Miért fokozottan fontos a kép SEO alapjait alkalmaznunk 2023-ban? Hogyan állj neki a képek optimalizálásának? Az alábbiakban ezekre adunk választ.

A kép SEO (a képek keresőoptimalizálása) kifejezés arra utal, hogy a weboldalunkon elérhető képek méretét, tulajdonságait és beállításait optimalizáljuk a keresőmotorok számára. Ennek célja, hogy nagyobb láthatóságot, jobb pozíciót érjenek el a keresési eredményekben, és így több organikus látogatót hozzanak a weboldalra.

Miért fontos a képek keresőoptimalizálása?

Ahogyan a 2023-as SEO trendek cikkünkben is említettük, a képfelismerés rohamosan fejlődő iparág, a Google pedig egyre gyakrabban jelenít meg a képeket a keresési eredmények között, gyakran a szokásos organikus találatok felett. A SERP funkciók változatosságával a vizuális tartalmak láthatóan még nagyobb szerephez jutnak majd a jövőben.

Nemcsak a Google igyekszik egyre változatosabb tartalomformákkal kiszolgálni a felhasználókat, hanem a képkeresések aránya is növekvő tendenciát mutat. 2022-es adatok szerint a Google-ben a képkeresések aránya az összes keresés 22,6%-át teszi ki. Az optimalizált képek természetesen a Google Képek között is előkelőbb helyen jelennek meg, így növelik az átkattintás és a közvetlen látogatószerzés esélyét. Ezért is fontos, hogy weboldalunk képei optimalizálva legyenek, máskülönben komoly forgalomtól lehet elesni. Webáruházak, termékbemutatók, tesztek esetében ez hatványozottan igaz.

A közvetlen látogatószerzés mellett a keresőoptimalizált képek az on-page SEO eredményeinket is javítják. A rangsorolás során a keresőmotorok figyelembe veszik a kép nevét, az alt textet (helyettesítő szöveget), a kép leírását, méretét és minőségét, a képek strukturált adatait, a betöltési sebességet, valamint a körülötte lévő szöveges tartalmat is. Ezek mind SEO rangsorolási tényezők, ezért fokozottan fontosak a weboldalak megfelelő rangsorolásához.

Milyen további előnyei vannak a keresőoptimalizált képeknek?

A kép SEO egyik legfontosabb előnye és látható eredménye, hogy gyorsíthatjuk vele az oldalunk betöltési sebességét. A gyorsabb oldalbetöltés javítja a felhasználói élményt, és csökkenti a visszafordulási arányt. A látogatók kb. 40%-a elhagyja azt a weboldalt, amely 3 másodperc alatt nem tölt be, így ha folyamatosan magas bounce rate-tel bajlódunk, érdemes ellenőrizni a képek méretét és beállításait – ehhez az alábbiakban adunk tippeket. A „mobile-first” korban természetesen az oldalbetöltési sebesség, illetve a megfelelően optimalizált képek mobilon is elengedhetetlenek. A megfelelő méretű és formátumú képek, amelyek figyelembe veszik a sávszélességet és a képernyő korlátozott méretét, szintén jobb felhasználói élményt biztosítanak.

A képek keresőoptimalizálásának további előnye, hogy az alt text (helyettesítő szöveg, amely a nem megfelelően megjelenő képek helyén jelenik meg) kitöltése segíti az akadálymentesítést, vagyis a látássérült felhasználók számára a képek értelmezését. A keresőmotorok is előnyben részesítik az akadálymentesített weboldalakat, így érdemes a weboldalképek alt textjét tömören, de minél pontosabban megfogalmazni.

Ennyi érv biztosan meggyőzött, hogy érdemes energiát fektetned a kép SEO szabályainak alkalmazásába a saját weboldaladon. Nézzük, mik a képek keresőoptimalizálásának kulcs lépései, amiket semmiképp ne hagyj ki a folyamatból!

A kép SEO kulcslépései

1.) Nevezd el megfelelően a képeket

Adj a képnek értelmes, leíró fájlnevet, amelyből a keresőmotorok könnyen értelmezni tudják, miről szól a kép. A Google tanácsa, hogy legyen rövid, leíró jellegű a fájlnév, és amikor csak lehet, kerüljük az olyan elnevezéseket, mint “IMG00023.jpg”. Amennyiben több száz vagy több ezer kép jelenik meg a honlapodon, érdemes a képek elnevezését automatizáltan megoldani.

