Az Apple júniusban mutatta be Intelligent Tracking Prevention (ITP) elnevezésű megoldását, amellyel a harmadik féltől származó cookie-k csak a webhely meglátogatását követő 24 órán keresztül működnek majd, harminc nap után pedig törlődnek. Az ITP része a Safari 11-nek desktopon valamint az iPhone és iPad készülékeke egyaránt. Mivel a Google AdWords és Analytics hirdetésteljesítmény-követő bővítményei mind ebbe a kategóriába tartoznak, ezért az e-kereskedelem is érintett: ha egy felhasználó konverziója 24 órán belül nem valósul meg egy AdWords hirdetésre kattintás után, a konverziós attribútuma elvész.

Mivel a Safari penetrációja a magyar mobilos internethasználatban is jelentős, körülbelül 43 százalékos, az ITP hatalmas veszteséget okozhat a követési vagy retargeting megoldásokban. Egy szó, mint száz: egyetlen e-kereskedő sem engedheti meg, hogy a mobilos vásárlóinak ekkora része egyszerűen eltűnjön a látóteréből.

Szerencsére a Google nem maradt – mint ahogy nem is maradhatott – tétlen, és kifejlesztett egy új Google Analytics cookie-t, amely képes a kampánykövetési és konverziós adatokat az ITP-vel összhangban álló módon rögzíteni a Safari böngészőből.

Azon felhasználóknak, akiknél az AdWords és az Analytics össze van kapcsolva és engedélyezett az automatikus taggelés, elvileg nincs tennivalójuk, de aki ezt nem teszi meg, az AdWords statisztikai modellezéssel számítja majd ki a konverziós arányt.

A Google részéről egyébként a változás lényege az új cookie kezelésében van: azt az eddigiekkel ellentétben nem a Googleadservices.com doménen tárolja majd a rendszer, hanem a felhasználó – vagyis a mi mindannyiunk – weboldalain. Így a cookie az ITP-irányelveknek megfelelően nem számít majd harmadik féltől származónak, hanem az első félhez – azaz hozzánk – tartozik. A felhasználókhoz társított hirdetési adatok továbbra is teljesek maradnak a hozzárendelési és konverziós jelentések esetében.

A Facebook fejlesztői blogján nemrég megjelent poszt szerint azok a felhasználók, akik legalább 24 óránként felkeresik a kék világot, semmilyen formában nem érinti a változás, hiszen náluk a mindennapos látogatás miatt aktív marad a követőcookie. A Facebook Analytics-et használó fejlesztők és vállalkozások gyakrabban kell majd megadják jelszavukat a munka során. A Facebook Login használói pedig minden egyes alkalommal be kell majd jelentkezzenek az alkalmazásokon belül, nemcsak eszközönként egyszer, ahogy korábban.

Mindezek nem túl jó hírek, főként azon webáruházak életét keseríthetik meg, akiknek a felhasználói mobilalkalmazással böngészik a termékeket. A fejlesztői blog szerint a Facebook saját megoldásán is dolgozik, valamint folyamatosan egyeztet az Apple fejlesztőivel azért, hogy az átmenet a felhasználók (és a hirdetők) számára a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozza.

Az internetes hirdetések világában egyébként az Apple lépését már nyáron nagy felháborodás fogadta. A legnagyobb amerikai hirdetőkonzorciumok egyenesen az internet üzleti modellje elleni támadásként értékelték a követőhirdetések akadályozását és nyílt levélben keltek ki a szerintük a felhasználói élményt rontó szabotázsakciót folytató Apple ellen.

Felmerül a kérdés: vajon tényleg a felhasználók érdeke, hogy a hirdetők ne tudják őket egyszerűen követni? Vagy a az Apple célja az ITP-vel valójában a hirdetési piac szabotálása, amivel saját üzleti érdekeinek ágyaz meg? Idővel ez is kiderül.