A B2B szektor térségünkben is egyre nagyobb figyelmet kap és egyre több vállalkozás dönt úgy, hogy saját webshopot indít. Legújabb cikkünkben összefoglaljuk a B2B értékesítés kihívásait, valamint elmondjuk, hogy érdemes elkezdeni a digitális transzformációt.

B2B webáruház indításakor az online értékesítés térnyerése mellett az üzleti folyamatok automatizálása, az adminisztrációs feladatok csökkentése és az ügyfélélmény javítása is motiváló tényezők lehetnek a webshoppal még nem rendelkező vállalkozások számára. Ha cikkünkön túl még bővebben olvasnál a témáról, akkor figyelmedbe ajánljuk az OANDER letölthető B2B webáruházak kiadványát.

Neked szól, ha szeretnéd a digitális világba terelni vállalkozásodat, ha optimalizálnád már meglévő rendszereidet, illetve: ha a gyakorlatban is hasznos tudással szeretnéd magadat felvértezni. De most lássuk rövid összefoglalónkat a B2B webáruházak funkcióiról, az indítás nehézségeiről és a technológiai részletekről.

Miért érdemes belevágni?

Számos érv szól amellett, hogy a B2B vállalkozások esetében is értékesítési folyamatainkat kiterjesszük az online térbe. Az egyik legnyomósabb ok, hogy az elmúlt években az online vásárlások száma Magyarországon is jelentős mértékben növekedett, amiből a nagykereskedelmi szektor sem maradt ki. A digitalizáció egyre intenzívebb térnyerése miatt a B2B szektorban is dinamikusan terjed a digitális értékesítési csatorna használata.

2025-re a B2B eladások 80 százaléka digitális lesz.

Ha már a digitalizációról beszélünk, akkor kiemelten fontos, hogy a rendelési folyamat online átültetése mellett az üzleti folyamatok is könnyebben és hatékonyabban automatizálhatóak. Az automatizálásnak köszönhetően az adminisztrációs feladatok csökkennek, ami idő- és költségmegtakarítást eredményez a vállalkozások számára. Nem szabad megfeledkezni az adatgyűjtésről sem: a B2B webshop használatával a vállalkozások sokkal több adatot gyűjthetnek a partnereikről, valamint azok vásárlási szokásairól. Az így felhalmozott adatok pedig segítenek a marketing stratégia finomításában, az ügyfélkapcsolatok fejlesztésében.

A webshop hozzájárul az ügyfél hatékonyság és ügyfélélmény javításához, hiszen az ügyfelek könnyedén és gyorsan tudnak rendelni – a nap 24 órájában, a hét 7 napján. A rendelési folyamat jellemzően egyszerűbb és gyorsabb, mint a hagyományos csatornák (telefonon, e-mail) használata esetén. Ez időmegtakarítást eredményez ügyfél oldalon, növeli a felhasználói élményt, ami hosszú távon hűséges ügyfeleket eredményezhet a vállalkozás számára.

A B2B vásárlók 74 százaléka úgy véli, hogy a webes vásárlás kényelmesebb a hagyományos megrendelési csatornáknál.

Új ügyfelek – új piacok: A hűséges ügyfelek mellett új piacokon, új partnereket hódíthatunk meg a B2B webshopnak köszönhetően. További boltnézetek bevezetésével könnyebben lehet elérni a külföldi partnereket is, ezért egyre több hazai vállalkozás nyit az export irányába. Ez méretgazdaságosság és versenyképesség szempontjából is hasznos lépés lehet.

A B2B vezetők 80 százaléka állítja, hogy a digitálisan elkötelezett partnerek jellemzően többet költenek és értékesebbek.

Kihívások a digitalizáció során

Fontos figyelembe venni, hogy a B2B és B2C vevők eltérő igényekkel rendelkeznek, emiatt a legtöbb esetben eltérő üzleti folyamatokra és webáruház funkcionalitásra lesz szükségünk.  A B2B ügyfelek kiszolgálásához egyedi árakra és fizetési opciókra (pl. átutalás, részletfizetés), illetve csak nekik szánt speciális funkciókra (pl. árajánlat kérés, engedélyköteles rendelések) lesz szükségünk.

Emellett úgy kell kiszolgálnunk a viszonteladói értékesítés összetett üzleti folyamatait, hogy közben ugyanazt a holisztikus ügyfélélményt tudjuk biztosítani, amely korábban inkább csak a B2C értékesítés jellemzője volt.

Arról sem feledkezhetünk meg, hogy ugyan partnereink az e-kereskedelmi platformunkkal fognak a legtöbbet találkozni, azonban az üzleti környezet komplexitásából adódóan a digitalizációban várhatóan több rendszer is érintett lesz. Vagyis: a projektben szinte biztos, hogy ERP, CRM, esetleg PIM rendszerek összehangolásáról, azaz integrációjáról beszélünk.

Hogyan induljunk el?