2.) Add meg a kép tömör, de pontos leírását az alt textben

Az alt text (az alternative text rövidítése; alt tag vagy alt attribútum néven is ismerheted) vagy magyarul helyettesítő szöveg a weboldalon megjelenő képekhez rendelt rövid leírás, aminek célja, hogy a kép tartalmáról szövegesen adjon információt, ha a kép valamilyen oknál fogva (például lassú internetkapcsolat vagy képblokkolás miatt) nem jelenne meg helyesen. Ahogyan már említettük, az alt text a weboldalak akadálymentesítése miatt is fontos.

Általános aranyszabály, hogy minden esetben érdemes kitölteni a képeknél az alt textet. A jó helyettesítő szöveg röviden (maximum 125 karakterben) és pontosan leírja a kép tartalmát, és tartalmaz releváns kulcsszavakat is az oldal témájához kapcsolódóan. Amit viszont kerüljünk, az a „kép” vagy „fotó” szavak használata, ami az algoritmusok számára redundáns információ, hiszen tudják, hogy egy képről van szó.

3.) Használj keresőbarát URL-eket

A webhelyen szereplő képek esetén a képfájlok URL-jei is fontosak a keresőmotorok számára, mivel segítik az algoritmusokat a kép tartalmának és relevanciájának megértésében. Ellenőrizd, hogy a képek linkjei megfelelően vannak-e megadva, jó leíró értékkel rendelkeznek-e, illetve hogy a robotok nincsenek-e letiltva a képek feltérképezéséről, amennyiben szeretnéd, hogy publikusan elérhetőek legyenek a keresőkben. Ha lehet, ne változtass a képek URL-jén (a keresőmotorok ritkábban térképezik fel a képeket, mint a weboldalakat, így fontos a stabil elérhetőség), de ha mégis szükséges lenne, használj 301-es átirányítást ilyen esetekre.

4.) Ügyelj a kielégítő képméretre és minőségre

A nagyméretű képek lelassíthatják a weboldal betöltését, ami negatív hatással lehet a annak rangsorolására. A túl kicsi vagy pixeles, homályos, nem elég jó minőségű képek viszont a felhasználói élményt ronthatják, illetve az átkattintási arányt is csökkentik a képkeresések során. A képek méretének csökkentése is egy opció a weboldalra feltöltés előtt és után is, sőt ezt a lépést automatizálhatod is plugin segítségével, amennyiben manuálisan nem kezelhető a mennyiség. A másik lehetőség a képek tömörítése. Használhatsz képszerkesztő, képtömörítő eszközöket (pl. Photoshop, GIMP, vagy online eszközöket, mint a TinyPNG, a Smush vagy a Compressor.io) a képek méretének csökkentéséhez anélkül, hogy jelentősen rontanád a minőségüket. Így a felhasználókat is kiszolgálod, és az oldalsebesség sem látja kárát.

5.) Válaszd a megfelelő képformátumot

Nincs egyetlen jolly joker formátum, ami mindig beválna. A megfelelő formátum a kép tulajdonságaitól és kép funkciójától is függ. A JPEG a legnépszerűbb képformátum, többnyire fotókhoz, digitális art képekhez a legalkalmasabb. Előnyük, hogy nagyon kis méretűre is tömöríthetők. A PNG alkalmasabb vektorgrafikákhoz és átlátszó hátterű képekhez, míg az SVG ikonok és logók esetében használatos. Az újabb formátumok, mint a WebP és AVIF, amelyek kisebb fájlméret mellett kínálnak jó minőséget, de figyelj a böngészők támogatására: a régebbiek nem fogják megjeleníteni ezeket a formátumokat. Mozgóképekhez, mémekhez, animációkhoz GIF-et is használhatsz.

