Leggyakoribb SEO hibák webáruházaknál

Webshop SEO

A webáruházak keresőoptimalizálása alapjaiban véve nem lenne szabad, hogy különbözzön hagyományos weboldalak SEO optimalizálásától, azonban céljukat és struktúrájukat tekintve érdemes külön csoportként kezelni a webshopokat. Természetesen látogatók webshopunkba terelésének számtalan módja van, azonban a SEO amellett, hogy hosszú távon képes stabil forgalomforrásként szolgálni, még az egyik legjobban konvertáló forrás is.

A napi ügymenet biztosítása, rendelések teljesítése és új termékek után való kutatás mellett kevés ideje jut egy átlagos webshoptulajdonosnak oldala organikus forgalmának növelésére. Ha a fizetett hirdetések képezik a webáruház online marketing stratégiájának alapját, akkor pedig különösen egyszerű megfeledkezni a SEO-ról.

A cikkben összegyűjtöttük a BP Digital SEO ügynökség tapasztalatai alapján leggyakoribb webshop SEO hibákat, és hasznos tippekkel szolgálunk azok kiküszöbölésére annak érdekében, hogy webáruházad jobban teljesítsen az organikus találatok között.

1. Duplikált tartalmak

Több ezer termék és annál is több termékváltozat által generált URL-labirintusban nehéz a Google robotjainak kiigazodni, különösen ha nem keresőbarát URL generálási szabályokat fektettünk le webáruházunk telepítésénél.

A leggyakoribb hiba a termékváltozatok különböző URL-en történő elérhetővé tétele. Bár a modern webshopmotorok használatával ez a hiba kiküszöbölhető, azonban ha a webshop-tulajdonos nem figyel az egymással versengő duplikált oldalaira, akkor mindegyik URL-változat hátrányból indul. Ha a webshopmotor különböző URL-en tárolja a termékváltozatokat, esetleg a termékek között vásárlói szempontból nagy a különbség (pl.eltérő méretű kiszerelés) és ezért indokolt a különböző URL, akkor mindenképp javasolt canonical tagek használata.

A termékoldalak duplikálásán túl gyakori hiba a hasonló, illetve ugyanazokat a termékeket tartalmazó kategóriaoldalak kialakítása. Főleg kevés termékkel rendelkező webshopok hajlamosak ugyanazokat a termékeket több kategóriába is besorolni, ezáltal hasonló tartalommal rendelkező, duplikált kategóriaoldalakat kialakítani. Az ilyen kategóriaoldalak nehezítik az oldal feltérképezését és visszafogják mindkét kategória organikus teljesítményét. Érdemes törekedni egyedi, jól megkülönböztethető kategóriák kialakítására, amelyek a duplikáltság problémájának megoldásán túl a felhasználók oldalon belüli navigálását is megkönnyítik.

Talán a leggyakoribb hiba webshopoknál, hogy a termékoldalak kialakításakor egyedi szöveg megadása helyett más webshopokról, termékkatalógusokból átmásolt szövegeket használnak. A Google az egyedi tartalmakat részesíti előnyben. Mások tartalmával szinte lehetetlenné tesszük a kompetitív kifejezésekre történő rangsorolást, ezért is javasolt saját, egyedi szöveg írása webáruházunk számára.

2. Átgondolatlan kategóriastruktúra

Az oldalstruktúrában kiemelt helyet elfoglaló kategóriaoldalak legtöbb esetben az egyik legjobban rangsoroló oldalai a webshopnak, ezért mindenképp érdemes a kategóriák kialakításánál a termékkínálaton túl a keresési adatokat is figyelembe venni. Gyakran a vásárlók többsége nem úgy keres, ahogy azt elsőre gondolnánk. Lehet, hogy a webshop megnyitásakor jónak tűnik egy adathordozók nevű kategóriaoldal létrehozása, de ha csak pendriveokat árulunk, akkor érdemes a kategóriaoldalt átnevezni.

 

Kategóriaoldalak elnevezése
Kategória kialakításánál érdemes figyelembe venni, hogyan keresnek rá termékünkre a vevők.

Széles termékpalettát lefedő webáruházaknál elkerülhetetlen az akár 50-nél is több kategória kialakítása, amelyet bizonyos struktúra szerint rendszerezni kell, hogy a látogatók ne vesszenek el vásárlás közben. Fő – és alkategóriák kialakításakor a kategóriák elnevezésén túl érdemes figyelembe venni a keresési adatokat is. A főkategóriák a főoldalról rövidebb úton elérhetőek, így előnyösebb helyzetben vannak keresőoptimalizálási szempontból, mint az alkategóriák. Főkategóriának érdemes nagyobb keresési mennyiségű, kompetitívebb kifejezéseket választani, míg a főkategóriát támogató alkategóriák kulcsszavait javasolt a kevésbé nehéz és moderáltabb keresési mennyiségű kifejezésekből kiválasztani.

3. Raktáron nem elérhető termékek elrejtése

Több kezdő webáruház-tulajdonos belefut abba a hibába, hogy a raktáron épp nem lévő termékeiket egyszerűen nem teszik elérhetővé a vásárlók számára, az URL-t ideiglenesen elérhetetlenné teszik.

A vásárlók fejével gondolkodva logikusnak tűnhet ez a lépés. Nincs is bosszantóbb, mint a keresési lista első találataira kattintva szembesülni vele, hogy a keresett termék nincs készleten az adott webáruházban. SEO és üzleti szempontból is káros azonban a raktáron nem lévő termékek elrejtése. Ha a termékoldalak indexálása megtörtént és úgy döntünk, hogy elrejtjük az oldalt, akkor a termékre kereső felhasználó az oldalunkra kattintva egy 404-es hibaüzenettel fog találkozni. Ezzel rövid időn belül ellehetetlenítjük az adott kifejezésre való rangsorolást.