Az előbbiekből az következik, hogy egy komplex B2B webáruház digitalizációs projektet minden esetben egy tervezési szakasz előz meg. Ennek során a vállalatra jellemző egyedi folyamatokat feltérképezzük. E szakaszban megszületnek a válaszok a felmerülő üzleti és technikai kérdésekre, de nem csak a webáruház rendszerrel, hanem az integrációkkal és a további érintett szoftverekkel kapcsolatban is.

Mindvégig tartsuk szem előtt az MVP (Minimum Viable Product) szemléletmódot és törekedjünk arra, hogy B2B webáruházunk minél korábban pénzt termeljen. Ennek érdekében kezdjünk el egyszerű, de stabilan működő változaton ügyfél visszajelzéseket gyűjteni. Ezt követően Continuous Delivery gondolkodásmóddal mindig a következő legnagyobb értéket teremtő funkció fejlesztésére vagy továbbfejlesztésére fókuszáljunk.

Ne a tökéletes megoldást keressük és fejlesszük hosszú időn keresztül, hanem mindig az eggyel jobb változatot adjuk ki az egyes funkciókból!

Milyen webshop motort válasszunk?

Egy jó tervezési projekt esetében a belső működés, a célok, az igények és a hozzájuk vezető mérföldkövek lefektetésénél körvonalazódik az a technológia, amely alkalmas a vállalat és a piac igényeinek kielégítésére. A nagy mennyiségű cikkszám, a komplex termékek, a külföldi terjeszkedés lehetősége, illetve a skálázhatóság és testreszabhatóság miatt mi a Magento nyílt forráskódú és az “enterprise” verziója, az Adobe Commerce mellett tettük le a voksunkat.

A B2B webshopunk felépítéséhez mind a Magento Open Source változata, mind az Adobe Commerce stabil alapot jelenthet.

És végül: öt fontos B2B funkció

Az Adobe Commerce amellett, hogy gyorsabb piacra lépést tesz lehetővé, más nagyvállalati platformokhoz képest jellemzően kedvezőbb az árképzése. Ez ideális választássá teszi a nagyvállalatok számára. Tekintsük át röviden, hogy milyen megoldásokat kínál az Adobe Commerce B2B!

1) Cégek kezelése

A funkció kezeli a cég, szervezeti egység és céges felhasználó entitásokat. Illetve: további, ezekre épülő folyamatokat tesz lehetővé, például a hitelkeret funkciót vagy a regisztráció jóváhagyást, engedélyköteles rendelést.

2) Megosztott katalógus

A funkcióval beállítható, hogy bizonyos termékek csak bizonyos vevők vagy vevőcsoportok számára jelenjenek meg, ezzel megoldást jelent például az egyedileg gyártott termékek online elérhetővé tételére.

3) Árajánlat kérés, ajánlatból rendelés

A funkció segítségével a B2B felhasználó a kosara összeállítását követően árajánlatot tud kérni az abban szereplő termékekre és mennyiségekre, amit a hozzá tartozó adminisztrátor tud kezelni és megválaszolni. Az elfogadásról az ügyfél dönt, az eszköz segítségével több körös egyeztetés is le tud zajlani a felek között.

4) Engedélyköteles megrendelések

Nagyobb szervezetek esetén felmerülhet az igény, hogy egy ügyfél oldalon beállított szabályrendszer döntsön arról, hogy adott rendelés közvetlenül beküldésre kerüljön a nagykereskedőhőz, vagy ezt megelőzően még ügyfél oldalon kelljen azt meghatározott szerepkörű felhasználónak jóváhagynia.

5) Gyorsrendelés

Lehetővé teszi, hogy a termékeinket jól ismerő partnereink cikkszám vagy megnevezés részletek, illetve a kívánt mennyiségek megadásával, pillanatok alatt kosárba tudják tenni azokat. Azon felhasználók, akik külső rendszerben rögzítik a beszállítói megrendelést és lehetőségük van exportálni, csv feltöltési lehetőséget biztosít.

Nem véletlen, hogy a B2B szektor digitális átállása lassabb és nehézkesebb. Az offline már bizonyított kereskedőknek minden jól bevált és megszokott folyamatot az online térbe kell ültetni, melyhez jól átgondolt stratégia szükséges. Emellett kiemelten fontos a technológia választás, illetve a rendszerek összekötése, hogy a vállalat működéséhez leginkább illő, valós időben, összehangoltan működő kereskedelmi ökosztisztémát hozhassunk létre.

Bizonytalan vagy a kezdő lépésekben? Kérd segítségünket, tapasztalt e-kereskedelmi tanácsadóink segítenek. Ha még bővebben olvasnál a B2B szektor kihívásairól és a benne rejlő számtalan lehetőségről, akkor töltsd le B2B kiadványunkat!

(Támogatott tartalom)

 

 

Hogyan Indíts Webáruházat?
Vegyél részt a Shoprenter ingyenes, online előadásán, ahol megkaphatod a válaszokat az indulással kapcsolatos további kérdéseidre!