7 szempont, amit mérlegelned kell, mielőtt dropshippert választanál

7 szempont dropshipper választásakor

Mostanában egyre több internetes kereskedő szerződik dropshipper szolgáltatóval. A tendencia a nagyvilágban és Magyarországon egyaránt megfigyelhető. A kereskedők a munkafolyamatok kiszervezésétől leginkább azt várják, hogy munkájuk hatékonyabb lesz, sokkal inkább tudnak az ügyfélszerzésre és a marketingre koncentrálni, ami magát a növekedést jelenti. Ráadásul megszabadulnak egy csomó stressztől és olyan időrabló feladatoktól, amit vállalkozóként nem szívesen csinálnak.

De végső soron ott a kérdés: megéri-e átállni egy ilyen modellre, és ha igen, egyáltalán kinek jó? Milyen szempontok alapján érdemes kiválasztania a dropshippert?

Mi az a dropshipper?

A dropshipping lényege a kiskereskedő számára, hogy bizonyos munkáktól (és adott esetben költségektől is) kímélje meg őt ez a megoldás: ne kelljen foglalkoznia a készletezéssel, raktározással, csomagolással, szállítással, hanem mindezt rábízza a partnerére. Neki pedig nem kell külön-külön költenie ezekre, a költségei skálázhatók és kiszámíthatók lesznek. Ez bizonyos termékcsoportok esetében nagy előnye a modellnek. A dropshipping összességében sokkal egyszerűbb eljárás lehet a kereskedők számára, ami mellett magasabb hozzáadott értékű feladatokra tud koncentrálni, mint például a termékek értékesítésének növelése.

Megéri-e a dropshipping?

Azok a kereskedők, akik már kipróbáltak egy dropshipping-partnert, látják ennek a modellnek minden előnyét és hátrányát. Mert van mindkettőből. Természetesen ez sem egy univerzálisan jó, mindenki számára üdvözítő megoldás: vannak, akiknél működik, másoknál kevésbé jól vagy egyáltalán nem. Bár elsőre jól hangzik, hogy csak egy webshopot kell működtetni és az ügyfelekre koncentrálni, körültekintőnek kell lennie, aki ezt az értékesítési modellt választja. Ráadásul a megoldásnak olyan praktikus hátrányai is vannak, mint a nem teljesen kiforrott jogi környezet, a nem befolyásolható szállítási díjak vagy az utánvétes fizetési lehetőség kiesése. Mindezek mellett is megérheti a dropshipping modell, a kulcs a körültekintő partnerválasztásban van.

Bizalom a partnerben

Adott szemszögből nézve, a kereskedő jelentős mértékben kiszolgáltatottá válik a dropshippertől. Bár nyilvánvalóan a dropshipper számára is fontos, hogy minél több ügyfele legyen, akik elégedettek a szolgáltatásaival és hosszú távon együttműködnek, a kereskedő oldaláról tekintve mindig lesz kockázata az ilyen működésnek is. Leginkább azzal, hogy kevesebb a ráhatása van a termékkínálatra és a készletekre, illetve azzal, hogy vállalja, nincs nála a kontroll a vásárlói által megrendelt termékek és azok kézbesítése felett, átengedi ezt a vevő számára fontos folyamatot a partnerének. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyen céggel dolgozik, és hogyan választja ki a partnerét.

Termékkínálat

Egy dropshippernél a termékkínálat adott: a kereskedő csak abból a kínálatból választhatja ki, amit értékesíteni szeretne, ami a dropshipper kínálatában megtalálható és éppen rendelkezésre áll a készleten. Az első dilemma a kereskedő számára máris az, hogy milyen termékkínálattal rendelkező dropshippert válasszon: egy adott terméktípusra specializált nagykereskedővel szerződjön, vagy inkább egy széles termékválasztékot kínáló céggel. Ez a döntés a kereskedő profilján kell múljon, de általánosságban érdemes tudni, hogy egy specializált termékkörrel kezdő vállalkozásként sokkal nehezebb elindulni, mint egy szélesebb választékkal. Utóbbinak a hátránya pedig az, hogy kevésbé hatékonyan, általában költségesebben lehet elérni a vásárlókat. Fontos szempont az is, hogy milyen márkájú, minőségű, mennyire ismert és keresett termékek találhatók meg a kínálatban, ez ugyancsak hatással van az ügyfélszerzés és az eladások nehézségére.

