup 2,5 millió eurós támogatást kapott az Európai Bizottság EIC Accelerator programjából, így számíthatunk arra, hogy a kezdeményezés idén új lendületet kap, és tovább folytatódnak a kutatások.

Csomagolási trendek: mit vár az EU, hogyan csinálják a webshopok?

Az AirWave német cég 35 éve foglalkozik légpárnás csomagolási megoldások gyártásával. Egyik fejlesztésük a burgonyakeményítőből előállított, 100%-ban lebomló bio fólia. A burgonyakeményítő használata környezetkímélő, ugyanakkor segít megóvni a jövő generációját a felesleges műanyag hulladéktól. Otthon komposztálható, nem igényel ipari környezetet, akár a háztartási szerves hulladékhoz is dobható.

A megfelelő dobozméret problémájára kínál innovatív megoldást a Doosopmaat.nl. A holland cégnél az Agfa technológiáján alapuló digitális technikával egyedi méretűre szabhatják a dobozokat a megrendelők. Ezzel felesleges több száz dobozt raktározni, a cég online felületén gyorsan és kényelmesen konfigurálható a megfelelő méretű és adottságú doboz.

Hazai terepen is vannak pozitív kezdeményezések: az orosházi OVM-Karsai Műanyagfeldolgozó Ipari Zrt. magyar és nemzetközi díjakat is nyert egy olyan csomagolóanyag előállításával, amelyet korábban az autóiparban használtak, de az általuk alkalmazott fejlesztéssel szélesebb körben hasznosítható és teljes mértékben újrahasznosított PET alapanyagból készül.

Bár egyelőre úgy tűnik, hogy a papíralapú megoldások nem válthatják ki teljesen a műanyag csomagolások alkalmazását, azért az látszik, hogy főként a kisebb vállalkozások egyre inkább a környezetbarát csomagolást részesítik előnyben. A nagyobb cégeknek is vannak már izgalmas megoldásaik termékeik “műanyag ruhatárának” lecserélésére: nemrég a Nestlé a régi, műanyagalapú csomagolást mellőzve, újrahasznosított papírba burkolt nescafét dobott piacra, melyet nem mellesleg a magyar piacon teszteltek először.

Csomagolási trendek: mit vár az EU, hogyan csinálják a webshopok?

A fentiekből láthatjuk, hogy az Unió által kiadott irányelvek megfelelő táptalajra találtak mind a hazai, mind a nemzetközi e-kereskedelmi szereplők és vásárlóik körében. A fenntarthatóbb megoldások alkalmazásával talán nem lehetetlen vállalkozás az elindult negatív folyamatokat visszafordítani és olyan körülményeket teremteni a kereskedelemben, ahol a vásárlás öröm vevőnek és eladónak, és nem okoz felesleges terhelést bolygónknak.