A hasonló hibák elkerülése végett érdemes a raktáron nem lévő termékek URL-jeit is folyamatosan elérhetővé tenni, jelezve azt, hogy a termék nincs készleten. A raktárkészlettől függetlenül a keresési találatokban elérhető marad az oldal és a termékoldalon landolva egy helyettesítő termékünkre kattintva tovább folytathatja a böngészést a kereső.

4. Lassú oldalbetöltési sebesség

2018 júliusától a mobil találatok esetében is hivatalos rangsorolási faktor a honlap betöltési sebessége. Így az oldal betöltés sebessége közvetlenül befolyásolja a helyezéseket mind az asztali, mind a mobil találatok esetében. Az oldalbetöltési sebesség a SEO-n túl a konverziós arányt is befolyásolja, 1 másodperccel hosszabb oldalbetöltés átlagosan 7%-al csökkenti a vásárlások számát.

Leggyakoribb oldalbetöltést érintő hibák webáruházak esetében:

A számtalan webáruházzal végzett közös SEO projekt során találkoztunk olyan hibákkal, amelyek különösen gyakran fordulnak elő webshopoknál és negatívan érintik az oldalbetöltési sebességet.

Optimalizálatlan képek

A képek tömörítetlen formában való feltöltése még mindig sok webáruház esetében jelent problémát, pedig a számtalan integrált megoldás mellett akár egyszerűen a TinyPNG nevű könnyen használható programmal is elvégezhető a képek tömörítése. Az oldalbetöltési sebességet webshopoknál leginkább érintő elem azonban a nagy méretű képek CSS-el kisebb méretben való megjelenítése. Nem ritka az 1200×800 pixeles termékfotókat a kategóriaoldalakon 300×200-as miniatűrökként viszontlátni. Ez egy 30 terméket tartalmazó kategóriaoldalon nem ritkán 5 megabyte-nál is nagyobb oldalméretet és akár 15 másodperces oldalbetöltési sebességet eredményezhet.

Gyorsítótárazás hiánya

Hiába elérhető mind szerveroldalon, mind bővítmények formájában a gyorsítótárazás lehetősége, sokan mégis szemet hunynak felette. Ez az apró beállítás a visszatérő felhasználóknak másodpercekkel rövidíthetni meg a várakozással töltött idejét.

Tömörítetlen CSS és Javascript fájlok

A fájlok tömörítése is fontos oldalbetöltést befolyásoló szempont, különösen ha ugyanazokat a tömörítetlen fájlokat használjuk minden kategória és termékoldalon. A CSS és Javascript fájlok tömörítése rémisztően hangozhat egy technikailag kevésbé affinis webáruház-tulajdonosnak. Míg képek optimalizálásánál nem nagyon nyúlhatunk mellé, azonban az oldalt kiszolgáló fájlokkal nem érdemes zsonglőrködni szaktudás nélkül. Érdemes fejlesztő segítségét kérni fájlok tömörítéséhez és ezzel értékes tizedmásodpercekkel gyorsítva minden egyes oldalunkat.

5. Blog hiánya

E-commerce weboldalak esetében általános sztereotípia, hogy a tartalommarketingnek nincs értelme, mivel a vásárlók úgyis a termékre, termékkategóriára fognak keresni, ezért ezen oldalak optimalizálására érdemes koncentrálni.

A blog és a termékeink segítségével megoldható problémákról való tartalomkészítés azonban mind keresőoptimalizálási szempontból, mind a vásárlói életciklusra nézve hasznos. A blogcikkek segítségével olyan problémákról írhatunk és szerepelhetünk előkelő helyen a keresési találatok között, amelyekre keresők még nem is tudják, hogy a gondjukat a termékünk fogja megoldani.

Ügyfél életciklus

A tartalommarketinggel szélesebb tömeghez tudunk eljutni. Mindezek mellet az oldalunkra látogató felhasználó ritkán vásárol első alkalommal, azonban a cikkek segítségével bizalmat ébreszthetünk az olvasókban és megalapozhatjuk a hitelességünket, amely végső soron vásárlást eredményezhet. Hiába felel meg weboldalunk az alapvető Technikai és On-Page SEO kritériumoknak, ha nem mutatnak az oldalunkra linkek. Termékoldalakra rendkívül nehéz, illetve költséges linket építeni, egy blog azonban lehetőséget nyújt könnyedebb témák fejtegetésére, amelyek megkönnyítik a linkek építését is.

Mire elég a gyakori hibák kijavítása?

Vásárlási szándékot feltételező kulcsszavakra rendkívül nehéz jó helyezéseket elcsípni a Google találati listáján, mivel legtöbbször évek óta működő és magas hitelességgel rendelkező webshopok rangsorolnak a top pozíciókban. A legnagyobb webáruházaknál is gyakran találkozhatunk a cikkben felsorolt hibákkal, amelyeket meglévő forgalmukat féltve, illetve a javítások költsége és energiaigénye miatt nem végeznek el. Ez lehetőséget biztosít a stratégia mentén gondolkodó, agilis webshop tulajdonosoknak a felzárkózásra.

Összegezve elmondhatjuk, hogy webáruházak keresőoptimalizálása során számos specifikus szempontot érdemes különös odafigyeléssel kezelni. Ha a fenti javaslatok mellett kérdésed lenne keresőoptimalizálással kapcsolatban, akkor keresd bizalommal a BP Digital csapatát!

(Támogatott tartalom)

mm
Szesztay Péter

Online marketing szakember, a BP Digital SEO ügynökség társtulajdonosa és ügyvezetője. Az online marketing mellett vállalkozás- és üzletfejlesztéssel foglalkozik - a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segíti innovatív vállalkozások fejlődését.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!