6.) Alkalmazz reszponzív képeket

A felhasználók már 2014 óta több Google keresést indítanak mobileszközről, mint desktopról, ma pedig már 60% feletti ez az arány. A képkeresések többségét is mobilról végzik, így különösen fontos, hogy a képeid méretét többféle digitális eszközre is optimalizáld. Használj olyan reszponzív képeket, amelyek automatikusan alkalmazkodnak a különböző képernyőméretekhez és eszközökhöz. Ez javítja a felhasználói élményt és a weboldal betöltési sebességét, amik az egyik legfontosabb szempontok a rangsoroláskor.

7.) Figyelj a kép megfelelő kontextusára és elhelyezésére az oldalon

Először is ügyelj arra, hogy a képek körüli szöveg passzoljon a kép tartalmához, és releváns legyen a felhasználók számára. Arra is érdemes figyelni, hogy a kontextust jelentő szöveg tartalmazzon releváns kulcsszavakat, amelyek segítik a keresőmotoroknak megérteni a kép témáját és kontextusát. A Google kép SEO útmutatójában John Mueller senior specialista azt javasolja, hogy amennyiben releváns, használjunk képaláírást (captiont) is, ami szintén segít megérteni a felhasználóknak és a keresőmotoroknak is, pontosan mit mutat a kép.

A Google szakértője azt is ajánlja, hogy a legfontosabb képet az oldal tetejéhez közel helyezzük el. Ez lehet egy cover (borítókép) vagy akár egy beágyazott kép is. Attól viszont tartózkodjunk, hogy szöveget, pláne fontos részeket jelenítsünk meg a képeken. Nem minden keresőmotor képes a képre írt szöveget értelmezni, ráadásul fordító bővítmények vagy appok sem fogják tudni lefordítani a képen lévő részt az esetleges idegen nyelvű látogatók számára.

A fenti tippek akár kezdők számára is könnyen megvalósíthatók. Alább mutatunk még néhány haladó képoptimalizálási lehetőséget.

8.) Strukturált adatok használata

Ügyelj rá, hogy a megfelelő strukturált adat markupot (pl. termék, videó, recept) használd a weboldalon. A strukturált adatok a képek annotálásához használatosak, segíthetnek a keresőmotoroknak pontosabban értelmezni és indexelni azokat, ezen kívül növelik az esélyét, hogy a webhely képei megjelenjenek a bővített találatok között a SERP területen, az organikus találatok felett, további plusz látogatót vezetve a weboldalra.

9.) Késleltetett betöltés

A késleltetett betöltés (vagy lazy loading) az a módszer, amikor a böngésző addig vár a tartalom betöltésével, amíg a felhasználó el nem jut hozzá az oldalon. Ez a technika gyorsabbá teszi az oldalsebességet, és különösen a hosszabb oldalakon előnyös, ahol sok a vizuális, képi tartalom.

10.) Spórolj betöltési időt a képek gyorsítótárazásával

Győződj meg arról, hogy a képek helyesen vannak tárolva és gyorsítótárazva a szerveren. A képek gyorsítótárazása (caching), amikor egy, már az oldaladon járt felhasználónak az újbóli látogatáskor nem kell újra letölteni az oldalt, hanem az a böngésző memóriájából töltődik be. A gyorsítótárból előhívás segít a gyorsabb betöltésben és a sávszélesség megtakarításában, ami végeredményben jobb felhasználói élményt biztosít a visszatérő látogatók számára. A Google PageSpeed Insight tool segítségével ajánlásokat kaphatsz a képek helyes gyorsítótárazásához, de külön Google guide is elérhető további tippekkel.

Összefoglalva tehát a képek keresőoptimalizálása több oldalról is támogatja a jobb SEO eredményeket: javítja a weboldalad teljesítményét, a felhasználói élményt, a SERP rangsorolást, valamint a Google Képek közötti pozíciót. Ezek az előnyök nagyobb láthatóságban (megjelenések száma) és növekvő organikus forgalomban (átkattintások száma) realizálódnak a SEO mutatók terén. Néhány egyszerű szempont figyelembevételével (fájlnév, méret, minőség, alt text, kép URL stb.), automatizációval, illetve a haladó fogásokkal kimaxolhatod a képek hozzáadott értékét a SEO-ban. A mi tanácsunk, hogy ne hagyd veszni az értékes organikus forgalmat!

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.