A főként lábbeliket forgalmazó LifeStyleShop a Trans-Sped logisztikai szolgáltatóval karöltve egyedülálló megoldást vezetett be, hogy az online vásárlással járó egyik legnagyobb nehézséget kiküszöbölje.

A Próbafutár szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a nem megfelelő terméket azonnal visszaküldje a vásárló, amit úgy oldanak meg, hogy a kiszállítást végző futár megvárja, amíg a vevő felpróbálja a rendelt lábbeliket, és amennyiben valamelyiket nem szeretné megvásárolni, egyből vissza is szállítják azt. A Trans-Sped ZERO kiszállítás lehetővé teszi, hogy mindez már másnapi kiszállítással, környezetbarát módon legyen elérhető.

Az innovatív ötletről és ennek logisztikai megvalósításáról Kobza Andrást, a LifeStyleShop vezetőjét, és Bátki Sándort, a Trans-Sped operatív ügyvezető-helyettesét kérdeztük.

Több nagy divatcikk-forgalmazó fejleszt AR és VR megoldásokat, illetve az omnichannel értékesítés különböző formáit alkalmazzák, hogy megpróbálják kiszolgálni a termékek fizikai felpróbálására mutatkozó igényt. Ha jól gondolom, a Próbafutár ötlete is ilyen célból született. Mesélnél erről bővebben?

András: Több oldalról érkezett a motiváció, hogy megoldjuk ezt a kihívást. Az egyik a vásárlói oldal, vagyis a méret és a kinézet problémája, ami talán a legnagyobb nehézség egy ruha vagy cipő online vásárlása esetén: ha egy cipőboltba bemegyünk, felpróbáljuk, és nyomja a lábunkat, vagy lábon már nem tetszik, akkor azt nem vesszük meg. A cipőknél nagyon fontos az, hogy néznek ki a vásárló lábán, amire az említett AR és VR megoldások még nem működnek igazán jól. Mi lábon is fotózzuk a termékeket, de ez sem helyettesítheti a valódi felpróbálást.

A termék cseréjére vannak olyan megoldások, mint például az ingyenes visszaküldés – mi ezt csomagautomatákon keresztül biztosítjuk. Ez azt a gondot megoldja, hogy a vevő számára nem kerül plusz pénzbe a visszaküldés, viszont így továbbra is várni kell a cseretermékre, és a vásárlónak aktívan tennie kell érte valamit, hogy a felesleges áru visszakerüljön a webshophoz. Erre a fájdalompontra tehát így nem adunk megfelelő választ.

A másik szempont az volt, hogy maga a visszaküldés valójában mindig pénzbe kerül. Még ha a vevő fizeti, számunkra akkor is energiába kerül és költséget jelent: növeli az ügyfélszolgálati leterheltséget és a visszáru miatti adminisztrációt. Ezért kezdtünk el gondolkodni egy új megoldáson, és a közös gondolkodásba bevontuk a logisztikai szolgáltatónkat, a Trans-Spedet is, akikkel több körön át beszélgettünk a lehetőségekről. A ZERO szolgáltatásuk nekünk nagyon tetszett, már csak a feltételeket kellett kitalálni ahhoz, hogy a futár meg tudja várni a felpróbálást. Ilyen például az, hogy bankkártyával előre kell kifizetni a terméket, hogy ne kelljen az utánvéttel is időt tölteni, illetve ez ésszerű kereteken belül tartja a vásárlást is, hogy ne kelljen mondjuk 50 cipővel szaladgálnia a futárnak.

A termékvisszaküldés költséges, és az extra körök miatt nem túl környezetbarát, amit a Próbafutár szolgáltatás nagyrészt kiküszöböl. A vásárlóknak is egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság, amit ti a csomagolásmentes, ZERO kiszállítási megoldással támogattok. Hogy működik ez?

Sándor: A Próbafutárhoz hasonlóan a Trans-Sped ZERO is egy egyedülálló megoldás, mert az összes többi last mile szolgáltató csak kartonos, becsomagolt terméket visz. Ezzel szemben mi többször használatos ládákban szállítunk, ami rengeteg csomagolóanyagot, térkitöltőt megspórol, és így kevesebb hulladék keletkezik. A környezetbarát jellegén túl a gyorsaság is fontos jellemző, hiszen akár aznapi kiszállítást is tudunk vállalni ezzel a megoldással.

Jelen pillanatban a Trans-Sped ZERO Budapesten és annak vonzáskörzetében érhető el. Ennek kiterjesztését a napokban indítjuk Tatabánya környékén és Szolnok-Debrecen vonalon, vagyis a Próbafutár szolgáltatást is bővíteni tudjuk ezekre a területekre.

A Trans-Sped nem túl régóta foglalkozik e-kereskedelmi logisztikával. Mi indított el benneteket, hogy erre a piacra lépjetek, és megalkossátok a ZERO szolgáltatást?

