A Kereső a konverziós útvonal (egyik) legfontosabb eleme. Sokan úgy gondolják, hogy egy jól SEO-optimalizált termékkatalógus önmagában elég ahhoz, hogy biztosítsa a termékek láthatóságát, lévén a Google vagy a ChatGPT keresőrobotjai majd elvégzik a munkát a nagy általános keresőoldalakra. Az adatok azonban mást mutatnak. Azok a felhasználók, akik használják egy webáruház belső keresőmotorját, több mint hatszor annyi bevételt termelnek, mint azok, akik nem.
A Kereső a konverziós útvonal egyik (ha nem a) legfontosabb eleme. Ha megfelelően van beállítva, jelentősen növelheti az eladások számát és a konverziók arányát, miközben csökkenti a lemorzsolódást. A Prefixbox analitika portáljának adatai szerint azonban az oldallátogatók csupán 10-30 százaléka használja a keresőfunkciót. Az alábbi táblázat iparágak szerinti megoszlásban is mutatja az arányokat, mivel nagy az értékek szórása a különböző szektorokban:
A webáruházak keresőfunkciója általában az oldal fejlécében található keresőmezőt (search bar) és az ehhez kapcsolódó keresési eredményoldalt (Search Engine Result Page) jelenti. A találatok szűrőkkel (filterekkel) tovább pontosíthatók, és további oldalakon (pl. kosár- vagy kategórioldalakon) is lehetnek ilyen funkciók.
Összefoglalva tehát: a bevételek növelése és a konverziós arány javítása érdekében kézenfekvő a webáruház keresőjének fejlesztése és optimalizálása.
AI Search: a már bizonyított megoldás
A mesterséges intelligencia technológiák fejlődése még tovább növeli a keresőmotorok hozzáadott értékét. Tudom, tudom, sokan azt gondolhatják, hogy “na, egy újabb divatos AI bullshit sztori”. Azonban jelen esetben nem elméleti lehetőségekről beszélek, hiszen már ma is vannak élő oldalakon működő AI kereső megoldások. A két fő terület, ahol jelenleg is tetten érhető az AI hatása:
- automatizáció: minimalizálja a manuális optimalizálás szükségességét, és a
- keresési szándék jobb megértése: képes értelmezni a természetes nyelvű, beszédszerű kereséseket, például: „Egy gamer laptopot szeretnék, amin fut a GTA6.”
A legtöbb AI kereső megoldás vektoradatbázisokra épül, melyeket nagy nyelvi modellekkel (LLM-ekkel) kombinálnak. Ezáltal jelentősen javítható a hagyományos, kulcsszavakra épülő keresőmotorok relevanciája, így a felhasználók jobb és pontosabb találatokat kapnak.
A vektoros keresés során a keresőmotor a termékeket matematikai objektumokká (vektorokká) alakítja. A vektorokat térben elhelyezi, így a hasonló termékek automatikusan egy csoportba (klaszterba) kerülnek. Ugyanezt a transzformációt a kereső kifejezésen is elvégzi. A keresési vektorhoz térben legközelebbi termékek lesznek a találatok. A vektoros keresés a kulcsszó alapú hagyományos technológiákkal együttműködve tudja biztosítani, hogy a felhasználók minden esetben a lehető legjobb találatokat kapják.
A fentieken túl az AI és LLM megoldások használata a keresőmotorokban számos más problémát is hatékonyan kezelnek, mint például:
- szinonima-kezelés: a vektoros technológia automatikusan kezeli az eltérő termék elnevezéseket (pl. notebook-laptop), így nincs szükség kézi szabályok beállítására.
- termékleírások gazdagítása
- chat-szerű keresés és értékesítés (AI agent)
-
+45 százalék bevétel az AI keresővel
Az AI alapú keresők sikerére élő példaként szolgál a Prefixbox AI keresőmotorja, amely 45 százalékkal több bevételt termelt a Bauhaus cseh webáruházában a tesztidőszak alatt, mint a hagyományos, csak kulcsszó-alapú motor. Az eredmények láttán a megrendelő idő előtt kérte az AI Search élesítését, amely azóta is nagy sikerrel működik.
A Shopify keresőjének új szintre emelése
2021 közepén a Shopify az „Online Store 2.0”-ás témák bevezetésével jelentősen egyszerűbbé tette a külső alkalmazások használatát. Azóta egy kattintással ki-be kapcsolhatóak az appok a témaszerkesztőn belül. Így nincs szükség kódinjektálásra vagy egyedi integrációra, ami korábban bonyolíthatta az alkalmazások telepítését és törlését.
Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy még mindig sok oldal használja a régi verziójú, “vintage” témákat. Ezzel nem csupán az a probléma, hogy appok nehezebben (vagy egyáltalán nem) telepíthetőek rájuk, hanem az is, hogy ezek a témák már nem elérhetőek a hivatalos Shopify áruházban. Emiatt nem kapnak új funkcionális vagy biztonsági frissítéseket, így a használatuk egyre kockázatosabb. A „vintage” témákról való átállás tehát nem csak erősen ajánlott, hanem egyre sürgetőbb is.
A modern Shopify környezetben tehát rendkívül egyszerűvé vált külső alkalmazások telepítése a hivatalos Shopify App Store-ból. Ezek az appok kiválóak arra, hogy specializált fejlesztők által készített megoldásokkal bővítsük az áruház funkcióit. Ráadásul a legtöbb alkalmazás ingyenes csomagot is kínál, amellyel teljesen kockázatmentesen tesztelhető egy-egy app hosszú távú elköteleződés nélkül.
A legjobb keresőappok Shopify-hoz: Miért válasszunk külsős megoldásokat?
A Shopify app store-jában elérhető keresőappokkal a keresőmező és a keresőoldal csempéi és szűrői (filterei) optimalizálhatók. Néhány alkalmazás a kategória (collection) oldalak csempéit és szűrőit is kezeli. A legegyszerűbb választás a Shopify saját alkalmazása, a Search & Discovery app. Nagyon intuitív a beállítása, hiszen úgy néz ki és működik, mint bármilyen menüpont az admin felületen. További előnye, hogy a termékek bármilyen változása azonnal megjelenik az appban is, mivel közvetlenül a Shopify adatbázisából dolgozik.
Egyszerűsége azonban a hátránya is, hiszen bizonyos funkciói eléggé limitáltak. Többek között:
- Szűrők maximális száma: Legfeljebb 25 szűrőt lehet létrehozni egy áruházban.
- Szűrt eredmények megjelenítése: Szűrők használata után az eredményeket nem rendezi át folytatólagosan egyetlen oldalra.
- Szűrőértékei közötti keresés hiánya: Ha például egy bolt telefontokokat árul, és a telefontípusok alapján hoz létre szűrőt, az nagyon hosszan görgethető listát fog eredményezni, amiben ráadásul nem lehet keresni
- Korlátozott személyre szabhatóság
- Korlátozott ügyfélszolgálat: Az alkalmazás supportja nem mindig nyújt kellően segítőkész megoldásokat.
-
Külsős (third-party) specializált keresőappok
Éppen ezért jönnek nagyon jól a külső, specializált fejlesztő cégek keresőalkalmazásai, amik extra szolgáltatásokkal, teljes testre szabhatósággal és dedikált ügyfélszolgálattal állnak a felhasználók rendelkezésére. Korábban a Prefixbox a közép- és nagyvállalatokra fókuszált egyedi megoldásaival. Néhány hónapja azonban szabadon elérhetővé tettük keresőszolgáltatásunkat a Shopify webáruházak számára is.
A Prefixbox app segítségével például a keresőablak és a keresőoldal a Shopify témaszerkesztőjén belül szabható testre. A szűrők mini keresővel is kiegészíthetőek, amivel kereshetővé válnak a szűrőértékek is. Emellett a rendszer automatikusan csak a kereséshez releváns szűrőket jeleníti meg, így például nincs szükség manuális beállításra minden kollekciónál.
Az elérhető kereső és filter alkalmazások teljes listája ebben a kategóriában látható a Shopify app store-jában.
Összefoglalás
A webáruházak keresőfunkciójának optimalizálása kulcsfontosságú a konverzió javítása és a bevételek növelése céljából. Statisztikák szerint a keresőt használó vásárlók több, mint hatszor nagyobb bevételt generálnak. Az AI megoldások, mint például a vektoros keresés és a nagy nyelvi modellek alkalmazása ráadásul tovább javítják a keresők eredményességét és a felhasználói élményt. Ezek a technológiák nem csak a manuális beállítások szükségességét csökkentik, hanem a keresési eredményeket is pontosabbá és relevánsabbá teszik.
A Shopify-on különösen egyszerűvé vált a külső fejlesztésű, specializált appok használata. Ezekkel a webáruházak kereső és szűrő funkciói könnyen finomhangolhatók, és testre szabhatóak extra szolgáltatásokkal és dedikált ügyfélszolgálattal.