Megbízhatóság és gyorsaság a szállításban

A dropshipperrel való együttműködés talán legnagyobb kockázata az, hogy a vásárlás ügyfél számára fontos pontjai átkerülnek a droppshipperhez, és a kereskedő csak igen korlátozottan tudja ellenőrizni azokat. A vásárlót leginkább az érdekli, hogy a megfelelő, jó minőségű terméket gyorsan megkapja, az már kevésbé foglalkoztatja, hogy milyen konstrukcióban történik mindez. Vagyis nagyon fontos, hogy a kereskedő olyan dropshipperrel szerződjön, aki biztonsággal és megbízhatóan teljesíti a megrendeléseket, határidőre és lehetőleg minél gyorsabban szállít. Érdemes olyan szolgáltatót választani, aki minden esetben lehetővé teszi a csomagok nyomon követését, és kellően nagy ahhoz, hogy ne okozzon számára gondot a teljesítés.

Kapcsolat és ügyfélszolgálat

A legtöbb dropshipper esetében az ügyfélszolgálat üzemeltetése, valamint a vásárlással kapcsolatos problémák, reklamációk elrendezése a kiskereskedő feladata marad (hibás termék, ki nem szállított küldemény, visszaküldés stb.), fontos, hogy a kereskedő el tudja érni a partnere ügyfélszolgálatát. Ez korántsem annyira evidens, mint elsőre hangzik, ezért figyelembe kell venni például egy külföldi, különösen kínai dropshipper szolgáltató esetén, ahol könnyen nyelvi akadályok léphetnek fel, de a távolság miatt az ügyintézés is sokkal nehezebb.

Automatizálás

Ahhoz, hogy igazán érezhetően megérje a dropshipping-rendszer egy kiskereskedőnek, fontos szempont az automatizálás lehetősége. A legtöbb dropshipper ezt lehetővé is teszi az ügyfeleinek, de arra érdemes odafigyelnie a kereskedőnek, amikor csomagot választ, hogy abban milyen automatizált folyamatok szerepelnek (ár- és készletinformációk, termékrendelés, számlázás, szállítási információk továbbítása stb.). Az automatizálás valóban rengeteg felesleges munkától tudja megkímélni a kereskedőt azáltal, hogy kiváltja a személyes közreműködését az információáramlásban.

Milyen dropshipperek léteznek?

Oberlo

Az Oberlo a világ egyik legnagyobb és legismertebb dropshipper szolgáltatója, az Aliexpress partnere, amely a Shopify platformján működik, ezen keresztül automatikus és up-to-date hozzáférést biztosít az Aliexpress kínálatához. A kereskedők különböző igényeihez három különböző előfizetési csomagot kínálnak.

BigBuy

A BigBuy Európa egyik vezető, spanyolországi székhelyű dropshippere, szolgáltatásuk szerte Európában elérhető, katalógusuk 24 nyelven megtalálható, magyar nyelvű weboldaluk is van. A termékkínálat rendkívül széles, így minden kereskedő megtalálhatja azt a termékkört, amivel kereskedni szeretne. Náluk is háromféle csomagajánlatból van lehetőség előfizetést választani.

Brandsdistribution

Az olasz Brandsdistribution dropshipper a divat és a kiegészítők piacán kínál széles termékválasztékot, de ebben a kategóriában igencsak bő a palettája: 120 márka félmilliónál is több terméke található meg náluk. Itt négy előfizetési lehetőséggel találkozhat a kereskedő, amelyből az egyik saját fejlesztésű webshophoz is hozzáférést biztosít.

Gatito

A lengyel Gatito ruhák, cipők, kiegészítők és játékok piacára koncentrál, ismert vezető márkák (mint a LEGO, a Marvel vagy a Disney, illetve sportklubok) licencelt termékei széles körben megtalálhatók kínálatában.

CHS

A magyar CHS az elektronikai és számítástechnikai eszközök és kiegészítők piacán működik dropshipperként. A kiskereskedő itt klasszikus dropshipping-szolgáltatással találkozhat, a termékkínálatukban 296 gyártó több mint 23000 terméke érhető el, köztük a legismertebb és legnagyobb márkák is.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!