Sándor: Tradicionális logisztikai szolgáltatóként felismertük azt, hogy mivel az e-kereskedelem még bőven felfutóban van itthon, mi sem maradhatunk ki ebből, hiszen ha megnézzük a nyugat-európai vagy akár a tengerentúli példákat, ott a kereskedelem nagy része már az interneten zajlik. Ezért vásároltunk tulajdonrészt az egyik leginnovatívabb magyar startupban, a Webshippy-ben, akik kiemelkedő szoftveres megoldásokkal rendelkeznek.

Eleinte nem akartunk beszállni a last mile piacra, hiszen rengeteg nagy szolgáltató működik ezen a területen, az ügyfelekkel beszélgetve viszont kiderült, hogy sokaknak nehézséget okoz a csomagolás, és környezetbarát megoldást szeretnének. Ennek hatására döntöttünk úgy, hogy létrehozzuk a ZERO szolgáltatást, ami többet nyújt, mint amit a többi csomagküldő tud nyújtani az ügyfeleknek, és egyre nagyobb az érdeklődés iránta.

Amikor elindítottuk, úgy gondoltuk, hogy ez csak úgy tud működni, ha nálunk van a fulfillment is. Azóta már kitaláltuk, hogy megoldható úgy is, ha egy webshop saját raktárral dolgozik, hiszen ehhez csak arra van szükség, hogy odavigyünk nekik egy ládát, amiben elhozzuk a termékeiket, és otthagyjunk egy üreset.

Trans-Sped ZERO

A környezetvédelmi szempontok mellett tudjuk, hogy az árérzékenység nagyon erős jellemzője a hazai vásárlóknak. Mekkora többletköltséget okoz ez a szolgáltatás?

András: A jelenlegi, 1490 Ft-os árhoz képest a normál kiszállítás nem sokkal, kb. 200 Ft-tal kerül többe, vagyis nincs jelentős különbség. Mivel a Próbafutár még nincs benne annyira a köztudatban, sok időt, energiát és pénzt kell fektetnünk az edukációba, hogy megértsék az ügyfelek: ezzel a pár száz forinttal megspórolnak egy csomó bonyodalmat és időt. Az emberek hajlamosak a saját idejüket kevésbé értékelni pénzügyileg, de maga a bázis szerintem elég jelentős: sokan akarják már másnap megkapni, felpróbálni a cipőt, és nem kevés azoknak az aránya sem, akiknek a környezetvédelmi szempontok is fontosak.

Sándor: Én úgy látom, hogy a magyar vásárlók még mindig nagyon árérzékenyek, és keresik az ingyenes szállítás lehetőségét. Itt az a meghatározó, hogy a webshopok mennyire elkötelezettek a fenntarthatóság mellett, és hogy ők is lássák azt, hogy a csomagoláson sokat lehet spórolni. Lehet, hogy egy kicsit drágább ez a szolgáltatás, de ezen az oldalon meg lehet takarítani majdnem ugyanazt a költséget.

Milyen a fogadtatása ezeknek az innovatív megoldásoknak? Milyen visszajelzéseket kaptatok a Próbafutár és a ZERO szolgáltatásokkal kapcsolatban?

András: Bizonyos szempontból rosszkor indultunk, hiszen ilyenkor, nyáridőben jellemzően kis értékű papucsokat adunk el nagy mennyiségben, ahol azt a kisebb felárat, amit ez a szolgáltatás jelent, nem mindenki hajlandó kifizetni. Ettől függetlenül folyamatosan vannak rendeléseink, és különböző reklámokkal, influencer marketing hirdetésekkel népszerűsítjük a Próbafutárt, hogy minél többen megismerjék ezt a szolgáltatást. Eddig mindenkinek tetszett, akivel erről beszéltünk, hiánypótlónak és jó ötletnek tartják, de egyelőre a napi pár rendelésből még nem tudunk komoly statisztikai elemzéseket végezni. Az igazi próbaidőszak ezért inkább majd ősszel fog elindulni, és a célunk az, hogy addigra jelentős megrendelésszám legyen, amivel már meg tudjuk tölteni a teherautókat.

Fontos megemlíteni, hogy mind a Trans-Sped ZERO, mind pedig a Próbafutár 100 százalékig magyar innováció. Ezeket a szolgáltatásokat a konkurens külföldi webáruházak és logisztikai szolgáltatók nem tudják nyújtani, ami – főként a jelenlegi, turbulens gazdasági helyzetben – adhat egy optimizmust arra nézve, hogy itthon is születnek jó ötletek.

Sándor: Én is így gondolom, és fontosnak tartom elmondani, hogy a magyar e-kereskedők párbeszéddel, együtt gondolkodással igenis tudnak olyan megoldásokat hozni a piacra, ami új lendületet adhat, és segít növelni az értékesítési volument. Mi ebben próbáljuk őket segíteni, és hogy a logisztikára ne csak egy nehézségként és költségként gondoljanak, hanem lehetőségként, együtt gondolkodva, és partnerként tekintve egymásra.

(Támogatott tartalom)