Tény, hogy aki nem akar/nem tud nagy beruházással, komoly tőkebefektetéssel nekifogni az online kereskedelemnek, annak a dropshipping kecsegtető lehetőségnek tűnik. De vajon hazánkban is olyan vonzó és sima pálya? És hogy jön itt a képbe a 4PL, a kiszervezett logisztika?

Dropshippping – nagy üzlet, kis befektetéssel

Léggömbön aláhulló ajándékok, felhők felett suhanó küldemények, vidám, meleg pasztell színek… a reklámok világa ilyen képekkel és hangulatokkal igyekszik webshopokat csábítani a dropshipping-üzletágba. Hazánkban is egyre nagyobb divat és üzlet a dropshipping – a raktárkészlet és logisztikai háttérbázis nélküli e-kereskedelem. Aki már tudja, mit akar online árulni, és honnan szerezze be az árut, annak elég egy laptop jövedelmező webshop-üzemeltetéshez. A webshop a hozzá beérkező megrendeléseket továbbítja a nagykereskedőnek/gyártónak, ahonnan egyenesen a vásárlóhoz küldeti a terméket. Így a kezdő online kereskedőnek nem kell pénzt ölnie a készletfelhalmozásba, nem kell költséges futárszolgálatot fenntartania, csomagolnia, csomagszállítást végeznie, elég csak a marketinggel, a piackutatással, beszerzéssel, vagyis az e-kereskedelemmel foglalkoznia, és korlátlanul bővítheti is a termékkínálatot. Semmire sincs gondja. De tényleg nincs?

Előnyök raktár és logisztika nélkül

Lássuk először az előnyöket! Kedvező először is, hogy a dropshipping-alapon nyugvó webáruháznak nem kell sok millió forintos készlettel rendelkeznie. Az árut a nagykertől vagy a gyártótól egyenesen a vevőhöz szállítják, aki észre sem veszi, hogy a termék fizikailag át sem ment az általa kiválasztott webshopon. Ezért a dropshippingben nem kell raktárhelyiséget venni, bérelni, fenntartani sem, ami komoly előny, hiszen a készletkezelés, a raktárlogisztika hatalmas költséget, jelentős időt, szellemi energiát is igényel egy vállalkozástól. Ugyanezekből eredően a termékkör, de még a különböző termékprofilok száma is korlátlanul bővíthető. Amíg az intralogisztikában, a raktárakban vannak össze nem férő áruk (pl. vegyi anyagok és élelmiszer), addig az online piactéren, a virtuális raktárban bármi „megfér” egymás mellett. Sőt, a nagyobb árukibocsátók (nagykerek, gyártók) még arra is hajlandóak, hogy a webshop logójával, csomagolási arculatával adják fel a terméket, így erősítve a bolt márkáját.

Kockázatok a kereskedelemben, logisztikában, hosszú csomagszállításban

Mindez azonban csak az érem egyik oldala. A webshopok kiszállítási versenyében két döntő tényező van: a minél gyorsabb (biztonságosabb) áruszállítás és a minél alacsonyabb ár. A dropshipping esetében az első kockázati tényező a webshopok aggasztó kitettsége. Ez igen jelentős kereskedelmi oldalról, tehát a nagyker és/vagy gyártó irányából. A dropshipping áruháznak semmilyen ráhatása nincs az árukészletre, a nagyker szó nélkül eladhatja a teljes készletet másnak, a gyártó bármikor leállhat a gyártással.

Logisztikai oldalról pedig a csomagszállítás viszonyainak is kiszolgáltatott az online kereskedő. Ha tengeren vagy szárazföldön (vasút, közút) érkezik az áru, akkor nyilván kisebb a fuvarköltség, ám szinte biztosra vehető, hogy a vásárlónak legalább 4-6 hetet kell várnia a csomagra. A légi szállítás persze gyorsabb, de ennek megfelelően drágább is, és ez hamar felfalja a dropshipper nyereségét. Márpedig itt el is érkeztünk a következő problémához, hiszen a dropshippernek komolyabb árversenyben kell részt vennie, és nehezebb a vevőnek megindokolnia, hogy miért éppen tőle vásároljanak.

Szállítás, ár, csomagkezelés: ritkán alakulnak zavartalanul

A hosszú csomagszállítási idő persze elsősorban a távol-keleti forrásoktól érkező termékeknél fordul elő. Csakhogy az online áruk döntő többsége onnan származik, hiszen ott olcsóbb az előállítás. S ebből fakad még egy gyakori hátrány: a kulturális különbségek. Lényegesen nehezebb egy ázsiai nagykereskedővel, gyártóval szemben érvényesíteni az Európában megszokott fogyasztóvédelmi, kereskedelmi gyakorlatot. Például nyilván nehezebb egy távol-keleti féllel elfogadtatni, megértetni a 14 napos elállás vagy más vevői jogosultság és panasz érvényességét, mint egy nyugat-európai partnerrel. Itt érdemes röviden megemlíteni a jogi vonatkozások körültekintő elemzését. A dropshipping általában több, azaz többféle importszabályozást alkalmazó – országból szállíttat termékeket, ami kihívás minden a dropshipping-kereskedőnek.

A szállításra is igaz, hogy a szuper trió – gyorsaság, kedvező ár, magas minőségű ügyfél- és csomagkezelés hármas szempontja csak nagyon ritkán alakul harmonikusan. A gyakorlat és a mindennapok tapasztalata azt mutatja, hogy vagy drágán meg kell fizetni a minőségi csomagszállítást, vagy súlyos kompromisszumot kell kötni a szállítási idővel. A termékvisszaküldés pedig már kizárólag a webshopot terheli, így annak minden költsége, bonyolítása annak jövedelmezőségét csökkenti. Oké, de akkor mi a megoldás?

Letenni a gondot: mentőövet dob a kiszervezett logisztika

Jó megoldás lehet egy olyan hibrid rendszer, amely egyszerre jövedelmező és növeli a hatékonyságot, vagyis az online kereskedelem színvonalát. Ráadásul egyszerű: aki nem akar tőle idegen feladatokkal bajlódni, annak elemi érdeke, hogy azokat valaki más végezze el helyette. A webshoplogisztika tipikusan ilyen. Aki nem tud/akar pénzt fektetni a raktározásba, a csomagolásba és a csomagszállításba, az átadhatja, kiszervezheti ezeket egy fulfillment céghez. Egy tapasztalt, megbízható 4PL vagy fulfillment logisztikai vállalkozás ezen túlmenően még a visszárukezelést, a számlázást is lebonyolítja.

Ha a dropshippinggel foglalkozó webshop kiszervezi logisztikai tevékenységét, akkor a fent említett előnyök valóban letisztulnak, a hátrányok pedig minimalizálhatók. A termékkörtől függően elég egy kis készletet létrehoznia, s onnan már csak az áruforgást figyelni. A többit elvégzi az e-logisztikával megbízott partner.

“A webshoplogisztikát nem lehet megúszni, csak kiszervezni” – mondja bő húszéves tapasztalattal a háta mögött Rácz Péter, a Complexpress Kft. alapítója, ügyvezetője. “A kérdés az, hogy az online kereskedő maga akar kínlódni a tőle idegen logisztikai feladatokkal, vagy kiszervezi azokat egy profi szolgáltatóhoz. Ez a megoldás olcsóbb, több időt és energiát szabadít fel, és jobb munkát tesz lehetővé a webshop számára” – teszi hozzá.

(Támogatott tartalom)